Знаходження внутрішнього ресурсу.
Мета: ознайомити учасників з поняттям емоційного вигорання; формування навичок профілактики синдрому емоційного вигорання; розвиток за допомогою психологічних технік та вправ здатності запобігати емоційному вигоранню, в тому числі, застосовувати їх на практиці.
Профілактика емоційного вигорання у воєнний час важлива, а також варто звертати увагу на засоби, які здатні зробити психіку стійкішою у такий не простий час. Отже, емоційна стійкість є запорукою психічного здоровʼя людини та реалізації власних здібностей, протистояння стресам в професійній діяльності та знаходження внутрішнього ресурсу для відновлення.
Вступ
Кожен з нас від початку війни перебуває в стресі, який ми проживаємо різними емоційними станами, що змінюються одне за одним, хочемо ми цього чи ні. Не тільки душевно, а й фізично відчувається втрата сил. Хтось пройшов через пекло війни та окупації, когось виснажили безкінечні повітряні тривоги в Україні, когось лякає чужина і всіх — невпевненість у завтрашньому дні. Суспільство та соцмережі кидає від переможних настроїв до песимізму, і, здається, це надовго. Такі психологічні гойдалки б'ють по людях, кожен з нас це відчуває це на собі.
На жаль, зараз ні в кого немає чарівної палички, щоб змахнувши нею, зупинити негайно російську навалу. Один день змінює інший, а ми ще не перемогли і не вигнали нападників зі своєї землі. Так усе частіше починає виникати відчуття, що ми робимо недостатньо… «Втеча» в роботу з головою приносить полегшення через те, що щось постійно робиться.
Перш ніж перейти до тренінгу, ми обговоримо правила роботи:
Вправа «Відчуття»
Мета: Емоційно налаштувати на роботу.
Учасникам пропонується вибрати одну карту з МАК колоди «Монстики відчуттів», яка символізує ваші відчуття на даний час.
Кожен проговорює свої відчуття чому саме дану картку вибрали.
Притча про каву
Приходить до батька донька й каже:
— Батьку, я втомилася, у мене таке важке життя, такі труднощі і проблеми, я весь час пливу проти течії, у мене немає більше сил... Що мені робити?
Проте замість відповіді батько поставив на вогонь три однакових каструлі з водою. В одну кинув моркву, в іншу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв з води моркву, яйце і налив у чашку каву.
— Що змінилося?—Запитав він свою доньку.
—Яйце і морква зварилися, а зерна кави розчинилися у воді, — відповіла вона.
— Ні, доню моя, це лише на перший погляд так... Подивися — тверда морква, побувавши в кип'ятку, стала м'якою і вразливою. Рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однакових несприятливих умов — окропу. Так і люди — сильні зовні, можуть розклеїтися і стати слабкими там, де крихкі і ніжні лише тверднуть і міцніють.
—А кава?
— Це найцікавіше. Зерна кави розчинилися у новому ворожому оточенні і змінили його — перетворили окріп у чудовий ароматний напій. Є особливі люди, які в силу складних обставин не лише виявляють свої найліпші якості, ай змінюють на краще навколишній світ, перетворюючи його на щось нове і прекрасне, отримуючи користь і знання в цій ситуації
Якщо так дивитися на життєві ситуації, вони перестануть сприйматися як проблеми, а життя буде, як школа, де події і ситуації складаються так, щоб ми могли винести з них певні уроки.
Пам’ятайте: чим ми цей світ наповнюємо через думки, емоції, вчинки, те до нас і повертається.
Мозковий штурм «Що для мене означає стрес?»
Мета: привернути увагу до внутрішнього стану, до розуміння терміну «стрес».
Ми ведемо стресовий спосіб життя. Від самого народження ми зіштовхуємося з перешкодами та труднощами. Життя – дуже динамічне і постійно змінюються умови. Часто ми не готові до змін. Політичні події, ЗМІ, наша психологічна культура посилюють стан.
Звичайно, є події, які ми контролюємо і живемо без напруги. Але є події, коли з’являється щось нове, неясне для нас. Ми втрачаємо контроль, спокій, напружуємося, нервуємося, втрачаємо рівновагу. Саме цей період, коли з'являється нове, і ми до нього ще не адаптувалися, називається стресовим.
В перекладі з англійської стрес означає тиск, напруження.
Питання для обговорення:
– Які асоціації у вас викликає слово «стрес»?
– Чи були у вашому житті стресові ситуації?
– Що викликало стрес?
Вправа: «Ресурс»
Мета: спонукати до самопізнання
Людина має сама підтримувати своє бажання вдосконалюватися, працювати над собою. Велике значення має вміння позитивно мислити, схвалювати самого себе, визнавати результати своєї діяльності. Самовизнання, самосхвалення дуже корисні методи формування самоповаги, оскільки ви вчитеся помічати щось позитивне в своїх діях і розвиваєте почуття впевненості у власних силах.
Ми жаліємось що в нас все погано ми втомились. Не має нічого позитивного. Я вам пропоную заповнити схеми.
Обговорення
Вправа: «Чарівні цукерки»
Мета: пояснити роль настанов у житі людини, сприяти зняттю психоемоційного напруження, поліпшенню настрою в групі.
Пропоную вам взяти по одній цукерці та подивитися побажання що на вас чекає або що вам потрібно зробити найближчим часом. Ці побажання чарівно впливають на настрій, підбадьорюють, надають впевненості.
Мотиваційні фрази
Обговорення: що ви відчули коли прочитали побажання?
Притча про піраній
Продавці риби в Америці зіткнулися з проблемою, коли перевозили живу рибу. Кожен раз із 4000 вугрів до місця призначення доїжджали лише 1000 рибин. Інша частина–гинула. Яких методів лише не застосовували, щоб змінити ситуацію: змінювали воду, підгодовували, робили зупинки. Так тривало доти, поки в цистерну не вкинули кілька піраній–хижаків. Яке було здивування продавців риби, коли до зупинки доїхали всі вугрі, за винятком кількох десятків, яких з’їли піранії. Весь шлях вугрі перебували в небезпеці, змушені рятуватися, тому і вижили.
Висновок: можна ствердно сказати, що стрес підвищує життєдіяльність, працездатність, мобілізує сили. Чарзль Лікон говорив: «Якщо у вашому житті немає стресів, перевірте, чи є у вас пульс». А засновник теорії стресу Ганс Сельє стверджував: «Керований стрес додає смак життю. Насолодитися ним можна, якщо виробити механізм дії».
Вправа «Дерево»
Мета: допомогти учасникам ідентифікувати свої сильні сторони. Допомогти зрозуміти, що можна подолати будь яку труднощі використовуючи свої внутрішні таланти і сильні сторони.
Учасникам роздаються листи А4 зображенням дерева:
Вправа «Мої опори»
Сонечко – на промінчиках що я вмію робити і це мені приносить задоволення
Хмаринки – що я роблю разом з іншими і це приносить задоволення
Квіточка – у середині написати своє ім’я на пелюстках позитивні риси характеру, гарні якості
Листочки квіточки – імена людей, які для мене є важливими; до кого я можу звернутись за допомогою.
Обговорення
Вправа використання карток « Совушка»
Учасникам пропонується вибрати одну із карток «Совушка», яка символізує пошук ресурсів вихід із стресових ситуацій повсякденному житі.
Учасники озвучують і пояснюють свій вибір.
Підсумок
Це здається банальним, але я впевнена, що реальність часто переконує нас у дієвості цього – хто про що думає або мріє – те він і отримує у результаті.
Відомий канадсько-американський педагог і літератор Пітер Лоуренс сказав: «У оптиміста збуваються мрії, у песиміста – кошмари». Будьте оптимістами, у яких мрії збуваються!