Заняття з елементами тренінгу:
«Мистецтво спілкування»
Мета: Розвинути навички слухання, вміння спілкуватися, навчитися різних прийомів вербального і невербального спілкування, ознайомити з різними видами спілкування
Сьогодні ми з вами зібралися для того, щоб краще пізнати себе і своїх друзів і налагодити взаємини у вашому класі. Для початку я хочу зачитати вам слова, прикріплені на дошці, вдумайтеся в них:
Я – особистість, ти – особистість.
Я – важлива людина і ти – важлива людина.
Я хочу, щоб мене вислухали,
і ти заслуговуєш на те, щоб бути вислуханим.
Мартін Бубер
Правила тренінгу
Кожний тренінг завжди починається з певних правил, і ми теж повинні прийняти правила для своєї подальшої роботи. Тому зараз назвіть будь-ласка правило яке є необхідним для нас.
Вправа «клубочок»
Зараз ви сидите в одному колі і у кожного з вас є нагода повідомити про себе. Можливо, хтось захоче розповісти про себе , свою домашню тваринку чи свої захоплення, мрії.
Отже, у мене в руках клубочок, тому я і почну , а ви будьте уважні.
А зараз клубок буде рухатися у зворотному напрямку і кожен учасник розповідає про свого колегу все , що він запам’ятав з його розповіді.
Бачите, скільки нового ви дізналися про своїх товаришів. Чиї розповіді найбільше зацікавили вас? Хто здається найбільш таємничим?
Вправа « Очікування»
Отже, ми з вами познайомилися ближче. Зараз Я роздам вам аркуші паперу, а ви напишіть будь-ласка свої очікування стосовно нашого заняття. У вас є 5 хв., далі треба вийти і закріпити свої аркуші.
Інформаційне повідомлення
Сьогодні ми з вами поведемо розмову про спілкування, про сенс спілкування в житті людей. Отже, що таке спілкування? Спілкування – це обмін інформацією, це зв'язок між людьми, під час якого виникає контакт. Спілкування потрібне людині. Вона спілкується з людьми, тваринами, телефоном, за допомогою листів, телеграм, Інтернету. Таке спілкування є непрямим.
А коли люди бачать одне одного і розмовляють, то таке спілкування є прямим.
Спілкуючись, ми не замислюємося, що під час спілкування сприймаємо людину, взаємодію з нею за допомогою слів, міміки, жестів.
Мова розвивається за допомогою і під впливом спілкування з дорослими. Мова розвивається поступово і процес її розвитку складається з кількох етапів:
1 – підготовчий(немовля слухає звуки, слова)
2 – дошкільний вік (відбувається розвиток усної розмовної мови)
3 – навчання в школі
Вправа «Айсберг»
Отже, спілкування людині вкрай потрібне! А тепер подумаймо, що нам допомагає, а що заважає у спілкуванні. Для цього я вам роздам аркуші рожевого кольору, на яких запишете, що вам допомагає у спілкуванні. На блакитних аркушах зазначте, що вам заважає у спілкуванні. На підготовку ви маєте 3 хв.
Вправа «Компліменти»
А зараз поговоримо про компліменти. Компліменти – це приємне схвалення зауваження на чиюсь адресу. Чи часто ви чуєте компліменти стосовно себе? Подумайте, чи є у вас привід похвалити товаришів, знайти хороші слова для кожного з них? Кажуть один французький письменник одного разу сказав: « Якщо одним словом ти можеш ощасливити людину, яким же негідником треба бути, щоб цього слова не сказати!». Різкувато, але правильно. Отже, спробуймо! На столі лежать цукерки. Ви берете їх в руки і даєте тому, для кого підготували комплімент.
Вправа «Зрозуміти іншу людину»
А зараз для наступної нашої вправи поділимося на три групи.
У кожної пори року є три місяці. Наприклад, весна має такі місяці: березень, квітень, травень. Отже, 1 – березень, 2 – квітень, 3 – травень.
Уявіть собі таку ситуацію: ви домовилися з товаришем або подругою зустрітися на зупинці, щоб разом переглянути цікавий фільм. І ось ви вчасно прийшли на місце зустрічі, чекаєте вже 15 хв., а вашого товариша нема й досі. Ще минуло 15 хв. Фільм почався. Вашого друга немає. « Нічого, почекаю ще трохи, підемо на наступний сеанс. Щоправда, вдома мене сваритимуть, адже я затримаюсь». Чекаєте… «Ось, я стільки стою на зупинці, а він невідомо чим займається!» Чекаєте ще 5 хв… «Ну, де ж він вештається? Вже й на наступний сеанс квитки, напевно, продані! Досить! Піду додому!»
Уявили? А тепер уявіть собі подальшу зустріч з цим другом. Як ви будете поводитися? Поміркуйте.
Отже, перш ніж звинувачувати людину, треба вислухати її і спробувати зрозуміти , чому вона поводиться так, а не інакше. Застосовуйте цей принцип у разі кожної подібної ситуації
Махатма Ганді казав: «На гіркому досвіді я опанував найвищий урок: вміння стримувати свій гнів, і як тепло внутрішньої енергії перетворюється в інший вид енергії, так і наш контрольований гнів може перетворитися на таку силу, яка може вплинути на світ»
Вправа «Плітка»
Для наступної вправи нам потрібно обрати 4 особи. Зараз ви повинні вийти на кілька хвилин, а всі решта уважно слухають «плітку»
Сьогодні четвер. Погода кепська: хмарно, накрапає дрібний дощик. Настрій поганий, та ще й треба готуватися до завтрашньої контрольної з алгебри. Але хлопці збираються у кіно, на якийсь новий і досить цікавий фантастичний фільм. Треба взяти 3 гривні. Я не можу визначитися – куди все ж таки податися. Проблема. Складно. Нудно і сумно»
Отже, ситуація ніколи не може передатися достеменно. Одна людина достовірно не запам’ятавши інформації, передає її іншій. А друга цю інформацію подає по-своєму. І врешті-решт, це призводить до пліток.
Вправа «Пихатий мандарин»
Колись у давньому Китаї жив дуже розумний, але надзвичайно пихатий Мандарин. Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про свій розум. Так минали дні за днями, роки за роками… аж ось пішов країною розголос, неподалік від кордону з”явився чернець, найрозумніший за всіх на світі. Не оминув розголос і нашого Мандарина. Ох і розлютився він. Але вигляду свого, що вельми обурився, не подавав, а запросив ченця до палацу. Сам надумав обдурити його: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що у мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе, - роздушу метелика, а якщо мертве, - випущу його». І ось настав день зустрічі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням очікував приходу ченця. Аж ось відчинилися двері, і до зали увійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до Мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, всміхаючись, Мандарин промовив: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках - живе чи мертве?» - «Все в твоїх руках!» - відповів той.
Збентежений Мандарин випустив метелика з рук, і він полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
Отже, лише від вас залежить, чи буде ваша взаємодія з іншими людьми живою, яскравою, чи навпаки.
Тест «Коефіцієнт товариськості»
А зараз кожному з вас я дам тест «Коефіцієнт товариськості». Вам слід відповісти на запитання «так», «інколи», «ні». У вас на це є 5 хв.
Після того як ви відповіли на питання , підрахуйте кількість відповідей «так» і зіставивши її із ключем визначте свій коефіцієнт товариськості.
Вправа «Чого я навчився?»
Зараз кожен по-черзі назвіть будь-ласка чого ви навчилися в групі під час тренінгу.