Поради педагогу "Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей"

Про матеріал
Завдання вчителя: навчити дитину творчості, самостійності й виховувати в неї наполегливість, творчу сміливість у постановці нових проблем і пошуку їх розв'язань. Обдарований учень здатний сам собі допомогти, якщо вчитель підтримує його творчість. Не можна забувати слова видатного психолога С. Л. Рубінштейна: «Загальна обдарованість є не тільки передумовою, але і результатом різностороннього розвитку особистості». Завдання педагогів і психологів у роботі з обдарованими дітьми — не пасивний нагляд за їх зростанням, а створення умов для формування внутрішньої мо¬тивації діяльності та системи цінностей, що створюють основу ста¬новлення духовної особистості.
Перегляд файлу

Поради педагогу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей

  1. Підхоплюйте думки учнів й оцінюйте їх одразу, наголошуючи на їх оригінальності, важливості тощо.
  2. Підкреслюйте інтерес дітей до нового.
  3. Заохочуйте оперування предметами, Матеріалами, ідеями. Не­хай дитина практично розв'язує дослідницькі завдання.
  1. Навчайте дітей систематичної самооцінки кожної думки. Ніко­ли не відкидайте її.
  2. Виробляйте у дітей терпиме ставлення до нових понять, думок.
  3. Не вимагайте запам'ятовування схем, таблиць, формул, одно­стороннього рішення там, де є багатоваріативні способи.
  4. Культивуйте творчу атмосферу — учні повинні знати, що твор­чі пропозиції, думки клас визнає, приймає їх, використовує.
  5. Учіть дітей цінувати власні та чужі думки. Важливо занотову­вати їх у блокноті.
  6. Іноді ровесники ставляться до здібних дітей агресивно, тому це необхідно попередити. Найкращим засобом є пояснення обдаро­ваній дитині, що це може статися, і розвивати у неї терпимість і впевненість.
  1.         Пропонуйте цікаві факти, випадки, технічні та наукові ідеї.
  2.         Розсіюйте страх у талановитих дітей.
  3.         Стимулюйте та підтримуйте ініціативу учнів, самостійність. Про­понуйте проекти, що можуть захоплювати.
  4.         Створюйте проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви.

1.4. Створюйте в школі періоди творчої активності, адже більшість геніальних рішень з'являється саме в такий момент.

  1.          Допомагайте опановувати технічні засоби для записів.
  2.          Розвивайте критичне сприйняття дійсності.

1 7. Учіть доводити розпочате до логічного завершення.

  1.          Впливайте особистим прикладом.
  2.          Під час занять чітко контролюйте досягнуті результати та давай­те завдання підвищеної складності, створюйте ситуації самоана­лізу, самооцінки, самопізнання.
  3.          Залучайте до роботи з розроблення та впровадження власних творчих задумів й ініціатив, створюйте ситуації вільного вибо­ру і відповідальності за обране рішення.
  4.          Використовуйте творчу діяльність вихованців під час проведен­ня різних видів масових заходів, відкритих та семінарських за­нять, свят.
  5.          Під час опрацювання програмового матеріалу залучайте учнів до творчої пошукової роботи з використанням випереджальних завдань, створюйте розвивальні ситуації.
  6.          Активно залучайте до участі в районних, обласних, Усеукраїн­ських конкурсах, змаганнях, виставках.
  7.          Відзначайте досягнення вихованців, підтримуйте та стимулюй­те активність, ініціативу, пошук.

 

Якості, якими має володіти вчитель для роботи з обдарованими дітьми

Учитель повинен:

  1. Бути доброзичливим і чуйним.
  2. Розбиратися в особливостях психології обдарованих дітей, від­чувати їхні потреби та інтереси.
  3. Мати високий рівень інтелектуального розвитку.
  4. Мати широке коло інтересів.
  5. Бути готовим до виконання різноманітних обов'язків, пов'язаних із навчанням обдарованих дітей.
  6. Мати педагогічну і спеціальну освіту.
  7. Володіти почуттям гумору.
  8. Мати живий та активний характер.
  9. Виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду своїх поглядів і до постійного самовдосконалення.
  1.        Мати творчий, можливо, нетрадиційний особистий світогляд.
  2.        Бути цілеспрямованим і наполегливим.
  3.        Володіти емоційною стабільністю.
  4.        Уміти переконувати.
  5.        Мати схильність до самоаналізу.

Як і кому навчати обдарованих дітей

Коли дитина вступає до школи, важливим завданням є не лише визначення рівня її готовності до шкільного навчання, але також рівень її творчих можливостей, індивідуальні особливості, спеці­альні інтереси і здібності. Дуже важливою складовою вважається психологічна підготовка вчителів початкової школи до організа­ції навчальної та виховної роботи з обдарованими і талановитими дітьми, особливо якщо вона відбувається в умовах не диференційо­ваного класу.

Слід розробити спеціальні навчальні матеріали для розвитку об­дарованої дитини в початковій школі, що забезпечують подальший розвиток пізнавальних, творчих і спеціальних здібностей. Важ­ливо визначити методи і умови, що сприяють самовираженню об­дарованої дитини, прояву і реалізації широкого спектру її захоп­лень. Спільно з батьками вчитель повинен підтримувати обдарова­ну дитину в реалізації її таланту, інтересів у школі та сім'ї. Уроки творчого розвитку бажано проводити для всіх дітей, але обдарованим дітям вони просто необхідні, оскільки творча діяльність є їх природ­ною і насущною потребою.

Слід особливо підкреслити, що в процесі навчання обдарованих дітей до педагогів і психологів висуваються особливі вимоги.

Серед якостей, необхідних учителеві обдарованих дітей, визна­чають такі: чуйність, доброзичливість, високий рівень інтелекту­ального розвитку, оптимістичне ставлення до дійсності, відчуття гумору, позитивну Я- концепцію, особиста зрілість учителя, емоцій­на стабільність. Звісно, це не означає, що з рештою дітей не повинні працювати такі вчителі.

Найсприятливіший стиль роботи вчителя з обдарованими ді­тьми — спільна з учнями творчість. Учитель повинен не тільки пе­редати їм певну сукупність знань, скільки допомогти учням зроби­ти, самостійні висновки і відкриття. Створюючи проблемну ситуа­цію, уміло керуючи нею, учитель своїми питаннями підводить учня до отримання ним нового знання. Цей підхід не передбачає встанов­лення однозначних оцінок: «правильно» і «неправильно», еталонів ідеальних відповідей. Учні можуть обговорювати одне з одним різні варіанти відповідей, оцінювати їх. Відсутність еталонів оцінюван­ня створює деякі труднощі для самого вчителя, в першу чергу,— в оцінюванні знань.

Завдання вчителя: навчити дитину творчості, самостійності й ви­ховувати в неї наполегливість, творчу сміливість у постановці нових проблем і пошуку їх розв'язань. Обдарований учень здатний сам со­бі допомогти, якщо вчитель підтримує його творчість.

Не можна забувати слова видатного психолога С. Л. Рубінштейна: «Загальна обдарованість є не тільки передумовою, але і резуль­татом різностороннього розвитку особистості». Завдання педагогів і психологів у роботі з обдарованими дітьми — не пасивний нагляд за їх зростанням, а створення умов для формування внутрішньої мо­тивації діяльності та системи цінностей, що створюють основу ста­новлення духовної особистості.

 

Використана література

Пльбух Ю. 3. Розумово обдарована дитина. Психологія, діагностика,
педагогіка.— К.: Освіта, 1992.— 176 с. 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Клепікова Ольга Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бондарець Катерина Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 січня
Переглядів
378
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку