Поради педагогу
Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей
1.4. Створюйте в школі періоди творчої активності, адже більшість геніальних рішень з'являється саме в такий момент.
1 7. Учіть доводити розпочате до логічного завершення.
Якості, якими має володіти вчитель для роботи з обдарованими дітьми
Учитель повинен:
Як і кому навчати обдарованих дітей
Коли дитина вступає до школи, важливим завданням є не лише визначення рівня її готовності до шкільного навчання, але також рівень її творчих можливостей, індивідуальні особливості, спеціальні інтереси і здібності. Дуже важливою складовою вважається психологічна підготовка вчителів початкової школи до організації навчальної та виховної роботи з обдарованими і талановитими дітьми, особливо якщо вона відбувається в умовах не диференційованого класу.
Слід розробити спеціальні навчальні матеріали для розвитку обдарованої дитини в початковій школі, що забезпечують подальший розвиток пізнавальних, творчих і спеціальних здібностей. Важливо визначити методи і умови, що сприяють самовираженню обдарованої дитини, прояву і реалізації широкого спектру її захоплень. Спільно з батьками вчитель повинен підтримувати обдаровану дитину в реалізації її таланту, інтересів у школі та сім'ї. Уроки творчого розвитку бажано проводити для всіх дітей, але обдарованим дітям вони просто необхідні, оскільки творча діяльність є їх природною і насущною потребою.
Слід особливо підкреслити, що в процесі навчання обдарованих дітей до педагогів і психологів висуваються особливі вимоги.
Серед якостей, необхідних учителеві обдарованих дітей, визначають такі: чуйність, доброзичливість, високий рівень інтелектуального розвитку, оптимістичне ставлення до дійсності, відчуття гумору, позитивну Я- концепцію, особиста зрілість учителя, емоційна стабільність. Звісно, це не означає, що з рештою дітей не повинні працювати такі вчителі.
Найсприятливіший стиль роботи вчителя з обдарованими дітьми — спільна з учнями творчість. Учитель повинен не тільки передати їм певну сукупність знань, скільки допомогти учням зробити, самостійні висновки і відкриття. Створюючи проблемну ситуацію, уміло керуючи нею, учитель своїми питаннями підводить учня до отримання ним нового знання. Цей підхід не передбачає встановлення однозначних оцінок: «правильно» і «неправильно», еталонів ідеальних відповідей. Учні можуть обговорювати одне з одним різні варіанти відповідей, оцінювати їх. Відсутність еталонів оцінювання створює деякі труднощі для самого вчителя, в першу чергу,— в оцінюванні знань.
Завдання вчителя: навчити дитину творчості, самостійності й виховувати в неї наполегливість, творчу сміливість у постановці нових проблем і пошуку їх розв'язань. Обдарований учень здатний сам собі допомогти, якщо вчитель підтримує його творчість.
Не можна забувати слова видатного психолога С. Л. Рубінштейна: «Загальна обдарованість є не тільки передумовою, але і результатом різностороннього розвитку особистості». Завдання педагогів і психологів у роботі з обдарованими дітьми — не пасивний нагляд за їх зростанням, а створення умов для формування внутрішньої мотивації діяльності та системи цінностей, що створюють основу становлення духовної особистості.
Використана література
Пльбух Ю. 3. Розумово обдарована дитина. Психологія, діагностика,
педагогіка.— К.: Освіта, 1992.— 176 с.