Порівняльний аналіз підручників з алгебри та початків аналізу для учнів 10 класу

Про матеріал
Математичні знання і вміння розглядаються не стільки як самоціль, а як засіб розвитку особистості школяра, забезпечення його математичної грамотності як здатності розуміти роль математики в світі, в якому він живе, висловлювати обґрунтовані математичні судження і використовувати математичні знання для задоволення пізнавальних і практичних потреб
Перегляд файлу

Порівняльний аналіз підручників з алгебри та початків аналізу для учнів 10 класу

Математичні знання і вміння розглядаються не стільки як самоціль, а як засіб розвитку особистості школяра, забезпечення його математичної грамотності як здатності розуміти роль математики в світі, в якому він живе, висловлювати обґрунтовані математичні судження і використовувати математичні знання для задоволення пізнавальних і практичних потреб.

Важливу роль у навчанні математики відіграє систематичне використання історичного матеріалу, який підвищує інтерес до вивчення математики, стимулює потяг до наукової творчості, пробуджує критичне ставлення до фактів, дає учням уявлення про математику як невід’ємну складову загальнолюдської культури. На дохідливих змістовних прикладах слід показувати учням, як розвивалися математичні поняття і відношення, теорії й методи. Ознайомлювати учнів з іменами та біографіями видатних учених, які створювали математику, зокрема видатних українських математиків, що сприятиме національному і патріотичному вихованню [3].

Порівняємо  такі підручники з алгебри та початків аналізу для 10 класу:

   Поглиблений рівень:

1.Мерзляк А. Г., Полонський В. Б., Якір М.С. Алгебра і початки аналізу (поглиблений рівень) 10 клас.

2.Нелін Є. П. Алгебра і початки аналізу (дворівневий підручник) 10 клас .

Профільний рівень:

3. Мерзляк А. Г., Полонський В. Б., Якір М.С. Алгебра і початки аналізу (профільний рівень) 10 клас.

4. Нелін Є. П. Алгебра і початки аналізу (профільний рівень) 10 клас.

Академічний  рівень:

5. Мерзляк А. Г., Полонський В. Б., Якір М.С. Алгебра і початки аналізу (академічний рівень) 10 клас.

6. Нелін Є. П. Алгебра і початки аналізу (академічний  рівень) 10 клас.

Рівень стандарту:

7. Бевз Г. П. Алгебра і початки аналізу (рівень стандарту) для 10-11 класів.

8. Шкіль М. І. Алгебра та початки аналізу ( рівень стандарту) 10 клас.

Проаналізуємо підручник [1].

І. Метод викладання.

Стиль підручника є абстрактно-дедуктивним. Наочність використано доцільно. Підручник розділено на  шість параграфів, кожен з яких складається з пунктів. У пунктах викладено теоретичний матеріал. Важливі факти виділені жирним шрифтом, але потрібно звертати увагу і на факти виділені курсивом, вони також важливі. Виклад теоретичного матеріалу завершується прикладами розв’язування задач. Ці записи можна розглядати і як спосіб оформлення задач. Також до кожного пункту запропоновані задачі для самостійного опрацювання, але до них доцільно приступати лише після вивчення теоретичного матеріалу. У підручнику підібрано досить широкий і різноманітний дидактичний матеріал. У підручнику запропоновано велику кількість різноманітних завдань, тому у вчителя є можливість вибрати найбільш доцільні завданя з певної теми.

Тема «Тригонометричні функції» виділена окремим параграфом.

Підтеми виділено наступнім чином:

1) Радіанне вимірювання кутів.

2) Тригонометричні функції числового аргументу.

3) Знаки значень тригонометричних функцій.Парність і непарність        тригонометричних функцій.

4) Періодичні функції.

5 )Властивості і графіки функцій y=sinx і  y=cosx.

6) Властивості і графіки функцій y=tgx  і y=ctgx.

7) Основні співвідношення між тригонометричними функціями одного     й того самого аргументу.

8) Формули додавання .

9) Формули зведення.

10) Формули подвійного , потрійного і половинного аргументів.

11) Формули для перетворення суми і різниці тригонометричних функцій у добуток.

12) Формули перетворення добутку тригонометричних функцій у суму.

13) Гармонічні коливання.

ІІ. Система задач.

 Приклади розв’язування задач наведені після  викладення теоретичного матеріалу. До кожного параграфу підібрані завдання для самостійного розв’язування. Наявні приклади завдань, вправи для повторення, рубрика «Коли зроблені уроки», завдання на які потрібно дати відповіді, завдання для підготовки до вивчення нової теми. Наведені вправи чотирьох рівнів складності: (º) – початковий та середній; (•) – достатній, (••) – високий, (*) – задачі для математичних гуртків і факультативів. Завдання різних рівнів складності, вправи для повторення, велика кількість прикладних задач, номери вправ виділені різними кольорами: червоним – рекомендовані для домашнього завдання, синім – завданя які на розсуд вчителя можно розвꞌязувати усно. Добір завдань є достатнім для засвоєння основних понять даної теми, для учнів з різними рівнями знань. Синім ключиком запропоновані завдання відповіді яких можа використати для   розв ꞌязування інших завдань.

У підручнику можна прочитати оповідання про видатних українських  математиків. Назви цих оповідань надруковано синім кольором.

Підручник містить:

1) вправи для повторення 8−9 класів;

2) вказівки та відповіді  до вправ;

3) предметний покажчик.

Проаналізуємо підручник [2].

І. Метод викладання.

             Стиль підручника є абстрактно-дедуктивним. Підручник складається з чотирьох розділів, кожен розділ розділено на параграфи, а параграфи в свою чергу розділено на пункти. Наочність використано доцільно. Система навчального матеріалу підручника з кожної теми представлена для двох рівнях. Основий матеріал наведено в параграфах, номери яких позначено синім кольором. Додатковий матеріал призначений для оволодіня темою а більш глибокому рівні і може опануватися учнем самостійно чи під керівництвом вчителя при вивченні математики в класах універсального чи природничого профілів, а може використовуватися для систематичного вивчення поглибленого курсу алгебри і початків аналізу.

 На початку багатьох параграфів наводяться довідкові таблиці, які містять основні означення, властивості та орієнтири з пошуку плану розвꞌязання задач  теми. Для ознайомленя з основними ідеями розвꞌязування задач наводяться приклади, у яких, крім самого розвꞌязання, міститься також коментар, що допоможе скласти план розвꞌязування аналогічного завдання.

Тема «Тригонометричні функції» виділена окремим розділом, а параграфи  у цьому розділі виділено наступнім чином.

Основний матеріал:

1) Повторення і розширення відомостей про функцію;

   1.1) Поняття числової функції.Найпростіші властивості числових функцій.

   1.2) Властивості і графіки основих видів функцій.

   1.3) Побудова графіків функцій за допомогою геометричних перетворень відомих графіків функцій.

2) Радіанна міра кутів.

3) Тригонометричні функції кута і числового аргументу.

4) Властивості тригонометричних функцій .

5) Графіки функцій синуса, косинуса, тангенса і котангенса та їх властивості;

 5.1) Графік функції y=sinx та її властивості.

 5.2) Графік функції y=cosx та її властивості.

 5.3)Графік функції y=tgx та її властивості.

 5.4)Графік функції y=ctgx та її властивості.

6) Співвідношеня між тригонометричними функціями одного аргументу.

7) Формули додаваня та наслідки з них.

 7.1) Формули додавання.

 7.2) Формули подвійного аргументу.

 7.3) Формули зведеня.

 7.4) Формули суми й різниці однойменних тригонометричних функцій та формули перетворення добутку тригонометричних функцій у суму.

8) Графіки рівнянь та нерівностей з двома змінними.

9) Метод математичної індукції.

10) Многочлени від однієї змінної та дії над ними.

 10.1) Означення многочленів від однієї змінної та їх тотожна рівність.

 10.2) Дії над многочленами. Ділення могочлена на многочлен з остачею.

 10.3) Теорема Безу. Корені многочлена. Теорема Вієта.

 10.4) Схема Горнера.

 10.5) Знаходжея раціональних коренів многочлена з цілими коефіцієнтами.

11) Додаткові формули тригонометрії.

 11.1) Формули потрійного та половинного аргументів. Вираженя     тригонометричних фукцій через тангенс половинного аргументу.

 11.2) Формула перетворення виразу asinα +bcos α .

Додаткові вправи до розділу .

Відомості з історії.

ІІ. Система задач.

Приклади розв’язування задач наведені після  викладення теоретичного матеріалу. До кожного розділу підібрані контрольні запитання. З метою контролю і самоконтролю засвоєння навчального матеріалу після кожного параграфу запропоновано систему вправ. Відповіді на ці запитання можна знайти у параграфі, а на приклади у кінці підручника. Наведені вправи трьох рівнів складності: (º) – середній ; ( без позначень) – достатній, (*) – високий. Завдання різних рівнів складності, вправи для повторення, велика кількість прикладних задач. У підручнику і для багатьох задач поглибленого рівня пропонуються спеціальні орієнтири  які дозволяють опанувати методи їх розвꞌязувати. Добір завдань є достатнім для засвоєння основних понять даної теми, для учнів з різними рівнями знань. Про походження понять, термінів і символів учні можуть дізнатися прочитавши «Відомості з історії». У кінці підручника запропоновано довідниковий матеріал.

Підручник містить:

1) вправи для повторення 8−9  класів;

2) додаткові формули тригонометрії;

3) додаткові вправи до розділів;

4) відомості з історії;

5) вказівки тавідповіді  до вправ;

6) предметний покажчик.

Проаналізуємо підручник [3].

І. Метод викладання.

Стиль підручника є абстрактно-дедуктивним. Наочність використано доцільно. Підручник розділено на  п’ять параграфів, кожен з яких складається з пунктів. У пунктах викладено теоретичний матеріал. Важливі факти виділені жирним шрифтом, але потрібно звертати увагу і на факти виділені курсивом , вони також важливі. Виклад теоретичного матеріалу завершується прикладами розв’язування задач. Ці записи можна розглядати і як спосіб оформлення задач. Також до кожного пункту запропоновані задачі для самостійного опрацювання, але до них доцільно приступати лише після вивчення теоретичного матеріалу.

Тема «Тригонометричні функції» виділена окремим параграфом.

Підтеми виділено наступнім чином:

1) Радіанне вимірювання кутів.

2) Тригонометричні функції числового аргументу.

3) Знаки значень тригонометричних функцій.Парність і непарність        тригонометричних функцій.

4) Періодичні функції.

5) Властивості і графіки функцій y=sinx і  y=cosx.

6) Властивості і графіки функцій y=tgx  і y=ctgx.

7) Основні співвідношення між тригонометричними функціями одного     й того самого аргументу.

8) Формули додавання .

9) Формули зведення.

10) Формули подвійного , потрійного і половинного аргументів.

11) Формули для перетворення суми і різниці тригонометричних функцій у добуток.

12) Формули перетворення добутку тригонометричних функцій у суму.

13) Гармонічні коливання.

ІІ. Система задач

 Приклади розв’язування задач наведені після  викладення теоретичного матеріалу. До кожної підтеми  підібрані завдання для самостійного розв’язування. Наявні вправи для повторення, рубрика «Коли зроблені уроки», запитання на які потрібно дати відповіді,завдання для підготовки до вивчення нової теми. всі вправи поділено на чотири рівня складності: (º) – початковий та середній; (•) – достатній, (••) – високий, (*) – задачі для математичних гуртків і факультативів. Завдання різних рівнів складності, вправи для повторення, велика кількість прикладних задач, номери вправ виділені різними кольорами: червоним – рекомендовані для домашнього завдання, синім – усні. Добір завдань є достатнім для засвоєння основних понять даної теми, для учнів з різними рівнями знань.

У підручнику можна прочитати оповідання про видатних українських  математиків . Назви цих оповідань надруковано синім кольором.

Підручник містить:

1) вправи для повторення 8−9  класів;

2) формули тригонометричних функцій;

3) графіки функцій ;

4) вказівки тавідповіді  до вправ;

5) предметний покажчик.

Проаналізуємо підручник [4].

І. Метод викладання.

 Стиль підручника є абстрактно-дедуктивним. Наочність використано доцільно. Основний матеріал, який потрібно засвоїти учням, структуровано у формі довідникових таблиць на початку параграфа, вони містять систематизацію теоретичного матеріалу та способоми діяльності з цим матеріалом у формі спеціальних орієнтирів для розв’язування завдань.

Спочатку учням пропонується засвоїти матеріал, який міститься у таблицях. Для ознайомлення з основними ідеями розв’язування задач наводяться приклади, у яких крім розв’язування міститься і коментар, що допоможе скласти план розв’язування аналогічної задачі. У підручнику пропонують спеціальні орієнтири, які дають можливість опанувати методи розв’язування багатьох задач поглибленого рівня.

Тема «Тригонометричні функції» виділена окремим параграфом, а матеріал у ньому виділено наступнім чином.

Основний матеріал:

1) Радіанне вимірювання кутів.

2) Тригонометричні функції кута і числового аргументу.

3) Властивості тригонометричних функцій.

4) Графіки функцій синуса, косинуса, тангенса і котангенса .

5) Співвідношення між тригонометричними функціями одного аргументу.

6) Формули додавання та їх наслідки з них.

Додатковий матеріал:

7)Додаткові формули тригонометрії.

ІІ. Система задач.

          Приклади розв’язування задач наведені після  викладення теоретичного матеріалу. До кожного розділу підібрані контрольні запитання. З метою контролю і самоконтролю засвоєння навчального матеріалу після кожного параграфу запропоновано систему вправ. Відповіді на ці запитання можна знайти у параграфі, а на приклади у кінці підручника. Наведені вправи трьох рівнів складності: (º) – середній ; ( без позначень) – достатній, (*) – високий. Завдання різних рівнів складності, вправи для повторення, велика кількість прикладних задач. У підручнику також пропонують спеціальні орієнтири, які дають можливість опанувати методи розв’язування багатьох задач поглибленого рівня. Добір завдань є достатнім для засвоєння основних понять даної теми, для учнів з різними рівнями знань. Про походження понять, термінів і символів учні можуть дізнатися прочитавши «Відомості з історії». У кінці підручника запропоновано довідниковий матеріал.

Підручник містить:

1) вправи для повторення 8−9 класів;

2)формули тригонометричних функцій;

3) графіки функцій ;

4) вказівки тавідповіді  до вправ;

5) предметний покажчик.

Проаналізуємо підручник [5].

І. Метод викладання.

Стиль підручника є абстрактно-дедуктивним. Наочність використано доцільно. Підручник розділено на   п’яь параграфів , кожен з яких складається з пунктів. У пунктах викладено теоретичний матеріал. Важливі факти виділені жирним шрифтом, але потрібно звертати увагу і на факти виділені курсивом, вони також важливі. Виклад теоретичного матеріалу завершується прикладами розв’язування задач. Ці записи можна розглядати і як спосіб оформлення задач. Також до кожного пункту запропоновані задачі для самостійного опрацювання, але до них доцільно приступати лише після вивчення теоретичного матеріалу.

Матеріал рубрики ‹‹Коли зроблено уроки›› може бути використаний для організації роботи гуртка і факультативних завдань.

Тема «Тригонометричні функції» виділена окремим параграфом.

Підтеми виділено наступнім чином.

1) Радіанне вимірювання кутів.

2) Тригонометричні функції  числового аргументу.

3) Знаки значень тригонометричних функцій. Парність і непарність тригонометричних функцій.

4) Періодичні функції.

5) Властивості і графіки функцій y=sinx і y=cosx.

6) Властивості і графіки функцій y=tgx і y=ctgx.

7) Основні співвідношення між тригонометричними функціями одого й того ж самого аргументу.

8) Формули додавання .

9) Формули зведення.

10) Формули подвійного аргументу.

11) Сума і різниця синусів (косинусів).

12) Формули перетворення добутку тригонометричних функцій у суму.

13) Гармонічні коливання.

ІІ. Система задач.

          Приклади розв’язування задач наведені після  викладення теоретичного матеріалу. До кожного розділу підібрані контрольні запитання. З метою контролю і самоконтролю засвоєння навчального матеріалу після кожного параграфу запропоновано систему вправ також і в тестовій формі. Відповіді на ці запитання можна знайти у параграфі, а на приклади у кінці підручника , на тестові завдання також в кінці підручника. Наведені вправи трьох рівнів складності: (º) – середній ; ( без позначень) – достатній, (*) – високий. Завдання різних рівнів складності, вправи для повторення, велика кількість прикладних задач. Добір завдань є достатнім для засвоєння основних понять даної теми, для учнів з різними рівнями знань. Про походження понять, термінів і символів учні можуть дізнатися прочитавши «Відомості з історії». У кінці підручника запропоновано відомості з курсу алгебри 7−9 класів  та вправи для  повторення курсу алгебри та початків аналізу за 10 клас.

Підручник містить:

1) відомості з курсу алгебри  7−9 класів;

2) вказівки тавідповіді  до вправ, відповіді до завдань в тестовій формі ‹‹Перевір себе››;

3) предметний покажчик.

Проаналізуємо підручник [6].

І. Метод викладання.

Даний підручник складається з трьох розділів які розділено на параграфи. Підручник підготовлено відповідо до чинної програми з алгебри і початків аналізу академічного рівня з урахуванням програми профільного рівня та програми і змісту зовнішнього незалежного оцінювання з математики. Основний матеріал, який потрібно засвоїти учням, структуровано у формі довікових таблиць на початку параграфа, які містять систематизацію теоретичного матеріалу та способом діяльності  з цим матеріалом у формі спеціальних орієнтирів для розв’язування завдань. Усі потрібні пояснення й обґрунтування теж наведені в підручнику, але кожен учень може вибрати свій рівень ознайомлення з цими обґрунтуваннями.  Спочатку учням пропонується засвоїти матеріал який міститься у таблицях. Для ознайомлення з основними ідеями розв’язування задач наводяться приклади, у яких крім розв’язування міститься і коментар, що допомагає скласти план розв’язування аналогічної задачі.

Тема «Тригонометричні функції» виділена окремим розділом. Параграфи виділено наступнім чином.

Основний матеріал:

1)Радіанна міра кутів.

2)Тригонометричні функції кута і числового аргументу.

3)Властивості тригонометричних функцій .

4)Графіки функцій синуса, косинуса, тангенса і котангенса та їх властивості.

 4.1)Графік функції y=sinx та її властивості.

 4.2)Графік функції y=cosx та її властивості.

 4.3)Графік функції y=tgx та її властивості.

 4.4)Графік функції y=ctgx та її властивості.

5)Співвідношеня між тригонометричними функціями одного аргументу.

6)Формули додаваня та наслідки з них.

 6.1)Формули додавання .

 6.2)Формули подвійного аргументу.

 6.3)Формули зведеня.

 6.4)Формули суми й різниці однойменних тригонометричних функцій та формули перетворення добутку тригонометричних функцій у суму.

7)Додаткові формули тригонометрії.

 7.1)Формули потрійного та половинного аргументів. Вираженя     тригонометричних фукцій через тангенс половинного аргументу.

 7.2)Формула перетворення виразу asinα +bcos α .

ІІ. Система задач.

Приклади розв’язування задач наведені після  викладення теоретичного матеріалу. До кожного розділу підібрані контрольні запитання. З метою контролю і самоконтролю засвоєння навчального матеріалу після кожного параграфу запропоновано систему запитань і вправ. Відповіді на ці запитання можна знайти у параграфі а на приклади у кінці підручника . Наведені вправи трьох рівнів складності: (º) – середній ; (без позначень) – достатній, (*) – високий. Завдання різних рівнів складності, вправи для повторення, велика кількість прикладних задач. У підручнику також пропонують спеціальні орієнтири, які дають можливість опанувати методи розв’язування багатьох задач. Добір завдань є достатнім для засвоєння основних понять даної теми, для учнів з різними рівнями знань. Про походження понять, термінів і символів учні можуть дізнатися прочитавши «Відомості з історії». У кінці підручника запропоновано довідниковий матеріал.

Підручник містить:

1) відомості з історії;

2) довідковий матеріал ;

3) вказівки тавідповіді  до вправ;

4) предметний покажчик.

Проаналізуємо підручник [7].

І. Метод викладання.

Даний підручник адресовано учням класів, у яких на вивчення алгебри і початків аналізу відводиться дві години на тиждень.

У кожному параграфі підручника викладено теоретичні відомості і вміщено задачі на їх засвоєння. У кінці кожного розділу наведені історичі відомомсті про відомих математиків. Даний підручник складається з семи розділів які в свою чергу поділено на параграфи .

Тема «Тригонометричні функції» виділена окремим розділом.

Параграфи виділено наступнім чином.

1) Синус, косинус, тангенс і котангенс кута.

2) Тригонометричні функції  кутів.

4) Тригонометричні функції числових аргументів.

5) Формули зведення .

6) Формули додаваня .

7) Формули подвійних кутів.

8) Перетворення суми тригонометричних кутів.

9) Тригонометричні рівняння .

10) Найпростіші тригонометричні нерівності.

ІІ. Система задач.

Приклади розв’язування задач наведені після  викладення теоретичного матеріалу в параграфі. З метою контролю і самоконтролю засвоєння навчального матеріалу після кожного параграфу запропоновано систему запитань і вправ. Відповіді на ці запитання можна знайти у параграфі, а на приклади у кінці підручника. Задачі обовꞌязкового рівня, які повинні розвꞌязувати всі позначені нуликом, а порівняно важкі зірочкою. У підручнику є задачі на повторення. Для учнів, які цікавляться математикою, вміщено добірку задач підвищеної складності.

           Є також у підручнику завдання для самостійних робіт, з них два перші варіанти легші ніж наступні, що дає можливість диференціювати навчання. Їх можна використати і для контрольних робіт.

Підручник містить:

1) завдання для самостійної роботи;

2) контрольні запитання і завдання ;

3) історичні відомості;

4) задачі на повторення;

5) задачі підвищеної складності;

6) відповіді і вказівки;

7) довідковий матеріал;

8) предметний покажчик.

Проаналізуємо підручник [6].

І. Метод викладання.

Автори даного підручника ставили за мету забезпечити диференційоване навчання з алгебри та початків аналізу. В ньому представлений матеріал для трьох рівнів навчання – середній, достатній та високий. Перші два рівня разом становлять базовий рівень навчання.

Підручник розділено на пꞌять розділів, які в свою чергу поділені на параграфи. У кожному параграфі підручника викладено теоретичні відомості і вміщено задачі на їх засвоєння, та запропоновані алгоритми розвꞌязання задач. У кінці кожного параграфу наведені історичні відомості й короткі довідки про найвідоміших творців математики.

Тема «Тригонометричні функції» виділена окремим розділом.

Параграфи виділено наступнім чином.

1) Повторення і розширення відомостей про функцію.

2) Тригонометричні функції  кута.

3) Радіанна система вимірювання кутів і дуг.

4) Тригонометричні функції числового аргументу.

5) Періодичність тригонометричних функцій .

6) Побудова графіків тригонометричних функцій.

7) Властивості  тригонометричних функцій.

8) Співвідношення між тригонометричними функціями одного й того  самого аргументу.

9) Обчислення значень тригонометричних функцій і тригонометричних виразів за допомогою мікрокалькуляторів .

10) Тригонометричні тотожності додавання.

ІІ. Система задач.

Приклади розв’язування задач наведені після  викладення теоретичного матеріалу в параграфі. З метою контролю і самоконтролю засвоєння навчального матеріалу після кожного параграфу запропоновано систему запитань і вправ. Відповіді на ці запитання можна знайти у параграфі, а на приклади у кінці підручника. Система вправ підручника представлена на трьох рівнях. Літерою А позначено вправи обовꞌязкового рівня, літерою  підвищеного рівня, літерою В – поглибленого рівня. У кінці книжки є задачі на повторення. Для учнів, які цікавляться математикою, вміщено добірку задач підвищеної складності.

Підручник містить:

1)підсумкове повторення;

2) відповіді до завдань ;

3)довідковий матеріал;

4)предметний покажчик.

Проаналізувавши підручники, в яких розглядається дана тема, можна сказати, що теоретичний матеріал викладено доступно, всі основні поняття сформульовано майже однаково. При аналізі завдань, запропонованих для вивчення теми «Тригонометричні функції », можна сказати, що у розглянутих підручниках наведено достатню кількість прикладів, для того щоб учні застосували теоретичний матеріал поданий в підручниках. У підручниках наведена достатня кількість розв’язаних прикладів, дивлячись на які учням легше буде виконувати завдання.

Отже, проаналізувавши підручники можна зробити висновок, що при викладенні певної теми вчитель повинен комбінувати декілька підручників, для того, щоб краще пояснити новий матеріал учням і для того, щоб розв’язати більш доцільніші і цікавіші

docx
Додано
18 квітня 2019
Переглядів
6459
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку