Тема. Порівняння раціональних чисел.
Мета: на основі спостережень і попереднього досвіду учнів вивести правило порівняння будь-яких двох раціональних чисел та виробити вміння використовувати його для порівняння раціональних чисел і розв'язування вправ, що передбачають порівняння раціональних чисел.
Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання
На думку автора, щоб заощадити час, треба перевірити лише № 3, 4, 5 (особливо звертаємо увагу на використання властивостей множення і додавання для спрощення обчислень у № 5). Все інше перевіряємо, зібравши зошити учнів.
II. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
|
а) |
|
б) |
|
в) |
|
35* 0,35; 35,1* 35,01; *; 2,7 * 2.
III. Застосування знань
Задача. Позначте на координатній прямій числа 2; 5; 7; 4. Порівняйте числа: а) 2 і 5; б) 2 і 7; в) 2 і 4. З'ясуйте за допомогою координатної прямої, як розташоване число 2 по відношенню до кожного з інших чисел.
Бачимо, що 2 зліва від 5; 2 зліва від 7, 2 зліва від 4. Згадаймо, що в 5 класі під час вивчення теми порівняння натуральних чисел ми говорили, що на координатному промені менше число завжди лежить ліворуч, а більше — навпаки — праворуч. Взагалі, на координатній прямій більше з двох чисел лежить праворуч, а менше — ліворуч.
Приклад. Порівняйте числа a, b, c, d, зображені на рисунку (запишіть у порядку зростання).
Розв'язання. b < c < a < d, оскільки зліва направо числа йдуть саме в такому порядку.
Ми бачимо, що всі додатні числа лежать справа від 0, а всі від'ємні числа зліва від 0, отже:
Наприклад, 3 > 0; -3 < 0; -3 < 3; 3 > -3.
Якщо ж обидва числа (а і b) від'ємні (див. рис), то
ліворуч буде те число, яке далі за інше від 0, а отже:
3) з двох від'ємних чисел більшим є те, в якого модуль менший.
Наприклад, -3,7 > -7,3, оскільки |-3,7| = 3,7; 3,7 < 7,3, оскільки |-7,3| = 7,3.
У другому випадку:
а) додатне > від'ємного; б) додатне > 0; в) від'ємне < 0; г) з двох від'ємних більшим є те, в якого модуль менший.
Питання символічного запису цих правил не розв'язуються однозначно і спосіб його розв'язання залежить від підготовки учнів.
IV. Засвоєння вмінь
Оскільки багато часу на цьому уроці витрачено на пояснення нового матеріалу, часу на різноманітні за змістом і рівнем вправи не вистачить. Тому головна мета — гарно відпрацювати застосування правил порівняння раціональних чисел на стандартних вправах.
Усні вправи
а) 0 < 3; б) 0 > -5; в) -7 < 0; г) -3 > 2; д) -7 < 1; е) -2 < -5; ж) -5 < -3.
Письмові вправи
а) 8,9 * 9,2; б) -240 * 3,2; в) 4,5 * -800; г) -5,5 * -7,2; д) -96,9 * -90,3;
є) -100 * 0; ж) -1000 * 0; з) *; з) *.
1) -4; 3; -2; 1; 0; -1; 2; -3; 4; 2) -5,4; 4,3; -3,2; 2,1; -1,2; 2,3; -3,4.
Число |
Більше за -3 |
Менше за 7 |
Більше за 0 |
Менше за 0 |
Більше за -1, але менше за 1 |
Додатне |
|
|
|
|
|
Від'ємне |
|
|
|
|
|
Додатково. Вправи на повторення
V. Підсумок уроку
Запитання до класу
VI. Домашнє завдання
а) -3542 * -2763; б) -65,43 * -65,39; в) - * -0,7; г) -1,16 * ; д) -* -; е) -0,8 * .