Тема. Порівняння раціональних чисел.
Мета: відпрацювати навички порівняння раціональних чисел у комплексі із набутими раніше навичками (з теми про додатні і від'ємні числа).
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань
А. Усні вправи (фронтальна робота із сигнальними картками або математичний диктант)
а) 2 та -300; б) -7 та -9;
в) а та b; а та 0; b та 0, якщо а —додатне, b — від'ємне.
Б. Картки із завданнями (індивідуальна робота)
Картка 1 |
Розташуйте в порядку спадання числа: а) -6; 7; -7; 8; -8; 9; -9; 10; -10; б) -1; 0; 1; -0,01; 0,001; -0,0001; 0; в) 2,8; -2,7; 2,6; -2,08; 2,07; -2,06; 0. |
Картка 2 |
Порівняйте числа: а) |-0,3| та |-0,5|; б) |4,1| та |1,4|; в) |-6,5| та |5,9|; г) |-12,01| та |-1,09|; д) |-8,1| та |6,2|; е) |0| та |-0,002|; ж) |17,2| та |-2,7|. |
В. Роботи учнів перевіряємо вибірково, в основному у «слабких», всі інші звіряють відповіді.
II. Застосування навичок
На цьому уроці розв'язуємо вправи більш високого рівня складності (узагальнюючі та дослідницькі) і повторюємо поняття додатного, від'ємного числа, «раціональні числа», «модуль числа».
а) -2,73; б) -9,5; в) -0,63; г) 0,87; д) -1; є) -6.
Відповідь запишіть у вигляді подвійної нерівності.
а) -3841 < -384*; б) -*5,44 > -25,44; в) -< -; г) -> -?
а) -4,3 — від'ємне число; б) 27,1 — додатне число;
в) а — від'ємне число; г) b — додатне число;
д) * с — невід'ємне число; є)* d — недодатне число.
Учень, якого викликали до дошки, називає і показує по черзі то «червоні», то «сині» числа, записані в таблиці. При цьому «червоні» числа називає в порядку зростання, а «сині» — в порядку спадання, тобто називає числа в такій послідовності: -6; 2; -5; 0; -4; -1; -2; -3; 1.
Якщо учень помилився, то сідає на місце, і до дошки йде інший.
III. Діагностика засвоєння знань і вмінь
Самостійна робота
Варіант 1
а) точки A(2); B(-3,5); C(-1); D(-2); Е; F(3);
б) точку K і точку M, що має протилежну координату;
в) точки, модулі координат яких дорівнюють 5; 4,5; 0.
а) Які з даних чисел є: натуральними? цілими? дробовими? додатними? від'ємними?
б) Знайдіть модулі цих чисел. Які з даних чисел мають рівні модулі? Чому?
в) Розмістіть числа в порядку зростання.
Варіант 2
а) точки M(2), N , Р(-1), К(-2), R , 5(3);
б) точку А і точку В, що має протилежну координату;
в) точки, модулі яких дорівнюють 4; 1; 0.
а) Які з даних чисел є: натуральними? цілими? дробовими? від'ємними?
б) Знайдіть модулі цих чисел. Які з них мають рівні модулі? Чому?
в) Розмістіть числа в порядку спадання.
IV. Підсумки уроку
Перевіряємо якість виконання самостійної роботи. Аналізуємо помилки.
V. Домашнє завдання
а) - та ; б) 3 та -; в) - та -; г) -2 та 3; д) - та -;
е) - та -; ж) -2 та -3; з) -5 та -5.
1) |a + b| ≤ |a| +|b|; 2) |a – b| ≤ |a| + |b|; 3) |a| - |b| ≤ |a + b|;
4) |a| - |b| ≤ |а – b|; 5) |а| - |b| ≤ |a| + |b|.
при таких значеннях букв:
а) а = -7; b = -5; б) а = ; b = ; в) а = 4; b = -5.