МИСТЕЦЬКІ ЖАНРИ. ПРИРОДА В МИСТЕЦТВІ. ЦЕЙ НЕВПІЗНАНИЙ ЗВИЧАЙНИЙ СВІТ. АРАНЖУВАННЯ В МУЗИЦІ.

Про матеріал

Компонент інтегрованого курсу – музичне мистецтво. Четвнртий урок з теми МИСТЕЦЬКІ ЖАНРИ. ПРИРОДА В МИСТЕЦТВІ. На уроці учні навчаться розрізняти оригінальні та аранжовані музичні твори – хорові, інструментальні, вокально – інструментальні; створювати вокальні імпровізації під час співу простих мелодичних зворотів; розуміти особливості обробок народних пісень, прийоми аранжування музичних творів; пояснювати, для чого здійснюють аранжування музичних творів та наводити приклади.

Перегляд файлу

КОНСПЕКТ  УРОКУ  В  6 КЛАСІ   ЗА  ПРОГРАМОЮ ІНТЕГРОВАНОГО  КУРСУ “МИСТЕЦТВО” (Л.Масол)

 

ТЕМА. МИСТЕЦЬКІ ЖАНРИ. ПРИРОДА В МИСТЕЦТВІ.

ЦЕЙ НЕВПІЗНАНИЙ ЗВИЧАЙНИЙ СВІТ.  АРАНЖУВАННЯ  В  МУЗИЦІ. .

 

Компонент – музичне мистецтво.

Мета:

  • Розрізняти оригінальні та аранжовані  музичні твори – хорові,  інструментальні,  вокально – інструментальні;
  • Створювати  вокальні імпровізації під час співу простих мелодичних зворотів;
  • Розуміти особливості обробок народних пісень, прийоми аранжування музичних творів;
  • Пояснювати, для  чого здійснюють аранжування  музичних творів та наводити приклади;
  • Виконувати каноном  веснянку;
  • Шанобливо  ставитись до народних пісень та творчості М.Леонтовича.

Тип уроку:  інтегрований

Музичний  матеріал:

М.леонтович, «Щедрик»

Й.С.Бах, Жарт,

П.І.Чайковський, Танець маленьких лебедів.

Ф.Колесса, Веснянка.

 

ХІД УРОКУ.

Вхід в  клас під музику  веснянки «Вийди вийди, сонечко»

Музичне вітання  (записане на дошці)

Лунає музика весни,

Пташині  линуть голоси,

І  ми  вітаємо її

Співаючи  дзвінкі пісні.

Діти проспівують  мелодичні   імпровізації  до тексту у 3/8 чи 6/8- розмірі.

АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

Вчитель:

«Лунає музика весни…» Справді,  весна  увійшла в  свої права і  вже  по – справжньому владарює в природі. Милуючись навколишньою  красою, ми сприймаємо ї  як  звичайне природнє явище.  Сьогодні  язапрошую  вас до світу  звичайного,  але трішки невідомого ще вам. Що  може  зробити звичайний  світ  невпізнаним – така тема наших уроків.

«…Лунає  музика весни…» Вона радісно  лунатиме  сьогодні  впродовж усього уроку  для всіх, а  особливо для  тих,  хто дасть правильні  відповіді на  запитання і допоможе  скласти  ключове слово нашого уроку. Це  слово  ви  зможете прочитати  тоді,  коли  вірно  розмістите  ноти у  звукоряді ДО (діти працюють у  парах).

 

Звучить твір «Весна « А. Вівальді.

Яка музика  зараз звучить і  хто її  автор?

Який  ансамбль ї виконує?

Чим  відрізняється симфонічна  музика  від  камерної?

 Що таке   f  і   p?

Що таке  канон і як  його  виконувати?

До якого  народно – пісенного  жанру  належить  веснянка?

Як  називається  веснянка, під яку заходили в  клас?

 

Ключове  слово ПЕРЕКЛАД.

 

Вчитель: Якщо  ви  правильно дали відповіді на  запитання,  то мали б отримати  слово  Переклад. Але  яке  відношення  має це  слово до музики?Мабуть, воно  більше  стосується іноземної  мови. Як  ви гадаєте?

Виявляється,  в музиці теж  існує таке поняття -  музичний  перекладі навіть  кількох  видів. Тема  уроку  музики -  «аранжування  в музиці»,  сьогодні  ми  розглянемо види  музичного аранжування і ви навіть  зможете  пояснити  це  батькам  чи друзям. На уроці ми  виконаємо такі завдання  (Дивитися Мету  уроку для  учнів).

 Чи є  якісь доповнення?

 

Зараз я запрошую  вас до  студії  музиканта і,здається,  він там не сам…

 

(Інсценізація)

Учень - «Музикант  - аранжувальник»   сидить за  фортепіано (синтезатором) і обговорює щось із  ученицею - « Співачкою». Заходить учень - «Автор».

 

«Автор»: Привіт, (ім’я учня)!

«Аранжувальник»:  Привіт. Як справи? Давненько тебе не  бачив. Мабуть піснею нову писав?  Цікаво…  (ім’я    учениці), подивись – но ( подає  нотний  аркуш «Співачці».  Вона бере ноти,  щось  тихо наспівує, а потім  співає  мелодію  пісні, вивченої заздалегідь).

 

«Автор»: Гарна пісня. Слова  щирі, мелодія сердечна. А хотів би, щоб  цю пісню заспівали діти зі  сцени,  щоб залунала  вона з радіоприймачів, радувала дорослих і дітей?  Тому  для  голосу ще треба записати  інструментальний  супровід. Ти ж  аранжувальник,  фахівець у  цій  справі, зробиш?

«Аранжувальник»: Звичайно,  чому ні?  Ось послухай :  вступ зробимо  такий,  приспів  повторимо,  як  вступ, тільки двічі, у мелодію  заспіву додамо  тембри  мідних… та  трохи  високих  регістрів ( Усі Нахилились над  фортепіано,  тихо  розмовляють).

«Аранжувальник» (дивиться на годинник):  Довгенько  працювали, здається,  вийшло непогано.  Олесю, поспівай!

« Співачка»: Хлопці,  я зараз своїх  дівчат  покличу, краще  буде, ніж сама.

 

(Виходить ансамбль дівчат і співають  пісню  під фонограму). Або є співає сама.

 

«Аранжувальник» (до Автора):  Ну що , Богдане, твоя  пісня чи ні?

«Автор»:  Та ніби моя, і ніби ні.  Гарна  ж  яка!От  що  вдале  аранжування! Дякую  і  бувай..

«Аранжувальник»: Бувай. Приходь  ще!

 

 

ОЗНАЙОМЛЕННЯ З НОВИМ МАТЕРІАЛОМ.

Вчитель: Яке нове невідоме  слово  ви  почули у  розмові наших гостей? (Аранжувальник,  аранжування)

Ви  почули, як справді змінилось звучання пісні. Що зробив музикант?  ПЕРЕКЛАВ  ОДНОГОЛОСУ  МЕЛОДІЮ ДЛЯ ВИКОНАННЯ  ГОЛОСОМ З  ІНСТРУМЕНТАЛЬНИМ  СУПРОВОДОМ.  Це і є один  із  видів  аранжування.

 

СПРИЙМАННЯ  МУЗИКИ.

  А тепер  послухаємо   музичні твори. Запрошую  вас у далеке  минуле,  коли жив   композитор Й.С.БАХ.   В той  час побутували  інструменти  флейта та  клавесин (фото),  тому  Бах писав твори  саме для цих  інструментів.

(Звучить твір «Жарт»). Як  ви думаєте,  а в наш час ця музика  мала б таке звучання?Які  інструменти  мали б  виконувати  цей твір,  щоб він був  сучасним?

Послухаємо,  чи правильні  ваші прогнози.(Звучить   «Жарт» в  сучасній  обробці).

Як  змінилась  музика з плином часу?

 

Пригадаємо   відомий    усім твір – «Танець маленький  лебедів» з  балету «Лебедине озеро» П,І. Чайковського (Звучить у виконанні  симфонічного оркестру).

Думаю, ви  впізнаєте  його і в  такому виконанні (фортепіанний виклад). Це  теж був музичний переклад. Для  чого  його здійснили?

Чи змінився  жанр  твору?

 Ми послухали два оригінальні музичні  твори (тобто такі,  що були написані  композиторами) – переклад  музичного  твору для іншого  складу  виконавців.

 

! Бачу, ви  втомилися,  тож  зробимо  ліричну паузу.  Відгадайте  - загадку:

(Фон -  лірична народна  пісня)

 

 

 

МАНДРІВНИЦЯ

 

 Вчитель:                                      -  Де  ти живеш?

Учениця:                                        - Повсюди…

Там, де привітні  люди

В труді  або в спочинку

Пригорнуть на  хвилинку.

Вчитель:                                    - А   звешся  як?

Учениця:                                   -  Не знаю.

Співають  -   я лунаю,

 мандрую з  краю  в  край, 

як хочеш -   відгадай.

 

Вчитель:  Це -   народна  пісня.  Багато  є  пісень  на  світі, та  нам наймиліша наша, українська  народна пісня. З нею  ми народжуємося, зростаємо,  крокуємо по  житті. Українська   народна   пісня   здобула   світову  славу, у ній  кохаються  справжні  українці,  які живуть у різних  куточках землі.

Наш земляк  поет  Олександр  Богачук такими  поетичними  рядками  висловився  про народну  пісню про народну пісню

 

Народна  пісня - голос невсипущий,

Душі  людської  вічне  відкриття,

Вона ніколи -  як і хліб  насущний

Не  вийде з моди сущого життя.

Хай  як би там не  пишнилися модна,

У вихилясах мікрофонних мод,

А наймодніша – істинно  народна,

що не  старіє, як і сам народ!

Вчитель:  Композитор М.Леонтович теж  дуже любив  народні пісні.  Він  збирав їх, записуючи  з  вуст  старожилів і робив обробки для хору. Прості  мелодії  він  перетворював у  яскраві хорові п’єси – мініатюри, досягши справжніх мистецьких вершин. Його аранжування народних пісень  часто звучить і в наш час. Згадайте хоча б всесвітньовідомого «Щедрика»,  якого ми  легко впізнаємо навіть у  американському фільмі «Сам удома».

(Звучить фрагмент «Щедрика»)

За своє коротке життя М. Леонтович створив понад  100  аранжувань, тобто  обробок народних пісень, які є зараз в репертуарі  як дитячих, так і дорослих хорових колективів. 

Отже,  ОБРОБКА НАРОДНОЇ  ПІСНІ ДЛЯ ВИКОНАННЯ ХОРОМ -  ЦЕ ТЕЖ ПЕРЕКЛАД  МУЗИЧНОГО ТВОРУ.

 

?Якими засобами досягається переклад народної пісні для  виконання хором?

(Багатоголоссям, ритмічними підголосками).

 

ХОРОВИЙ СПІВ.

Пригадайте,  як називається пісня,  яку ми  вивчали на минулому  уроці?

Спробуємо  сьогодні  створити свій  музичний переклад  цієї простої дитячої пісня, щоб вона  перетворилась на довершений  хоровий твір.

Розспівка:

На  mormorando на одному звукові з  динамічними  відтінками   p            f            p 

 

Розспівування  голосний а-о-у-е-и   на  одному звукові.

Спів перегуків « ку-ку» на різній  висоті

Спів звукоряду ре – мінор  каноном ( дво-  та триголосся)

 

Робота над піснею:

  • Виконання І куплету з підголосками   «ку-ку» в одному голосі( один ряд  співає  остинато «ку-ку»,  два інші -  зі словами).
  • Виконання ІІ куплету каноном
  • Виконання ІІІ куплету з  ритмічним супроводом

 Вчитель:

Наш  урок  добігає  кінця. Висловити  враження  від  уроку.

 

Домашнє завдання:

Під час перегляду  концертів  по ТБ  чи  слухання музики по радіо  аналізувати – твори оригінальні  чи аранжовані  й   яким способом.

 

 

docx
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 6 клас (Масол Л.М.)
Додано
23 серпня 2018
Переглядів
542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку