Урок № 8, 8 клас українська мова.
Тема. Порядок слів у реченні. Логічний наголос.
Мета:
Тип уроку : засвоєння нових знань, умінь та навичок
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Молодці, бачу, що Вам зрозуміло вивчене на минулому році, а зараз перевіримо домашнє завдання на сьогодні.
Для того, щоб закріпити ваші уміння та навички, пропоную наступне завдання:
Завдання 1. Переписати, підкреслити граматичні основи. Вказати речення двоскладні й односкладні. Один учень працює біля дошки, всі інші пишуть у зошитах.
1.Люблю України коханої небо. (В.Сосюра.) 2.У нічку темну і глуху зросту рясним кущем калини на українському шляху. (А.Малишко.) 3.Пахне чиєсь дитинство казкою медозбору. (М.Сингаївський.) 4.Пахне хлібом, і медом, і сном, не забутим донині. (А.Малишко.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Я зачитаю речення, а Ви подумайте, чим вони відрізняються. Яке Вам подобається більше. Чому?
1.Відходили все далі й далі зрадливі вітряні дні, і вже з другого ранку вони їхали царством весни — адже був кінець квітня! (О. Іваненко)
2. Йшов урок математики, і Шуркові було нудно. (Б. Крекотень)
Так, діти, ці речення відрізняються виразністю мови та наявністю художніх означень.
IV. Опрацювання нового матеріалу
Сьогодні ми з вами дізнаємось про порядок слів у реченні, яку роль він відіграє та як впливає на речення. А також ви навчитель правильно розставляти логічні наголоси в реченнях.
В українській мові порядок слів у реченні вважають вільним, тобто за тим чи іншим членом речення не існує суворо закріпленого місця. Розрізняють два типи порядку слів у реченні: прямий і непрямий.
Прямий порядок слів вважають нейтральним, він є характерним для офіційно-ділового та наукового стилів мовлення. НАПРИКЛАД: А сон пливе у тихі верболози (І. Шарапов).
У разі непрямого порядку слів (інверсії) основний зміст речення зберігається, але з’являються додаткові смислові відтінки, посилюється виразність слів. Непрямий порядокслів використовується в художньому та розмовному стилях для виділення змістової значущості тих чи інших слів у реченні або для надання фразі особливого стилістичного забарвлення. НАПРИКЛАД: . А земля моя щастя родить (М. Сом).
Завдання 2. Робота з картками. Прочитайте текст, визначте порядок слів у кожному реченні.
Кішки-рятівниці
Здатність кішок відчувати небезпеку є надзвичайною. їхні можливості вже давно активно використовуються людьми. Кішок беруть із собою на кораблі, підводні човни. А в селах і містах, розташованих на схилах Везувію на східному березі Неаполітанської затоки, немає родини, де не жила б кішка. Відчувши, що вулкан оживає, кішки втікають якомога далі. їхні господарі знають, що головне — від них не відставати.
Під час Другої світової війни, коли з неба будь-якої миті могла впасти смерть, кішки нерідко рятували господарів, попереджаючи про небезпеку. Поки акустичні прилади зондували небеса у пошуках ознак бомбардування, що наближалося, мешканці міст спостерігали за поведінкою своїх улюбленців. У Європі була заснована спеціальна медаль із вигравіюваними на ній словами: «Ми теж служимо Батьківщині», яку вручали тваринам-рятівникам.
Красномовність та вміння гарно висловити свою думку залежить від правильного вживання слів. Тому зараз я пропоную активізувати Ваш словниковий запас та відредагувати речення правильно, уникаючи помилок.
Завдання 3. Відредагуйте речення.
Надворі прохладно. 2. Голольод. 3. Сніжна горка. 4. Проїжджа сторона вулиці. 5. Випадковий прохожий. 6. Пішли пішком. 7. Місто в семи кілометрах. 8. Вулиця ярко опалена.
Молодці, чи все Вам зрозуміло про прямий та непрямий порядок слів? Пригадайте, де найчастіше можна зустріти прямий порядок слів, а де непрямий?
Логічний наголос – це виділення більшою силою голосу найважливішого слова в реченні. НАПРИКЛАД: 1. Завтра відбудеться конкурс . 2. Завтра відбудеться конкурс 3. Завтра відбудеться конкурс.
У наведених реченнях логічно наголошуються виділені слова, бо вони виражають найсуттєвіше в повідомленні, а значить, і мають найбільшу смислову вагу. У цьому можна пересвідчитися, поставивши відповідні запитання. Перше речення є відповіддю на запитання «Коли відбудеться конкурс?», друге – «Чи відбудеться завтра конкурс?», третє – «Що відбудеться завтра?»
Завдання 4. Поставте усно запитання до кожного з наведених речень. З'ясуйте, що нового повідомляється в кожному випадку.
1. У другу зміну вчилися восьмикласники. 2. Восьмикласники вчилися в другу зміну. 3. До гурту підійшла огрядна жінка. 4. Огрядна жінка підійшла до гурту.
Завдання 5. Прочитайте текст, правильно розставляючи логічні наголоси.
Україна – таке красиве, величне слово. Величезний дар, отриманий від Бога. Для кожного з нас Батьківщина – це не просто місце, де ми народилися. Це і затишна хатинка, і батьки, і друзі.
За що потрібно любити Україну? Та хоча б за те, що вона одна така єдина в усьому світі. Зі своїми краєвидами, морями та ріками, горами й полонинами. Де ще ви зможете зустріти таких вродливих дівчат і мужніх чоловіків? Та, мабуть, ніде. Наша країна з часів незалежності досить молода. Але її багатовікова історія досі має безліч таємниць і хвилює серця. Ми найгостинніша нація з найсмачнішою кухнею у світі. Ми – політики, спортсмени, артисти. Про українців знають від Сходу до Заходу, від Півночі до Півдня. Ми — найспівочіша нація. А які в нас талановиті письменники. Ліна Костенко, Леся Українка, Валер’ян Підмогильний – цей перелік можна продовжувати майже до безкінечності. Україна – країна талановита й розумна. Не дарма ж Володимир Сосюра писав: «Любіть Україну, як сонце, любіть, як вітер, і трави, і води… В годину щасливу і в радості мить, любіть у годину негоди».
V. Узагальнення та систематизація. Рефлексія.
Дайте, будь ласка, відповідь на запитання:
V. Оцінюванння. Домашнє завдання. Інструктаж.
Підготуватись до контрольної роботи. Потрібно пригадати вивчене про синтаксис, словосполучення та речення. Необхідний вам матеріал знаходиться на сторінка 20 – 30 та у зошитах.
Прослуховування пісні Наталії Бучинської «Моя Україна»