План- конспект з української мови для 8 класу.
Тема: Вступ. Мова – найважливіший засіб пізнання, спілкування і впливу.
Мета: пояснити основні функції мови, основну увагу зосередивши на таких, як гносеологічна, комунікативна, волюнтативна; виховувати любов і повагу до рідної мови; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, комунікативні вміння, емоційну й естетичну сфери, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Підготовка до сприймання матеріалу.
Діти, чи знаєте Ви, що українська мова займає 2 місце серед наймилозвучніших мов світу? Також українська мова займає 22 місце за кількістю носіїв у світі. Відомі письменники, які творили українською мовою є визнані по всьому світу. А чи добре Ви знаєте українську мову?
Зараз ми це перевіримо. Тож давайте з Вами влаштуємо невеличкий брейн-ринг про українську мову. Я буду задавати Вам запитання, а Ви уважно слухати і підіймати руку, якщо знаєте відповідь. Викрикування за відповідь не вважається. За кожну правильну відповідь Ви будете отримувати картку, ці картки визначать 3 переможці, у яких найбільша кількість правильних відповідей. Відповідно до місця Ви отримаєте бали, 1 місце -12, 2 місце – 11, 3 місце – 10 відповідно.
Запитання:
Отже, діти, підрахуйте свої бали, щоб визначити переможця.
ІІІ. Оголошення теми уроку.
Молодці, я бачу, що серед Вас є справжні знавці української мови і це не дивно, адже наша мова дуже різноманітна, українською мовою можна змінати фільми, писати вірші, співати пісні, висловлювати свої почуття.
Але навіть найкращі знавці української мови не можуть знати про неї все. Тому я Вам пропоную розширити свої знання і дізнатись декілька цікавих фактів про українську мову. (Перегляд відео).
Бесіда:
Що нового Ви дізнались для себе?
Безсумнівно, наша мова має дуже багато цікавинок. А чи памя*таєте Ви, які функції виконує мова?
Функції мови (записати в зошит!!!)
1. Комунікативна — за допомогою мови ми спілкуємося.
2. Мислеоформлювальна — думки формують і висловлюють за допомогою мови.
3. Культуроносна — через мову людина засвоює культуру свого та інших народів.
4. Естетична — мова є джерелом естетичної насолоди, вона допомагає сприймати й розуміти світ крізь призму прекрасного.
5. Експресивна — завдяки слову кожен розкриває для інших людей свій неповторний внутрішній світ.
6. Пізнавальна — через мову пізнаємо світ, що нас оточує.
Завдання 1. Усна робота.
Я вам зачитаю текст, а Ви маєте уважно прослухати і визначити, про яку функцію мови йдеться.
Мова народу – кращий скарб, що ніколи не в’яне й вічно знову розпускається, цвіт усього його духовного життя, яке починається далеко за межами історії. У мові одухотворяється весь народ і вся його батьківщина; в ній втілюється творчою силою народного духу в думку, в картину і звук небо вітчизни, її повітря, її фізичні явища, її клімат, її поля, гори й долини, її ліси й ріки, її бурі і грози — весь той глибокий, повний думки й почуття, голос рідної природи...
...У скарбницю рідного слова складає одне покоління за другим плоди глибоких сердечних рухів, плоди історичних подій, вірування, погляди, сліди пережитого горя і пережитої радості, — одним словом, весь слід свого духовного життя народ дбайливо зберігає в народному слові. Мова є найважливіший, найбагатший і найміцніший зв’язок, що з’єднує віджилі, живущі та майбутні покоління народу в одне велике історичне живе ціле (К. Ушинський).
Отже,діти, яку фунцію мови Ви помітили?
Завдання 2. Підібрати синоніми.
Для того, щоб наше мовлення було різноманітне і мало вплив на навколишнє середовище, у нас повинен бути великий словниковий запас. Тож зараз спробуймо дібрати синоніми до слів.
Мама : мамуся, мамуня, матуся, ненька.
Красивий: гарний, вродливий, красний, хороший, чудовий
Заклопотаний: занятий, занепокоєний, стурбований.
Біографія: життєпис, життєвий шлях; (святих) житіє.
Бідний : небагатий, убогий, злиденний, нужденний, жебрацький.
Лютувати: лютуватися, злитися, звіріти, шаленіти.
ІV. Узагальнення і систематизація.
Що нового Ви дізнались?
Які функції виконує українська мова? Назвати.
V. Домашнє завдання. Оцінювання.
Виконати усну вправу 2. Ст.5. Дібрать синоніми до слів: розмовляти, урочистий, крадькома, тихий, йти.