Тема: “Поширені й непоширені однорідні члени речення. Смислові відношення між однорідними членами речення”.
Мета:
Освітня: навчити наводити приклади речень, ускладнених однорідними членами, ставити розділові знаки в таких реченнях, пояснювати їх.
Розвивальна: знаходити в тексті речення, ускладнені однорідними членами, визначати смислові відношення між однорідними членами речення, правильно інтонувати такі речення, конструювати речення з однорідними членами.
Виховна: виховувати усвідомлення виражальних можливостей речень з однорідними членами в різних стилях мовлення.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Міжпредметні зв’язки: українська література, образотворче мистецтво.
Міждисциплінарні зв’язки: стилістика, орфографія, пунктуація, синтаксис.
Форми організації пізнавальної діяльності: групова, фронтальна.
Методична організація уроку: метод зв’язного викладу вчителя, метод бесіди, метод спостереження і аналізу мовних явищ, метод роботи з підручником, метод тренувальних вправ.
Прийоми реалізації методичної організації уроку: порівняння, конструювання речень.
Шлях аналізу: комбінований.
Обладнання: підручник, ілюстрації, презентація, дошка, картки з питаннями.
Література:
I.Організаційний момент.
Емоційне налаштування класу.
Добрий день, діти! Рада всіх бачити. Перевірте, будь ласка, свою підготовку до уроку.
Починайте кожен день із гарного настрою та усмішки.
II.Актуалізація опорних знань.
У мене є картки з питаннями, які перевірять ваші знання з попереднього уроку. Кожен з групи виходить до дошки тягне картку та відповідає. Готові?
1.Які члени речення називаються однорідними?
2. Які члени речення можуть бути однорідними?
3. Однорідні члени речення рівноправні і не залежать одне від одного?
4. Чи є повторювані однакові форми слів, об’єднані частками не, так однорідними членами. наприклад “їсти так їсти”?.
5. Чим можуть поєднуватися однорідні члени речення?
6.Які ви знаєте типи зв’язку однорідних членів речення?
7.Що таке змішаний тип зв’язку?
8. Чи можуть головні члени речення бути однорідними?
9. Правильно розставте розділові знаки в реченні: “Він так хотів наздогнати її та не зміг”.
10.Правильно розставте розділові знаки в реченні: “У конференції взяли участь як учителі так школярі”.
11.Правильно розставте розділові знаки в реченні: “І радість і смуток і срібний передзвін огортають та й огортають мене своїм снуванням”.
12. Назвіть хоча б два парні сполучники?
III.Оголошення теми та мети.Мотивація навчальної діяльності.
Запишіть тему нашого уроку: “Поширені й непоширені однорідні члени речення. Смислові відношення між однорідними членами речення”. Сьогодні на уроці ми навчимося наводити приклади речень, ускладнених однорідними членами, ставити розділові знаки в таких реченнях, пояснювати їх. Ми матимемо незвичайний урок, а саме такий, що передбачає роботу в команді.
Епіграфом до нашого уроку є слова відомого поета Олександра Олеся: “Бринить-співає наша мова, чарує, тішить і п’янить”. Подумаймо, чому автор використовує саме такі присудки, характеризуючи українську мову.
Оголошую правила гри:
V.Сприйняття та засвоєння знань.
Добре. Тепер, щоб перейти до першого туру, ми маєш дещо засвоїти з нової теми.
Проблемне питання:
Що таке поширені та непоширені ОЧР?
Розгорніть с. 102 та перевірте, чи правильно ви вважали.
Тренувальна вправа.
Поширте, будь ласка, однорідні члени у такому реченні: “Стояла ніч над (широкими) вулицями, (пишними) скверами і (зеленими) парками”.
Подивіться на картину Т. Шевченка. Вигадайте речення з однорідними членами відповідно до зображення. Чи поширені вони?
Смислові відношення між ОЧР виражаються сполучниками сурядності або без них. Які ви знаєте сполучники сурядності?
Знайдіть таблицю на с. 103 та прочитайте по черзі, які сполучники є єднальними, протиставними, розділовими.
Розпочнімо перший тур! Вам потрібно скласти словосполучення, уставляючи на місці позначок ОЧР та визначаючи смислові відношення між ними. Перший ряд робить 1-2 речення, другий – 3–4 речення, третій – 5–6 речення. За кожне речення дається по 2 б.
Підбиймо підсумки першого туру.
VI.Узагальнення та систематизація знань.
Другий тур! Увага! Потрібно знайти чотири речення з однорідними членами та довести свою точку зору. Кожна команда називає одне речення, яке знайшла. Якщо відповідь неправильна, то право голосу переходить до іншої команди.
Отже, вітаємо наших переможців!
VII.Оцінювання навчальної діяльності.
VIII.Оголошення домашнього завдання.
Повторити теорію на с. 102–103 підручника.
Достатній рівень: виконати впр. 244 (II).
Високий рівень: виконати впр. 244 (I,II).
IX.Підбиття підсумків.
Прийом “Мікрофон”
Отже, що вам сподобалося на уроці?
Що нового ви дізналися на уроці?
Сподіваюся, що вам було цікаво працювати сьогодні на уроці. Усім дякую, до побачення!