Урок "Речення зі звертаннями"

Про матеріал
Конспект уроку для учнів 8 класу з особливими освітніми потребами.Урок ,розроблений в формі квесту
Перегляд файлу

Терпіннівська загальноосвітня спеціальна школа-інтернат ЗОР

 

 

 

Конспект уроку у 8 класі на тему

«ЗВЕРТАННЯ НЕПОШИРЕНІ Й ПОШИРЕНІ.

РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ  ПРИ ЗВЕРТАННЯХ.»

 

 

                                          Розробив

                                                               вчитель української

                                                             мови та літератури

                                                                        Ступар Василь Петрович

 

 

 

 

 

 

 

 

2021р

 

 

Тема. ЗВЕРТАННЯ НЕПОШИРЕНІ Й ПОШИРЕНІ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ

            ПРИ ЗВЕРТАННЯХ

Мета: створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень

відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.

Навчальна: навчити учнів виділяти звертання в контексті, аналізувати їх стилістичну роль, правильно інтонувати речення зі звертаннями, розставляти розділові знаки.

Розвивальна: розвивати творчі вміння поширювати речення шляхом самостійного введення в них звертань, конструювати речення за опорними словами, схемами – моделями; розвивати культуру спілкування;

Виховна: виховувати в учнів доброзичливість, повагу до людей.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

І. Мотивація навчальної діяльності.

Прослухайте вірш. Що б ви порадили Федькові?

 

Скільки є в нас, любі друзі,

Для звертання ніжних слів –

І до тата, й до матусі,

До бабусь і дідусів!

І татусю, й мамцю, й нене,

І дідусю, й бабцю теж, - 

Миле, ніжне, сокровенне –

Як же краще назовеш?

А Федько звертання творить

Так, що душу виверта:

Замість «мамо» - «ма» говорить,

Замість «тату» каже «та»!

В школі Беллу – «Бе» гукає,

А Меланю кличе «Ме»!

Леле! Школу оглушає

Белькотіння лиш саме.

Учня він імення знає,

Та не встигне підійти,

як за ґудзика хапає

і вигукує – Ей ти!

Дома: - Ба-а! – кричить бабусі.

(Ліньки повністю назвать).

Як ви думаєте, друзі,

Що йому на це сказать?

Мабуть, треба щось кумекать,

Бо інакше мимохіть

Будем тільки бекать-мекать

Там, де треба говорить!

Як ви гадаєте, про що піде мова на уроці?

Посміхніться, побажайте своїм однокласникам плідної праці

 

II.Формулювання теми і мети уроку.(Слайд№1)

       Діти формулюють самостійно. Учитель коригує. 

Учитель. Сьогодні робота на уроці буде у формі квесту. Кожне випробування принесе Вам цінні поради, що допоможуть у спілкуванні.

Кажуть, що найприємніше людині чути своє ім'я. Звертання - невід'ємна частина мовної культури будь-якої країни, незалежно від мови, якою в ній говорять. Спілкуючись один з одним, люди вибирають ті чи інші форми звертання, в залежності від ситуації, сформованих норм і традицій. Їх порушення справляє негативне враження на імідж людини в очах оточуючих. Зате правильний вибір звертання допомагає розташувати до себе співрозмовника і сприяє успішному розвитку діалогу.  Тож учімося вживати звертання.

 

 

 

ІІІ. Сприйняття й засвоєння матеріалу.

Учитель. Вдома ви попрацювали з теоретичним матеріалом  з теми «Звертання».

Перше завдання проходить під девізом  «Ознайомлений – значить озброєний».(Слайди 3-4)

Гра «Лінгвістичний футбол»

Прийом  «Незакінчене речення»,

Звертання – це…( слово або словосполучення, що називає особу, предмет, до яких звернена мова.)

 

Основна функція – …(привертати увагу того, до кого звертаються,)

 В ролі звертань часто вживаються… ( імена, прізвища, назви осіб за спорідненістю.)

 

Звертання виражене…( іменником в кличному відмінку,  Н.в, прикметником, словосполученням)

 

За будовою звертання поділяються…( на поширені і непоширені.)

 

Непоширені…( – одне слово,) поширені…( – два і більше слів.)

У реченні звертання ….( не виконують синтаксичної ролі)

Розділові знаки при звертанні:

(двоє учнів з різних команд працюють над схемами)

…, ЗВ, …

ЗВ, …

…, ЗВ.

ЗВ!....

 Ви молодці. Ось перше золоте правило спілкування: Навчися слухати, і ти зможеш отримати користь навіть з тих, хто говорить погано.( Плутарх ) (Слайд 5)

 

Друге завдання проходить під девізом « Ми за правильну вимову!».(Слайд 6)

Робота в зошитах.

Утворіть від власних назв звертання. Дайте відповідь на запитання: які закінчення матимуть звертання у Кл.в. у кожному з рядків?

1) Володя, Катя, Василь, Андрій ( -ю).

2) Микола, Вероніка, Галина, Саша ( -о ).

3) Вікторія, Анастасія, Надія, Софія ( -є).

4) Марко, Вадик, Василько, Сергійко ( -у).

5) Даніїл, Назар, Кирил, Максим  ( -е).

Учитель. Впоралися із завданням. Ось друга мудра порада:  Коли ти хочеш показати твоєму співрозмовникові в розмові якусь істину, то найголовніше при цьому – не дратуватися і не сказати жодного недоброго чи образливого слов.(  Епіктет)(Слайд 7)

 

Третє завдання проходить під девізом « Не скупімося на  чемні слова!».

(Слайд 8)

                        Проблемне завдання учням.

— Прослухайте сценку. Що в ній видається смішним чи недоречним? Про що забув один із співрозмовників? 

Учні розігрують сценку 

Звучить музика.

— Привіт, бебі!Давай знакомитись. Я-Деня. А тебе як звати? Можна тебе пригласить на танець? Шчас такий музон класний буде – полний отпад!То шо, підем стряхнемось?

— Вибачте, мені зовсім не хочеться танцювати. Я просто слухаю музику.

— Ти шо, гоніш дєтка? Який слухаю? Пагналі, слиш?

— Я прошу вибачення, але танцювати я не хочу. Тай музика не дуже подобається.

— Класний музон! А ти шо, мєдляк ждеш? Тобі мєдляк нравиться шолі? Ти дайош!

        __Ні, вибачте , я не хочу. До побачення.

Учитель. І справді чого, ви здогадуєтесь. А може бути інакше.

Сценка №2

  • Добрий вечір. Я – Денис. Дозвольте запросити Вас на танок.
  • Будь ласка ! Якраз звучить моя улюблена мелодія.
  • Ви знаєте, наші смаки збігаються, це приємно.
  • Перепрошую, у Вас, мабуть, таке ж чудове ім.*я, як і посмішка?Як Вас звуть?
  • Інна.
  • Чудове ім.*я , і Вам личить.
  • Інно, Ви не образитесь, якщо запрошу Вас до наступного танцю?
  • Вам, Денисе, важко відмовити.
  • Дякую.

 

Ось так з чемної мови може зародитися дружба. А хто нехтує культурою мови, потрапляє в жалюгідне становище.

 

Від чого залежить вибір форми звертання?

( Від обставин, ситуації спілкування).

 

Пошукова робота.

 Учні звітують про пошукове завдання «Найпоширеніші форми звертань в українській мові».

(Слайд 9)

Пройшли з гідністю і це випробування. Ще одна порада від ораторів :  Добрі слова залишають в душах людей прекрасний слід. Вони пом'якшують, втішають і зціляють серце того, хто їх чує. (Б. Паскаль)(слайд10)

Руханка

 

Колективна робота. «Мозковий штурм» (Слайд 11-12)

Доберіть форми звертань відповідно до ситуаціі учасників діалогу.

 

 

 

 

 

 

Четверте завдання проходить під девізом « Правила пунктуації в дії !».

(Слайд 13)

Самостійна робота з картками.

— Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Вставте, де потрібно, пропущені букви, розкрийте дужки. Визначте, які звертання за будовою.

 

 

Картка 1. 1.Я так люблю тебе мій кра… красу твоїх ст…пів і гір.

Картка 2. 1 Як п..р..дать Донбас… твою красу і силу?

Картка3. 1. Гордо і привітно  пісн .. задзвени!

        Картка 4. 1 Гей ви струни мої золоті голосні вам (не)знати ніколи п…чалі!

Картка 5. 1 О мов… рідна Їй гаряче віддав я серце недарма. .(В.Сосюра)

 

П*яте  завдання проходить під девізом « Надаємо слову нових форм!».

(Слайд 14).

Учитель. Наступним завданням є вправа на конструювання. Запишіть речення, утворивши звертання від підметів.

Вправа на конструювання.

 

1)Учні   завжди свідомо  дотримуються  правил спілкування.

2) Лунає наша прекрасна мова.

3)Друзі завжди привітно вітаються й цікавляться справами.

4)У любові до рідної землі зростає дитина.

 

Останнє завдання пройдено. До Ваших порад ще одна: Граматика панує навіть над царями (Жан Мольєр).( слайд15)

 


Учитель читає вірш.


В джерелах слова – душі криниця,

а рідна мова – як чарівниця.

Звертання щире, душевне, щедре –

Василю, Павле, Іване, Петре!

І так сердечно, і так ласкаво –

Наталю, Лесю, а чи Любаво!

До зборів, сходки відкрито й радо –

чи товариство, а чи громадо!

А найсвятіше душа приємле –

моя Вкраїно, кохана земле,

ти, сивий Дніпре, і ти, Дунаю, –

миліших серцю

звертань

не

знаю

 

 

IV. Підсумок уроку.

2. Самооцінювання діяльності.

 

V.Домашнє завдання. Доберіть різні форми звертань для вітальної листівки з 8 Березня або 6 речень із звертаннями з народних пісень.(слайд 16)


 


 


 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
16 лютого 2021
Переглядів
2306
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку