Терпіннівська загальноосвітня спеціальна школа-інтернат ЗОР
Конспект уроку у 8 класі на тему
«ЗВЕРТАННЯ НЕПОШИРЕНІ Й ПОШИРЕНІ.
РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ЗВЕРТАННЯХ.»
Розробив
вчитель української
мови та літератури
Ступар Василь Петрович
2021р
Тема. ЗВЕРТАННЯ НЕПОШИРЕНІ Й ПОШИРЕНІ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ
ПРИ ЗВЕРТАННЯХ
Мета: створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень
відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.
Навчальна: навчити учнів виділяти звертання в контексті, аналізувати їх стилістичну роль, правильно інтонувати речення зі звертаннями, розставляти розділові знаки.
Розвивальна: розвивати творчі вміння поширювати речення шляхом самостійного введення в них звертань, конструювати речення за опорними словами, схемами – моделями; розвивати культуру спілкування;
Виховна: виховувати в учнів доброзичливість, повагу до людей.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
І. Мотивація навчальної діяльності.
–Прослухайте вірш. Що б ви порадили Федькові?
Скільки є в нас, любі друзі,
Для звертання ніжних слів –
І до тата, й до матусі,
До бабусь і дідусів!
І татусю, й мамцю, й нене,
І дідусю, й бабцю теж, -
Миле, ніжне, сокровенне –
Як же краще назовеш?
А Федько звертання творить
Так, що душу виверта:
Замість «мамо» - «ма» говорить,
Замість «тату» каже «та»!
В школі Беллу – «Бе» гукає,
А Меланю кличе «Ме»!
Леле! Школу оглушає
Белькотіння лиш саме.
Учня він імення знає,
Та не встигне підійти,
як за ґудзика хапає
і вигукує – Ей ти!
Дома: - Ба-а! – кричить бабусі.
(Ліньки повністю назвать).
Як ви думаєте, друзі,
Що йому на це сказать?
Мабуть, треба щось кумекать,
Бо інакше мимохіть
Будем тільки бекать-мекать
Там, де треба говорить!
Як ви гадаєте, про що піде мова на уроці?
Посміхніться, побажайте своїм однокласникам плідної праці
II.Формулювання теми і мети уроку.(Слайд№1)
Діти формулюють самостійно. Учитель коригує.
Учитель. Сьогодні робота на уроці буде у формі квесту. Кожне випробування принесе Вам цінні поради, що допоможуть у спілкуванні.
Кажуть, що найприємніше людині чути своє ім'я. Звертання - невід'ємна частина мовної культури будь-якої країни, незалежно від мови, якою в ній говорять. Спілкуючись один з одним, люди вибирають ті чи інші форми звертання, в залежності від ситуації, сформованих норм і традицій. Їх порушення справляє негативне враження на імідж людини в очах оточуючих. Зате правильний вибір звертання допомагає розташувати до себе співрозмовника і сприяє успішному розвитку діалогу. Тож учімося вживати звертання.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння матеріалу.
Учитель. Вдома ви попрацювали з теоретичним матеріалом з теми «Звертання».
Перше завдання проходить під девізом «Ознайомлений – значить озброєний».(Слайди 3-4)
Гра «Лінгвістичний футбол»
Прийом «Незакінчене речення»,
Звертання – це…( слово або словосполучення, що називає особу, предмет, до яких звернена мова.)
Основна функція – …(привертати увагу того, до кого звертаються,)
В ролі звертань часто вживаються… ( імена, прізвища, назви осіб за спорідненістю.)
Звертання виражене…( іменником в кличному відмінку, Н.в, прикметником, словосполученням)
За будовою звертання поділяються…( на поширені і непоширені.)
Непоширені…( – одне слово,) поширені…( – два і більше слів.)
У реченні звертання ….( не виконують синтаксичної ролі)
Розділові знаки при звертанні:
(двоє учнів з різних команд працюють над схемами)
…, ЗВ, …
ЗВ, …
…, ЗВ.
ЗВ!....
Ви молодці. Ось перше золоте правило спілкування: Навчися слухати, і ти зможеш отримати користь навіть з тих, хто говорить погано.( Плутарх ) (Слайд 5)
Друге завдання проходить під девізом « Ми за правильну вимову!».(Слайд 6)
Робота в зошитах.
Утворіть від власних назв звертання. Дайте відповідь на запитання: які закінчення матимуть звертання у Кл.в. у кожному з рядків?
1) Володя, Катя, Василь, Андрій ( -ю).
2) Микола, Вероніка, Галина, Саша ( -о ).
3) Вікторія, Анастасія, Надія, Софія ( -є).
4) Марко, Вадик, Василько, Сергійко ( -у).
5) Даніїл, Назар, Кирил, Максим ( -е).
Учитель. Впоралися із завданням. Ось друга мудра порада: Коли ти хочеш показати твоєму співрозмовникові в розмові якусь істину, то найголовніше при цьому – не дратуватися і не сказати жодного недоброго чи образливого слов.( Епіктет)(Слайд 7)
Третє завдання проходить під девізом « Не скупімося на чемні слова!».
(Слайд 8)
Проблемне завдання учням.
— Прослухайте сценку. Що в ній видається смішним чи недоречним? Про що забув один із співрозмовників?
Учні розігрують сценку
Звучить музика.
— Привіт, бебі!Давай знакомитись. Я-Деня. А тебе як звати? Можна тебе пригласить на танець? Шчас такий музон класний буде – полний отпад!То шо, підем стряхнемось?
— Вибачте, мені зовсім не хочеться танцювати. Я просто слухаю музику.
— Ти шо, гоніш дєтка? Який слухаю? Пагналі, слиш?
— Я прошу вибачення, але танцювати я не хочу. Тай музика не дуже подобається.
— Класний музон! А ти шо, мєдляк ждеш? Тобі мєдляк нравиться шолі? Ти дайош!
__Ні, вибачте , я не хочу. До побачення.
Учитель. І справді чого, ви здогадуєтесь. А може бути інакше.
Сценка №2
Ось так з чемної мови може зародитися дружба. А хто нехтує культурою мови, потрапляє в жалюгідне становище.
Від чого залежить вибір форми звертання?
( Від обставин, ситуації спілкування).
Пошукова робота.
Учні звітують про пошукове завдання «Найпоширеніші форми звертань в українській мові».
(Слайд 9)
Пройшли з гідністю і це випробування. Ще одна порада від ораторів : Добрі слова залишають в душах людей прекрасний слід. Вони пом'якшують, втішають і зціляють серце того, хто їх чує. (Б. Паскаль)(слайд10)
Руханка
Колективна робота. «Мозковий штурм» (Слайд 11-12)
Доберіть форми звертань відповідно до ситуаціі учасників діалогу.
Четверте завдання проходить під девізом « Правила пунктуації в дії !».
(Слайд 13)
Самостійна робота з картками.
— Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Вставте, де потрібно, пропущені букви, розкрийте дужки. Визначте, які звертання за будовою.
Картка 1. 1.Я так люблю тебе мій кра… красу твоїх ст…пів і гір.
Картка 2. 1 Як п..р..дать Донбас… твою красу і силу?
Картка3. 1. Гордо і привітно пісн .. задзвени!
Картка 4. 1 Гей ви струни мої золоті голосні вам (не)знати ніколи п…чалі!
Картка 5. 1 О мов… рідна Їй гаряче віддав я серце недарма. .(В.Сосюра)
П*яте завдання проходить під девізом « Надаємо слову нових форм!».
(Слайд 14).
Учитель. Наступним завданням є вправа на конструювання. Запишіть речення, утворивши звертання від підметів.
Вправа на конструювання.
1)Учні завжди свідомо дотримуються правил спілкування.
2) Лунає наша прекрасна мова.
3)Друзі завжди привітно вітаються й цікавляться справами.
4)У любові до рідної землі зростає дитина.
Останнє завдання пройдено. До Ваших порад ще одна: Граматика панує навіть над царями (Жан Мольєр).( слайд15)
Учитель читає вірш.
В джерелах слова – душі криниця,
а рідна мова – як чарівниця.
Звертання щире, душевне, щедре –
Василю, Павле, Іване, Петре!
І так сердечно, і так ласкаво –
Наталю, Лесю, а чи Любаво!
До зборів, сходки відкрито й радо –
чи товариство, а чи громадо!
А найсвятіше душа приємле –
моя Вкраїно, кохана земле,
ти, сивий Дніпре, і ти, Дунаю, –
миліших серцю
звертань
не
знаю
IV. Підсумок уроку.
2. Самооцінювання діяльності.
V.Домашнє завдання. Доберіть різні форми звертань для вітальної листівки з 8 Березня або 6 речень із звертаннями з народних пісень.(слайд 16)