Поширеність оксидів у природі

Про матеріал
Разом з конспектом потрібно використовувати презентацію, що можна знайти на моїй сторінці.
Перегляд файлу

Урок 40

Тема.

Поширеність у природі та використання оксидів. Вплив на довкілля і здоров’я людини.

Мета:

освітня:  ознайомити учнів з поширеністю оксидів у природі, застосуванням оксидів у різних галузях промисловості й побуті, охарактеризувати найпоширеніші оксиди, вплив деяких оксидів на довкілля та здоров’я людини; продовжувати вчити учнів складати формули оксидів за валентністю, складати рівняння реакцій оксидів з різними класами неорганічних сполук;

розвивальна: розвивати вміння пояснювати значення оксидів, їх використання в різних галузях промисловості, у побуті; розвивати мовлення, мислення, пам'ять;

виховна: формувати культуру мовлення, вміння відстоювати власну думку, виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання:

Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, зразки оксидів, презентація, картки із завданнями, картки з символами елементів.

Базові поняття та терміни:

оксиди, бінарні сполуки, фізичні та хімічні властивості, навколишнє середовище, здоров’я.

Тип уроку:

узагальнення знань

Методи навчання:

словесні, репродуктивні, частково-пошукові, практичні (розв'язування задач і вправ), інтерактивні, ігрові.

 

 

 

Структура уроку:

  1. Організаційний етап.
  2. Актуалізація опорних знань.
  3. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Поширення оксидів у природі та їх використання. Вплив оксидів на довкілля та здоров’я людини.
  1. Домашнє завдання.
  2. Підсумок уроку.

 

 

 

 

 

 

Хід уроку:

  1. Організаційний етап.

Привітання, перевірка присутніх.

  1. Актуалізація опорних знань.
  • Що таке оксиди?
  • Які бувають оксиди?
  • Які оксиди називають кислотними?
  • Наведіть приклади кислотних оксидів.
  • Які оксиди називають основними?
  • Наведіть приклади основних оксидів.
  • Які оксиди відносяться до несолетворних?

Давайте згадаємо, як дати назви оксидам, виконавши вправу (сторінка LearningAppps)

Напишіть формули оксидів, які відповідають наступним гідроксидам: LiOH, Mg(OH)2, Al(OH)3, H2CO3, H2SiO3, H3PO4, напишіть формули гідроксидів, що відповідають наступним оксидам…(слайд 2, 3)

На дошці різнокольорові картки у формі райдуги з інформацією про певний оксид, яка закрита від учнів. Учень виходить до дошки та зачитує матеріал про оксид.

Завдання на магнітних картках. Знайдіть формули всіх оксидів, що можна скласти з записів у наведених картках та складіть їх структурні формули. (використовують частини формул на магнітних картках та деталі (кола та палички) з набору)

  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Поширення оксидів у природі та їх використання. Вплив оксидів на довкілля та здоров’я людини

Оксиди є досить поширеними у природі сполуками. В природі існує близько трьохсот оксидів. Вони зустрічаються у всіх трьох оболонках нашої планети: атмосфері, літосфері та гідросфері. У повітрі поряд з киснем та азотом містяться суттєві кількості оксидів.

  1. Виступи учнів з повідомленнями.

 (слайди 4-10)

Результат пошуку зображень за запитом "радуга"

 

(жовтий) Силіцій діоксид – це безбарвні, не розчинні у воді кристали. Його ще називають кремнеземом завдяки тому, що він є основною складовою піску і багатьох різновидів ґрунтів. Пісок разом з багатьма іншими оксидами є цінними будівельними матеріалами. Силіцій діоксид є основою багатьох мінералів, зокрема кварцу, гірського кришталю, хризоліту, аметисту, сердоліку тощо. Кварц і кварцовий пісок є сировиною для виробництва скла.

(зелений)Ферум(ІІІ) оксид – не розчинна у воді речовина рудого кольору. Він надає характерного кольору іржі, піску і деяким ґрунтам. На його основі виготовляють фарби: натуральну охру (жовтого кольору), червону охру та сієну (коричневого кольору). Також на основі цього оксиду виготовляють різні магнітні матеріали – феромагнітні покриття аудіо- та відеоплівок і пластин жорстких магнітних дисків (вінчестерів). Ферум(ІІІ) оксид утворює багато мінералів, зокрема гематит, лімоніт, магнетит тощо, з яких добувають залізо, а також використовують як виробний камінь.

 (блакитний) Гідроген оксид – вода – завжди присутня у повітрі в газуватому стані, з’являється завдяки випаровуванню води з різноманітних водоймищ та після дощів. Вода в повітрі обумовлює вологість повітря, і коли її кількість велика для даної температури, газувата вода перетворюється на рідку і випадає у вигляді роси або дощу. Переважна частка нашої гідросфери – це рідка вода. Тобто також оксид. З інших оксидів в ній містяться невеликі кількості розчинених оксидів, що є в повітрі.

(синій)Алюміній оксид – безбарвні, не розчинні у воді кристали. Алюміній оксид складає основу багатьох мінералів, зокрема сапфіру, рубіну, хризоберилу. Колір цих мінералів обумовлюють невеликі домішки інших речовин. Алюміній оксид утворює дуже твердий мінерал корунд, що використовується як абразивний матеріал для обробки металевих, керамічних та інших поверхонь. Крім того, алюміній оксид разом із силіцій оксидом є складовою багатьох ґрунтів і порід, зокрема бокситу, з якого добувають алюміній.

 (фіолетовий) Купрум(ІІ) оксид – кристали чорного кольору, які у звичайних умовах досить стійкі, практично нерозчинні у воді. У природі зустрічається у вигляді мінералу тенориту (мелаконіту) чорного кольору. Оксид міді є достатньо розповсюдженою копалиною. Він зустрічається як у вільному стані, так і в складі інших сполук, наприклад, карбонатів або гідроксидів міді. Найважливішими мінералами, що містять оксид міді(II), є азурит, хризокола, малахіт.

Манган(IV) оксид - зустрічається у природі у вигляді чотирьох кристалічних різновидів, а саме: мінералів піролюзиту, криптомелану, псиломелану та рамзделіту. Суттєво переважає у розповсюдженості піролюзит. Застосовується у виготовленні скла: його добавки усувають зелене забарвлення, спричинене наявністю силікату заліза(II), а також надають відтінок від рожевого до чорного, в залежності від об'ємів добавки. Тонкий дисперсний порошок або колоїд MnO2 використовується як адсорбент хлору, діоксиду сірки, солей барію, радію, срібла, алюмінію та калію.

 (червоний) Карбон діоксид – вуглекислий газ – виділяється в атмосферу в результаті дихання тварин і рослин, вулканічної діяльності та діяльності людини, зокрема при згорянні різних видів палива. Його частка в повітрі приблизно становить 0,04%. Карбон діоксид рослини використовують для фотосинтезу. Вода та вуглекислий газ – основні парникові гази, що обумовлюють парниковий ефект, завдяки якому наша Земля не охолоджується до критично низьких температур.

(жовтогарячий)Ще в меншій кількості в повітрі містяться нітроген діоксид і сульфур діоксид. Вони виділяються завдяки виверженням вулканів і технологічній діяльності людини. Нітроген діоксид – газ бурого кольору, отруйний. Його ще називають «лисячий хвіст» завдяки забарвленню. Часто він додає кольору диму, що виділяється з труб на металургійному виробництві. Ці оксиди обумовлюють кислотні дощі.

Найбільше число оксидів перебуває в літосфері – верхньому твердому шар Землі. Різні типи землі, порід та мінералів складаються з різних оксидів. Найбільш поширеними є алюміній оксид, силіцій оксид, ферум (ІІІ) оксид. (слайд 10)

 З оксидів металів, що є корисними копалинами, добувають метали.

  • Звичайно це не всі оксиди, що існують в природі. Частину з них ми знайдемо на дошці.

Картки, що залишилися учні складають разом. Завдання виконують по черзі учні кожного ряду.

  • Знайдіть ряд, у якому тільки речовини певного класу. Що це за клас сполук? Чому ви так думаєте? (слайди 12-14)
  • Запишіть рівняння реакцій між цими оксидами та іншими речовинами з картки.

б) Самостійна робота учнів

Завдання на картках (квітки).

Додаткове завдання: с.143 №1, с.148 №3, 4(а)

  1. Домашнє завдання.

§25 с.139, §26 с.144, пит. 4 с.144, пит.2, 4(б) с.148

  1. Підсумок уроку.

 

 

 

 

 

Са

S

O

O2

C

Al2

 

Mg

O3

N

Fe2

O3

O2

 

O2

O

P2

O5

Cl2

O7

 

O3

O

O3

O5

O

O3

 

 

 

Si

O2

H2

O

Cu

O

 

 

 

Mn

O2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
3 березня
Переглядів
1172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку