Урок
Тема: Генетичні зв`язки між класами неорганічних сполук.
Мета: розкрити взаємозв`язок явищ у природі на прикладі взаємоперетворень одних класів речовин в інші; використовувати сучасну українську номенклатуру основних класів неорганічних сполук; дотримуватися запобіжних заходів під час роботи з кислотами і лугами.
Задачі: відпрацювання навичок, виконувати мисленнєві операції: пізнання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінка.
Тип уроку: узагальнюючий.
Вид: практикум.
Обладнання та реактиви: таблиці «Класифікація речовин», «Генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук»; мідна проволока, пальник, сухе горюче, пробірки, пробіркотримач, розчин сульфатної кислоти, розчин натрій гідроксиду.
Структура уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вивчаючи речовини, ви ознайомилися з простими речовинами: металами й неметалами та чотирма найважливішими класами складних речовин. Мета сьогоднішнього уроку – показати хімічні явища природи в постійному русі та взаємозв`язку.
ІІІ. Актуалізація знань.
ІV. Засвоєння отриманих знань.
Записуємо ланцюг перетворень на дошці
Сu CuO CuSO4 Cu(OH)2 CuO
Перейдемо до дослідної частини.
Дослід 1. Нагріваємо мідну дротинку в полумї пальника кілька секунд. Що спостерігаєте? Яка речовина утворилася на поверхні пластинки? Напишіть рівняння реакції. 2Cu + O2 2CuO
Дослід 2. Знімемо чорний наліт, що утворився на мідній пластинці і помістимо його в пробірку. До чорного порошку купрум (ІІ) оксиду доливаємо розчин сульфатної кислоти, нагріваємо суміш. Що спостерігаєте? Напишіть рівняння реакції. CuO + H2SO4 CuSO4 + H2O
Блакитний
Розчин (купрум (ІІ ) сульфат)
Дослід 3. До утвореного блакитного розчину солі доливаємо розчин лугу натрій гідроксиду. Що спостерігаєте? Напишіть рівняння реакції.
CuSO4 + NaOH Na2SO4 + Cu(OH)2
Синій осад
Купрум(ІІ) гідроксид
Дослід 4. Закріпимо пробірку з осадом у тримач біля самого отвору. Прогріваємо по всій довжині, а потім у тому місці, де осад. Що спостерігаєте? Напишіть рівняння реакції. Cu (OH)2 = CuO + H2O
V. Тренувальні вправи. Завдання: Напишіть рівняння взаємодії натрій гідроксиду із запропонованими в схемі речовинами (де це можливо).
P2O5 + + SiO2
+ HNO3
H2SO4 +
SO3 + NaOH + FeSO4
+ +
H2SiO3 CaO
+ +
HBr + H3PO4
MgCl3
Вибіркова перевірка виконання вправи.
VІ. Підведення підсумків уроку. Технологія «Шерінг».
Висновок про вивчене на уроці робить один учень за опорним конспектом, відповідаючи на задані запитання, які записані на фліпчарті
1. Я дізнався, що….
2. Мене здивувало, що…..
3. Мені сподобалося, що….
4. Було краще, як би……
VII. Домашнє завдання. Напишіть рівняння, що лежать в основі схем. Назвіть речовини А, Б, В, Г.
І варіант ІІ варіант
А Б В Г А Б В Г
CaCl2 MgSO4