Дидактичні ігри на уроках трудового навчання Підготували Студентки 3 курсу, групи А Дубенського коледжу РДГУ Маргосюк Ірина Слива Марія
|
► Гра «Знайди за описом»
Треба знайти серед інструментів та матеріалів ті, що відповідають опису.
Наприклад:
► Гра « Знайди помилки»
Учням пропонується знайти помилку у тексті, доцільно підбирати тексти, що визначають структуру чи правила певного технологічного процесу. Наприклад:
Ознаки, за якими можна визначити лицьовий та виворітний боки тканини:
► Гра «Чарівна скринька»
Потрібно знайти серед запропонованих інструментів та матеріалів необхідні та пояснити їх призначення.
Гру використовують при вивченні інструментів та матеріалів необхідних для виконання будь-яких робіт (шиття, в'язання, вишивки, приготування їжі та ін.).
► Гра «Змагання по викреслюванню»
У списку слів треба викреслювати слова, що належать до названої групи (наприклад: кухонний посуд, машинні шви).
Слово, що залишиться і є ключовим у вивченні будь-якої теми.
Гру застосовують для повторення вивченої теми та актуалізації знань учнів.
► Гра «Секрети творчості»
У ході підготовки до гри учні класу утворюють декілька творчих груп, кожна з яких вивчає вироби будь-якого напрямку декоративно-прикладного мистецтва (вироби з бісеру, соломи, шкіри, деревини тощо). Вони вивчають літературу, розглядають вироби, обирають декілька найкращих з них, готують запитання для інших учасників гри. Під час гри кожна творча група представляє обрані вироби та ставить іншим групам запитання про використаний матеріал, інструменти, естетичне оформлення, місця виготовлення виробів та інше.
Правильні відповіді оцінюються балами. Перемагає група, що набрала більше балів.
► Гра «Визнач на дотик»
Гравці приймають на себе ролі, "водолазів", тобто працюють у темряві (з закритими очима або працюють у мішку, у ящику). Виграє той, хто без помилок та швидше за всіх знайде потрібні предмети (деталі, інструменти тощо).
► Гра «Хто швидше»
Учасники обирають серед зразків ті, що відповідають будь-якому визначенню.
Наприклад: треба обрати всі волокна, що відповідають визначенню "штучні".
► Гра «Що це?»
Назвіть слова, які одночасно відповідають трьом визначенням:
- використовується для виготовлення одягу
(бавовна, вовна, шовк)
► Гра «Відгадай»
Учасникам гри пропонується відгадати про яке волокно йдеться у описі.
Наприклад:
Волокно довге, міцне, термостійке, гігроскопічне, теплопровідне, мало розтягується при сильному натягуванні, цупке на дотик, холоднувате (льон).
Волокно міцне, термо- і світлостійке, гігроскопічне, м'яке на дотик, теплувате (бавовна)
► Гра «Учись учитися»
Гру використовують при вивченні нового матеріалу за допомогою підручників. Для проведення гри учнів поділяють на декілька робочих груп, кожна з яких отримує картку-завдання. Протягом 5-10 хвилин кожна група готує відповідь на запитання картки-завдання, користуючись підручником.
Відповідь на запитання дає один з членів групи. Доповнювати чи поправляти його може будь-хто з членів групи. Це не впливає на загальну оцінку.
► Гра «Мозаїка»
Кожний учасник гри отримує конверт, у якому знаходяться по двадцять квадратів різного кольору (чорного, білого, червоного, зеленого тощо).
За визначений час треба скласти орнамент, використовуючи щонайменше три кольори.
Враховується складність орнаменту, його неповторність, кількість використаних кольорів.
► Гра « Склади орнамент»
Учні отримують картки, на яких зображені фрагменти орнаментів. Використовуючи мотиви карток, треба розробити орнамент для вишивки та запропонувати моделі, в яких він використовується .
Під час гри учні поділяються на команди. Члени однієї команди розробляють колекцію моделей-аналогів, оздоблених вишивкою.
Для учнів п'ятого класу використовують кольорові шаблони з фрагментами орнаментів. Розкладаючи їх на тканині, гравці знаходять найбільш вдалу композицію.
Гра «Зроби краще»
Учні самостійно розробляють малюнок обличчя та одяг для іграшки, намагаючись зробити її більш кумедною. Гра використовується при виготовленні іграшок, у яких передня та задня сторони шиються по одній викрійці.
► Гра «Аукціон»
Гру проводять під час повторення термінології ручних, машинних або прасувальних робіт. Учням треба за певний час записати якомога більше термінів.
► Гра «Найкраща швачка»
Під час гри учасники змагаються у швидкості, майстерності, охайності виконання завдання.
Таку гру-конкурс доречно проводити під час виконання практичних робіт з метою активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів.
► Гра «Символ професії»
Учням показують малюнок із зображенням знайомого предмета. Треба назвати професії, які цей предмет символізує.
Наприклад: ножиці (швачка, кравець); лінійка та олівець (конструктор, кравець); нитки (швачка, вишивальниця).
Цю гру можна проводити у зворотному напрямку, тобто, запропонувавши учням придумати символ будь-якої професії та пояснити свій вибір.
► Гра «Асоціації»
Дві команди по черзі загадують професії. Команда, що відгадує ставить асоціативні питання та отримує на них відповіді. Наприклад:
1.Якого кольору професія? — Барвиста.
Для відгадування командам надається три спроби. У цьому випадку - Це професія швачки.
► Гра « Гра «Доміно»
У початкових класах ми вже ознайомилися з розкроюванням різних виробів і дещо знаємо про етапи розкроювання, а для того щоб перевірити чи добре ви все пам’ятаєте , пограймо в гру «Доміно». Для цього я роздам вам по 10 карток на кожну парту. Картка розподілена на дві частини , як звичайне доміно. На одній половині – запитання, а на іншій – відповідь, але відповідь не стосується цього запитання.
Перебіг гри
Граємо попарно. Кожен учень бере 3 картки. За жебракуванням ходить перший учасник, другий стежить , чи є в його картках відповідь на запитання або запитання до відповіді, написані на картці першого учасника. Якщо є, то викладає на стіл Немає – бере собі ще одну картку, знову немає - пропускає свій хід. Наступним ходить знову перший гравець. Перемагає той, хто найбільше викладе карток з правильними відповідями.
Питання до гри «Доміно»
№ з/п |
Питання |
Відповіді |
1. |
Якими способами можна розкладати тканину на столі для розкроювання? |
У згин, у розгортку |
2. |
У процесі розкроювання , яка дія передує розкладці лекал на тканині? |
Настилання тканини. |
3. |
Яка дія передує обкрейдовуванню лекал? |
Розкладання лекал на тканині. |
4. |
У чому полягає підготовка тканини до розкроювання? |
Тканину треба перевірити на наявність дефектів, усунути чи виділити ці дефекти, визначити лицевий бік та напрямок нитки основи.
|
5. |
Нитка основи проходить у здовж пружка чи упоперек? |
Уздовж. |
6. |
Який перший етап у процесі розкроювання? |
Підготовка тканини до розкроювання. |
7. |
Який етап у процесі розкроювання є останнім? |
Вирізування деталей виробу. |
8. |
Як визначити напрямок нитки основи за звуком? |
Різко розтягнути тканину, щоб отримати звук. За ниткою основи звук дзвінкіший. |
9. |
Як визначити напрям нитки за розтяжністю? |
Тканину розтягнути. За ниткою основи розтяжність менша, ніж за утоком. |
10. |
Що називається розкроюванням? |
Вирізування деталей із текстильних матеріалів. |
11. |
Як визначити лицевий бік тканини? |
За яскравістю і чіткістю малюнка. |
12. |
Які бувають дефекти тканини? |
Спотворення малюнку, плями, пропуски або обрив ниток основи, дірки. |
13. |
Який етап проводиться після розкладки лекал на тканині? |
Обкрейдування лекал. |
► Гра «Закінчи речення»
Дидактичні матеріали до гри:
(Гра може використовуватися під час актуалізації знань учнів на уроках, де буде відбуватися проектування якогось виробу.)
► Гра «Третій зайвий»
Серед записаних на картках чи на дошці слів вилучити одне зайве. Наприклад:
Серед записаних на картках назв предметів вилучити один зайвий: миття, вимикання, ополіскування; ложки, виделки, тертки; енергія, кілокалорії, приготування; їжа, кулінарія, харчування.
► Гра «Слідчий»
За описом визначити поняття.
Наприклад, визначити за описом елемент в’язання гачком:
гачок вводять у третю петлю ланцюжка, накидають на нього робочу нитку і протягують крізь петлю ланцюжка. Знову роблять накид і протягують його крізь обидві петлі (стовпчик).
►Впізнати слово за описом: «Часто її називають "примхливою жінкою". Ми наздоганяємо її все своє життя, але майже ніколи не можемо наздогнати. Бажання завжди йти з нею в ногу вимагає чималих фінансових затрат. Говорять, що її центром є Париж. Про що йде мова?»(мода)
► Гра "Перетворення"
Перетворити сировину в готовий виріб.
Сировина Виріб
Тканина Спідниця, торт , хліб, наволочка, велосипед,
Борошно вермішель, гвинт, сорочка, ножиці,
Метал рушник ключ, печиво.
► Гра «Відгадай термін»
Учитель (учень) у повітрі повільно пише терміни із теми, яка вивчається, наприклад, оздоблення, різець, двигун, а учні повинні відгадати .
► Гра «Правильно розстав слова»
На дошці записується визначення з довільно переставленими словами, учні розставляють слова у правильному порядку і записують у робочий зошит.
► Гра « Блеф – клуб»
Гра може проводиться в усній і письмовій формах . Учням пропонується визначити істинні і помилкові твердження , відзначивши їх знаками «+ » і «-» або «так», «ні».
1) Учні повинні приходити до майстерні по дзвінку. "Ні".
2) Під час перерви не виходити з майстерні. "Ні".
3) Перед роботою надіти спецодяг. "Так".
4) Приступати до роботи за власним бажанням. "Ні".
5) Після закінчення роботи прибрати своє робоче місце. "Так".
► Гра «Що в кулацi?»
В кулацi може бути голка, наперсток чи iншi невеличкi iнструменти або матерiли, з якими учнi будуть працювати пiд час практичної роботи. Гру доречно застосовувати на початку пояснення, щоб привернути увагу учнiв. Пiд час гри учнi ставлять запитання та, отримуючи вiдповiдi, дiзнаються, що в кулацi.
► Гра «Склади речення»
Учнi отримують декiлька карток, на яких написанi слова. За певний час треба скласти з окремих слiв речення. Серед карток одна зайва.
Наприклад: довжину виробу вимiрюють по лiнiї середини спинки вiд сьомого шийного хребця до рiвня бажаної довжини виробу. Серед карток була ще картка iз словом "рукава".
► Гра « Естафета».
Учасники гри подiляються на двi команди, якi змагаються у швидкостi виконання загаданого вчителем завдання. Учнi виконують завдання по черзi, але кожен учасник повинен враховувати вiдповiдi (дiї) попереднiх учасникiв. Наприклад: учасники гри складають послiдовнiсть обробки будь-яких виробiв або описують моделi одягу. Завдання можна виконувати в письмовiй чи уснiй формi.
► Гра « Учись учитися».
Гру використовують при вивченнi нового матерiалу за допомогою пiдручникiв. Для проведення гри учнiв подiляють на декiлька рабочих груп, кожна з яких отримує картку-завдання. Протягом 5-10 хвилин кожна група готує вiдповiдь на запитання картки-завдання, користуючись пiдручником. Вiдповiдь на запитання дає один з членiв групи. Доповнювати чи попра- вляти його може будь-хто з членiв групи. Це не впливає на загальну оцiнку. Якiсть вiдповiдi та повноту оцiнює група арбiтрiв за п'ятибальною си- стемою.
► Гра « Мозаїка»
Кожний учасник гри отримує конверт, у якому знаходяться по двадцять квадратiв рiзного кольору (чорного, бiлого, червоного, зеленого тощо). За визначений час треба скласти орнамент, використовуючи щонайменше три кольори. Враховується складнicть орнаменту, його неповторнiсть, кiлькiсть викристаних кольорiв.
► Гра «Так чи ні»
► Гра «Стародавні письмена»
Учням пропонується знайти в буквенному тексті приховані слова, що безпосередньо стосуються вивченого матеріалу по темі «В’язання спицями».
інокрайнястчарая |
крайня |
иьлмвиворітнатят |
виворітня |
чуюлицьоварових |
лицьова |
► Гра «Головоломка»
Учитель ставить учням запитання : «У який спосіб записують послідовність в’язання узору?»- та пропонує вибрати з кожного рядка букви, що трапляються лише раз. Таким чином учні й отримують відповіді на це запитання.
Варіант А
Ї |
В |
У |
Ї |
К |
в |
К |
С |
У |
М |
Х |
Я |
Д |
А |
М |
Д |
Я |
А |
Н |
С |
п |
Б |
Е |
Н |
П |
С |
Б |
Г |
И |
Ю |
Ж |
Ж |
Ю |
И |
М |
Г |
п |
ф |
є |
ш |
п |
є |
ф |
ш |
А |
(схема)
Варіант Б
І |
У |
К |
Р |
Т |
І |
К |
У |
Р |
Д |
Е |
Л |
О |
Я |
Д |
О |
Л |
Я |
є |
ф |
В |
К |
Ш |
Ф |
Є |
В |
Ш |
О |
с |
Г |
П |
О |
Ч |
П |
Ч |
Г |
е |
ц |
ю |
б |
ц |
т |
е |
б |
ю |
(текст)
► Гра «Місткий кошик»
Учитель просить учнів намалювати на аркуші паперу кошик і написати на ньому всі терміни , які діти пам’ятають з раніше вивченої теми. Головне, щоб «кошик був місткий і заповнений». Через певний час учитель зупиняє гру і просить одного з учнів зачитати слова. Учні викреслюють назви, які повторюються в їхніх записах. Переможцем являється той, у кого записано найбільше термінів.
► Гра «Знайди пару»
Кожній команді пропонують два конверти: у одному поняття, умовні позначення тощо, а в іншому визначення необхідно «знайти пару». Наприклад, у одному конверті – умовні позначення мірок: Ст;, Сст, а в іншому правила вимірювання: вимірюють горизонтально по найбільш випуклих точках сідниць ззаду та з урахуванням виступу живота спереду;вимірюють горизонтально по найвужчому місцю тулуба.
► Гра « Знайди помилки»
Учням пропонується знайти помилку у тексті, доцільно підбирати тексти, що визначають структуру чи правила певного технологічного процесу. Наприклад:
Ознаки, за якими можна визначити лицьовий та виворітний боки тканини:
● у тканинах із друкованим малюнком на лицьовому боці фарби яскравіші, а контури зображення чіткіші;
● у однотонних тканинах лицьовий бік більш ворсистий, а виворітний – більш гладенький;
● у тканинах із гладкою поверхнею (атлас, сатин) лицьовий бік блискучий, а виворітний – матовий;
● кількість вузликів, петельок, кінців обірваних ниток на лицьовому боці менша, ніж з вивороту;
● у ворсових тканинах на виворітному боці ворс більш довгий, ніж на лицьовому.
► Гра «Третій зайвий»
Серед записаних на картках чи на дошці слів вилучити одне зайве. Наприклад:
● флізелін, бавовна, синтепон;
● приметати, пришити, підшити;
● овна, шовк, льон.
► Гра «Слідчий»
За описом визначити поняття.
Наприклад, визначити за описом елемент в’язання гачком:
гачок вводять у третю петлю ланцюжка, накидають на нього робочу нитку і протягують крізь петлю ланцюжка. Знову роблять накид і протягують його крізь обидві петлі (стовпчик).
► Гра «Хрестики-нулики»
По вертикалі, діагоналі чи горизонталі, викреслити по три слова, які пов`язані між собою за змістом:
неткані матеріали |
гладь |
стібок |
качалочки |
фліс |
синтепон |
пишний стовпчик |
схрещений стовпчик з накидом |
лусочка |
► Гра «Конструктор»
Учні отримують конверт із різними деталями виробу. Треба розробити конструкцію виробу, гармонійно поєднуючи оздоблюючі елементи тощо. Виріб повинен бути естетичним. зручним, практичним у користування.
► Гра «Світлофор»
Учні отримують карточки трьох кольорів (зеленого, жовтого, червоного), які почергово піднімають, відповідаючи на питання. Учитель добирає питання, відповіді на які можливі у трьох варіантах: так (зелений колір), ні (червоний колір), можливо, але є й інші варіанти відповіді (жовтий колір). Наприклад: Шви, які вишивають за точним розрахунком ниток на тканині, називаються лічильними (зелені картки). Техніка виконання шва «косий хрестик» відноситься до прозорих технік вишивання (червоні картки). Ажурні візерунки мережок виконують нитками в тон тканини (жовті картки).
► Метод «Незакінчене речення»
Учитель зачитує текст, який паралельно демонструється на слайді, а учні мають його продовжити. Наприклад:
- Найпоширеніший шов у сучасних українських вишивках. Складається з двох косих стібків, які перехрещуються по діагоналі. Цей шов називається… ( «косий хрестик» ).
- Зробивши на тканині перший стібок, голку виводять у середину стібка з лівої сторони. Вишивають переважно стебла рослин. Цей шов називається… ( «стебловий»).
- Символ української вишивки, який означає крапельки крові та невмирущість роду. Саме через це весільні рушники, дівочі та навіть парубочі сорочки тяжіли гронами… (калини).
- Радість і красу створення сім’ї, обов’язок ростити і плекати дерево роду на українській вишивці символізував… (виноград).
- Ця квітка несе у собі незнищенну пам'ять народу, який вірив, що поле після битви вкривалося цими квітками. Тому , дівчата в сім’ях яких був загиблий, з любов’ю і сумом вишивали на сорочках узори з квітками… (маку).