Посібник "Рухова активність молодших школярів"

Про матеріал
У посібнику описано як проводити фізкультхвилинки, фізкультпаузи, комплекси загальнорозвиваючих вправ, зорову та дихальну гімнастику під час уроків
Перегляд файлу

Фізкультурні хвилини

Молодші школярі, особливо учні 1-го класу, на уроках швидко стомлюються. Вони починають відво­лікатись від занять, розмовляти. Пояснюється це тим, що одноманітна робота викликає тривале подразнен­ня окремих ділянок кори головного мозку. Відбуваєть­ся внутрішнє гальмування, яке призводить до зни­ження уваги й працездатності дітей. Фізкультурні хви­лини забезпечують активний відпочинок учнів.

Видатний російський фізіолог І. М. Сєченов розро­бив учення про активний відпочинок і довів, що пра­цездатність людини поновлюється швидше, якщо про­цес збудження на деякий час переключатиметься на інші центри кори головного мозку. Отже, фізкультхвилини призначені для запобігання стомленню під час навчальної роботи.

Учителям-класоводам необхідно не лише розповіс­ти дітям про значення фізкультхвилин, а й навчити їх виконувати, стежити за своєчасним і правильним ви­конанням вправ. До фізкультхвилини  необхідно включати вправи з потягування й прогинання. Якщо дитина дов­го тримала ручку, треба запропонувати їй різні рухи руками, згинання і розгинання пальців, струшування кистями.

При довгому сидінні, в результаті чого порушуєть­ся кровообіг і відбувається застій крові в нижніх кін­цівках, виконують вправи для ніг. Наприклад, випро­стання ніг, вставання і присідання, ходьба на місці, підскоки. Фізкультхвилина триває 2—3 хв і складаєть­ся з 3—5 вправ, що охоплюють основні групи м’язів. При виконанні вправ треба ритмічно чергувати фази напруження і розслаблення м’язів. Тонус м’язів пе­редньої поверхні тулуба має природну перевагу над тонусом задньої поверхні тулуба, що є однією з го­ловних причин порушення правильної постави: суту­луватість, нахил голови вперед, опускання плечей то­що. Тому головну увагу необхідно приділяти зміцненню м’я­зів задньої поверхні тулуба, віддавати перевагу впра­вам з прогинанням тулуба й сильним напруженням м’язів спини.

Сигнал до виконання фізкультхвилин — послаблен­ня уваги учнів. Більш-менш активна увага молодших школярів триває 25—ЗО хв навчальної праці. Фізкультхвилинки в 1—4-х класах потрібно проводити два-три рази на день, починаючи з другого уроку. Не  обов’зково
на уроках музики, образотворчого мистецтва проводити фізкультхвилинки тому, що у дітей не виникає напруженої розумової діяльності і вони під час цих уроків можуть рухатись. Але уроки математики, української, іноземних мов та інші вимагають від учнів зосередження уваги і посидючості. На цих уроках і потрібно проводити фізкультхвилинки.

Момент проведення фізкультхвилини на тому або іншому уроці визначає вчитель. За його командою: «Фізкультурна хвилина!» — черговий по класу відчи­няє фрамуги, кватирки або вікна, а всі учні готуються до виконання вправ — виходять з-за парт і розміщу­ються в проходах. Кожну вправу повторюють 4— 6 разів.

Виконання одного комплексу вправ фізкультхвили­ни необхідно проводити протягом двох-трьох тижнів, після чого вводиться новий комплекс. Розучувати комплекси вправ фізкультхвилин можна на уроках фі­зичної культури. Доцільно мати картотеку з описом і схематичним зображенням вправ. Накопичення та­кої картотеки полегшить роботу вчителя по складан­ню комплексів фізкультурних хвилин.

Вправи для складання комплексів фізкультхвилин бажано підбирати в такому порядку: на потягування, для ніг, нахили і повороти тулуба. Фізкультурні хви­лини можуть бути повні й скорочені. Скорочені — складаються з однієї вправи (ритмічне стискування і розслаблення пальців, потрушування кистями) і за­стосовуються під час письмових робіт. Їх можна ви­конувати сидячи за партою. Рекомендується також проводити фізкультурні хвилини імітаційні, тематичні та віршовані.

Фізкультурні паузи

У школярів початкових класів довільна рухова діяльність (ходьба, біг, ігри) займає тільки 15-18% часу доби. Учні, як правило,знаходяться у класах, подовгу сидять, нахиливши тулуб уперед (особливо під час письма). Дослідження гігієністів показують, що зараз до 82-85% денного часу учні перебувають в статичному положенні (сидячому). При такому положенні дихання буває поверховим, неглибоким крово­обіг уповільнюється, обмін речовин знижується. Це сприяє тому, що в черевній порожнині, у нижніх відділеннях легенів і нижніх кінцівках можуть мати міс­це застійні явища крові. Всі ці зміни в організмі учнів призводять до затруднення й погіршення постачання кров’ю головного мозку.

Внаслідок цього у дітей знижується гострота сприй­мання, рухи стають неточними, з’являється відчуття втоми — попередник наступаючого втомлення. У деяких випадках, якщо в організмі учня залишилася по­передня втома, розвивається перевтома — стан не фізіологічний, а майже хворобливий.

У дітей розумова перевтома виникає значно рані­ше ніж у дорослих, головним чином внаслідок недо­статньої зрілості нервової системи і більш швидкого виснаження клітин кори головного мозку. Медичні працівники відзначають різні відхилення в стані здо­ров’я учнів, що, як правило, є наслідком перевтоми. Результати розумової перевтоми позначаються не тільки на працездатності учнів, а й на їх самопочутті, зовнішньому вигляді, поведінці, психіці. Діти почи­нають скаржитись на головні болі, запаморочення.

Необхідно, щоб до шкільного режиму через певний період включались вправи , які покращують  дихання, кровообіг та інші фізіологічні функції дитини. Тому чергування уроків з фізичними вправами особливо важливі в початкових класах. К Д. Ушинський підкреслював, що фізкультурні пау­зи — важливий засіб проти перевтомлення і знижен­ня працездатності учнів на таких уроках, як фізика, математика, література. Фізкультурна пауза є доб­рою розминкою для м’язової системи, що сприяє ак­тивному відпочинку.

Фізкультурні паузи проводять після 45-и хв на­чальної роботи під час приготування домашніх зав­дань як удома, так і в групах продовженого дня. Фізкультпаузи відрізняються від фізкультхвилин змістом і тривалістю. До фізкультпауз входять фізичні впра­ви що будуються за тим самим принципом, що й фізкультхвилини, але кількість їх збільшується до 5-7, а тривалість проведення до 5—10 хв. До змісту фізкультпауз, крім загальнорозвиваючих вправ, можна включати повільний біг, стрибки, рухливі ігри тощо За сприятливих погодних умов фізкультпаузи краще проводити на свіжому повітрі (шкільному стадіоні або майданчику).

Підбираючи фізичні вправи й рухливі ігри до комп­лексів фізкультпауз, потрібно враховувати не тільки вік і зацікавленість дітей, а й дозування тієї або ін­шої вправи, щоб діти не втомлювались і занадто не збуджувались. Складаючи комплекси фізкультпауз треба дотримуватись такої послідовності: ходьба на місці, вправи на потягування, вправи на присідання,  вправи для плечового поясу і рук,  нахили й повороти тулуба,  вправи на координацію рухів.

Організовує і проводить фізкультпаузи в групах продовженого дня вихователь. Підбирати й розучувати комплекси вправ для фізкультпауз можна на уроках фізичної культури, одержавши консультацію від учителя фізичної культури.             

 

Гімнастика до занять

Гімнастика до занять проводиться щодня перед уроками в школах, де є для цього необхідні відповід­ні умови. Ранкова гімнастика вдома не звільняє учнів від гімнастики до занять у школі тому, що комплекси щоденних вправ до уроків є важливим доповненням до зарядки. Гімнастика до занять має головним чи­ном оздоровчі та виховні завдання, а також сприяє зміцненню м’язової системи, поліпшує поставу і коор­динацію рухів. Систематичне виконання гімнастики до занять виховує у дітей звичку регулярно займатися фізичними вправами, а колективне виконання рухів дисциплінує та організовує учнів. Гімнастика до занять допомагає цілеспрямовано почати навчальний день то­му, що, закінчивши виконувати вправи, діти не роз­ходяться, а в складі своїх класів організовано йдуть на уроки.

Комплекси вправ гімнастики до занять учні розу­чують на уроках фізичної культури. Введенню гімнас­тики до занять передує підготовка вчителів, а також проведення бесід з батьками, яким розповідається про значення гімнастики до занять й пропонується від­правляти дітей до школи на 15—20 хв раніше. Учитель фізичної культури надає методичні поради щодо проведення гімнастики до занять в початкових класах  вчителям-класоводам, учням  старших класі, які будуть проводити гімнастику до занять.Загальну організацію і керівництво гім­настикою до занять здійснює вчитель фізичної куль­тури, а безпосереднє проведення гімнастичних вправ до занять з учнями 1—4-х класів покладається на вчителів-класоводів.

Гімнастика до занять проводиться на шкільному спортивному майданчику або стадіоні, а за несприят­ливої погоди (сніг, дощ, температура нижча ніж -10° С) — в приміщенні. Кожний клас проводить гім­настику до занять окремо на відведеному для нього місці за спеціальним розкладом, затвердженим дирек­тором школи. Заняття гімнастикою до занять повинні бути обов’язковими для всіх учнів класу (за винятком тих, які перенесли простудне захворювання). Якщо гім­настика проводиться на повітрі в прохолодну пору року, необхідно передбачити місце, де б учні змогли зняти і повісити верхній одяг.

Зміст вправ гімнастики до занять повинен різно­бічно впливати на м’язову систему й активізувати ди­хальну й серцево-судинну системи; позитивно справ­ляти вплив на формування постави, складатись із вправ, що відомі учням і легко засвоюються з першо­го показу, відповідати місцю проведення і кліматич­ним умовам, надмірно не збуджувати й не втомлюва­ти дітей.

Основним змістом гімнастики до занять є загальнорозвиваючі вправи без предметів та з предметами. На повітрі перед початком проведення гімнастики можна включати рухливі ігри, естафети, танцювальні вправи. Кожний комплекс ранкової гімнастики до за­нять складається з 5—7 вправ і виконується два-три тижні, після чого його треба змінювати. Тривалість гімнастики до занять з учнями молодших класів ста­новить 5—6 хв.

У кожному з початкових класів для проведення гімнастики до занять з предметами мають бути ска­калки, прапорці, обручі, гімнастичні палиці, тенісні м’ячики і мішечки з піском (вагою до 200 г), які мож­на зберігати в класі.

 

Прогулянки, екскурсії, походи

Орієнтовний перелік тем прогулянок

  1.   Спостереження за погодою.
  2.    Спостереження за станом неба (формою хмаринок).
  3.    Праця людей восени (взимку, навесні).
  4.    Життя комах (восени, влітку).
  1.    Життя рослин восени (взимку, навесні).
  2.    Птахи або життя птахів (восени).
  3.    Допомога птахам взимку. Пташина їдальня.
  4.    Спостереження за калюжкою.
  5.   Стан води в природі (в різні пори року).
  6.   Повій, вітре.( Вітер з садом розмовляє.  Вітер побачити можна тоді, коли він літає).
  7.    Ми прислухаємось. (Слухаємо казку (пісню) природи.  Про що розповідає ваше місто?  Про що шурхотить опале листя?)
  8.   Як утворюються бурульки?
  9.   Форма сніжинки.
  10.   Сліди на снігу. ( Читаємо книгу природи. Юні дослідники).
  11.   Які шапки одягнули дерева? ( Снігові шапки).
  12.   Казка срібного інею.
  13.   Як рипить сніг?
  14.   Як тане сніг?
  15.    Куди течуть струмочки?
  16.    Де ховає квіти кульбабка?
  17.    Про що гуде бджілка? (Куди летить бджілка?  У чому бджілка носить мед?)
  18.    Які квіти люблять метелики?
  19.    Перші квіти.
  20.    Як оживає (засинає) природа?
  21.    Із чого утворюється листочок?
  22.    Як цвіте горіх? (Де ховаються горішки?  Із чого утворюються горішки?)
  23.    Аромат квітучого дерева (саду).
  24.    Ми за чисте довкілля.
  25.    Яку шкоду може завдати природі поліетиленовий пакет?
  26.    Чому сміття потрібно викидати в смітник?
  27.    Урок замилування красою природи.
  28.    Про що вистукує дятел?
  29.    Весняний килим.(Як не зіпсувати весняний килим? Що може зробити весняний килим ще кращим?).
  30.    Яке дерево одягається (роздягається) першим?
  31.     

 

Години здоров’я

Година здоров’я проводиться на групі продовженого дня чи в післяурочний час. Тривалість годин здоров’я залежить від віку дітей. Для учнів 1-их класів вона триває    хвилин, для учнів  2-их класів- 40 хвилин, для учнів 3-4 класів-  хвилин. Проводиться вона здебільшого на від­критому повітрі.

Організація щоденної години здоров’я дає змогу збільшити рухову активність школярів, зміцнити їхнє здоров’я засобами фізичної культури, підвищити фі­зичну підготовленість.

Для організації та проведення години здоров’я пот­рібні певні, умови (організація ме­дичного контролю, наявність спортивної бази, інвен­таря).

Під час підготовки до проведення годин здоров’я учням та їх батькам необхідно розповісти про значен­ня цих заходів, дотримання режиму дня. Місце, де відбувають­ся заняття, потрібно забезпечити інвентарем та обладнанням. Для дітей, звільнених від фізичних вправ, визначаються місця для прогулянок і порядок їх проведення. Цих учнів можна залучати до посильної допомоги в організації занять та під час їх проведення.

Години здоров’я проводяться на свіжому повітрі (шкільний майданчик, парк, стадіон). За несприятли­вої погоди (дощ, мороз більш як -15°С з вітром) вправи та ігри на перерві слід проводити в приміщен­ні школи.

Школярі займаються фізичними вправами та ігра­ми під час години здоров’я в спортивному одязі та взутті. В прохолодну погоду треба одягати головні убори, куртки, рукавиці, а в теплу — футболки, май­ки, спортивне взуття. Треба роз’яснити учням важли­вість додержання правил особистої гігієни: щоденне обливання водою, миття ніг, щоденну зміну шкарпеток, відвідування лазні.

Під час проведення годин здоров’я необхідно про­вітрити  кабінети. Цю робо­ту виконують чергові учні.

Вихователі проводять заняття самостійно згідно режиму групи продовженого дня.

Однією з умов цікавого і різноманітного проведен­ня годин здоров’я є наявність у достатній кількості інвентаря та обладнання. На майданчику доцільно встановити додаткове нестандартне обладнання (бас­кетбольні щити, щити для метання м’яча у ціль, при­стосування для розвитку сили рук, тулуба та ін.). Та­кож має бути достатньо роздаткового інвентаря (м’ячі, скакалки, обручі, гімнастичні палиці).

Добираючи ігри та вправи, вчитель повинен брати до уваги, в якому стані знаходяться місця занять, погоду. Не слід застосовувати вправи і ігри, що мо­жуть забруднити одяг і взуття учнів.

Місця проведення занять повинні відповідати сані­тарно-гігієнічним вимогам. Під час проведення години здоров’я необхідно забезпечувати запобіганню трав­матизму учнів.

За несприятливої погоди заняття треба перенести в коридор, рекреацію або клас, де основними видами фізичних вправ можуть бути загальнорозвиваючі впра­ви, малорухливі ігри, танцювальні кроки або танці естафети.

Проведення години здоров’я повинно відповідати вимогам, що ставляться до занять фізичною культу­рою: організований початок занять, поступове зростан­ня фізичного навантаження і зниження його в кінці занять (додаток).

При доборі ігор та вправ треба користуватись ма­теріалом навчальної програми з фізичної культури для відповідних класів. Потрібно широко використовувати музичний супровід. До кожного заняття  складається план проведення години здоров’я. Під час проведення вправ та ігор слід дотримуватись послідовності щодо завдань, які виконуються, поступовості і зростання на­вантажень від одного заняття до іншого. В іншому ра­зі значні навантаження на початку проведення цих занять можуть викликати у дітей почуття перевтоми, погано вплинути на їхню працездатність. У процесі занять із зростанням тренованості організму це наван­таження буде сприйматись як оптимальне.

Наприкінці години здоров’я навантаження треба знизити. Закінчуються вправи та ігри за 5—6 хв до закінчення години здоров’я.

Залежно від погодних умов учитель обирає форму проведення години здоров’я, дозування вправ. Так, у прохолодну погоду основними вправами мають бути прискорена ходьба, повільний біг, вправи в русі, ігри середньої та високої інтенсивності. В теплу погоду ре­комендується проводити загальнорозвиваючі вправи на місці, ігри середньої та малої інтенсивності.

Особливу увагу треба звернути на поступове збіль­шення бігового навантаження. Правильно дозований повільний біг зміцнює серцево-судинну і дихальну сис­теми, м’язи ніг і тулуба. Крім того, біг на свіжому по­вітрі в будь-яку погоду загартовує організм дітей, сприяє запобіганню простудних захворювань, розвиває витривалість, виховує вольові якості.

Вчитель по­винен підходити до планування та проведення занять творчо, виходячи з реальних можливостей (необхідна кількість інвентаря та обладнання, місце проведення занять та ін.). Наприклад, мішечки з піском, різноко­льорові прапорці, стрічки, кільця можна зробити своїми руками на уроках праці, а скакалки, малі м’ячі за­здалегідь придбати.

                                                                                                          ДОДАТОК

Комплекси загальнорозвивальних вправ

 

Комплекс № 1. Імітаційні вправи

І. «Йдуть солдати». Енергійна ходьба на місці з високим підніманням стегна.

ІІ. «Зростаємо великими». Вихідне положення (В. п.) — основна стійка; 1 — руки в сторони; 2 — руки вгору, підвестись на носки, потягнутись і подивитись на руки; 3 — опуститись на всю ступню, руки в сторони; 4 — руки вниз. Вправу виконати 6-8 разів у повільному темпі.

ІІІ. «Літак гойдає крилами». В. п. — стійка «ноги нарізно», руки в сторони; 1 — нахил ліворуч; 2 — нахил праворуч. Виконати 10-12 разів у повільному темпі. Нахили робити тільки в боковій площи­ні.

ІV. «Дроворуби». В. п. — стійка ноги нарізно, руки внизу, пальці зчеплені в «замок»; 1 — руки вгору, прогнутися (вдих); 2 — енергійний нахил вперед, руки вниз (видих). Виконати 6-8 разів у се­редньому темпі.

V. «Присядь грудкою». В. п. — основна стійка, руки на пояс. 1-2 — присісти на всю площу сту­пні, руками взятися за середину гомілок, голову опустити — (видих); 3-4 — в. п. (вдих). 6-8 разів у повільному темпі.

VI. «М’ячики». В. п. — руки на пояс. Стрибати на місці на обох ногах. Стрибати м’яко на носках, ноги в колінах не згинати. До 20 стрибків і перейти на ходьбу на місці.

 

 

Комплекс № 2. Імітаційні вправи

I. «Паровоз». В. п. — руки зігнуті в ліктях. Ходьба на місці з коловими рухами рук. Дихання рів­номірне.

II. «Штангісти». В. п. — стійка «ноги нарізно»; 1 — руки до плечей долонями вперед, лікті вниз, пальці стиснуті в кулаки (вдих); 2 — з силою випрямити руки вгору, подивитися на них (видих); 3 — руки до плечей (вдих); 4 — В. п. (видих). 6-8 разів у повільному темпі.

III. «Косарі». В. п. — стійка «ноги нарізно», руки вперед — униз; 1-2 — поворот тулуба право­руч; 3-4 — поворот тулуба ліворуч 4-6 разів у кожен бік. Ноги напружені, п’яти від підлоги не відри­вати.

IV. «Петрушка». В. п. — стійка «ноги нарізно», руки в сторони, долоні вперед, пальці розчепіре­ні; 1 — нахил уперед, торкнутись долонями гомілок ніг якомога нижче (видих), 2 — в. п. — (вдих). 6- 8 разів у повільному темпі. Нахиляючись, ноги не згинати.

V. «Велетні та карлики». В. п. — упор присівши («карлики»); 1-2 — випрямляючи ноги, підвес­тись на носки, руки вгору — «карлики» стають «велетнями» (вдих); 3—4 — в. п. (видих). 6-8 разів у повільному темпі.

VI. «Горобці». В. п. — стійка «ноги нарізно», руки до плечей. Стрибки на місці на обох ногах з рухами руками вгору-вниз, не відриваючи пальці від плечей. До 25 стрибків і перейти на ходьбу на місці.

 

Комплекс № 3. Імітаційні вправи

I. «Лижники». В. п. — стійка «ноги нарізно», ліва рука позаду, права рука спереду, пальці стис­нуті в кулаки. Маятникоподібні рухи з напівприсіданням. До 40 разів у повільному темпі.

II. «Поличка». В. п. — стійка «ноги нарізно», руки перед грудьми; 1 — руки в сторони; 2-3 — ривки руками назад; 4 — в. п. 6-8 разів у повільному темпі. Звернути увагу на правильне виконання положення «руки перед грудьми» — руки зігнуті в ліктьових суглобах перед грудьми, долонями до­низу.

IIІ. «Літак». В. п. — стійка «ноги нарізно», руки до плечей; 1-2 — нахили уперед, руки в сторо­ни, дивитись уперед (видих); ноги не згинати, намагаючись прогнутись у попереку; 3-4 — в. п. (вдих). 6-8 разів у повільному темпі.

IV. «Літак сідає». В. п. — руки на пояс; 1-2 — присідання на носках, руки в сторони (видих); 3- 4 — в. п. (вдих). 6-8 разів у повільному темпі. Присідаючи на носках, коліна розвести, спину тримати вертикально, зберігаючи рівновагу.

V. «Будуємо будинок». В. п. —-упор присівши («маленький будинок»); 1-2 — випрямити ноги до упору стоячи, зігнувшись при цьому («великий будинок»); 3—4 — в. п. 4-6 разів у повільному темпі.

VI. «Коники». В. п. — руки на голові, пальці зчеплені. Біг на місці, високо піднімаючи коліна (30-35 разів). Після бігу перейти на ходьбу.

 

Комплекс № 4. Імітаційні вправи

I. «Ми великі». 1-4 — ходьба на місці на носках, руки підняті вгору (вдих); 5-8 — руки вниз, звичайна ходьба на місці (видих). До 80 кроків у повільному темпі.

II. «Силачі». В. п. — стійка ноги нарізно; 1-2 — стискуючи пальці в кулаки, із силою зігнути ру­ки в сторони над плечима (вдих); 3-4 — в. п. (видих). 6-8 разів у повільному темпі.

III. «Пружинка». В. п. — стійка «ноги нарізно», ступні паралельно; 1 — глибоке присідання на всю площу ступні, спираючись руками на коліна (видих); 2 — в. п. (вдих). 4-6 разів у повільному те­мпі. Присідати на всій ступні, лікті в сторони, рух пружинистий.

IV. «Літак розвертається». В. п. — стійка «ноги нарізно», руки в сторони; 1-2 — поворот тулуба праворуч; 3-4 — поворот тулуба ліворуч. 4-6 разів у кожен бік. Звертати увагу на правильне і точне положення рук — долонями донизу. Повертаючись, ноги від підлоги не відривати.

V. «Бокс». В. п. — стійка «ноги нарізно», руки зігнуті до грудей, кисті стиснуті в кулаки; 1 — по­вертаючи тулуб праворуч, швидко випрямити ліву руку вперед («завдати удару»); 2 — в. п.; 3-4 — те саме другою рукою. 8-10 разів кожною рукою в середньому темпі. Для кращого виконання вправи рекомендується завдавати удари в одну точку (уявити перед собою боксерську грушу).

VI. «М’ячики». В. п. — стійка «ноги нарізно», руки на пояс. Стрибки на обох ногах зі зміною по­ложення ніг. До 25 стрибків і перейти на ходьбу на місці.

                                                                                                          ДОДАТОК

Комплекси загальнорозвивальних вправ

 

Комплекс №1

I. В. п. — основна стійка; 1 — руки в сторони (вдих); 2 — руки вперед (видих); 3 — руки вгору (вдих); 4 — руки через сторони у вихідне положення (видих). 8-10 разів у середньому темпі. У мо­мент піднесення рук вгору подивитись на них.

II. В. п. — стійка «ноги нарізно», руки на пояс; 1 — поворот тулуба праворуч, 2 — в. п. З — по­ворот тулуба ліворуч; 4 — в. п.

III. В. п. — стійка «ноги нарізно», руки на пояс; 1 — нахил уперед, торкнутись руками носка лі­вої ноги (видих); 2 — в. п. (вдих); 3 — нахил уперед, торкнутись руками носка правої ноги (видих); 4— в. п. (вдих). Під час нахилів ноги не згинати. 8-10 разів у середньому темпі.

IV. В. п. — основна стійка, руки в сторони; 1 — замах лівою ногою вперед і сплеск у долоні під нею (видих); 2 —- в. п. (вдих); 3 — змах правою ногою вперед і сплеск у долоні під нею (видих); 4 - в. п. (вдих).

V. В. п. — стійка «ноги нарізно», руки на голову; 1 — нахил уперед, руки в сторони (видих); 2 — в. п. (вдих). Слідкувати за правильним положенням «руки на голову» — лікті відвести назад; під час нахилів не згинати ноги, прогнутися в попереку. 8-10 разів у середньому темпі.

VI. В. п. — основна стійка, руки до плечей; 1-2-3 — пружинисті присідання на носках, руки впе­ред (видих); 4 — в. п. (вдих). 6-8 разів у середньому темпі.

VII. В. п. — основна стійка, руки на пояс. Стрибки на обох ногах. 20-30 стрибків і перейти на хо­дьбу на місці з уповільненням темпу.

 

 

Комплекс № 2

I. В. п. — основна стійка; 1 — руки дугами за голову; 2 — руки вгору, підняти праву ногу назад і потягнутись (вдих); 3 — приставити ногу, руки за голову; 4 — вниз (видих). Піднімати по черзі праву і ліву ноги. Нога пряма, носок відтягнути. В положенні «руки за голову» лікті тримати широко. 8- 10 разів у середньому темпі.

II. В. п. — стійка «ноги нарізно», руки на голову; 1 — поворот тулуба праворуч, руки в сторони (видих); 2 — в. п. (вдих); 3 — поворот тулуба ліворуч, руки в сторони (видих); 4 — в. п. (вдих). 8- 10 разів у середньому темпі. Повертаючись, ноги тримати напружено, п’ятки від підлоги не відривати.

III. В. п. — стійка «ноги нарізно», руки вгору; 1 — лицеве коло руками всередину; 2-3 — пружи­нисті нахили вперед, руки в сторони; 4 — в. п. 6-8 разів у середньому темпі. Нахиляючись, спину тримати рівно, прогнутись у попереку, голову відвести назад, коліна не згинати.

IV. В. п. — стійка ноги нарізно, руки на пояс; 1 — нахил у правий бік, ліву руку підняти вгору (видих); 2 — в. п. (вдих); 3 — нахил у лівий бік, праву руку підняти вгору (видих); 4 — в. п. (вдих). 8- 10 разів у середньому темпі.

V. В. п. — упор навприсядки; 1 — упор навприсядки на лівій нозі, праву — вбік на носок; 2 — в. п.; 3—4 — те саме з правої ноги вліво. 8-10 разів, контролювати, щоб носок ноги, відведеної вбік, був на од­ній лінії з руками.

VI. В. п. — стійка «ноги нарізно», руки в сторони; 1 — присісти на всю площу ступні, руки впе­ред (видих); 2 — в. п. (вдих). Для виконання вправи ноги поставити ширше, тулуб вперед не нахиля­ти. 8-10 разів у повільному темпі.

VII. В. п. — основна стійка, руки на пояс; 1 — стрибок, ноги нарізно; 2 — стрибок, ноги разом. Стрибки виконувати на носках. До 30-35 стрибків і перейти на ходьбу на місці.

 

Комплекс № 3. Вправи в русі

I. В. п. — руки зігнуті в ліктях перед грудьми, долоні донизу; 1 — різко розвести руки в сторони; 2 — повторити рух; 3 — випрямити руки в ліктях і розвести в сторони; 4 — повторити рух. 6-8 разів у середньому темпі.

II. В. п. — права рука вгорі, ліва внизу; 1-2 — ривки руками назад; 3-4 — зміна положення рук. 6-8 разів.

III. В. п. — руки на пояс; 1-2 — нахили праворуч; 3—4 — 2 нахили ліворуч. 8-10 разів.

IV. В. п. — руки на голову; 1 — поворот тулуба праворуч; 2 — в. п.; З — поворот ліворуч; 4 — в. п.; 6-8 разів.

V. В. п. — присісти, руки на коліна. Ходьба навприсядки. 30-40 с.

VI. В. п. — руки на поясі. Стрибки на двох ногах. До 30 стрибків і перейти на повільний біг.

 

 

 

                                                                            ДОДАТОК

Фізкультхвилинки

№1

А тепер у нас розминка,

В клас прийшла фізкультхвилинка.

Встаньте рівно біля парт.

Починаємо наш старт.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Головою покрутіть,

Пальцями поворушіть.

Вправо, вліво позгинались

Й до роботи знову взялись.

 

№2

Хто старався — притомився.

Я прошу, щоб він підвівся.

З рук струсили слабкість й втому.

Побілили стіни дому.

А тепер усі сідайте

І писати починайте.

 

№3

Встаньте, вирівняйте спинку,

Розпочнем фізкультхвилинку.

Ось зігніть усі ручата

І летіть немов качата.

До сонечка потягніться

І у боки всі візьміться.

Вправо разом нахилились,

Вліво, щоб не помилились,

Руки вниз опустіть

Й трішки ними потрусіть.

А тепер мерщій до справ,

Кожен з вас, щоб вченим став.

 

№4

Катя встала з-за стола,

Руки вгору підняла.

Позіхнула, потяглася...

Й до роботи знов взялася.

 

№5

Із-за парт ми піднялись,

Всі добряче потяглись.

Гарно спинки всі прогнули

І про втому геть забули.

Пальці всі в замок закрили

Й стисли їх мерщій щосили.

А тепер присіли — раз!

Фізкультпауза у нас.

Сядьте рівно — і до праці.

Хай не стомлюються пальці.

 

№6

Встаньте, дітки, нумо — раз.  

Фізкультпауза у нас.

Пальцями поворушіть.

Руки вгору підніміть.

На носочки підніміться

І гарненько потягніться.

А тепер за парти, діти,

І уроки будем вчити.

(Будем далі тему вчити).

 

№7

Із-за парт швиденько встаньте,

Спинки гарно порівняйте.

На носочки підніміться

І до сонця потягніться.

Поверніться вліво, вправо...

А тепер мерщій до справи.

 

№8

Раз, два — дружно встали,

Добре спинки порівняли.

Три — всі взяли гирі,

Підняли їх на чотири.

Порізали ми дрова —

Раз, два, раз, два.

Порубали ми дрова —

Раз, два, раз, два.

Не стомились — відпочили

І за парти тихо сіли.

 

№9

Затерпли рученьки від праці,

В кулак затиснем наші пальці,

Треба ними потрусити,

Дайте пальцям відпочити.

А тепер сядьте за парти,

Починайте працювати.

 

№10

Встаньте разом на хвилинку

Й проведем фізкультхвилинку.

Руки вгору, руки вниз,

Вліво, вправо повернись.

Сіли — встали, сіли — встали,

Спинки гарно розрівняли.

У долоньки поплещіть

І писати знов почніть.

 

№11

А тепер спочинем трішки,

Розімнемо ручки й ніжки.

Руки вгору, руки вниз.

Вліво, вправо подивись.

У долоньки поплескали

І руками помахали.

Всі присіли, піднялися

І до праці знов взялися.

 

№ 12

«Каченята»

Раз, два — всі пірнають,

Три, чотири — виринають,

П’ять, шість — на воді

Кріпнуть крильця молоді,

Сім, вісім — що є сили

Всі до берега поплили,

Дев’ять, десять — обтрусились

І за парти опустились.

 

 

№ 13

Всі з-за парти встаньте враз,

Фізкультпауза у нас.

Руки за голову ставимо сміло

І повертаємось вправо і вліво,

Двічі наліво, двічі направо,

Зробимо чітко, діти, цю вправу

Двічі наліво, двічі направо —

Будемо мати гарну поставу.

Пальцями поворушіть

І роботу розпочніть.

 

№ 14

Ми писали, ми трудились,

Наші пальчики втомились.

А щоб гарно написати,

Треба пальці розім’яти.

Раз, два, три, чотири —

Ручками всі потрусили.

Дружно вгору потяглися

Й до роботи узялися.

 

                                                                                                ДОДАТОК

Динамічна фізкультхвилинка
Вправа 1

1. Поперемінно спираючись на п’ятки і на носки, відводити ступні від підлоги.

2. Напружуючи ступні, підігнути пальці, потім їх розпрямити.

3. Напружуючи м’язи плечового пояса, виконувати ледве помітні рухи плечима й лопатками: зводити і розводити, піднімати й опускати, повертати в один та другий бік.

4. Напружуючи м’язи передпліччя і розслабляючи їх, стискати пальці в кулак і розпрямляти.

5. Напружуючи м’язи спини, прогнутися в попереку, звести й розвести лопатки.

6. Втягнути (видих) і випнути (вдих) живіт.

7. Виконувати ледь помітні рухи голови: праворуч-ліворуч, вперед-назад.

8. Заплющити очі й рухати очними яблуками: праворуч-ліворуч, вгору-вниз.

 

Вправа 2

«Писати» носом і підборіддям у повітрі цифри від 1 до 10, букви або слова. Можна «малювати» в повітрі різні фігури, предмети.

Фізкультхвилинка-гра

«Вушка»

Для виконання цієї вправи діти сідають на край стільця. За сигналом діти нахиляють голову до плечей по черзі праворуч-ліворуч, дістаючи вухом плеча при кожному нахилі.

«Буратіно»

Виконується фраза-пісенька:

Буратіно купив лижі один раз  (Тричі)

І поїхав на Кавказ.

Спочатку проспівується на довільну ритмічну мелодію з демонстрацією: довгого носа Буратіно, висоти лиж, імітації рухів лижника. Коли діти запам’ятають слова, починаючи з останнього слова, не промовляють слова «раз» — замінюють його оплеском, потім «один раз» — два оплески і т. д. Хто збився, вибуває з гри.

 

«Голова, плечі»

Проспівуємо фразу з торканням названих частин тіла. Можна нарощувати (пришвидшувати темп) виконання.

Голова, плечі, коліна, пальці (клацнути ними),

коліна, пальці, коліна, пальці.

Голова, плечі, коліна, пальці,

вушка, ротик, очки, ніс.

                                                                                       ДОДАТОК

Дихальна фізкультхвилинка
«М’яч»

Діти уявляють, що в них у руках м’яч. Діти роблять глибокий вдих і видих. Ще раз глибокий вдих і виконують команду «М’яч пробитий» — зі звуком «с-с-с-с» починають випускати потроху по­вітря з легенів, одночасно показуючи руками, як зменшується м’яч.

«Машина»

Склавши губи «трубочкою» діти імітують звуку гудіння автомобіля. Руками можна крутити уяв­не кермо.

 

Зорова фізкультхвилинка

  1. Горизонтальні рухи очей праворуч-ліворуч.
  2. Рух очних яблук вгору-вниз.
  3. Колові рухи очей: за годинниковою стрілкою і в протилежному напрямі.
  4. Інтенсивне заплющення і розплющування очей.
  5. Рух очей по діагоналі: скорити очі в лівий нижній кут, потім по прямій перевести погляд дого­ри. Аналогічно в протилежному напрямі.
  6. Звести очі до носа. Для цього до перенісся діти ставлять палець і дивляться на нього — очі легко «з’єднуються».
  7. Часте моргання очима.

Кожну вправу повторити 6 разів.

 

Імітаційні вправи для очей
«Пугач»

На рахунок 1-4 заплющити очі, а на рахунок 5-6 широко розплющити (як пугач) очі і подивитися вдалину.

 

«Мітли»

Часто кліпати, не напружуючи очей, на рахунок 1-5 (4-5 разів), супроводжуючи словами:

Ви метіть, метіть, метіть,

втому з оченят зніміть.

 

«Снайпер»

Переводити погляд праворуч-ліворуч, наче стріляти очима.

 

 

doc
Додано
30 листопада 2021
Переглядів
1934
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку