Сучасний інноваційний світ потребує людей, які вміють генерувати велику кількість ідей, бачити проблему під різними кутами і знаходити унікальний способів її вирішення. Тож наявність розвинутого креативного мислення має великий вплив на досягнення успіху у професійній сфері та особистому житті. Як формувати у школярів навички гнучкого та оригінального бачення світу й вміння реалізовувати нестандартні творчі задуми? Є декілька стратегій, які допоможуть успішно вирішити поставлені завдання під час освітнього процесу.
Свобода пересування
Гнучке планування класної кімнати створює фізичний та розумовий простір для маневру, коли тіло може рухатися, як і розум. Тож мобільність є потужним поштовхом для створення нестандартних ідей та прийняття оригінальних рішень. Аби реалізувати цю стратегію позбавтеся звичних схем розсадження та дозвольте школярам вільно переміщатися під час уроку. Створіть окремі зони для глибоких роздумів та місця для спілкування й співпраці. Систематичне експериментування та зміна освітнього середовища дозволить повною мірою розкривати творчий потенціал різних видів діяльності.
Проєкти за захопленнями
Проєктна діяльність є дієвим інструментом для підвищення мотивації школярів та активізації їхньої роботи. А чому б не запровадити практику виконання проєктів, не пов'язаних з навчальною програмою, та назвати цю роботу якось оригінально? Наприклад, «Година генія». Дуже вірогідно, що ця назва надихне школярів, а сама ідея їм сподобається! Запропонуйте учням розробити тему, яка відповідає їхнім захопленням, провести дослідження та зробити власні обґрунтовані висновки. Заохочуйте їх експериментувати, шукати додаткову інформацію у різних джерелах, використовувати різноманітні цифрові інструменти.
Ця стратегія спонукатиме школярів творчо застосовувати свої ідеї, шукати інноваційні рішення та висловлювати свою думку, не побоюючись засудження чи глузувань.
Нетрадиційні навчальні матеріали
Короткі відео та подкасти – це чудовий спосіб привернути увагу школярів та надати їм можливість покреативити. І використовувати їх можна не лише під час уроку! Запропонуйте їм у якості домашнього завдання подивитися або послухати захоплюючі 15-хвилинні виступи, а на наступному уроці влаштуйте їхнє провокаційне обговорення. Ці розмови сприятимуть виникненню оригінальних ідей школярів та зможуть підвищити інтерес до вивчення навчального предмета й надихнути на нові звершення.
Креативність як критерій оцінки
Багато школярів не усвідомлюють рівень своєї креативності, бо не отримують відповідний зворотний зв'язок, який допоможе їм включити «творчість» у свою самооцінку. Тож варто поряд із ключовими компетентностями формувати й так звану «креативну компетентність» в усіх освітніх галузях. І зробити це зовсім нескладно! Повідомте школярам, що до переліку критеріїв оцінки певної групи завдань входить інноваційний показник – творчий підхід до виконання завдання. Ця стратегія спонукатиме їх відійти від механічного заучування навчального матеріалу та придумувати нестандартні способи демонстрації опанованих знань. Може хтось із них розіграє власну п'єсу на уроці літератури чи знімить короткий відеоролик з фізики чи хімії?
Заохочення до ризикованих дій
Творчість потребує досліджень, хоробрості, наполегливості та готовності йти на ризик. Тож, школярі мають звикати до невдач, розуміти, що не кожна ідея спрацює чи виявиться вдалою, але це все частина творчого процесу. Заохочуйте їх пробувати щось нове, експериментувати з різними ідеями та та шукати новаторські рішення для вирішення широкого кола завдань, над якими вони працюють. Вони мають не боятися помилок чи критики, а розглядати їх як можливості для зростання та способи розкрити свої здібності.
Насправді, існує безліч ідей для розвитку навичок креативного мислення дітей та дорослих. Якщо ви бажаєте поповнити свій арсенал цікавими кейсами, пропонуємо вам зареєструватися на авторські курси:
Залучення учнів до викладання навчального матеріалу
Це дійсно ефективна стратегія, яка спонукає школярів проявляти ініціативу та творчий підхід і мотивує до навчання. І реалізувати її можна численними способами! Наприклад, можна їм запропонувати підготувати запитання до вікторини на уроці або створити підсумковий онлайн-тест за темою, що вивчається. Чи скласти власний план уроку та представити навчальний матеріал у ролі вчителя. А взаємонавчання під час виконання певних завдань також стимулює творче мислення та дає можливість подати навчальний у матеріал у цікавій формі.
Візуалізація ідей та цілей
Візуалізація– це надпотужний інструмент для розвитку навичок креативного мислення. Використання кольорів часто обмежується початковими класами, але навіть у старшій школі ця техніка допоможе оптимізувати творчий процес і процес навчання. Навчайте учнів візуалізувати власні цілі та ідеї, використовуючи різні типи графічних органайзерів (інтелект-карти, інфографіки, діаграми Венна, візуальні часові шкали тощо). Ця стратегія допоможе структурувати й систематизувати їхні думки та вирішувати поставлені завдання нестандартним чином.
Ефект неочікуваності
Для прийняття креативних рішень зазвичай потрібно розсунути традиційні кордони та мислити нестандартно. Аби стимулювати розвиток креативного мислення щодня ставте учням запитання, на яке вони не очікують (наприклад, «Що може статися, якщо…?»). Щоби підвищити творчу ефективність самостійної роботи школярів додавайте до завдань такі слова, як «створити», «спроєктувати», «уявити», «припустити». Ця стратегія сприятиме поштовху для мобілізації нестандартного мислення під час виконання звичних задач.
Експериментування з різними видами діяльності
Короткі творчі завдання є чудовою можливістю для урізноманітнення освітнього процесу та розвитку навичок творчого вирішення проблем. Їх можна використовувати на будь-якому етапі уроку та навіть під час перерви. І насправді їх дуже багато! Наприклад, «Дудли», або візуальні загадки, є простими лінійними малюнками, які мають широкий спектр різних інтерпретацій і стимулюють креативне мислення. «Швидке написання» та «фрірайтинг» можуть допомогти учням позбутися внутрішньої цензури. А концептуальні карикатури та візуальні метафори, які можна малювати/розробляти/розфарбовувати, дають можливість вловити суть складної навчальної інформації чи ефективно її повторити.
Бажаєте дізнатися більше про інструменти для розвитку навичок креативного мислення школярів? Долучайтеся до Всеукраїнської інтернет-конференції «Пріоритети в освіті: критичне та креативне мислення», яка відбудеться 22.10.2022!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.