Бути креативним і критично підходити до сприйняття інформації – це навичка чи вроджений талант? І діти, і дорослі можуть обирати думки та власне ставлення до реальності, тож сьогодні знання принципів критичного та креативного мислення необхідні кожному.
Як допомогти дітям розвиватися всебічно? Як запалити жагу до навчання протягом життя, розвиваючи критичне та креативне мислення? Своїми думками поділилися досвічені педагоги-новатори з усієї України в межах Всеукраїнської інтернет-конференції «Критичне та креативне мислення: розвиваємо і вдосконалюємо». Зібрали для вас найцікавіші ідеї та інсайти!
1. Внутрішня мотивація до навчання
Сучасний педагог вчить дітей мислити, розвиватися, приймати самостійні рішення та нести за них відповідальність. Але на шляху до розвитку та самовдосконалення не обійтися без критичного та креативного мислення.
Критичне мислення – це складний ментальний процес, який починається із залучення інформації та закінчується прийняттям рішення. Тобто це перехід від навчання, орієнтованого на запам'ятовування, до навчання, спрямованого до самостійного усвідомленого мислення.
Під час свого виступу Ірина Дядюшкіна наголосила на тому, що внутрішня мотивація до навчання неможлива без формування таких важливих компетентностей:
- Уміння ставити запитання. Насправді це виклик для дітей, адже вони мають кліпове мислення та спілкуються короткими фразами в соцмережах. Сьогодні їм досить складно ставити влучні запитання, і хто, як не вчитель, може навчити дітей мистецтва влучних запитань.
- Уміння обґрунтовувати свою позицію, використовуючи релевантну аргументацію. Мало бути впевненим у своїй думці, важливо вміти донести її до оточення так, щоб вас правильно зрозуміли.
- Навички слухати інших і формувати контраргументи. На жаль, люди не завжди чують одне одного. Надважливо налаштуватися на одну хвилю з людиною: ставитися до іншої думки критично, але з позитивом. Відкрито сприймати переконання інших.
Також дуже важливо вміти визначати причини та наслідки явищ, подій. Це сприятиме головному – вмінню робити висновки й узагальнення!
Бажаєте отримати більше практичних порад і корисних посилань, які допоможуть пробудити внутрішню жагу учнів до навчання? Тоді неодмінно перегляньте виступ!
2. Позитивне ставлення до життя та навчання шляхом творчого підходу вчителя
Як найкраще довести, що навчання – це цікаво, якщо не власним прикладом? Таке заохочення як особистий приклад важливе для всіх дітей, а особливо для учнів з особливими освітніми потребами. Вчіть дітей радісного та прекрасного!
Тетяна Цюрмаста вважає, що основне завдання вчителя – любити дітей і навчити їх не лише бачити, але й відчувати красу. Лекторка поділилася п'ятьма основними заповідями вчителя:
- Люби дитину! Любов до дітей – серцевина педагогічної моральності, основа культури вчителя.
- Вір у дитину! Без віри в дитину, без довіри до неї вся педагогічна мудрість, усі методи та прийоми навчання і виховання руйнуються, як будиночки з піску.
- Знай дитину! Без знання дитини немає навчання, немає виховання, немає справжнього педагога та педагогічного колективу. Якомога глибше знати духовний світ кожної дитини – перше і найважливіше завдання педагога.
- Розумій дитину! Вмій поставити себе на її місце, побачити світ її очима, зрозуміти, чим дитина живе, чого прагне.
- Поважай дитину! Не вважай себе спроможним розв'язувати ті питання, які належить вирішити юній особистості.
Кожен урок може стати джерелом підтримки та натхнення. Для цього Тетяна Цюрмаста використовує на своїх заняттях «дружні цеглинки». Цей прийом допоможе навчити дітей аналізувати власні успіхи, а отже – одночасно розвивати і критичне, і креативне мислення.
Під час свого виступу Тетяна Цюрмаста поділилася не лише натхненням, а й цікавими вправами, які неодмінно сподобаються учням початкових класів – «першовідкривачам» світу. Бажаєте отримати багато корисної інформації про цікаві ресурси та засоби для розвитку креативного та критичного мислення? Тоді неодмінно перегляньте виступ!
3. Сміливий погляд у майбутнє: обираємо професію за здібностями та покликанням
Ще змалечку діти уявляють, ким стануть у майбутньому, яскраво мріють та фантазують. Допоможіть їм визначитися та скеруйте у правильному напрямі! А допоможуть вам у цьому засоби критичного та креативного мислення.
Якщо ви вдало оберете професію та докладете до неї душу, то щастя саме знайде вас. (Ч. Дарвін)
Зауважимо, що професійна орієнтація – це не просто вибір професії. Це формування в дитини готовності професійного самовизначення, активізація внутрішніх ресурсів її особистості, які допоможуть повною мірою реалізовувати себе в діяльності. На всіх уроках у початковій школі має підкреслюватися важливість навчальної та трудової діяльності, виховуватися почуття відповідальності за свою роботу.
Основні завдання профорієнтаційної діяльності в початковій школі:
- познайомити з різноманітністю світу професій;
- надати загальні відомості про зміст праці різних професій;
- формувати мотивацію та інтерес до навчальної та трудової діяльності;
- розвивати інтелектуальні та творчо-етичні можливості;
- виховувати працелюбність, старанність, акуратність, наполегливість у доведенні справи до кінця, дбайливе ставлення до результатів своєї та чужої праці.
Якщо ви хочете дізнатися більше про профорієнтацію учнів молодшої школи, обов’язково перегляньте виступ Марини Кропельницької!
4. Креативний підхід до всього, що цікаво. Створення учнями відеоконтенту
Креативність повсюди – навіть однакові завдання можуть викликати різні асоціації та породжувати різні ідеї! Тож учитель має «зчитати» настрій класу та запропонувати дітям найцікавіше. Наприклад, можна перетворити презентацію звичних проєктів на запис і монтаж відео.
Як зацікавити дітей навчанням і створити умови для створення відеоконтенту?
До вашої уваги низка сучасних інтернет-ресурсів та ідей:
- Програма Animatron – онлайн-програма для створення мультиплікації. Цей сервіс стане у пригоді, якщо дитина не хоче знімати себе на камеру – головним героєм відео може стати будь-який вигаданий та створений нею персонаж.
- Цифрова онлайн-дошка Whiteboard – за допомогою цього сервісу можна малювати, вирізати, завантажувати та автоматично поєднувати картинки.
- Відеоредактор InShot – з його допомогою можна об’єднати й обрізати відео, додати музику, текст, смайли та прикрасити своє відео фільтрами, переходами, ефектами. Це потужний відеоредактор для YouTube, TikTok, Whatsapp та інших соціальних медіа.
- Дошка Jamboard – із нею можна шукати, переглядати й надсилати файли Jam, які створили учні, ви та ваші колеги. Jamboard – це цифрова дошка для конференцій, на якій діти можуть записувати свої ідеї, а потім зберігати їх у хмарі для подальшого доступу з будь-якого пристрою.
Бажаєте отримати безліч корисних порад та ідей для створення відеоконтенту? А також розібратися з найцікавішими інтернет-ресурсами? Перегляньте виступ Ліани Корнієнко.
5. Більше практики – кращий результат
Креативний погляд на світ неабияк мотивує та дарує натхнення для нових звершень. Як розвивати творчий підхід до життя? Любов Цукор поділилася низкою цікавих вправ і прийомів з особистої скарбнички, які допоможуть поглянути на світ по-новому.
Вправа «Щоденник героя»
Хто може виконати: ви, ваші учні (індивідуально).
Суть завдання: ви – герой, тому маєте вести щоденник від власного імені (або від своєї «маски»).
Як виконати: писати від руки в зошиті чи в мережі (бажано приховано від загалу, якщо завдання не вимагає іншого).
Про що писати: все, що спаде на думку; на задані теми відповідно до програми.
Мета завдання: навчитися структурувати власні думки, переживання, ідеї, фіксувати проблеми та знаходити рішення.
Приклад завдання (для школярів): На початку вивчення роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» запропонуйте дітям вести щоденник від імені одного з персонажів (дозвольте дітям обрати героя самостійно, за потреби можна допомогти). Діти можуть писати про мотивацію вчинків, роздуми щодо розвитку подій, ситуацій, що траплялись на шляху героя.
Це допоможе учням переосмислити події, описані у творі, та адаптувати їх до реального життя.
Після перегляду виступу ви отримаєте більше дієвих вправ, ігор і практичних завдань для розвитку креативного мислення!
6. Здорове самооцінювання
Чи є зв'язок між критичним мисленням і самооцінюванням? Так! Критичне мислення допоможе розвинути здорову самооцінку. Воно дозволяє учню проаналізувати результат своєї роботи, виявити помилки та прийняти рішення щодо їх усунення/виправлення. Як тримати баланс між самоїдством і завищеною оцінкою власної діяльності? Відповідям на ці запитання присвячений виступ Інни Іванової.
Аби мотивувати учнів, створити індивідуальну освітню траєкторію та сформувати правильний процес самооцінювання, лекторка запропонувала приготувати справжній освітній коктейль:
- Власне оцінювання – важливо проводити самостійне оцінювання, звертати увагу на практику взаємооцінювання, а також встановити прозорі критерії формування оцінки вчителя.
- Робота над помилками – для кращих результатів ми маємо аналізувати свою діяльність і вчити цього дітей. Досвід та робота над помилками стануть нашим рушієм.
- Критичне мислення – кожен із попередніх етапів варто критично осмислювати, тож це найважливіший інгредієнт!
Аби провести своїх учнів сходинками здорового самооцінювання, перегляньте виступ Інни Іванової!
7. Продуктивний відпочинок і вільний час
Ми – це те, як ми проводимо вільний час, тож дозвілля треба вчитися! Від того, що читають, дивляться, слухають у вільний час наші учні, безпосередньо залежить їхній розвиток та досягнення.
«Для демократії питання відпочинку не другорядне. Це першорядне питання, оскільки від того, як люди організовують своє дозвілля, залежить, якими вони стають і яке суспільство в результаті будують», – Harry Allen Overstreet.
Як налаштувати дозвілля дітей, аби вони вчилися критичного мислення та застосовували його на практиці? Адже аналіз ситуації та розвиток критичного мислення – це нормальний і невимушений процес, який потрібно «вмикати» й поза школою.
Дозвілля – це не про лінощі та розваги. Воно має бути змістовним, регулярним, системним. Плануючи дозвілля, ми маємо розуміти, які потреби учнів вдосконалюємо:
- прогулянки, фізкультура (здоров'я, змагання);
- творчість (спільні проєкти, інноваційність);
- читання (разом, спільні обговорення, дебати);
- театр, кіно;
- насолода від їжі та напоїв (формування естетики харчування, культурні особливості);
- спілкування (speaking clubs);
- ігри (вміти працювати з обмеженнями, за правилами, моделювати);
- подорожі, екскурсії;
- онлайн-курси від провідних фахівців.
Як налаштувати дозвілля учнів так, аби воно задовольнило кожну важливу потребу? Дізнайтеся з виступу!
8. Усвідомлено працюємо з інформацією, застосовуючи креативне та критичне мислення
Вважаєте, що креативне та критичне мислення – це кардинально різні поняття? Тоді виступ Наталії Борисенко стане для вас перезавантаженням!
Усвідомлене ставлення до власного життя й усього, що нас оточує, притаманне здоровій особистості. Ми відповідальні за своє ставлення до ситуацій і понять, за трактування інформації. Це і є вміння мислити критично.
Креативне мислення передбачає пошук і реалізацію нових шляхів розв'язання проблем, враховуючи власний досвід. Воно умовно складається з творчості й інтелекту – вміння переосмислити сталі поняття. І кожен має до цього хист або можливості для розвитку!
Аби побудувати свідоме й безпечне життя в щедрому на інформацію світі, необхідно мислити одночасно і креативно, і критично.
Як розвивати ці типи мислення в учнів? Які вправи й інструменти застосувати на уроках? Дізнайтеся з виступу!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.