Розглядаємо навчальні ситуації, у яких можна (і варто) активно використовувати смартфони.

Незважаючи на високий потенціал смартфонів, на уроках вони продовжують відігравати роль радше ситуативних помічників. Частіше ж вони є іграшками, які лишень відволікають увагу дітей. У наших школах цифрові засоби використовуються переважно вимушено, наприклад, під час дистанційних уроків, тоді як у якості джерела знань досі сприймаються лише фізичні носії – підручники, зошити, енциклопедії тощо.

Але більш активне використання смартфонів могло б поглибити розвиток тенденцій, закладених НУШ. Навчання протягом життя, «децентралізація» класної кімнати, індивідуальний підхід до учнів – усьому цьому можуть сприяти смартфони. Розгляньмо п’ять прикладів корисного використання телефонів.

1. Діти можуть гуглити все, що заманеться

Навчання протягом життя має стати основною стратегією для сучасних учнів. Тому розповсюджена думка про те, що основними джерелами інформації є вчитель, підручники та різноманітні енциклопедії, насправді шкідлива. Намагайтеся децентралізувати процес навчання. Нехай діти не обмежуються інформацією, отриманою в класі, тим паче, що зараз можна нагуглити майже все.

Навчайте учнів стратегіям самостійного пошуку даних та зробіть ці процеси рутинними. Починайте з них урок, вплітайте в інші завдання. Нехай за допомогою смартфонів діти доповнюють або перевіряють те, що розповіли ви. Давайте більше завдань на дослідження, пошук інформації, порівняння, класифікацію та аналіз даних.

2. Учні можуть створювати власні робочі процеси

За приклад візьмемо уроки інформатики. Запропонуйте дітям заснувати власний ІТ-відділ або команду технічної підтримки. Ті учні, які відчувають, що справді добре знають предмет, можуть сформувати колектив, що надаватиме допомогу іншим школярам. Це може бути щось на кшталт чату підтримки, де учні надаватимуть поради товаришам щодо встановлення програм, вибору нової моделі телефону, знищення вірусів на пристрої тощо. Таким чином ви розв’язуєте одразу кілька питань:

  • профорієнтація: створення таких професійних спільнот допомагає дітям зрозуміти, чи подобається їм та чи інша професія;
  • перевірка знань учнів, відзнака за хороше навчання;
  • можливість звільнити час, який можна використати на пояснення інших питань.

3. Створіть онлайн-календар та онлайн-розклад

У смартфонах можна створювати зручні онлайн-розклади, нагадування, списки справ і проєктів, їх можна використовувати навіть як щоденники. Та й звичайні календарі можна замінити, достатньо внести основні події та дані до Google-календаря. До речі, система нагадувань у такому календарі точно не дозволить учням прогавити важливі події. 

У разі долучення до цієї системи багатьох учителів, ви зможете відслідковувати, що саме задають і вивчають на інших предметах. Це допоможе не перевантажувати учнів домашніми завданнями, а також підлаштовувати власний матеріал під теми інших учителів-предметників.

4. Організуйте центр комунікації під час виконання групових проєктів

Саме смартфони дозволяють без зайвих проблем об’єднувати зусилля під час виконання групових завдань. Якщо раніше для того, аби обмінятися зібраною інформацією, учням потрібно було зустрічатися, то сьогодні це можна легко робити дистанційно.

Не нехтуйте такою можливістю. Використовуйте чати і віртуальні кімнати на 100%. Нехай діти застосовують цифрові майданчики для того, аби синхронізувати зусилля, обговорювати ідеї та класифікувати зібрані матеріали (під час виконання проєктів або групових домашніх завдань). Вам це дасть можливість оцінити, який об’єм матеріалу опрацьований, на основі яких даних діти робили висновки.

5. Отримайте цифрове портфоліо для кожного учня

Інклюзивне навчання передбачає створення індивідуальної траєкторії навчання учня, що враховує поточні успіхи, які відображаються в журналі спостережень. Це хороша ідея як для учнів з ООП, так і для інших школярів. Спробуйте створити мініжурнал робіт і досягнень, який у форматі портфоліо вестиме кожна дитина. Сюди увійдуть архіви контрольних, участь у проєктах, оцінки, активність під час занять тощо.

Якщо дитина має проблеми з оцінками або ви плануєте розмову з батьками, то завжди зможете звернутися до портфоліо та обґрунтувати ті чи інші рішення конкретними прикладами. Розмістити подібний журнал можна на Google Диск, який надає достатньо безкоштовного простору кожному користувачу. Учнів такий архів зробить більш свідомими, а вчителю допоможе чіткіше побачити прогрес дитини, її сильні та слабкі сторони.

Інколи ми забуваємо, що смартфон – це інструмент із безмежним доступом до інформації, який ще й завжди під рукою. Але поки що він нагадує дещо незграбного помічника, який плутається під ногами, а інколи і заважає. Тож не соромтеся, змусьте його працювати. І це може докорінно змінити ваші стратегії роботи із класом.

 
Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter