«Україна має певні зобов’язання, взяті в межах міжнародної ініціативи "Партнерство Біарріц" з утвердження гендерної рівності. Зокрема, до кінця 2021 року необхідно розробити та затвердити наказом МОН методологію та критерії проведення гендерного аудиту закладів освіти, а також ухвалити план заходів з реалізації Стратегії впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року».
Перший заступник Міністра освіти і науки України Андрій Вітренко
Гендерний аудит допоможе проаналізувати, як принципи забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків враховуються в різних напрямах роботи Міністерства освіти і науки України.
Орієнтовний перелік первинних документів та матеріалів, рекомендованих для проведення гендерного аудиту:
1. Політика закладів освіти:
- установчий договір, статут, положення та інші установчі документи;
- штатно-посадова книга або інший документ, у якому зазначається ПІБ працівників та посади, які вони обіймають;
- положення про структурні підрозділи (за наявності);
- посадові інструкції;
- положення про оплату праці, положення про преміювання, положення про виплату винагороди за підсумками роботи за рік;
- інші організаційно-розпорядчі документи.
2. Підзвітність та інформування:
- статистична, фінансова, адміністративна та інша звітність;
- плани діяльності закладів освіти,
- річні звіти, дослідження, публікації про діяльність закладів освіти;
- інформаційно-роз’яснювальні матеріали, брошури, буклети тощо;
- інші документи, що відображають діяльність закладів у частині підзвітності та інформування.
3. Кадровий потенціал та людські ресурси:
- порядок проведення конкурсу на зайняття посад;
- накази про призначення, звільнення та переведення;
- накази про надання соціальних відпусток (відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами, для догляду за дитиною, додаткові відпустки особам, які мають дітей тощо);
- порядок направлення на курси підвищення кваліфікації, семінари, інші види професійного навчання працівників (за наявності);
- порядок оцінювання результатів службової діяльності працівників;
- наказ щодо формування складу комісій (за наявності);
- типова форма трудової угоди/контракту (за наявності).
4. Корпоративна культура:
- колективна угода (договір);
- правила корпоративної етики, Кодекс етики або інший відповідний документ (за наявності);
- правила внутрішнього трудового розпорядку;
- умови праці, зокрема створення інклюзивного та доступного середовища.
5. Інші документи, що сприяють аналізу гендерного компонента в освіті, наукових дослідженнях та заходах.
Також рекомендується проводити опитування працівників закладів освіти. Воно має допомогти отимати інформацію щодо оцінювання працівниками стану забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, які працюють у закладах освіти. Опитування має бути добровільним та анонімним. Для дослідження найбільш чуїливих гендерних питань, які були виявлені під час опитування працівників, рекомендується також проводити фокус-групи і глибинні інтерв’ю – до них варто залучити зовнішніх фахівців.
Звіт за результатами аудиту оприлюднюється на сайті установи, в якій його було проведено. Якщо під час аудиту було виявлено певні прогалини та проблеми, необхідно розробити заходи з їх усунення. А до напрацювання екомендацій варто залучити працівників закладів освіти. Це допоможе врахувати потреби різних груп працівників, а також покращити їхню обізнаність із питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, подолати стереотипні погляди та уявлення.
Дізнатися більше про особивості проведення гендерного аудиту закладів освіти та побачити орієнтовні критерії оцінювання можна за посиланням.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.