Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦
Про те, як надихати учнів НУШ дотримуватися правил поведінки.

Чи замислювалися ви, яким має бути викладач, щоб учні в його класі не галасували? Згадайте себе в шкільні або університетські роки. До якого педагога ставилися з великою повагою та мали з ним довірливі відносини? Навряд чи ви подумали про надто сувору людину, яка принижує своїх вихованців. Скоріше за все, ви згадали наставника з чудовим почуттям гумору, який вміло надихає клас викладацькою майстерністю.

У чому ж секрет таких взаємин? Якщо педагог самостійно розроблятиме правила поведінки у класі, а потім пояснюватиме, чому потрібно їх дотримуватися, – це малоефективно. Натомість розробіть правила спільно з учнями. Так ви стимулюватимете у школярів НУШ потребу та зацікавленість у зразковій поведінці, а також прагнення до навчання. До того ж учні вам довірятимуть та ставитимуться з повагою. Чи не про це ви мрієте?

Зверніть увагу! Ця проста формула допоможе дисциплінувати клас. «Дисципліна без стресу» = позитив + право вибору + рефлексія.

1. Позитивна атмосфера. Учитель збирає молодших школярів для проведення ранкових зустрічей і розпочинає дискусію про призначення правил. Під час обговорення можна навести приклади норм поведінки: класти речі на свої місця, розв'язувати проблеми за допомогою слів, навчитися слухати та чути співрозмовника. Головний меседж – правила створені не для обмеження прав і свобод дітей, а для убезпечення. Вони радше регулюють поведінку, ніж забороняють певні дії. 

Зверніть увагу! Не бійтеся усміхатися учням чи підтримувати з ними зоровий контакт. Це їх підбадьорить. Підтримуйте позитивну атмосферу: влучний жарт допоможе учням краще концентруватися на уроці. 

2. Вибір. Учні обирають декілька конкретних правил. Узгоджені з педагогом норми поведінки діти записують на ватман та вивішують на стіну.

Як потрібно генерувати правила?

  • Правила мають сприяти навчанню учнів: підіймати руку, перш ніж відповісти; уважно слухати вчителя та однокласників.
  • Кожен пункт правил потрібно формулювати позитивно, без використання частки «не». Наприклад, діти мають замінити конструкцію «Не можна галасувати у класі» на «У класі потрібно поводитися тихо». Адже суть дисципліни зовсім не в покаранні, а в тому, щоби навчити дітей діяти раціонально. 
  • Учителю варто разом із класом обговорити наслідки недотримання певних правил. Наприклад, два спізнення – учитель телефонує батькам учнів; перше невиконане домашнє завдання – попередження, друге – оцінка в журнал. 

3. Рефлексія (роздуми). Педагог періодично ставить запитання, завдяки яким школярі НУШ навчатимуться емоційної грамотності. Наприклад: Що ви відчували, коли однокласники уважно слухали вашу відповідь біля дошки? Опишіть ваші емоції, коли вдалося виконати нелегке домашнє завдання.

Після того, як клас згенерував правила та записав їх на ватмані, вчитель звертає увагу на дисципліну. Це має бути не пасивне спостереження, а заохочення молодших школярів моделювати поведінку відповідним чином. 

Наприклад, ситуація: клас занотував правило «Слухати, коли говорять інші». А після того, як учень відповів біля дошки, школярі дискутують на тему, що стосується теми доповіді. Якщо хтось із учнів під час обговорення продемонстрував, що насправді уважно слухав доповідь, учитель має зосередити на цьому увагу словами на кшталт: «Олександре, мені сподобалося, як ти прокоментував виступ Соломії. Ти дав зрозуміти, що уважно слухав її!». Показуючи учням, як виглядає зразкова поведінка, ви дасте їм зрозуміти, на що варто рівнятися. Обов'язково хваліть різних учнів: не потрібно поділяти клас на «улюблених» та «невихованих» учнів. 

А що робити, коли учні порушують правила? Нагадайте класу, що саме вони затвердили правила, та заохотьте їх скоригувати власну поведінку. Учням важливо знати, що дорослі розуміють їхні «емоційні каруселі», адже теж колись були маленькими. До того ж педагоги прагнуть допомогти їм навчитися контролювати емоції. Наприклад, у ситуації, коли двоє учнів пошепки говорять під час розповіді вчителя, потрібно спокійно сказати: «Зараз моя черга говорити, а ваша – слухати». Якщо ж дітлахи продовжують говорити, то варто твердо, але не різко промовити: «Ви зможете повернутися до класу, коли будете готові слухати». 

Цікаві матеріали про організацію дисципліни в класі: 

  1. Лайфхаки для успішного менеджменту класу
  2. Місія здійснена: поради для підтримки дисципліни у класі
  3. Ранкові зустрічі: починаємо день з позитиву
  4. 7 порад для мотивації дисципліни на уроці
  5. Як поводитися вчителю у конфліктній ситуації
  6. Як працювати з гіперактивними учнями?
  7. Найвідоміші поведінкові експерименти за участі дітей (частина І)
  8. Найвідоміші поведінкові експерименти за участі дітей (частина II)

Сподіваємося, ці поради та публікації допоможуть вам організувати дисципліну в класі. А які у вас є секрети організації дисципліни?

Бажаєте дізнатися більше про НУШ, особливості організації навчального процесу, цікаві прийоми для навчання та отримати готові рішення для плідної роботи? Тоді неодмінно реєструйтеся на Всеукраїнську інтернет-конференцію «НУШ: особливості організації навчального процесу», яка відбудется вже 15 травня. Початок о 10:00, долучайтеся

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter