Ви помітили, як за останні роки світ докорінно змінився? Чому з’явилося багато нових професій та як ми можемо придбати одяг, їжу (та що завгодно), не виходячи з дому? Завдяки розповсюдженню інтернету ми можемо читати книжки, дивитися кіно без реклами та переглядати фото тих, з ким багато років не бачилися.
Так, у 1997 році доступ до інтернету мав 1,7 % населення світу, а у 2014 році – 40,4 %. Швидкі темпи розвитку технологій розсунули кордони та вплинули на процеси інформатизації та глобалізації світу. До чого це призведе? До реформування усіх сфер освіти. Школа має готувати людей, які відповідають запитам сучасності. Основною метою підготовки молодих спеціалістів стане формування глобальної компетентності. Головними вимогами до фахівців нової генерації стануть адаптованості та конкурентоспроможності.
Що це означає? Учні мають навчитися аналізувати тенденції у світовій економіці, політиці та культурі. Це дасть змогу розуміти власні перспективи та оцінити перспективи інших. Потрібно враховувати зростання ролі культурної взаємодії і різноманітності у світі.
Поняття глобальної компетентності
Поняття глобальної компетентності досить нове та багатостороннє. Воно з’явилося декілька років тому. Отже, одностайного чіткого визначення цього терміна поки немає. Національна асоціація освіти США визначає глобальну компетенцію як процес здобуття ґрунтовних знань і розуміння міжнародних процесів, навички комунікації з людьми з різних мовних і культурних традицій, здатність до швидкого навчання та орієнтування в інформаційному просторі.
Яке визначення глобальній компетентності дають українські фахівці? Вони визначають глобальну компетентність як вміння застосовувати отримані знання на практиці.
Навіщо потрібна глобальна компетентність
А чи знаєте ви, чим відрізняються сучасні учні від випускників попередніх років? У сучасних школярів інше відчуття часу та простору завдяки тим самим гаджетам. Сьогоднішні діти знаходяться в безперервному діалозі зі світом.
Ваші учні полюбляють дивитися відео на YouTube та грати в онлайн-ігри? Звісно, це відволікає від навчання. А ще це чудова можливість вивчати іноземну мову. І це приклад того, як інформаційний простір став інтерактивним та мультикультурним.
Глобальна компетентність передбачає володіння іноземною мовою (а краще – не однією). Це необхідно, щоб читати та аналізувати зарубіжні тексти – розуміти світові тенденції та глобальні проблеми. А завдяки цьому сформується критичне ставлення до джерела та якості інформації.
Глобалізація стосується не тільки учнів та їхніх компетенцій. Учителі також мають змогу підвищити свій професіоналізм – обмінюватися досвідом з колегам з усіх куточків світу. Глобальна компетентність – не тільки можливість подорожувати та співпрацювати з іноземними роботодавцями, колегами.
Завдання Нової української школи – сформувати навички роботи зі значними масивами інформації та визначення авторитетності джерел. Отже, вчитель, який має глобальну компетність, повинен вміти сам критично мислити та аналізувати й саму інформацію, й джерела.
Чому варто починати формування глобальної компетентності зі школи
Чому важливо формувати глобальну компетентність зі школи? По-перше, до школи йдуть діти, які більш відкриті для сприйняття інформації, вміють користуватися інтернетом. У них інше відчуття та сприйняття реальності та інформаційного й культурного простору. Сучасним дітям потрібні сучасні методи виховання. По-друге, формуючи у дитини глобальну компетентність, ми й самі розвиваємося. Починати розвиток глобальної компетентності потрібно зі школи, бо ми маємо виховати нове покоління.
Для формування глобальної компетентності в школі такі пріоритетні напрями розвитку:
Рівність. Глобальна компетентність спрямована на подолання культурних бар’єрів. Ефективність людини залежить виключно від її компетентностей, тобто вміння на практиці застосовувати знання.
Згуртованість. Навички ефективної міжкультурної комунікації. Подолання упереджень та стереотипів стосовно людей з іншого культурного середовища.
Екологічність. Орієнтація на безпеку та екологічність діяльності. Важливо не створювати загрозу наступним поколінням. Це стосується й екології, й інформації.
То ж як стати глобально компетентним учителем? Потрібно орієнтуватися на три рівні – складники глобальної компетентності: знаннєвий, вміннєвий, ціннісний.
- На знаннєвому рівні потрібне вивчення питань мультикультурного суспільства, взаємодія регіонів та країн, інформаційного суспільства та медіа. Потрібно ознайомитися з концепцією прав людини та засадами соціальної справедливості, гендерної рівності.
- Вміннєвий рівень передбачає навички критичного мислення та аналіз; уміння розпізнавати та протидіяти несправедливості та упередженості; формування прогностичного мислення на основі різних точок зору на певну ситуацію; роботу в команді та партнерство для досягнення спільної мети; здатність не залежати від зовнішнього впливу та оцінок, натомість самостійно регулювати свій емоційний стан.
- Ціннісний рівень допомагає вчителю створити ефективний навчальний процес, а також сформувати цінності учнів та розвинути активну громадянську позицію. Головними цінностями є впевненість, самоповага та повага до інших і їхнього походження й поглядів; екологічна відповідальність; соціальна відповідальність; проактивна громадянська позиція; солідарність.
В умовах світу, який невпинно змінюється, шкільна освіта не може бути осторонь. Завдяки технічному розвитку з’явилися нові вимоги до навчального процесу. А й відкрилися чудові можливості обміну досвідом та співпраці з іншими країнами.
Глобальна компетентність – перший крок до нового сучасного суспільства.
Бажаєте дізнатися про важливість розвитку глобальної компетентності у сучасних учнів? Приходьте на наш вебинар «Формування глобальної компетентності школярів як запоруки успішності молоді в сучасному світі», який відбудеться 12 грудня о 18.00. Наша лекторка Ганна Дудіч поділиться власним досвідом та корисними лайфхаками.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.