Чи схожі між собою урок та спектакль? Так, спільні риси є! Урок – форма організації навчальної діяльності, тоді як спектакль – форма організації драматичної, політичної чи народної вистави. Режисер вистави відповідальний за те, щоби глядачі «прочитали» ті чи інші художні ідеї, перейняли загальну емоційну атмосферу і в цілому не залишилися байдужими до копіткої праці кожного учасника спектаклю (за кулісами та на сцені). Нічого не нагадує?
Адже вчитель – керівник навчального процесу. І хіба він не створює урок за тими ж законами, за якими працює драматичний спектакль? І там, і там – передача слухової та візуальної інформації.
Професійні актори мають тренувати уважність, комунікабельність, емоційну пам'ять, стресостійкість, різноплановість, уміння імпровізувати... І це ще далеко не все! Які вправи вони виконують для тренування, які поради допомагають їм постійно професійно вдосконалюватися? І як вони допоможуть учителям? Про це й поговоримо!
Вправи для публічних виступів
- Вправа на концентрацію уваги. Порахуйте до десяти: спробуйте якомога яскравіше уявити цифри, створіть чіткий образ. Вони можуть бути написані, намальовані в мультяшному стилі, у формі повітряних кульок тощо. Оберіть для себе те, що ближче вам.
Спочатку сконцентруйтеся на одній цифрі, а потім уявіть іншу. І так поступово вводіть цифру за цифрою, намагаючися не відволікатися на сторонні думки. До речі, цей прийом непогано допомагає налаштуватися на сон і швидко заснути.
- Вправа на різні види сенсорного сприйняття. Увімкніть відео з виступом будь-якого артиста (коміка, стендапера, співака тощо), і намагайтеся повторювати за ним усі його рухи, але у дзеркальному відображенні. Ця вправа добре тренує увагу і концентрацію.
Альтернатива: поспостерігайте за незнайомцями у парку або кав'ярні. Киньте швидкий погляд на будь-якого з них і заплющте очі. У вашій пам'яті залишився образ, перше враження. Спробуйте його «оживити». Куди йде ця людина? На кого він/вона чекає? Яка музика грає у його/її навушниках? Він/вона пише повідомлення, а може читає новини зі свого телефону?
- Вправи для дикції. Чітку вимову можна і потрібно розвивати за допомогою вправ. Для початку вимовляйте складні звукові поєднання: джр, врж, мкртч, кфт, кст, ктщ, кжда, кжде, взб та інші. Потім переходьте до чіткої вимови слів: брандспойт, розбурхати, контрпрорив, конструкторське, постскриптум, дистриб'юторського, протестантство, надзвуковий тощо. Далі для тренування можна обрати складні речення та скоромовки. Але ці заняття повинні бути регулярними!
Для підтримки артикуляції постійно розробляйте свій мовленнєвий апарат. Так дикція буде чіткішою, а голос – глибшим і виразнішим.
- Розвиток багатоплощинної уваги. Проводячи обчислення подумки чи на папері, одночасно переписуйте або читайте складний текст, наприклад, із медичного довідника. Можна ускладнити задачу, взявши для переписування текст на чужій для вас мові. Можна додатково урізноманітнити і ускладнити виконання, увімкнувши музику.
- Розвиток емоційної пам'яті. Розберіться у власних емоціях. Простий спосіб – аналізувати свої почуття. Це не так складно, як здається на перший погляд. Наприклад, що ви відчуваєте, коли зранку готує та наливаєте у чашку каву? А які відчуття, коли ви робите перший ковток, допиваєте?
- Наприклад, зранку, наливаючи у чашку кав, сконцентруйтеся на своїх почуттях. Гарячий напій робить ваш ранок бадьорішим? Що ви відчуваєте, наливаючи його, роблячи перший ковток, допиваючи? Ви любите тільки каву, чи вам особливо подобається і ця чашка? Чи викликає пінка на напої відчуття м'якості, ніжності? Що більше таких запитань – то краще. Спробуйте розібратися в усіх відчуттях!
Лайфхаки, якими користуються актори під час публічних виступів
- Існує простий спосіб, який дозволяє зняти зайву напругу як до, так і під час виступу. Рухайтеся! Якщо ви хвилюєтеся або знаходитеся у стані стресу, ваші наднирники виділяють кортизол. Високий рівень кортизолу блокує креативність, а також здатність сприймати та передавати складну інформацію. Найкращий спосіб справитися з цим – фізичні вправи до або після роботи, або нетривала прогулянка під час обіду. Спробуйте!
- Пауза в 10 секунд. Секретний прийом привернення уваги аудиторії – довга пауза. Особливості сприйняття такі, що коли оратор робить паузу на 1-2 секунди, то сдухачам здається, що він просто щось забув. А от 5 секунд – типова театральна пауза. Але ж якщо ви мовчите впродовж 10 секунд, то ефект буде іншим: навіть ті люди, які не надто цікавилися доповіддю, піднімуть голови та подивляться на оратора.
- Фокусування на очах слухачів допоможе вам сконцентруватися і не перемикатися на сторонні теми та образи. До того ж слухачі не дуже схильні довіряти оратору, з яким не змогли встановити зоровий контакт.
- Темп мовлення. Ви не маєте говорити ані надто швидко, ані надто повільно. Необхідно підтримувати помірний темп мови, роблячи іноді невеликі паузи для осмислення сказаного.
- Жест і рухи. Емоційний або вказівний жест допомагає привернути увагу аудиторії, особливо у поєднанні з іншими прийомами. Як правило, піднята у потрібний момент рука, стиснутий кулак та інші жести приковують погляди слухачів і допомагають опанувати їх увагою.
Педагог завжди «грає в театрі одного актора», і що вправнішим він буде, то цікавішими стануть уроки!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.