8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів
Принципи чанкінгу – розбивка інформації на легкі для засвоєння блоки.

Напевне, кожен із нас чув, що текст варто розбивати на абзаци. Цим ми виявляємо повагу до читача та забезпечуємо ефективність запам’ятовування ним інформації. Якщо вам знайомий цей принцип – браво! Основи чанкінгу вже засвоєно! Утім, його правила мають значно більше нюансів і  можуть бути використані у різних сферах навчання та життя.

Чанкінг Джорджа Міллера

Можливо, ви чули про магію числа 7, або про принцип 7+2, що стали відомими завдяки експерту когнітивної психології  Джорджу Міллеру. У 1956 році Міллер виявив, що більшість людей здатні одночасно утримувати у пам’яті лише 7 фрагментів інформації. Тож короткочасна пам’ять є обмеженим ресурсом.

Важливо, що розмір фрагментів не настільки важливий, як їхня кількість. Люди однаково легко запам’ятовують як 7 окремих літер, так і 7 слів. У першому випадку кожна літера сприймається, як окремий фрагмент (чанк) інформації, тоді як у іншому – кожне слово.

Якщо ви хочете, аби учні запам’ятали більше:

  • групуйте інформацію у смислові блоки;
  • не примушуйте дітей тримати велику кількість даних у короткочасній пам’яті.

Звісно, когнітивні можливості учнів можуть різнитися. Саме тому корисно пам’ятати про другий принцип – 7 плюс/мінус 2. Наприклад, ви належите до категорії «+1» або «+2», особливо якщо ваша професія пов’язана з обробкою великих обсягів інформації. Дійсно, деякі діти ніби народжуються з мозком вищої ємності, тоді як інші являють тип «-1» або «-2» та матимуть проблеми із запам’ятовуванням.

То що таке чанкінг контенту?

Слово «чанк» (англ. Chunk – шматок) означає фрагмент або частину чогось більшого. У когнітивній психології цим поняттям позначають організаційну одиницю пам’яті. Чанкінг – це стратегія розбивання вмісту на коротші шматочки, що є більш керованими та легшими для запам'ятовування. 

Оскільки сам процес навчання – систематизація недиференційованого потоку інформації, чанкінг є чудовою технікою для розробки успішних уроків і курсів.

Що менший вік дітей, то більш дрібного чанкінгу потребують уроки. Якщо старшокласники сприймають стандартні 7 чанків, то для середньокласників та молодшокласників оптимальна кількість може сягати від 3 до 6. Надмірна кількість чанків здатна призвести як до тренування пам’яті, так і «випадання» знань, пригнічення розумових функцій і когнітивного перевантаження.

Цікаво знати: чому мультфільми настільки популярні у дітей? Малюнок діє за принципом чанкінгу, поділяючи зображення на фрагменти – кольорові плями, що розділені чіткими лініями. Таким чином, мозок отримує впорядковану інформацію, витрачає на обробку зображення менше сил. За тим же принципом діють дитячі розмальовки.

Як застосувати чанкінг у навчанні?

Принципи чанкінгу надзвичайно важливі при створенні дистанційних уроків та завдань, адже без вчителя, інформація отримує значно виші вимоги до логіки викладу. 

Створюючи матеріали, дотримуйтесь наступних правил:

  1. Продумайте ієрархію курсу: модулі, теми, уроки. Розбивайте вміст, доки його складові більше не підлягатимуть дрібненню;
  2. Уся необхідна інформація має міститись у межах екрану. Виконуючи завдання, діти не мають скролити вниз;
  3. Поєднуйте схожі за смислом поняття у чанк. Утворюйте групи за однією чи кількома ознаками, аби полегшити запам’ятовування інформації всередині чанків. Найпростіший приклад: 4-5-5-9-7-7-7-0-2-3 – 4 (559) 777 023;
  4. Використовуйте підзаголовки, зображення, марковані списки, короткі речення, заголовки та підзаголовки, короткі абзаци, жирний шрифт для позначення ключових фраз.
  5. Під час планування уроку продумуйте робочу пам’ять. Уникайте введення декількох тем, навчальних цілей чи концепцій одночасно. Вам справді потрібно включити усі ці матеріали і приклади? Якщо ні, позбавтеся від стороннього вмісту, або розбийте фрагмент ще раз. Інколи менше значить більше.

Звісно, ви можете застосовувати чанкінг власноруч, утім, не менш важливо навчити принципам фрагментації самих школярів. Попросіть їх використовувати деякі види маркування у конспектах та навести приклади чанкінгу з реального життя.

Приклади чанкінгу: 

  • Абзаци у тексті;
  • Розбивка статті на колонки, підрозділи, підзаголовки;
  • Кольорове маркування чи виділення дизайном різних частин сайту;
  • У відеоіграх геймдизайнери виділяють певні частини ігрових рівнів чи предмети, з якими можна взаємодіяти;
  • Маркування дороги, тротуарів і небезпечних територій;

Інтуїтивно кожен вчитель знайомий з принципом чанкінгу. Додайте теоретичну складову – це допоможе вам розширити сферу використання цього прийому та вводити його у свої уроки свідомо.

 

 
Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter