Основні тези виступу Ганни Ленчовської.

У кожного покоління є свої виклики й світи, які хочеться і необхідно відкрити. Якщо наші батьки мріяли бути космонавтами та досліджувати космос, то сучасні діти мають інші обрії для подорожей, одним із яких став неосяжний простір інтернету. Звісно, нові світи мають і нові небезпеки, які інколи важко розпізнати. Як це зробити, розказала лекторка онлайн-конференції «Безпечний інтернет для учнів та освітян» – Ганна Ленчовська.

Потреби та вікові особливості онлайн-поведінки.

Дослідники б’ють на сполох: адже тепер, коли діти перейшли на дистанційне навчання, істотно збільшився час їхнього перебування в мережі. А разом із ним – і кількість образливих коментарів на адресу одне одного. Учні 6-7 класів, що якраз стикаються з проблемами пубертатного віку, є ядром цього руху. 

Інтернет-анонімність, незнання етики та несформованість прифронтального кортексу, що відповідає за життєвий вибір і обачність, призводять до поведінки типу «спочатку роблю – потім думаю». У цей період діти здатні вдаватися до соціально-шкідливих вчинків, на кшталт поширення особистих фото однокласників чи образ, адже мало розуміють, до яких наслідків для товариша і для них самих можуть призвести ці дії.

Аналізуючи поведінку дітей у мережі варто пам’ятати про наступні вікові особливості:

  • чергування станів грандіозності та самоприниження;
  • думки про смерть. Варто мати на увазі, що суїцидальні думки є результатом ситуації в родині, нещасного кохання, проблем із булінгом чи друзями – групи самогубців, до яких приєднуються діти, є наслідком подібних процесів;
  • величезна стурбованість зовнішністю. Сьогодні місце відвертої реклами, що впливає на самосприйняття підлітків, посідають інстаграм-моделі, наслідування яких може призвести до розладів харчової поведінки чи навіть залучення дітей до експлуатації у порнографії;
  • чутливість до соціального тиску. Діти здатні вчинити необдумано лише заради участі в ігровому клані або групі.

Саме тому завдання батьків і вчителів:

  • бговорити з дітьми етичні аспекти спілкування в чатах і мережі (повага до прав людини, приватності, кордонів, людської гідності, свободи слова);
  • обмежувати час, який підліток проводить із гаджетами, адже дитина ще не здатна самостійно лімітувати своє перебування в інтернеті;
  • сприяти розвитку відповідальності через розподілення ролей у навчальних проєктах;
  • розбирати кейси з реальними ситуаціями булінгу в інтернеті. Адже інколи діям легше обговорити ситуацію, що сталася, на прикладі третіх осіб, ніж на своєму власному;
  • створити безпечні групи без булінгу та образ.

Ризики підвищення стресу і низької самооцінки.

Варто пам’ятати, що у пубертатному віці діти дуже чутливі до гормону стресу, а соцмережі продукують стресові ситуації та сприяють невизначеності. Пост, на який не відповіли одразу, поставили мало лайків, або страх, що відповідь буде негативною – подібні ситуації провокують підвішений стан та змушують фіксуватись на дрібницях.

Зауважити: аби підвищити рівень освіченості щодо роботи соцмереж, запропонуйте батькам учнів переглянути стрічку «Соціальна дилема». У ній ідеться про те, як соцмережі маніпулюють нашою увагою, змушуючи проводити більше часу за переглядом постів і відео. Особливо важлива ця інформація для дітей, у яких часто формується дофамінова залежність від віртуальної похвали.

Ознаки того, що дитина зловживає онлайн-спілкуванням:

  1. Учениця/учень проводять із гаджетом увесь вільний час.
  2. Віртуальне спілкування стало важливішим за реальне (пропуски школи, небажання живої комунікації).
  3. Порушення сну, апетиту, режиму.
  4. Часті перепади настрою, агресивна реакція на прохання вимкнути гаджет.
  5. При неможливості бути онлайн – тривога та пригнічення.
  6. Приховує від батьків і друзів, чим займається у мережі.

Аби отримати більше корисної інформації, перегляньте виступ за посиланням

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter