У межах наймотивуючої інтернет-конференції «Мотивація в освіті: інструменти, прийоми та принципи» виступила Наталія Борисенко, вчителька української мови та літератури, викладачка-методист вищої кваліфікаційної категорії. Продовжуємо підбивати підсумки та публікуємо найголовніші тези з її цікавого та насиченого корисними порадами виступу.
Наука мотивації
Наталія Борисенко свій виступ розпочала з розповіді про науку мотивації: психологію учнів, різні теорії мотивації та її пошук. Розвинути внутрішню мотивацію учнів та учениць можна за допомогою встановлення атмосфери довіри, підсилення адекватної самооцінки школярів, встановлення справедливості у школі (це стосується і оцінок, і ставлення) та повільності навчання.
«Справжня мотивація – здатність людини задовольняти свої потреби», – говорить лекторка. Тож розуміння потреб учнів та сприяння отримання дітьми задоволення від освітнього процесу, є ключем до успіху.
Шляхи мотивації
Мотивація у деталях: у епіграфі уроку, цікавій вправі або мотиваційному висловленні, які безпосередньо зачіпатимуть не лише тему предмету, а й життя школярів. Відчуття співпричетності до теми та розуміння її практичного значення позитивно впливають на мотивацію учнів. Поза тим, діти найкращі психологи і розуміють, коли вчителі не надто щирі у запитаннях або зацікавленості уроком.
«Що станеться через рік, якщо ви сьогодні не помиєте посуд?», – просте побутове питання, яке відображує причину відсутності учнівської мотивації. Навчання заради успішного складання ЗНО або отримання згодом високооплачуваної роботи – надто віддалене майбутнє, тож змотивувати учня, а особливо підлітка, такими перспективами складно. Підліткам, до речі, потрібно приділити окрему увагу, адже гормональна перебудова організму безпосередньо впливає на вибір учителем способу мотивації. Утім, Наталія Борисенко не тільки приділила увагу причинам, але й на прикладі власного досвіду продемонструвала шляхи вирішення проблеми.
Теорії та способи мотивації
Лекторка виділила декілька теорій мотивації, що допоможуть якісно змінити розуміння психології учнів та покращити роботу учителя.
«Принцип гарячої плити» Дугласа Мак-Грегора:
- залучення учнів до розробки критеріїв оцінювання нестандартних робіт;
- надання вибору діяльності (наприклад, брати участь (чи ні) в олімпіадах освітнього проєкту «На Урок»);
- справедлива відзнака.
Мотиваційна модель Портера Лоулера:
- оцінка для школярів не завжди є цінністю, тому потрібно шукати, що є потребою саме для таких учнів;
- усвідомлення своєї ролі та винагорода є важливими елементами мотивації, тож необхідно розвивати будь-які навички та знаходити шляхи їх втілення (наприклад, написання віршів на уроці – публікація найкращих у шкільній газеті).
Конференція «Мотивація в освіті: інструменти, прийоми та принципи» відбулася 18 січня. Це був день, насичений корисною інформацією, дієвими порадами та приємним спілкуванням. Перегляньте запис конференції на нашому Ютуб-каналі та отримайте свою дозу мотивації!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.