Цьогорічне завершення навчального року можна порівняти з грою в Jenga. Суть: учасники зводять вежу з дерев'яних брусків і переставляють їх на рівень вище, акуратно витягуючи бруски з нижніх поверхів. Що більше прогалин у башті, то більша ймовірність, що вона впаде. Нічого не нагадує?
Під час дистанційки вчителі робили все можливе, щоби прогалин у знаннях учнів було якомога менше. Однак, із різних причин, вони були: у когось – від того, що діти недостатньо закріпили знання на практиці, а в когось – від того, що клас просто не встиг опрацювати матеріал. Будьмо чесними – якість навчання на дистанційці залежала і від сумлінності та відповідальності самих учнів: на жаль, для багатьох дітей карантин асоціювався з додатковими канікулами.
Якою б не була причина, освітян турбує те, як наздогнати шкільну програму на початку нового навчального року. Тому ми підготували для вас добірку порад, які допоможуть у цьому!
1. Психологічна підтримка. Подбайте про психологічну рівновагу школярів, адже під час карантину у них зріс рівень тривожності та цілком можливо, що виникли проблеми із соціалізацією. Усе це може завадити плідній роботі у новому навчальному році.
На перших заняттях радимо неодмінно мотивувати дітей: «У нас багато роботи, але я точно знаю, що разом ми впораємося!», «Під час дистанційки ми з вами плідно попрацювали. Ви всі молодці! Сподіваюся, за літо ви встигли відпочити та з новими силами, з ентузіазмом готові до нового навчального року!».
2. Творчий підхід до повторення/наздоганяння навчальної програми. Запропонуйте дітям виконати завдання, де потрібно досліджувати, експериментувати, самостійно встановлювати зв'язки між новим і раніше вивченим матеріалом.
3. Учительська колаборація. Проведіть міждисциплінарні заняття, організовуйте інтегровані уроки – це допоможе без проблем наздогнати навчальну програму. Об’єднання кількох навчальних дисциплін в один проєкт – можливість і отримувати нові знання, і вчитися.
Як це краще зробити?
- Оберіть види робіт, які можна перетворити на повноцінний проєкт.
- З’ясуйте, чи є схожі теми у ваших колег.
- Разом із колегою поміркуйте, як можна організувати міждисциплінарне заняття.
4. Планування. Створіть план, за яким збираєтеся наздогнати навчальну програму та біля кожного пункту вкажіть дедлайни. І неодмінно проведіть коротке тестування з пройденого під час дистанційки матеріалу – це допоможе виявити прогалини в знаннях учнів.
Допоміжні запитання для планування роботи:
- Скільки годин я маю, щоб учні наздогнали навчальну програму?
- Скільки часу знадобиться на опрацювання кожної теми?
- Чи можу я об'єднати кілька тем та провести один урок?
- Коли і як я зможу контролювати якість отриманих знань учнів?
- Які завдання зацікавлять учнів під час вивчення складного теоретичного матеріалу?
5. Куточок із практичними завданнями. Розмістіть на одній із парт у класі дві коробки або канцелярські лотки: першу ємність підпишіть «пропущені роботи»/«невиконані завдання» та покладіть у неї роздруківки з практичними завданнями, які обов'язково мають виконати всі учні; друга ємність призначена для виконаних робіт.
Завдання можуть стосуватися як вивченого під час дистанційки матеріалу, так і нової інформації, яку ви надали школярам під час нового навчального року. Це допоможе дисциплінувати учнів, щоби вони не відставали від шкільної програми.
Примітка. Радимо у кожній роздруківці диференціювати завдання, щоб усі учні могли обрати варіант відповідно до своїх умінь та можливостей. Усі завдання можуть виконуватися як під час уроку (у форматі дискусії), так і вдома.
Приклад оформлення:
6. Виділіть по одному заняттю на повторення кожної теми, яку вивчали під час дистанційки. Флеш-картки з основними теоретичними відомостями допоможуть згадати пройдений матеріал, а інтелект-карти структурують його. Окрім того, ви можете скористатися прийомом Сократівське опитування та повторити вивчений матеріал у форматі дискусії.
Алгоритм роботи з флеш-картками та інтелект-картами:
- Флеш-картки у навчальному процесі: коли знання можна побачити
- Вивчи все: флеш-картки для запам'ятовування інформації
- Найкращі ідеї застосування інтелект-карт на інтегрованих уроках
- Інтелект-карта: мистецтво мислити ширше
- Інтернет на користь: створюємо яскраві інтелект-карти
- Додаткові практичні прийоми.
7. Проєкти. Організуйте для учнів проєктну діяльність:
а) за вивченими темами;
б) за новим матеріалом.
Під час презентації проєктів учитель і клас мають ставити доповідачам якомога більше запитань: так звичайна демонстрація робіт перетвориться в інтерактив.
8. Візуалізація навчального матеріалу. Завдяки піктограмам, малюнкам, таблицям і графікам ви зможете подати тезами навіть найскладнішу теорію. Так ви зекономите час, тоді як учні за візуальною інформацією зможуть з легкістю відтворити почуте й побачене.
9. Проста/складна теорія. Під час занять зосереджуйте увагу на складних моментах у теорії та виділяйте менше часу на простіший для розуміння матеріал.
Сподіваємося, ці поради допоможуть вашим учням оперативно опрацювати теми, які не встигли пройти під час дистанційки. А як ви плануєте почати новий навчальний рік?
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.