Початок навчання у школі – стрес для дитини, один з найбільш відповідальних моментів у житті. А заклад освіти – новий величезний світ, до якого треба звикнути. Звикнути до школи не так просто, адже мова йде не лише про новий режим, обов'язки та плани, а й про розширення меж спілкування, нові стосунки, неочікувані життєві ситуації, незвичні емоції. Статистика говорить, що тільки 50% дітей встигабть адаптуватися до нових умов протягом півроку. Тому адаптації першокласників в умовах НУШ приділяється окрема увага.
Загалом проблеми, які можуть виникнути під час адаптації першокласників до школи можна умовно поділити на три групи:
- психологічну – звикання до нових вимог;
- біологічну – звикання до нового режиму;
- соціальну – входження до учнівського колективу.
Що ж має зробити вчитель для того, що адаптаційний період першокласників НУШ пройшов успішно?
- Перш за все – дбати про інтереси дитини, сприймати її як рівноправного партнера.
- Створити сприятливий психологічний клімат у класі.
- Створювати атмосферу успіху.
- Допомогти дитині усвідомити себе як особистість, розвивати адекватну самооцінку.
- Розвивати мотивацію учня.
- Розвивати важливі психологічні якості: ініціативність, працездатність, самодисципліну, відповідальність, вміння розподіляти свій час.
- За необхідності проводити корекційну роботу (звісно, спільно зі психологом).
- Забезпечити простір для виявлення здібностей дитини: художніх, творчих, інтелектуальних, спортивних тощо.
- Здійснення психологічної підтримки, особливо у випадку вираженої дезадаптації.
- Забезпечення індивідуального підходу до дитини.
Також учителям НУШ рекомендують акцентувати увагу на успіхах дитини, ніколи не вдаватися до групової критики, порівнювати результати роботи тільки з попередніми роботами учня, використоувати наочність та ігрові методи навчання. І головне – завжди проводити заняття з позитивними емоціями.
Звісно, велику роль у тому, як швидко дитина звикне до школи, відіграють і батьки. Втім, вони далеко не завжди точно знають, як варто діяти. У такому разі вчителю варто з самого початку, ще на перших зборах, звернути увагу батьків на проблеми, які можуть виникнути у майбутньому. Також додатково варто розробити пам'ятку, до якої батьки можуть звертатися у складних ситуаціях.;
- Пояснити дитині, для чого вона має ходити у школу, розповідати про неї.
- Встановити режим дня.
- Розказати дитині, що вона завжди може звернутися до вчителя з запитанням.
- Пояснити, що у школі існують правила, яким варто слідувати.
- Сформувати правильну самооцінку.
- Розвивати комунікабельність.
- Розвивати та підтримувати бажання вчитися.
- Слухати дитину, давати поради.
- Взаємодіяти зі вчителем та психологом.
А на чергові збори підготуйте невеличкий звіт про адаптацію першокласників НУШ – батькам буде цікаво!
Добірка корисних матеріалів із Бібліотеки для вчителів щодо адаптації першокласників в умовах НУШ
Тема: Доповідь на тему: «Психологічна адаптація першокласників – основа успішного навчання в НУШ»
Автор: Ільніцька Марина Олександрівна
Про матеріал: Адаптація першокласників до навчання у школі – одна з найактуальніших проблем дитячої психології. По-перше, тому, що під час адаптації до шкільного навчання дитина отримує орієнтацію у системі поведінки, яка надовго визначає її подальший розвиток. По-друге, під час цього процесу формується учнівський колектив із певним рівнем соціально-психологічної згуртованості.
Тема: Узагальнення досвіду «НУШ 1 клас. Адаптація першокласників. Ігри на ранкових зустрічах»
Автор: Косенко Наталія Миколаївна
Про матеріал: У тексті узагальнено досвід роботи з першокласниками в адаптаційний період. Подано розробки ігор для Ранкових зустрічей, які допоможуть дітям звикнути до нових умов життя, познайомитись із однокласниками, знайти своє місце в колективі.
Тема: Доповідь на тему «Адаптація першокласників»
Автор: Бумар Галина Миколаївна
Про матеріал: Доповідь на тему «Адаптація першокласників». Рекомендовано для вчителів перших класів. Цікавий зміст доповіді повною мірою характеризує проблему адаптації першокласників. Також дасть змогу провести психологічні спостереження. Мржна використати у якості основи для виступу на педраді.
Тема: Профілактична програма «Адаптація до навчання в НУШ»
Автор: Маленко Тетяна Вікторівна
Про матеріал: Взаємини у шкільному класі виступають дієвим засобом залучення особистості дитини до нових соціальних функцій, культури, норм поведінки, характерних для школи. Процес адаптації-ключовий момент становлення дитини в якості суб'єкта освітньої діяльності.
Тема: Соціальна адаптація учнів до НУШ на засадах педагогіки життєтворчості
Автор: Бірюченська Тетяна Михайлівна
Про матеріал: Розробка допоможе знайти підхід та дібрати методи і прийоми навчання та виховання першокласників в умовах НУШ. МТакож у розробці подано аналіз труднощів, що виникають у дітей на початку навчання; шляхи здійснення освітньо-виховної роботи з адаптації дітей до навчання. Задяки матеріалу ви зможете раціонально спланувати уроки, обрати методику занять.
Тема: Батьківські збори «Адаптація дитини до навчання у 1 класі НУШ»
Автор: Циганчук Наталія Олегівна
Про матеріал: Батьківські збори мають на меті роз'яснити батькам складнощі, які можуть виникнути під час звикання дітей до школи. Завданням даних зборів є дати батькам необхідні рекомендації з планування режиму дня і грамотного підготування домашніх завдань.
Тема: Доповідь на тему: «Адаптація першокласників»
Автор: Михальчук Надія Григорівна
Про матеріал: Основна мета розробки – прищепити дітям навички самообслуговування і соціалізаії. А також: проводити з учнями корекційно-розвиткову роботи на основі вивчення їхніх індивідуальних особливостей, використовувати особистісно-орієнтоване спілкування та прийомів критичного мислення. Все це – у тандемі з батьками.
Тема: Текст «Адаптація першокласників до школи». Батьківські збори
Автор: Матоніна Раїса Дем'янівна
Про матеріал: Пропонований матеріал розроблено спеціально для проведення батьківських зборів із батьками старшокласників. Використано цікаві вправи, які допоможуть вчителю активізувати діяльність батьків, залучити їх до активної роботи.
Тема: Презентація: «Успішна адаптація першокласників»
Автор: Церковна Олена Олександрівна
Про матеріал: Готовність дитини до школи та її майбутній успіх тісно пов'язані з тим, як вона ставиться до школи, наскільки контактує з однолітками і дорослими, як поводиться в конфліктних ситуаціях. Психологічна готовність до школи – це такий рівень психічного розвитку дитини, який створює умови для успішного опанування навчальною діяльністю.
Тема: З досвіду роботи «Адаптація учнів 1 класу»
Автор: Фіщенко Олена Миколаївна
Про матеріал: Актуальність і значущість проблеми адаптації дітей до школи полягає в своєчасному виявлення незрілості дітей, оскільки можливе повніше її подолання, що дозволить попередити саме виникнення багатьох проблем.
Ми впевнені, що вам також є чим поділитися з колегами! Тож додавайте матеріали до нашої Бібліотеки! І обов'язково підписуйтеся на наш канал у Telegram, ви будете у курсі всіх новин!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.