Що таке феномен обдарованості? Як працювати з талановитими школярами? Відповідями на ці запитання та практичним досвідом поділилася Ірина Дядюшкіна в межах Всеукраїнської інтернет-конференції «Психолого-педагогічні аспекти взаємодії в освіті».
Мотивація учнів до навчання та рівень їхніх знань залежать не лише від професійних якостей учителя, а й від його особистості. Тож педагог має не просто викладати свій предмет, а й вибудовувати траєкторії співпраці, комунікувати з різними категоріями людей. Спікерка виділила кілька типів педагогічної взаємодії:
- учитель – я;
- учитель – учитель;
- учитель – учень:
- учитель – група учнів:
- учитель – учнівське самоврядування;
- учитель – батьки.
І саме від якості такої співпраці залежить розвиток потенціалу учнів та розкриття їхніх здібностей.
Феномен обдарованості
Що таке феномен обдарованості? Остаточної відповіді на це запитання досі немає. Існують навіть дві протилежних точки зору:
- Соціальна концепція. Всі діти від народження мають однакові здібності, а різниця в рівні їх розвитку зумовлена різницею життєвих умов.
- Теорія генетичної спадковості. Вона трактує обдарованість як вроджене та досить рідкісне явище, що успадковується від батьків і навіть через покоління.
Обидві точки зору мають право на існування. Головне – вчити учнів працювати самостійно, адже, як відомо, успіх на 1% залежить від таланту та на 99% – від наполегливої праці.
Обдаровані діти з легкістю вирішують стандартні вправи та задачі, тому їм слід давати диференційовані завдання, створювати певні проблемні ситуації. І обов’язково – систематично.
Ознаки обдарованої дитини
Будь-яка дитина може досягти успіху за підтримки та правильної координації її дій. У цьому складному процесі особлива відповідальність покладається на вчителя. Педагог – це ментор, який має поділитися власним досвідом, дати об'єктивну оцінку діяльності, попередити та вберегти від помилок. Учитель, який працює з обдарованою дитиною, має бути уважним та толерантним лідером, мати високий рівень психологічної підготовки та терпляче ставитися до критики взагалі і до себе зокрема.
До того ж варто пам’ятати, що обдарована дитина відрізняється від інших та має певні особливості:
- чутливість до оцінки діяльності;
- чутливість до оцінки поведінки та мислення;
- схильність до критичного ставлення;
- високу сприйнятливість до сенсорних стимулів;
- краще розуміння відносин та зв'язків.
Якщо ж говорити про обдарованість, то це комплекс своєрідних потенційних задатків, що складається з:
- інтелектуальних здібностей;
- творчого потенціалу;
- психофізичних здібностей;
- світоглядних цінностей.
Шукаємо обдарованих школярів
Не всі діти одразу яскраво демонструють неймовірні здібності. Але як тоді якомога швидве розпізнати обдарованих учнів? Спробуйте звертати увагу на неординарність та оригінальність мислення школярів під час:
- занять;
- виконання письмових робіт;
- підготовки та участі в учнівських олімпіадах, конкурсах;
- анкетуванні та тестуванні;
- виховної роботи.
Цей комплекс дій допоможе легко виявити талановитих школярів та активно розвивати їхні здібності в майбутньому.
Бажаєте дізнатися більше про практичні прийоми для роботи з обдарованими учнями на уроках? Перегляньте виступ!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.