Школа… Типові шкільні кабінети, часто нудні уроки, несумісні з реальним життям, нецікаві домашні завдання, багатогодинне сидіння за партою – сувора реальність більшості вітчизняних державних шкіл сьогодення до реформування. А що б здивувало українських школярів у найбільш нетипових школах світу? - Наша добірка до вашої уваги!
«Я прийшов – її нема»: або мандруюча школа як популярний тип навчального закладу Півночі
Адреса: Оленекський евенкійский національный район, Якутія, РФ
Так, поряд зі звичними оф- та онлайновими школами, в Росії набувають популярності так звані кочові школи. Вони поширені в районах, що спеціалізуються на розведенні оленів. Зокрема, в Якутії таких шкіл вже більше десяти, одна з них «Кенелекен» Оленекського евенкійського національного району.
Хоча в навчальних закладах такого типу небагато учнів, але їх знання відповідають загальнодержавному стандарту! Згідно з національним проектом учні-діти оленеводів займаються за спеціальним розкладом, а домашні завдання та різноманітні перевірочні роботи мають змогу отримувати і відправляти через супутниковий інтернет, до якого підключені в рамках державної освітньої програми.
В школу на індивідуальному човнику?
– Чом би й ні!
Адреса: Kompong Luong, Kandal Province, Камбоджа
У Камбоджі є справжнє плавуче селище Компонг Луонг розташоване в межах озера Тонлесап. Завдяки розмірам цю водойму ще називають "внутрішнім морем Камбоджі". Всі будівлі селища, в тому числі й школа, повністю стоять на воді, а пересування населеним пунктом можливе виключно на човнах і човниках.
Багато для кого з учнів ця школа стала не лише закладом освіти, але й домівкою, чимало дітей є сиротами. Зважаючи на те, що основних спосіб заробітку в Камбоджі є рибальство, багато жителів країни гине на човнах під час повенів. З цієї причини багато дітей Компонг Луонг не тільки навчаються, а й живуть у місцевій школі.
Допомагають дітям численні туристи, забезпечуючи майже всім необхідним для навчання та життя.
Школа, яка не має можливості зібратися разом для загальної лінійки
Адреса: Sector D, Kanpur Road, LDA Colony, Lucknow, Uttar Pradesh 226012, Індія
Найбільша школа в світі за кількістю учнів знаходиться в місті Лакнау в Індії. Щоб зібрати всіх учнів разом, довелося б орендувати цілий футбольний стадіон. Але в Лакнау нема такого місця, де можна було вмістити одночасно 45 тис. осіб!
Кількість учнів настільки велика, що школа змушена була відкрити понад 20 філіалів по всьому місту з облаштованими містечками всередині. Ще півстоліття тому починався цей заклад всього з 5 учнів. А сім’я Бхарти та Джагдиш Ганді започаткувала заклад, маючи капітал всього 300 рупій (це близько 125 грн).
Зараз тут навчаються діти віком від 3 до 17 років у класах з середньою чисельністю по 45 учнів на платній основі (школа не фінансується державою).
Хоча в місті ще понад 100 різних навчальних закладів для здобуття середньої освіти, однак школа сім’ї Ганді користується великою популярністю. Це обумовлено нестандартним підходом до викладання за методикою Монтесоррі та високим рівнем загальної підготовки учнів.
Для Індії, країни з чітким дотриманням кастової системи, така школа є нетиповою. Тут навчаються діти з різних каст та релігійних конфесій, тому міська школа Монтесоррі отримала навіть премію ЮНЕСКО за виховання в дусі миру, а засновник школи отримав від Далай-лами премію «Надія для людства».
Школа, де дітей не поділяють на дівчаток та хлопчиків, а звертаються «людина»…
Адреса: Carl Alberts gränd 5, 118 27 Stockholm, Швеція
В Швеції знаходиться єдина в світі гендерно-нейтральна школа Egalia. Імена учнів здебільшого вигадані, а за зовнішністю дитини часто важно зрозуміти перед вами дівчинка чи хлопчик. До того ж, дитина має право сама вибрати, як до неї звертатися — за власним чи вигаданим ім`ям незалежно від дійсної статті, або просто Hen (відповідно, «воно» чи просто людина).
Більшість українських вчителів, мабуть, зразу гнівно вигукнуть: «Вони зовсім вже з глузду з’їхали?!», але Лотта Райялін, директорка школи, впевнена, що цей підхід дозволяє сприймати дитину особистістю і просто людиною, не прив’язуючись до гендерної індентифікації.
Окрім того, на думку директорки, така система виховання формує лояльне ставлення та вчить взаємодіяти з найбільш різноманітними людьми та сім’ями у будь-який проявах. Так, у шкільній бібліотеці Egalia багато книг, підібраних особисто Лоттою Райялін, про сім'ї з двома мамами чи татами, «чайлдфрі», виховання у неповних сім’ях тощо.
Погоджуватися з принципами цієї школи чи ні? – питання суперечливе, бо, намагаючись відійти від гендерних стереотипів, можна отримати зворотній ефект – сором самопозиціонуваня за статевою приналежністю та орієнтацією.
Школа, в якій нема вчителів і навчальних предметів, а оцінки виставляють самі учні
Адреса: R. Dr. Fausto Ferraz, 64-74 - Bela Vista, São Paulo - SP, 01333-030, Бразилія
Щоб створити ефективну шкільну освіту, не завжди треба вводити загальнонаціональну реформу, іноді варто розпочати все з нуля. Так, 14 років тому в Бразилії була створена принципово нова школа Lumiar, а вже через 4 роки існування вона стала переможцем міжнародного конкурсу інноваційних шкіл, започаткованого Microsoft — «Innovative Schools Program».
Сутність методики викладання полягає в розвиненні інтересів учнів. В класах Lumiar навчаються діти, об’єднані не віком, а певним інтересом. Замість звичних категорій «шкільний предмет» оперують такими поняттями, як компетенція, спроба, проект, проблема, сумісна робота, взаємодія.
В цій школі немає звичних вчителів, класичних шкільних кабінетів з партами, уроків-лекцій, та обов’язкових домашніх завдань. У Lumiar форма навчання складається виключно з практичних занять: майстер-класи, участі у проектах та групових заняттях.
Замість вчителя є тьютор. Його задача — направляти та підтримувати інтерес дитини до навчання, взаємодіяти з батьками, відслідковувати вектор інтересів та траєкторію успіхів учня. Роль спеціаліста-предметника виконує майстер — людина, що захоплюється своєю справою та має вміння ділитися досвідом, вони курирують проекти, допомагають здобувати реальні навички. Майстри запрошуються в школу на реалізацію строкових проектів.
Комплексне оцінювання учнів проводиться раз на 2 місяці, після закінчення проекту. До того ж учні оцінюють один одного під час проектної роботи. А ще школярі самі керують школою поряд з дорослими, беручи участь у обговорення нагальних питань на щотижневих зборах Circle.
Учні голосуванням можуть навіть прийняти будь-який закон для школи, але обов’язково його дотримуватися щонайменше тиждень. Це дає змогу виховувати свідомість та відповідальність за прийняті рішення з дитинства.
Всі школи різні, дотримуються власних принципів та форм навчання. Але їх об’єднує спільна мета — не тільки пізнати навколишній світ і своє місце в ньому, проте і виховати особистість.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.