Науковці довели, що ідеальний вчитель існує. До вашої уваги теорія та практика. Читайте про результати та робіть власні висновки!

Кожен вчитель хоче бути хорошим, хтось прагне стати ідеальним. Але які критерії поняття ідеальний? Як взагалі таким стати? Досить непросто знайти ту саму межу. Можливо, все починається з того, що більшість учнів любить вас. А може, й навпаки.

В одній із шкіл працюють разом два вчителя Mr. Perfect та Mr. Imperfect, обоє стараються, хтось більше, хтось менше. Але успіхи у них приблизно однакові, як і невдачі. Так у чому справа? Кожен хотів стати ідеальним. І коли оприлюднили результати роботи науковців, кожен з педагогів взяв на озброєння нові критерії бездоганного вчителя та почав діяти. Але кожен по-своєму перегинав палицю.

Вчитель має бути доброзичливим та приязним

Лакмусовим папірцем, який визначає риси гарного вчителя є його приязність та близькість зі школярами. Погодьтесь, непогано, коли учень може довіритися своєму вчителеві без остраху та сумнівів, бо часто старші сприймаються за ворогів. Поводитися зверхньо – неприпустимо. Пригадайте себе у школі, хто вам більше подобався – приязний чи грубий вчитель?

Mr. Perfect: Він завжди йде назустріч, навіть забуваючи про власні інтереси. Треба почекати, поки учні прийдуть після уроків розказувати вірш? Легко! То нічого, що вдома чекають – обов'язок в першу чергу. Забули принести домашнє завдання? Не страшно, потім здадуть. Mr. Perfect ідеальний для учнів, він наче каганець в темному царстві науки.

Mr. Imperfect: Йому й на думку не спаде затриматись хоч на хвилину поза робочим часом. Учні мають робити все вчасно, крапка! «Я вчу їх бути дисциплінованими». 45 хвилин уроку – ось і все, решта вже не його проблеми, гасить гніт і йде у своїх справах.

Вчитель має бути яскравою особистістю

Гарний вчитель має власну індивідуальність. Саме це, мов магніт, притягує учнів, а в результаті – покращує спілкування, взаєморозуміння. Вирізняйтесь з-поміж інших, покажіть, що ви – особистість, навчіть дітей бути такими ж, щоб стати для них авторитетом.

Mr. Perfect: Його видно здалеку. Він у яскравому райдужному костюмі, якщо смикнути за галстук, то замиготять лампочки (інколи діти так розважаються). Його уроки незабутні, хоча не завжди продуктивні. Прийдешні покоління будуть пам'ятати, хто такий Mr. Perfect (але не питайте, що він викладав).

Mr. Imperfect: Одного разу його сплутали зі стіною, бо сірий костюм, бліде обличчя дуже гармонійно влились в інтер'єр. Хоча Mr. Imperfect давно звик, що його не помічають ні учні, ні колеги. Власне, він розказує все по плану, справно перевіряє зошити, а хіба ще щось треба?

Вчитель має бути гуру зі свого предмету

Прогалини в розумінні тої чи іншої програмної теми дуже швидко підірвуть довіру до педагога. Зрештою, робота вчителя – викладати, навчати. Якщо йому самому не вистачає знань з предмету, чи зможе він гідно пояснити тему? Станьте справжнім гуру зі своєї дисципліни, вдосконалюйтесь, будьте в тонусі. Учні це оцінять.

Mr. Perfect: Його постійно помічають на різних профільних та суміжних конференціях, часто він там доповідач. Він експерт фактично з усіх тем, що стосуються не просто шкільної програми, а й взагалі галузі. Mr. Perfect радо ділиться знаннями з учнями, весь урок можна розказувати, що цікавого було на семінарі, а для ефекту – зацитувати колегу доповідача. «Що? Програма? Та там просто, і нудно, давайте краще розкажу про...».

Mr. Imperfect: Все в межах програми! «Які ще додаткові питання? Ви щось не зрозуміли? Так нащо вам підручник? Погугліть, все одно з телефонів не вилазите» – важливо сказати це якомога швидше та тікати в учительську. Чого ці діти такі допитливі і такі дурні?

Вчитель має бути легким у спілкуванні

Дуже важливою рисою гарного вчителя є його навички спілкування. Потрібно бути справжнім  оратором, завдяки цьому можна досягти такої мети:

Робота на уроці більш продуктивна, інформація сприймається легше.
Є можливість контролювати клас, який автоматично сконцентрується на тому, що ви говорите.
Людям подобається слухати тих, хто добре володіє своїм голосом, не використовує слів-паразитів, досить жваво веде розмову.

Mr. Perfect: Світові не вистачає гарних ораторів! Вчитель врятує всіх! Красномовства йому не займати. Найпростішу фразу може сказати таким чином, що істинний сенс її дійде лише наступного дня. Правда, це стосується і теми уроку також. Джедаї так філігранно не вміють володіти мечем, як Mr. Perfect словом.

Mr. Imperfect: Джедайський меч в його руках замиготів червоним, а потім взагалі згас. Цей непотріб закинули десь у шафу за дошкою, щоб ніхто не поранився. «Майстерне володіння словом? Ми не на конкурсі ораторів. А учні засинають на уроці, бо в них навантаження велике».

Вчитель має бути здатним вислухати

Якщо вміння говорити – це срібло, то вміння слухати – золото. У того, хто слухає, завжди багато друзів та шанувальників. Дітям приємно, коли їх можуть вислухати, а не примушують постійно тільки говорити. Коли вчитель розвиває в собі цю здібність, він росте в очах учнів.

Mr. Perfect: «А ви знаєте, які історії вигадують учні, коли намагаються виправдатись? Завжди вислуховую». До нього завжди можна підійти й поговорити, у будь-який час. Подзвонити вночі спитати про домашку? Справа термінова, і о третій можна!

Mr. Imperfect: «Кажуть, що вміння слухати – це мистецтво. Як добре, що я фізик і не маю жодного нахилу до вашого мистецтва». Він колись спробував вислуховувати негаразди та переживання учнів, але це так нудно. Все одно нічим не допоможеш, та й хай вчаться вирішувати свої проблеми самостійно, не маленькі вже.

Вчитель має бути з добрим почуттям гумору

Гарне почуття гумору завжди підкупає. Вчитель, як правило, суттєво старший за учнів. Діти люблять, коли весело. Вони чекають цього на уроці, а коли не отримують – розчаровуються. Важливо, щоб вчитель розумів цю потребу школярів і вмів час від часу сказати якийсь жарт, який би розрядив загальну атмосферу, але зумів не порушити дисципліну.

Mr. Perfect: У нього на уроці завжди весело, жарти, двері зайвий раз не можна відкрити, бо і в коридорі буде гамірно. Ну то й що? Головне, що атмосфера приязна і ніхто не сумує.

Mr. Imperfect: «Жартують хай вдома. У нас серйозний предмет! Дістали подвійні листочки і пишемо самостійну!».

Вчитель має бути люблячим (любити в першу чергу дітей, а потім – свою роботу)

Це остання і найважливіша ознака. Любов до дитини об’єднує усі попередньо сказані пункти. Учні розуміють, коли їх люблять, та віддячують тим же. Зрештою, це неодмінно покращить роботу та результати навчання.

Mr. Perfect: «Кожен учень для мене, наче рідна дитина, переймаюсь їх проблемами сильніше за свої. Багато пробачаю їм. Так і треба, любов саме так проявляється. Головне, щоб усім було добре».

Mr. Imperfect: «Навіщо любити дітей? Їх треба навчати, а люблять їх хай батьки. А робота моя мені подобається, так… Думаю, що я ідеальний вчитель, необхідно терміново зателефонувати до Франції в Міжнародне бюро мір та ваги, щоб виступити в якості еталону».

А тепер серйозно

Істина десь посередині. Крайнощі у будь-який бік недоречні, а інколи й шкідливі. Не треба бути ідеальним, потрібно просто прагнути ставати кращим, працювати над цим щодня. Сподіваємось, стаття допоможе вам зрозуміти, в якому напрямку розвиватись, чи упевнитись, що ви дійсно гарний вчитель. Людина прекрасна тим, що може змінюватись протягом життя, то ж, ніколи не пізно стати улюбленим учителем ваших учнів.

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter