Навчання протягом життя – важлива навичка для всіх, хто прагне самовдосконалення. І тим паче – для освітян. Аби бути впевненим сучасним педагогом, важливо не лише знати свій предмет, але й розуміти нюанси законодавства та процедуру підвищення кваліфікації. І, звісно, використовувати ефективні інструменти вчителювання.
Як не загубитися у вирі інформації та не втратити мотивацію до постійного розвитку? Саме про це ми говорили в межах Всеукраїнської інтернет-конференції «Підвищення кваліфікації та самоосвіта педагога».
Кому і коли потрібно підвищувати кваліфікацію?
Науковий ступінь, любов до дітей, знання та величезний досвід роботи – все це, безумовно, корисно для вчителювання. Але не менш важливим є постійне самовдосконалення. Сучасний педагог, який поважає себе та учнів, навчає та навчається невпинно. І це чудово!
Підвищення кваліфікації – це набуття особою нових та/або вдосконалення раніше набутих компетентностей у межах професійної діяльності або галузі знань.
Як спланувати підвищення кваліфікації? Під час свого виступу Ганна Сукачова поділилася чек-листом, який допоможе створити дієвий план самоосвіти. Тож перш ніж почати, дайте собі відповідь на такі запитання:
- Скільки годин я можу виділити на підвищення кваліфікації?
- Яка періодичність занять мені потрібна?
- Які форми підвищення кваліфікації мене цікавлять?
- Яким ресурсам я довіряю?
- Що мене цікавить?
- Що важливо для мене?
- Що я вмію?
- Чого я хочу навчитися?
- Які проблеми я спостерігаю останнім часом?
- Що нового відбулося в освіті?
- У яких умовах мені буде комфортно?
Враховуючи відповіді на ці запитання, складіть приблизний план саморозвитку. Не варто поспішати, зміни можуть бути поступовими. Пам’ятайте: для блискучого результату часом необхідно опанувати мистецтво маленьких кроків. Цінуйте та бережіть свій досвід, додавайте до нього лише цікаве та необхідне!
Чи можна підвищувати кваліфікацію у суб'єктів, які не мають ліцензії?
Так, можна! Чинне законодавство дає вчителю свободу вибору для навчання. Головне – зробити правильний вибір. Згідно з Постановою КМУ №800 від 21.08 2019 (п. 9) педагоги можуть підвищувати кваліфікацію у таких суб'єктів:
- заклад освіти (його структурний підрозділ);
- наукова установа;
- інша юридична особа;
- фізична особа, у тому числі фізична особа-підприємець, яка провадить освітню діяльність у сфері підвищення кваліфікації педагогічних та/або науково-педагогічних працівників.
Під час свого виступу Наталія Понежа порадила долучати досвід колег: цікавтеся, які курси їм сподобалися, які лектори викладають, чи було навчання дійсно практичним та корисним. Перевіряйте! Не бійтеся прискіпливо аналізувати надавачів послуг та їхні пропозиції.
На які нюанси звернути увагу? Для початку вивчаємо повну назву суб’єкта. Потім перевіряємо інформацію про суб’єкт і особливо його КВЕД (класифікатор видів економічної діяльності). Після цього шукаємо відомості в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Нам потрібен КВЕД 85.59 і 85.60.
Як підвищувати кваліфікацію не всупереч здоровому глузду?
Відповідаючи на це запитання, Любов Цукор звернула увагу слухачів на 2 важливі аспекти ефективного планування підвищення кваліфікації: вивчення документації та правильну постановку цілей.
Аби ставити досяжні професійні цілі та впевнено втілювати їх у життя, можна скористатися системою SMART. Щоб мета втілилася в життя, вона має бути:
- S (specific) – конкретною;
- M (measurable) – такою, яку можна виміряти;
- A (attainable) – досяжною;
- R (relevant) – актуальною та доречною;
- T (timely) – обмеженою в часі.
Ставте перед собою конкретну мету, результат якої можна виміряти, якої реально досягти, яка відповідає вашим потребам і є своєчасною. Наприклад, SMART-мета – за два тижні дочитати книгу «Правила розвитку мозку дитини», щоб спланувати доречні активності на наступний семестр.
Але не менш важливо важливо бути юридично підкованими та вміти відстоювати власні права. Для початку слід ознайомитися з такими документами:
- Закон України «Про освіту» (2017).
- Закон України «Про повну загальну середню освіту» (2020).
- Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників (Постанова №800 КМУ від 21.08.2019)
- Лист МОН Щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти (4.03.2020)
Як щодо освітнього проєкту «На Урок»?
ТОВ «На Урок» вважається суб’єктом підвищення кваліфікації на підставі таких нормативних документів:
- Пункт 9 Порядку підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників.
- Наявність у ТОВ «На Урок» коду виду економічної діяльності 85.59 «Інші види освіти, н.в.і.у.» (КВЕД-2010), який передбачає діяльність курсів з підвищення професійної кваліфікації.
Хочете дізнатися більше про ефективне планування та баланс у процесі підвищення кваліфікації? Перегляньте виступ Любові Цукор.
Які онлайн-інструменти обрати для організації особистого навчального простору?
Адже сьогодні для якісної самоосвіти та підвищення кваліфікації вчителю просто необхідно мати під рукою добірку ефективних інструментів. Наприклад, зверніть увагу на Trello. Цей сервіс має безліч можливостей для самоосвіти педагога. До того ж він зручний та та максимально простий у використанні. Приємний нюанс: ви можете налаштувати українськомовний інтерфейс. Також у Trello є можливість використовувати дошку для спільної роботи (всім учасникам будуть приходити сповіщення на пошту про будь-які зміни на дошці чи у картках).
Як можна використовувати Trello для підвищення кваліфікації та самоосвіти?
- Для планування своєї роботи та навчання, відстеження результативності.
- Для зручного відстеження актуальних пропозицій із ПК за необхідними напрямами та компетентностями.
- Для збереження корисних матеріалів (є можливість отримати доступ із різних пристроїв).
- Для зручного збереження отриманих документів про підвищення кваліфікації, їхнього ранжування та систематизації.
- Для спільної роботи в межах організації процесу підвищення кваліфікації (під час створення плану підвищення кваліфікації в закладі освіти, під час звітування про успішність проходження ПК у календарному році, під час атестації).
- Для обміну досвідом та ідеями зі своїми колегами.
Під час свого виступу Віктор Немченко продемонстрував багато нюансів роботи з Trello та з Google Календар, тож перегляньте його, аби отримати багато цікавих лайфхаків!
Як відбувається сертифікація педагогічних працівників?
Сертифікація педагогічних працівників – це зовнішнє оцінювання професійних компетентностей педагогічного працівника (зокрема з педагогіки та психології, практичних умінь застосування сучасних методів і технологій навчання), що здійснюється шляхом незалежного тестування, самооцінювання та вивчення практичного досвіду роботи. Сертифікація педагогічного працівника відбувається на добровільних засадах виключно за його ініціативою.
Основні нюанси процедури сертифікації описані в таких документах:
- Закон України від 05.09.2017 №2145-VIIІ «Про освіту»;
- Постанова КМУ від 19.02.2020 «Про встановлення доплати педагогічним працівникам за успішне проходження сертифікації»;
- Постанова КМУ від 24.12.2019 №1094 «Про внесення змін до Положення про сертифікацію педагогічних працівників»;
- Постанова КМУ від 27.12.2018 №1190 «Про затвердження Положення про сертифікацію педагогічних працівників».
Під час свого виступу Лілія Талан розказала про особливості сертифікації та нові можливості, які вона відкриває перед педагогічними працівниками. Бажаєте дізнатися більше? Перегляньте виступ!
Якими навичками має володіти сучасний педагог?
Ми вже давно звикли до soft і hard skills, але сьогодні важливими стають і self skills – навички турботи про себе. Адже повноцінне життя передбачає баланс ефективної роботи та якісного відпочинку. Self skills дозволяють людині дотримуватись індивідуальної траєкторії руху, а не намагатися підлаштуватися під уявлення інших. Ставте собі правильні запитання, які дозволять спланувати ваш унікальний шлях.
Формувати навички турботи про себе ніколи не зарано – бажано почати розвивати їх ще у школі, коли свідомість максимально відкрита для всього нового, а звички формуються швидше та простіше. Тож педагог може не лише турбуватися про себе, але й навчати цього інших.
Для розуміння себе та планування власного розвитку важливо звернути увагу на такі базові навички:
- самоусвідомлення – допомагає розуміти свої відчуття, бажання та мрії, а також невпинно та впевнено йти до власної мети, перебуваючи в здоровому психологічному стані;
- самовизначення – навичка сучасного вчителя, що передбачає співвіднесення себе з певною професійною діяльністю;
- прагнення до самоосвіти – формування та реалізація індивідуальної освітньої програми;
- самоорганізація – необхідна навичка для тих, хто працює в неструктурованому середовищі, а також для тих, хто поєднує декілька ролей.
Хочете дізнатися більше про способи турботи про себе? Неодмінно перегляньте виступ Юлії Батури.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.