Створюємо проєкти з біології, що зацікавлять покоління зумерів.

Сучасні діти знають, що викидати пластик – погано, а робити консерви з дельфіна – справжнє дикунство. Їм притаманна нова етика, вони мають інші уявлення про успіх та навіть власне тіло. А ще важливою частиною їхнього життя є цифрові сервіси. Безперечно, навчати таких дітей необхідно інакше, враховуючи їхні мрії та інтереси.

Інноваційність, свідоме споживання, підприємництво та екологічна свідомість – саме на них варто робити акцент, створюючи проєкти для учнів, що належать до покоління зумерів (народилися між 1997 та 2012 років). Отож, спробуємо визначити теми, які точно зацікавлять школярів.

Екологічна свідомість

У 21 столітті, коли молоді активісти на кшталт Ґрети Тунберг можуть істотно впливати на світову політику, економія, етичне та свідоме споживання стають трендами сучасності. Економія робить державу ефективнішою, екологія – безпечнішою, а свідомий вибір товарів – здоровішою. Побудуйте кілька проєктів саме за цими напрямками – економія, екологія, свідоме споживання.

Елементарна ідея проєкту – сміття, що виробляє типова українська родина. Запропонуйте учням сортувати побутові відходи, придатні для перегнивання та впродовж місяця визначати їхню кількість. Наприкінці діти можуть разом створити табличку з даними про кількість та типи сміття, які виробляє звичайна родина, та подумати над тим, як мінімізувати кількість відходів. 

Цей проєкт може мати цікаве продовження. Якщо діти знайдуть після дощу хробаків на дорозі – нехай прихоплять їх із собою. Хробаки можуть стати учасниками цікавого проєкту з розкладання різних типів відходів – листя, харчових продуктів, паперу або картону. Для цього візьміть скляний (або пластиковий) резервуар, заповніть його відходами, запустіть туда хробаків та впродовж кількох місяців спостерігайте, як хробаки робитимуть свою справу. Який тип відходів розкладатиметься швидше? Нехай діти фіксують процес розкладення на фото та додадуть світлини до остаточного звіту або презентації. 

От ще кілька ідей, які надихнуть вас на власні проєкти:

  • «Вітамін С у раціоні» – запропонуйте створити перелік продуктів, що містять вітамін С, та розробити раціон харчування. Які продукти та у якій кількості необхідно вживати, аби поповнювати свій запас вітаміну?
  • «Побутова хімія в нашому домі» – як вона впливає на довкілля, які альтернативні речовини існують? Нехай діти створять безпечний для довкілля і нашого організму тип миючого засобу, використовуючи доступні інгредієнти.
  • «Добавки, барвники та консерванти у продуктах» – учні створюють таблицю найнебезпечніших добавок та шукають їх на упаковках продуктів. Як варіант, запропонуйте проаналізувати склад соків на вміст цукру. Діти мають проінспектувати полиці з соками в супермаркеті та записати кількість цукру в соках різних цінових категорій і марок.
  • «Вплив добрив на ріст рослин» – нехай діти спробують виростити овес. Достатньо посадити насіння та підкормлювати його різними домішками: добрива з магазину, чай, яєчна шкаралупа, інші натуральні добрива. Результати можна занести в таблицю.

Підприємливість

Звичайні проєкти можуть мати бізнес-потенціал. А інколи найдивніша ідея буде найвигіднішою. Головне – побачити її. Тому під час роботи над черговим проєктом варто запитувати в учнів, чи реально перетворити його на бізнес. А чому та як?

Ідеї для проєктів можуть бути різними – від фільтрування, економії та вторинного використання води у школі, до бізнесу з вирощування саджанців або кімнатних рослин (чудово, якщо у школі є теплиця). 

От лише кілька ідей проєктів:

  • «Біогазові установки» – нехай діти вивчать принцип їхньої роботи та знайдуть спосіб виробити невелику кількість біогазу з відходів.
  • «Йогурти та сири в домашніх умовах» – відомі види сирів або йогуртів виробляються з допомогою спеціальної плісняви або бактерій. Нехай діти придбають певні різновиди заквасок та спробують створити йогурт у домашніх умовах.
  • «Вивчення властивостей рослинних пігментів» – учні мають дослідити історію фарб та виявити, з яких рослин і продуктів можна створити стійкий барвник.
  • «Аптека на підвіконні» – напевне кожен бачив пакунки з травами, що продаються в аптеках. Зазвичай це місцеві рослини, які можуть зібрати й висушити діти.

Зауважити: Бажаєте знайти більше цікавих та нестандартних ідей проєктів? Прагнете систематизувати знання щодо використання проєктного методу навчання? Тоді неодмінно перегляньте курс Ірини Дядюшкіної «Проєктна технологія навчання на уроках біології». Тут ви дізнаєтеся, як ефективно застосовувати проєктну технологію навчання для учнів покоління Z та навіть як грамотно використовувати комплекси різноманітних біоадекватних тематичних рухавок.

Гаджети і здоров’я

Сучасні підлітки цікавляться спортом, адже вони бажають добре виглядати. Навіть якщо школярі ще не стали постійними відвідувачами спортзалів, то виконують вправи удома, а смарт-годинники та фітнес-браслети здатні допомогти їм підрахувати кроки, серцебиття та інші фізичні параметри. 

Сучасні гаджети дозволяють легко збирати біометричну інформацію та перетворювати її на графіки або статистику. Використайте ці можливості для створення унікальних навчальних проєктів! 

От лише кілька ідей, що можуть для дітей чимось більшим, а не просто шкільним завданням:

  • «Як правильно робити вправи» – безпечний біг чи техніка присідань. Погляньте на це з точки зору біології та будови нашого тіла. Що відбувається з м’язами, коли вони ростуть, у яких умовах швидше спалюється жир, як не перевантажувати коліна? Нехай учні врахують ці моменти, коли обиратимуть вправи для тренувань.
  • «Раціон для тренувань» – попросіть порахувати кількість білку, без якої не обійтися людині, яка веде активне життя. Аби ускладнити завдання, попросіть дітей попрацювати над схемою веганського та вегетаріанського харчування при тренуваннях.
  • «Що відбувається в нашому тілі під час боротьби із COVID?» – вивчивши шляхи проникнення вірусу в організм та дізнавшися більше про те, як протікає хвороба, діти позбудуться різноматнітних забобонів та розвінчають міфи. А потім можна самостійно створити цікаві пам'ятки та роздати їх у школі. 
  • «Визначення якості меду» – учні навчаться не лише виявляти підроблений мед, а й вивчать біологічні причини таких його якостей як бактерицидність, спінювання, зацукровування тощо.

Робота над проєктами дозволяє поглянути на біологію як на комплекс умінь, що знадобляться дітям, аби досягти успіху. А ще це просто цікаво!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter