Програмування є захопливим процесом, який налаштовує на успіх, адже дозволяє повернутися до вихідної точки та розпочати заново. Воно заохочує школярів критично ставитись до власного результату та шукати помилки, розвиває менталітет експериментатора. До того ж навички програмування можуть бути чудовою основою для побудови престижної кар'єри! Але, попри очевидні переваги вивчення цієї дисципліни, багато школярів на наважуються її опановувати. Як переконати школярів, що програмувати не так складно, як здається на перший погляд? Про це і поговоримо!
Запитайте у ваших учнів, чи потрібні навички програмування математикам. А вчителям, філософам, письменникам, біологам, політологам, економістам або статистикам? Насправді вони потрібні всім спеціалістам! Адже, засвоївши основи програмування, можна вдосконалити свої здібності в обробці інформації та автоматизації рутинних завдань у професійному та повсякденному житті.
5 міфів про програмування
Крім того, що програмування традиційно вважається заняттям для чоловіків із математичним складом розуму (хоча ми знаємо, що це не так), ця наука обросла й іншими стереотипами, зокрема:
- Потрібно мати особливі здібності. Цей найпоширеніший міф утримує багатьох новачків від написання своїх програм, адже нерідко програмістів наділяють надзвичайними властивостями. Але насправді вони є звичайними людьми, які відчувають пристрасть до своєї справи, мають мотивацію та дотримуються суворої дисципліни.
- Потрібно досконало знати математику. Програмування – це написання докладних інструкцій щодо виконання певних завдань комп'ютером. Щоб створити програму, вам не потрібні складні формули та інтеграли.
- Програмування не для творчих людей. Насправді, програмування – це не тільки набір коду, що складається з послідовності функцій та розгалужень. Цю науку можна сміливо назвати своєрідним мистецтвом, яке дозволяє висловити свою творчу ідею, креативну думку, акцентувати увагу на цікавих речах, подібно до живопису чи музики. Програмісти занурюються у створення сайтів, ігор та додатків, як письменники – у написання романів чи оповідань.
- Програмування – це нудно. Сфера створення програмного забезпечення дає величезний вибір професійної діяльності. Наприклад, можна створювати ігри, мобільні додатки, сайти, програмне забезпечення для роботів, літаків та автомобілів тощо. Тому навички програмування дозволяють працювати у найрізноманітніших галузях: від сільського господарства до кораблебудування. А користувачами програм можуть бути як вузьке коло спеціалістів, так і багатомільйонна аудиторія людей у всьому світі.
- Потрібно багато запам'ятовувати. Синтаксис мови програмування – це правила, за якими розробники пишуть програми. На щастя, мова програмування не є іноземною мовою, тому базових конструкцій (їх близько 50) достатньо, щоб почати писати прості програми.
5 порад для викладання програмування
Програмування допомагає школярам мислити креативно, покращує пам'ять, стимулює до вивчення іноземних мов та інших шкільних предметів. Також, займаючись програмуванням, діти вчаться використовувати логіку та розвивати «обчислювальне мислення» – знаходити проблему, розділяти її на частини, визначати послідовність дій для отримання результату. Звісно, плани уроків і стратегії навчання програмування дуже важливі, однак основну увагу варто приділяти тому, як його зробити зрозумілим і доступним кожному школяру. Аби формування навичок програмування в учнів було ефективним, можна скористатися такими порадами:
1. Персоналізуйте навчання
Попри те, що навички програмування стають все більш затребуваними, варто врахувати, що не всім дітям цікава сфера IT. Саме тому комусь достатньо базових відомостей, а хтось хоче по-справжньому заглибитись у предмет, зрозуміти принципи інформаційної безпеки, навчитися програмувати. Тому варто диференціювати завдання, обирати різний рівень складності залежно від здібностей та інтересів школярів.
2. Акцентуйте на користі
Сучасний світ неможливий без інноваційних технологій, а найближчим часом уміння розуміти логіку комп'ютерів стане невід'ємною частиною будь-якої праці. Саме тому навички програмування та автоматизації процесів потрібні не лише працівникам IT-сфери, а й аналітикам «великих даних», дизайнерам, фотографам, працівникам сфери послуг тощо. Крім того, фахівцям нерідко доводиться працювати у спеціалізованих додатках та CRM-системах, де вони мають вести структурований облік клієнтів, заходів, цін. Тому легше доведеться тому, хто швидко та грамотно опанує потрібну програму і налаштує базу даних, ніж тим, хто вестиме всі свої справи «по-старому».
3. Використовуйте інтерактив
Як би школярі не переймалися актуальністю програмування, вивчати його на нецікавих заняттях вони навряд чи захочуть. Тому варто використовувати різноманітні прийоми та інструменти. Наприклад, мікроконтролер Micro:bit допоможе легко втілювати будь-які ідеї у цифрові ігри та інтерактивні проєкти – від роботів до музичних інструментів. Можливості цього маленького пристрою безмежні!
4. Демонструйте майстер-клас
Школярі вважають вчителя авторитетом, коли бачать, що він обізнаний не лише у своїй справі, а й в інших. Тому демонструйте під час уроків свою компетентність – це надихатиме учнівство на вивчення й інших шкільних предметів! Наприклад, для розв'язання завдання з фізики щодо визначення сили тертя певного об'єкта можна скористатися калькулятором та випадково припуститися технічної помилки. А чому б не використати програмування? З одного боку, школярі зрозуміють, як пишеться функція, а з іншого – вони побачать практичну користь у житті. Або запропонуйте їм скласти 30 завдань із математики з мінімальною вірогідністю списування. Звісно, можна вручну змінити числа у всіх варіантах. А можна й написати код, за допомогою якого швидко індивідуалізувати кожну роботу!
5. Дозволяйте дітям більше практикуватися
Ефективність вивчення програмування безпосередньо залежить від практики – чим більше, тим краще. Заохочуйте школярів створювати цікаві онлайн-проєкти на основі популярних середовищ розробки, які вони зможуть реалізувати під час розв'язання своїх повсякденних завдань.
Бажаєте дізнатися, як перетворити уроки програмування на активну проєктну діяльність, що неодмінно сподобається школярам? Онлайн-курс «Цікаве програмування: створення онлайн-проєктів із використанням одноплатних мікрокомп’ютерів BBC micro: bit та Arduino» пропонує багато цікавих кейсів та практичних порад!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.