У 2022/2023 навчальному році учні 6 – 9 та 10-11-х класів (рівень стандарту) вивчатимуть географію за оновленими навчальними програмами, затвердженими наказом МОН від 03.08.2022 р. № 698. Аби допомогти вчителям визначити орієнтири у навчанні та організувати змістовний навчальний процес згідно з нормативними вимогам, ми підготували огляд Інструктивно-методичних рекомендацій МОН щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році.
Основні точкові зміни, які були внесені до навчальних програм з географії для 8, 10, 11 класів закладів загальної середньої освіти пов’язані із зміною сучасної глобальної суспільно-економічної та геополітичної ситуації у світі. Зокрема:
- у 8, 11 класах актуалізовано вивчення питання біженців та внутрішньо переміщених осіб у темах з вивчення демографічних процесів населення світу та України;
- у 10 класі (рівень стандарту) вилучено теми, які стосуються вивчення географії Білорусі та деяких тем з географії російської федерації та доповнено до переліку країн Азії вивчення географії Республіки Корея.
Під час уроків учителям рекомендується акцентувати увагу учнів на темах, які стосуються:
- становлення української нації;
- розвитку міжнаціональних, торгівельних та культурних відносин між країнами;
- сучасних міграційних процесів України у контексті війни;
- статусу внутрішньо переміщених осіб і біженців.
Також слід обговорювати з учнями культурні особливості, звичаї, традиції тих країн, де українські родини шукають прихисток від бойових дій, політичну та військову допомогу нашій країні країн-партнерів тощо.
Зважаючи на академічну свободу, вчитель може самостійно визначати кількість годин на вивчення програмного матеріалу, змінювати розподіл годин між розділами, використовувати години резервного часу для глибшого вивчення окремих тем, проведення уроків узагальнення і систематизації знань, проведення екскурсій, зустрічей, обговорення дискусійних питань тощо.
На початку 2022/2023 навчального року рекомендується провести діагностичне оцінювання учнів для визначення рівня сформованості їхніх знань та навичок й планування подальшої роботи із систематизації, узагальнення та закріплення навчального матеріалу. З цією метою доцільно в календарно-тематичному плануванні визначити резервні години навчальної програми або оптимально ущільнити новий зміст. Також рекомендується переглянути очікувані результати навчання та встановити дещо нижчий їх рівень, оскільки деякі з них можуть бути недосяжними в нових умовах. Доцільність та обсяг домашніх завдань варто визначати індивідуально, зважаючи на психоемоційний стан учнів.
Для підвищення ефективності оволодіння учнів теоретичними знаннями слід використовувати структурно-логічні схеми, опорні конспекти, таблиці та картографічні матеріали, відеофільми тощо. Для набуття практичних умінь і навичок варто пропонувати школярам різноманітні практичні роботи навчального, тренувального, підсумкового характеру.
Виконання аналітичних завдань та досліджень, спрямованих на розвиток навичок роботи з географічними картами та іншими джерелами інформації, розв’язання географічних, екологічних й соціально-економічних задач є важливим засобом перевірки та оцінювання обов’язкових результатів навчання учнів. Із запропонованої тематики досліджень учень за бажанням може обрати 1 – 2 дослідження та виконати їх індивідуально або в групі впродовж року. Оцінюється така роботу під час її захисту чи презентації. Також під час уроків учитель має використовувати нагоду навчати школярів критично аналізувати та перевіряти інформацію.
Обов’язковими для оцінювання навчальних досягнень школярів (рівня стандарту) у кожному семестрі є дві практичні роботи на вибір учителя. Для учнів старшої школи, що вивчають географію на профільному рівні, обов’язковому оцінюванню підлягають п’ять практичних робіт на вибір учнів у кожному семестрі.
Письмові роботи з географії, у тому числі тематичні, що виконуються протягом семестру, можуть виконуватися у різному форматі. Підсумкову (контрольну) роботу рекомендовано проводити у тестовому форматі з картографічним завданням (вона виконується письмово і є обов’язковою).
Важливою складовою навчання школярів є робота з комп’ютерними симуляціями та імітаційними параметризованими моделями. За допомогою геосервісів Wikimapia, Google Maps, Google Earth можна ознайомлюватися з різними країнами світу і навіть віртуально подорожувати, шукати різні об’єкти на карті Землі, переглядати, коментувати, доповнювати світлинами наш інформаційний час.
Перелік навчальних програм, підручників та посібників для закладів загальної середньої освіти, яким надано гриф МОН або схвалення для використання в школах включає необхідне навчально-методичне забезпечення та розміщується на офіційному сайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти». Також вчителям географії пропонується отримати фахову підтримку, що надають науково-методичний журнал «Географія та економіка у рідній школі» Міністерства освіти і науки України, журнал «Географія. Книжковий додаток», науково-популярний журнал з природничих дисциплін «Колосок», а також газета «Краєзнавство. Географія. Туризм». Сторінки видань ознайомлюють з ідеями та найкращим досвідом педагогічних працівників за всіма напрямами освітніх трансформацій.
Бажаєте отримати корисні поради щодо організації продуктивного навчального процесу від досвідчених вчителів-практиків? Долучайтеся до нашої Всеукраїнської інтернет-конференції «Дистанційне та змішане навчання в умовах війни», яка відбудеться 16-17 вересня 2022 року!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.