Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦
Новини

Сертифікація є достатньою підставою для присвоєння категорії та звання: роз'яснення освітнього омбудсмена

Останнім часом до освітнього омбудсмена надходять численні скарги від сертифікованих вчителів закладів освіти України щодо порушення їх права на підвищення кваліфікаційної категорії та педагогічного звання. Враховуючи негативну тенденцію, Служба освітнього омбудсмена, підготувала відповідні роз'яснення.

У своїх зверненнях вчителі зазначають, що атестаційні комісії всіх рівнів не враховують успішне проходження сертифікації, а вимагають від них брати участь у додаткових заходах з вивчення їх педагогічної діяльності. Наприклад, проводити відкриті уроки чи складати звіти про свою роботу. Такі рішення атестаційні комісії  ухвалюють через невідповідність нормативно-правових документів з питань атестації. 

Успішна сертифікація та підвищення категорії: розбіжності у нормативно-правовій базі

Частиною 7 статті 49 Закону України «Про повну загальну середню освіту» визначено, що успішне проходження сертифікації зараховується, як проходження атестації педагогічним працівником, а також є підставою для присвоєння йому відповідної кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання. Але деякі атестаційні комісії трактують цю норму  на свій розсуд і грубо порушують права педагогічних працівників.

У пункті 40 Положення про сертифікацію педагогічних працівників визначено, що успішне проходження сертифікації зараховується як проходження чергової (позачергової) атестації педагогічним працівником з присвоєнням йому наступної категорії педагогічного працівника або підтвердженням наявної вищої категорії. Якщо вчитель успішно пройшов сертифікацію, йому видається сертифікат, який потрібно подавати атестаційній комісії, щоб вона присвоїла наступну кваліфікаційну категорію та/або педагогічне звання.

Натомість чинне Типове положення про атестацію педагогічних працівників, останні зміни до якого були внесені ще у 2013 році, не передбачає процедури присвоєння кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання на підставі сертифікату без додаткового вивчення педагогічної діяльності працівника. 

Тож ті атестаційні комісії, які знають то володіють чинною нормативною базою, без проблем атестують вчителів на підставі сертифікату. Інші комісії, які не знають законів та не можуть зрозуміти неодноразових роз’яснень, не вважають успішне проходження сертифікації достатньою підставою для присвоєння вчителю категорії чи педагогічного звання. Так, змушуючи  вчителів додатково проводити відкриті уроки, писати звіти, вони грубо, незаконно та безпідставно порушують права педагогів. 

Позиція освітнього омбудсмена

Освітній омбудсмен вважає абсолютно незаконними відмови атестаційних комісій виконувати вимогу частини сьомої ст. 49 Закону України «Про повну загальну середню освіту». Також такі незаконні рішення неспростовним доказом непрофесіоналізму членів цих атестаційних комісій.

Омбудсмен неодноразово звертався до МОН із відповідними листами з пропозиціями для вирішення цієї колізії та за роз’ясненнями. Зокрема, у листі від 09-04-2021 №21-082 було запропоновано внести зміни до частини 7 статті 49 Закону України «Про повну загальну середню освіту» та викласти її у такій редакції:

«Успішне проходження сертифікації зараховується як проходження атестації педагогічним працівником, а також є достатньою підставою без будь-яких додаткових умов для негайного присвоєння йому відповідної кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання».

Також у цьому ж листі було запропоновано розробити та винести на громадське обговорення новий проєкт Типового положення про атестацію педагогічних працівників, в якому б передбачалася процедура присвоєння кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання на підставі сертифікату без додаткового вивчення педагогічної діяльності працівника. 

У роз’ясненні МОН від 24-06-2021 №21-083, яке отримала Служба освітнього омбудсмена у відповідь на звернення, було повідомлено, що вже розроблено проєкт нової редакції Положення про атестацію педагогічних працівників, якою визначено й порядок атестації педагогічних працівників, що пройшли сертифікацію. З 6 вересня 2021 року текст проєкту Положення розміщено на сайті Міністерства освіти і науки України для громадського обговорення. Освітній омбудсмен зазначив, що він якнайскоріше проаналізує цей проєкт, надішле свої пропозиції до МОН та  поділиться ними з колегами.

Як правильно діяти атестаційним комісіям: роз'яснення МОН

Листом Міністерства юстиції України від 26.12.2008 №758-0-2-08-19 «Щодо практики застосування норм права у випадку колізії» визначено, що у разі виникнення суперечностей між актами, прийнятими різними за ієрархіями органами, слід застосовувати акт, прийнятий вищим органом, як такий, що має більшу юридичну силу. Саме тому  норми Типового положення про атестацію педагогічних працівників застосовуються лише в тій частині, що не суперечить Закону та Положенню про сертифікацію. 

Згідно з пунктом 40 Положення про сертифікацію атестаційні комісії мають безумовно присвоювати наступну категорію. І робити це лише на підставі сертифікату, а не «вигадувати» для вчителів додаткові заходи з перевірки їх педагогічної діяльності чи вимагати додаткові документи, крім сертифіката. 

Також у листі МОН від 15.12.2020 №1/9-690 «Щодо атестації вчителів початкових класів, які успішно пройшли сертифікацію» надано роз’яснення місцевим органам управління освіти, керівникам закладів освіти, головам атестаційних комісій та педагогічним працівникам щодо порядку атестації сертифікованих вчителів початкових класів. Згідно з ним, успішне проходження вчителем сертифікації, підтверджене відповідним сертифікатом, є достатньою підставою для присвоєння йому наступної кваліфікаційної категорії або підтвердження наявної вищої категорії без надання додаткових документів чи проведення додаткових заходів. 

Докладно про інші проблеми щодо атестації і сертифікації педагогічних працівників та пропозиції до їх вирішення читайте на офіційному сайті освітнього омбудсмена у розділі першої щорічної доповіді освітнього омбудсмена “Дотримання прав в освіті – 220” (ст. 86).

 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter