Пандемія, дистанційка, повномасштабне вторгнення і воєнна дистанційка… Тиск на вчителів упродовж останніх років став як ніколи сильним. Адже їм довелося підлаштовуватися під нові обставини та буквально на ходу розв’язувати неочікувані проблеми, части без жодної додаткової підтримки. Чи могло це не вплинути на психологічну рівновагу, добробут і загальне задоволення роботою? Звісно, вплинуло! Тому зараз так важливо підтримувати себе, піклуватися про себе, стати для себе опорою. Як саме це зробити? Є чотири базові стратегії, які варто використовувати.
Встановіть межі
Насправді варто визнати, що це складне завдання, проте надзвичайно важливе. Бо у вчителя завжди купа справ і так мало часу, аби з усіма ними впоратися. І що відбувається? Вчитель починає працювати не просто понаднормово, а взагалі 24/7.
Але встановлення здорових меж між роботою та особистим життям має величезне значення для вашого психологічного та фізичного стану, та, як наслідок, професійної успішності. З чого почати?
- Встановити обмеження та таймери для робочих справ (тут у пригоді стане мистецтво тайм-менеджменту).
- Плануйте своє життя не лише з огляду на школу. Тобто обов’язково заплануйте й відпочинок, релакс, введіть у свої будні корисні ритуали, які допоможуть розслабитися.
- Не відповідати на повідомлення поза робочим часом (заздалегідь попередьте учнів, батьків та колег про те, що для спілкування ви виділили лише певні години).
Work-life balance
Часто можемо почути фразу, що «вчитель – це діагноз». І дійсно, вчитель – завжди вчитель, навіть коли покидає стіни школи та приходить додому. Перемкнутися з режиму педагога складно. Але вмінню тримати баланс життєво важливо вчитися, адже саме він допоможе вам відновити енергію та запобігти вигорянню. З чого почати?
- Дозвольте собі відпочити під час перерви між уроками та не працювати на вихідних (для початку – хоча б працювати менше).
- Обмежте час роботи з пристроями (телефоном, комп’ютером тощо).
- Користуйтеся досвідом колег для спрощення ваших робочих завдань (Бібліотека розробок «На Урок», онлайн-тести «На Урок»).
Зменште очікування від себе
Суспільство чимало вимагає від учителів, але ще більше вони самі вимагають від себе. Проте ніхто не ідеальний і ви не працюєте гірше від того, якщо не відстежуєте 24/7 появу нових додатків для смартфонів, якими можна зацікавити учнів, або не влаштовуєте на заняттях справжнісіньке шоу. Що дійсно від вас потрібно – так це якісно навчати учнів в умовах, що склалися. І цього більш ніж достатньо. З чого почати?
- Встановіть цілі (короткострокові, керовані, реалістичні) та розробіть шляхи їхнього досягнення.
- Створюйте список справ на щодень (важливо розташовувати завдання саме по порядку) та поступово виконуйте їх.
- Стежте за профільними спільнотами в соцмережах, але не перестарайтеся: брати до уваги досвід колег та впроваджувати цікавинки на своїх уроках – це добре, проте лише доти, доки у вас не виникає відчуття, що ви робите недостатньо.
Ставтеся до себе з розумінням
У всіх бувають як хороші, так і погані дні, це нормально. Але навіть якщо щось не вдається, це не означає, що ви поганий спеціаліст чи недостатньо робите. Просто інколи так буває і це варто розуміти. З чого почати?
- Ставтеся до себе як до найліпшого друга, тобто із розумінням та прийняттям.
- Завжди відзначайте свій прогрес. Інколи ми не помічаємо своїх успіхів, тож є сенс їх спеціально відстежувати, це позитивно вплине на самооцінку.
- Якщо є певні проблеми та невдачі, то не картайте себе, а спробуйте детальніше розібратися, що сталося, чому та як цьому можна запобігти в майбутньому.
Психологічна стабільність та рівновага для вчителя, як і для всіх, хто працює з людьми, надзвичайно важливі. Потурбуйтеся про себе, бо хто, якщо не ви?
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.