Корисні матеріали та практичні поради для організації навчального процесу.

Шостий місяць у 2 класі НУШ присвячено одній із найважливіших тем: співвідношенню наших бажань із нашими можливостями та обов’язками. А ще діти дізнаються багато цікавого про спостереження за погодою, різні способи її прогнозування, навчаться керувати часом та формувати режим дня. А також дізнаються про те, як важливо допомагати іншим та просити про підтримку.

А для того, щоб новий місяць для другокласників пройшов весело та насичено, ми підготували цікаві та практичні вправи, які чудово доповнять тему «Хочу – можу – треба».

Здійснюємо мрії

Бажання кожної людини важливі, але як вони співвідносяться з обов’язками, можливостями та бажаннями інших людей? Навіть дорослі люди часто не розуміють, чого ж саме вони хочуть. Тож спершу потрібно організувати дискусію та запитати у дітей, як вони розуміють слова «бажання» та «мрія». 

Надихнути на щиру розмову допоможе кліп на підтримку проєкту «Здійсни мрію».

Запропонуйте учням заповнити таблицю, де перша колонка – їхні бажання, друга – можливості для їх здійснення, а третя – обов’язки, які можуть завадити досягненню мети. 

Наприклад:

  1. Бажання – подорожувати Україною.
  2. Можливості – добре вчитися та отримати високооплачувану роботу.
  3. Обов’язки – вчитися у школі.

Завантажити у високій якості

Утім, існують бажання, втілити які неможливо, оскільки вони суперечать обов’язкам школярів. Наприклад, бажання не йти до школи не може здійснитися, адже це є обов’язком кожної дитини. Такі бажання слід занести до іншої таблиці: «Як я можу компенсувати цю мрію зараз?» 

Наприклад:

  1. Бажання – я хочу поїхати зараз у подорож, але немає можливості.
  2. Як компенсувати цю мрію зараз – подивитися документальні фільми про інші країни, ініціювати поїздку до іншого міста з родичами або класом, дізнатися про своє місто/село/область більше, відвідавши найцікавіші місця.

Завантажити у високій якості

Пухнасті синоптики

Професійні синоптики створюють прогнози погоди та досліджують атмосферні явища з наукової точки зору. А отримати точні результати їм допомагають спеціальні прилади. Утім, не тільки синоптики здатні зробити прогноз! Це можуть зробити і наші улюблені тваринки. І зоологи стверджують, що якість їхніх прогнозів не гірша, ніж у науковців. 

Розкажіть дітям, які тварини (згідно з думкою експертів) дають найточніші прогнози:

Бабаки. Якщо навесні бабак виходить із хатинки та бачить свою тінь, лякається і повертається всередину, це означає, що весна прийде пізно. Якщо ж день похмурий, тіні немає, а гризун не хоче повертатися всередину – буде рання весна.

Коти. Якщо котики вмиваються, погода буде ясною та сонечною. А коли хроплять – чекаємо на дощ. Коти також можуть передчувати виверження вулкану і землетруси. Перед землетрусом тварини різко змінюють свою поведінку, починають хаотично бігати кімнатами, скрести кігтями у двері, рватися з дому.

Бджоли, метелики і мухи. Перед дощем бджоли завжди ховаються у вулики, а метелики і мухи шукають укриття у будь-яких щілинах – таким чином проявляється реакція на зміну рівня освітленості.

Пташки. Повернення граків після зими – ознака того, що скоро стовпчик термометра підніметься вище нуля. А ось приліт ластівок і стрижів пророкує швидке підвищення середньоденної температури до 10 градусів тепла.

Запропонуйте дітям переглянути повчальне відео про те, як поведінка тварин допоможе спрогнозувати погоду. Подискутуйте, чи завжди тварини дають точні прогнози та чому.

Плануємо – не нудьгуємо!

Тайм-менеджмент – ключова навичка, необхідна кожній людині та дитині для успішного життя. Звісно, поки що не варто ускладнювати та розказувати про складні системи планування. Найголовніше для дітей – навчитися правильно розставляти пріоритети, думати про свої бажання та обов’язки і бажання інших. 

Запишіть на дошці кілька занять з різних сфер життя: школа, сім'я, здоров'я і фітнес, хобі та саморозвиток, друзі, відпочинок. Запропонуйте дітям переписати їх у зошит, розставивши у певному порядку: від найбільш до найменш важливих. 

Зауважте, що є важливі та бажані справи, а є термінові та обов’язкові. Тобто варто навчитися приборкувати власне «хочу», надаючи перевагу більш пріоритетним задачам. Наприклад, школа не може бути останньою у переліку пріоритетів, адже це обов’язок. Заохотьте школярів подумати та створити власний список пріоритетів, пам’ятаючи про обов’язки, але не відкидаючи власні бажання.

На основі пріоритетів діти можуть створити свій тижневий розклад. Наведений приклад заповненого розкладу може слугувати орієнтиром, а шаблон для друку можна використовувати безпосередньо на уроках.

Завантажити шаблон у високій якості

Здорова комунікація з дитинства

Кожна людина унікальна: має свої потреби, бажання та проблеми. Тож комунікація є важливим інструментом для налагодження стосунків, співпраці, допомоги іншим.

Розгляньте з учнями наступні поради:

  1. Насамперед слід думати про себе та власний стан, запитуючи: «А чи є в мене сили зараз допомогти? Чи справді я цього хочу, або це те, що треба робити?
  2. Коли ви переймаєтеся станом іншої людини, варто запитати: «Як ти? Чи хочеш поговорити? Чи потрібна тобі моя допомога, яка?» Якщо відповіді негативні, не тисніть, а просто дайте людині більше простору. Це і буде найкращою допомогою.
  3. Просити про допомогу, якщо вона необхідна – нормально. Особливо це важливо тоді, коли нам необхідна підтримка: «Я відчуваю, що мені зараз складно (будь-які інші почуття). Я б хотів/ла, щоб ти мене підтримав/ла та допоміг/ла у моєму рішенні (або будь-чому)».

Обговоріть зі школярами запропоновані поради. Запитайте: чи погоджуються вони з ними? Чи можуть вони полегшити комунікацію з іншими? Які складнощі можуть виникнути, якщо застосовувати запропоновані поради?

Корисні матеріали для шостого місяця навчання другого класу НУШ із Бібліотеки «На Урок»

Тема: НУШ. «Хочу – можу - треба» Стіна слів
Авторка: Ставицька Світлана Іванівна
Про матеріал: Творчий формат уроку допомже дітям краще зрозуміти важливі поняття теми шостого місяця «Я досліджую світ»: обов'язки, можливості, бажання, мрія, влада, наполегливість, помилка, успіх тощо.


Тема: Методична скринька «Морально-етичне виховання особистості через збагачення духовного світу дитини»
Авторка: Панкратова Людмила
Про матеріал: Методичні рекомендації допоможуть учителям усебічно розвинути активних та свідомих дітлахів, шляхом викладання таких тем як здоров'я, спілкування, сім'я, моральність тощо. Також розробка містить поради щодо згрутування колективу та розвитку творчого потенціалу школярів.


Тема: Урок «Тварини. Розмаїття тварин»
Авторка: Жмурко Валентина Іванівна
Про матеріал: Мета розробки – виховати бережливе ставлення до тваринного світу та природи.


Тема: Виховна година на тему: «Подорож у країну Вихованості»
Авторка: Саман Анжеліка Михайлівна
Про матеріал: Матеріал допоможе дітям навчитися культурі спілкування в різних життєвих ситуаціях, а також –
аналізувати свої вчинки, сповідуючи доброту, чесність та повагу до людей.


Додаткові матеріали, які стануть чудовим доповненням навчального процесу впродовж тематичних місяців 2 класу НУШ, ви можете переглянути у таких статтях:

  1. «Зміни». 1 місяць 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  2. «Способи пізнання». 2 місяць 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  3. «Територія». 3 місяць 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  4. «Спільнота». 4 місяць 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
  5. «Вартість і цінність». 5 місяць 2 класу НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter