Із плином часу аварія на Чорнобильській АЕС забувається чи просто згадка про неї стає менш болючою. Змінюються покоління. Діти початку дев’яностих ХХ століття дуже відрізняються від покоління кінця десятих ХХІ. Для останніх – це здебільшого проблема зі сторінок підручника історії, а не реальний страх перед повторенням трагедії.
Виховні заходи, присвячені Дню пам’яті Чорнобильської трагедії та Дню вшанування учасників ліквідації її наслідків, мають не залякувати школярів, а вчити робити висновки та не допускати такого у майбутньому. Вони не мають бути перенасиченими дидактикою чи награним трагізмом.
Досі важливою є проблема засвоєння уроку Чорнобиля людством, залишається невирішеною низка екологічних питань (які гостро постали після аварії на ЧАЕС). Перед вчителями лежить досить складна проблема – виховати покоління людей, які подивляться на ці трагічні для України та світу події під іншим кутом.
Про що говорити з дітьми старшої та молодшої школи?
Теми та матеріали, які ви готуватимете для різних вікових категорій школярів можуть суттєво не відрізнятись (окрім виконання інтерактивних завдань). Немає потреби фільтрувати матеріал так сильно, як це робиться у процесі підготовки уроку, присвяченого Пам’яті жертв Голодомору.
8 елементів інформативного та корисного уроку
- Підготуйте тематичну презентацію.
- Ознайомте школярів зі статистичними даними (люди, території, наслідки).
- Запропонуйте учням наперед підготувати доповіді, що стосуються теми. Старші ж школярі можуть знайти в художній літературі згадки про трагедію та зачитати їх на уроці.
- Молодші учні можуть намалювати малюнки до теми.
- На уроках трудового навчання чи інших заняттях підготуйте разом із дітьми пам’ятні дзвони, які вже давно стали символом трагедії.
- Якщо є технічні можливості, продемонструйте документальні відеоматеріали з архівів.
- Запросіть на урок ліквідатора, який зміг би поділитися спогадами про той час.
- Знайдіть або запропонуйте учням відшукати інформацію про сучасні методи захисту від радіації та способи боротьби з її негативним впливом.
Презентація. Матеріалів для її створення – предостатньо. Все залежить від розставлених акцентів у процесі підготовки до уроку. До вашої уваги ми пропонуємо опорну презентацію, присвячену збереженню пам'яті про ті трагічні події: статистичні дані, імена, згадки про трагедію у мистецтві.
Статистичні дані. Основні статистичні дані та імена героїв вказано в презентації, ви можете розширити фактаж або запропонувати школярам підготувати невеликі доповіді на цю тему.
Виставка малюнків. Доречною буде виставка тематичних малюнків чи саморобок, які діти підготують заздалегідь. Це актуально переважно для учнів до сьомого класу, хоча не варто обмежувати бажання старшокласників щось підготувати.
Акція «Пам’ятні дзвони». Вже досить давно дзвін є символом трагедії. Доречним буде використати символ на уроці (саморобки, малюнки, колективна творчість).
Створіть разом із учнями інформаційний плакат «Дзвони Чорнобиля». Для цього необхідно заздалегідь підготувати аркуш формату А1 та заготовки-дзвоники. Саме на них кожен із учнів зможе написати відомій йому факт про аварію, висловити свою думку щодо трагедії. Якщо до акції залучити ліквідатора, то на дзвонах можна написати слова вдячності та згодом подарувати.
Демонстрація відео. Сьогодні знято багато якісних документальних фільмів про Чорнобиль, оберіть сюжет для своїх учнів або продемонструйте цікаві унікальні зйомки, наприклад такі:
Прип'ять з висоти пташиного польоту. 30 років після аварії.
Розмова з ліквідатором. Якщо є можливість, запросіть людину, яка у 1986 році віддавала своє здоров'я заради бодай шансу зменшити катастрофічні наслідки трагедії. Така акція буде корисною і для школярів, і для ліквідатора, який відчує значимість свого тодішнього вчинку.
Розмови про сучасність. Відомо, що за 30 років після аварії суттєво погіршилась екологічна ситуація на планеті, проте були запропоновані цікаві шляхи вирішення цієї проблеми. Обговоріть з класом зміни, дайте дітям відчути значимість кожного з них у вирішенні питань такого характеру.
Акцентуйте увагу не стільки на трагедії, скільки на способах (реалізованих чи ні), які людство винайшло для боротьби з екологічними проблемами та радіаційним забрудненням.
Уникайте нещирого пафосу, награного трагізму, інакше є велика ймовірність того, що урок перетвориться на чергове «відбування часу». Діти, навіть наймолодші, здатні відчути свою відповідальність за збереження планети.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.