Це не наше свято, у нас інші традиції, це просто жах – чого тільки не говорять про Гелловін! Але як би там не було, а наші діти його люблять (чи принаймні цікавляться ним) та охоче святкують. І з кожним роком культура Гелловіну проникає все глибше – тепер ще з початку жовтня ми бачимо всюди тематичні прикраси, фотозони та подарунки. Не дивно, що у школах усе частіше це свято відзначають на рівні з іншими, до того ж не дивуйтеся, якщо ввечері до вас постукають чудернацько вдягнені діти та скажуть «Цукерки або жарт!».
Утім, для нас, дорослих, це свято майже нічого не означає. Хіба що саме в цей день забажається переглянути класичних «Мисливців за привидами». А що ж робити, коли діти, наші учні, бажають відсвяткувати? По-перше, розповісти їм про Гелловін більше! Адже насправді багато хто з шанувальників свята дуже погано знають його історію. Тому пропонуємо вам кілька ідей для виховної години, яка дозволить розширити уявлення дітей про Гелловін та, можливо, навіть допоможе вирішити, чи варто його святкувати!
Екскурс в історію
Проведіть серед учнів коротке опитування:
- Що таке Самайн?
- Щи ви знаєте про День усіх святих?
- Чому Гелловін називають найжахливішим днем року?
- Звідки взялася ця назва – Гелловін?
- Чому саме цукерки?
Упевнені, далеко не всі учні зможуть правильно відповісти на ці дуже прості запитання та пояснити однокласникам, що ж це за свято. Тож розкажіть їм страшну історію! Антураж у вигляді приглушеного світла, свічок та загадкового голосу вітається.
«Колись дуже-дуже давно на землі жили кельти. Це був хоробрий та шляхетний народ, який мав свої уявлення про будову Всесвіту. Вони вважали, що рік поділяється на дві частини: темну та світлу. І ось коли світла частина (літо) поступалася місцем темній (зимі), кельти влаштовували особливе свято. А ще кельти вірили, що саме в цей день відкривається межа між світом живих та мертвих, тому тіні померлих виходять на землю. А думки в них можуть бути будь-які! А що звичайна люди може протиставити духу? Нічого! Тож єдиний вихід – сховатися! Саме тому у будинках гасили вогнища, а люди вдягалися якомога страшніше – це мало налякати духів».
У ті часи Гелловіну як такого ще не було, а був Самайн, Самхейн (англ. Samhain, гельск. Samhuinn, ірл. Samhain). Але після прийняття народами Британських островів християнства Самайн було поступово заміщено іншим святом – Днем усіх святих. Звичайно, язичницькі традиції не пішли в нікуди, вони змішалися з християнськими, що і стало своєрідним початком Гелловіну.
Проєкт «А як в інших?»
Перш ніж визначитися з тим, чи варто святкувати Гелловін, непогано було б дізнатися, як його святкують інші країни. Справедливо? Цілком! Тому об'єднайте учнів у групи по 5-6 осіб та запропонуйте створити проєкт, завдяки якому вони дізнаються, як відзначають Гелловін в інших країнах. А потім презентувати доповідь за результатами. А щоб усім було цікаво слухати товаришів, варто дати учням різні теми.
- Гелловін у США.
- Гелловін у Великій Британії.
- Гелловін у країнах Європи (якщо у вас великий клас, можна брати окремі країни Європи).
- Гелловін в Україні.
Готові проєкти учні презентують перед класом у вигляді стенгазети, презентації, театрального інсценування тощо.
Дослідження «Ліхтар Джека»
Гарбузи, що напередодні Гелловіну лякають своїми моторошними поглядами, теж з'явилися не просто так! У них своя зловісна та цікава історія, яку варто розказати всім! Напередодні спілкування з дітьми попросіть когось із них зазделегідь підготувати доповідь для однокласників. Учень чи учениця можуть знайти в Мережі інформацію про найвідоміший артибут Гелловіну – ліхтар Джека, обрати найцікавіші факти та підготувати розповідь. Якщо учень захоче, допоможіть йому написати невеличке оповідання чи навіть показати сценку.
День легенд
Так, ми вже трошки розповіли дітям про історію виникнення Гелловіну, а тепер час легенд! Чому саме цей день, чому люди так боялися духів, яких традицій дотримувалися давні кельти? Нумо розбиратися! Насправді це дуже пізнавально – нові знання ще нікому не завадили. Тож запропонуйте дітям швидко дати відповіді на наступні запитання:
- Чому саме 1 листопада?
- Чого так боялися люди в цей день?
- Солодощі чи жарт? Що означає це запитання?
- Навіщо перевдягатися?
- Який сенс вкладають у це свято зараз?
Варто чи ні?
А тепер час дискусії! Діти вже знають багато чого про Гелловін, а отже – можуть скласти власне враження. Запитайте у них, що вони думають із приводу Гелловіну та чи можна його взагалі вважати святом. А якщо можна, то наскільки близьке воно нам? А для того, аби було цікавіше, об'єднайте дітей у дві групи: одна має навести аргументи на користь світкування Гелловіну, а інша – проти. Яка наведе більше реальних аргументів? І яке рішення ухвалить потім клас: святкувати чи ні?
А якщо все ж таки приймете рішення святкувати, то у нас є стаття з цікавими поробками до Гелловіну!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.