Кртичне мислення – не просто новий освітній тренд. Це стиль життя, навичка сучасної людини, яка прагне бути активною та успішною. А ми ж хочемо, щоб наші учні були саме такими?
Звісно, ви використовуєте прийоми для розвитку критичного мислення на уроках. Шість капелюхів, фішбоун, акваріум, плакат думок... Усі вони допомагають зробити урок цікавішим та вчать учнів розуміти суть речей, а не задовольнятися поверхневими даними. Але чи достатньо цього? Насправді, ні. В учнів формується хибне уявлення про те, що підходити критично до отриманої інформації треба лише у деяких ситуаціях, наприклад, тільки на уроці, і тільки тоді, коли про це оголосили.
Критичне мислення як звичка
Критичне мислення має стати навичкою, яка працює завжди, а не вмикається лише у певні моменти. Що ж робити? Не чекати уроку, під час якого ви зможете застосувати нову технологію розвитку критичного мислення. Обговорюйте з учнями останні новини, популярні дописи на Facebook тощо. Не вистачає часу? Заохочуйте дітей говорити на ці теми між собою та навіть удома (у цьому випадку варто розказати про користь критичного мислення на чергових батьківських зборах, можливо, навіть використати кілька прийомів).
Говоримо про переваги
Критичне мислення – це круто і потрібно. Це всі ми знаємо, це істина, яка є непорушною... Чи тільки здається такою? Насправді, те, що для нас із вами є очевидним, зовсім не обов'язково буде зрозуміло учням. Що буде, якщо діти не опанують основу критичного мислення? Можливо, можна жити і без нього? Звысно, можна, але поясніть учням, що саме критичне мислення – навичка успішної людини ХХІ століття, яка впевнено відповідає на виклики сьогодення, творчо мислить, уміє знаходити спільну мову з іншими та приймає правильні рішення. Розкажіть, хто з відомих людей популяризує вміння мислити критично. Дайте приклад!
Обговорюємо і ще раз обговорюємо
І не просто ділимося міркуваннями, а дискутуємо! Дискусія та дебати – неймовірно корисні формати спілкування, які дозволяють по-новому поглянути на проблему. А ще цей формат цікавий своєю універсальністю, адже у вас з'являється можливість обговорити будь-які теми. Наприклад, екологічні. Запропонуйте учням подумати над такою проблемою: «Чи варто замінювати натуральні матеріали синтетичними?». І це вже не тільки про навички критичного мислення, це вже і про аналіз сучасної екологічної ситуації, про наукові факти (а чи всі вони дійсно доведені?) та про розвиток коммунікативних навичок.
Більше читаємо
Людину, яка багато читає, не так просто ввести в оману. Звісно, читати треба не лише стрічку Instagram чи Facebook, і навіть не тільки художню літературу. Запропонуйте школярам аналітичні матеріали (це краще спрацює з учнями середньої та старшої школи) чи навіть науково-популярну літературу. Прочитали? Чудово! Саме час зробити висновки та винести на обговорення твердження, засновані на прочитаному матеріалі. Інші учні мають, так само використавши отримані знання, або підтвердити, або спростувати інформацію. Можна таємно попросити одного з учнів винести на обговорення однозначно неправдиве твердження – це заплутає інших та змусить їх ретельніше добирати докази.
Граємо в ігри
Ігри чудово розвивають критичне мислення. Звісно, не всі і не завжди. Навряд чи звичайна «стрілялка» нам у цьому допоможе, а от ігри на логіку, квести та шахи – саме те, що нам потрібно! Адже для того, щоб виграти, гравець має продумати кілька альтернативних варіантів розвитку подій та вирішити, який крок буде правильним, а який – хибним.
Взагалі, спробуйте поставитися до критичного мислення як до гри. Ставте учням запитання, які змусять їх шукати альтернативи, але без зайвого пафосу. Для цього чудово підходять деякі прийоми розвитку критичного мислення, наприклад, Шість капелюхів, Прес-конференція, Ток-шоу. Саме формат гри дозволяє у невимушеній формі розповісти про важливе.
А які стратегії розвитку критичного мислення використовуєте ви? А як розвиваєте критичне мислення учнів на уроках англійської мови? Адже критичне мислення – важлива навичка сучасної людини. Особливо зараз, коли інформаційний простір переповнений недостовірною та маніпулятивною інформацією. Тож важливо навчити учнів робити свідомий вибір, що базується не на сліпій довірі, а на критичному аналізі джерел. Про актуальність та досвід упровадження медіаграмотності на уроках англійської мови поговоримо вже 24 березня о 18:00 на вебінарі Людмили Тоциної «Розвиток критичного мислення та медіаграмотності на уроках англійської мови».
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.