Поки Міністерство освіти намагається вирішити, яким буде початок нового навчального року, доречно замислитися – чому ми так сумуємо за очним навчанням і не хочемо повертатися до дистанційки? Особливо якщо давно використовуємо елементи ІКТ у навчальному процесі. Можливо, варто змиритися з тим, що дистанційні технології прийшли до нас якщо не назавжди, то надовго. Отже, треба пристосовуватися!
Зараз найбільш вірогідним варіантом видається змішане навчання, що поєднує ефективність та оперативність електронних форм навчання з соціальною взаємодією та вчительським контролем при класно-урочній системі. Звісно, це не просто використання відеороликів і періодичне спілкування у чаті. Змішане навчання – це складна багатошарова взаємодія, що бере краще у двох систем, глибоко змінюючи структуру курсу, роль учителя та акценти під час навчання.
Дистанційне та змішане: у чому різниця
Змішане навчання є квінтесенцією кращого, що здатні запропонувати класична та дистанційна системи освіти. І це насправді не новинка. Зародилося воно ще на початку комп’ютерної ери, але популярність отримало у 1990-х, коли дистанційні курси (так зване E-learning) почали використовувати для підготовки персоналу великих компаній.
«Електронне навчання» (E-learning, від англ. Electronic Learning) – система навчання за допомогою електронних технологій (електронний курс, віртуальні класи, лабораторії, індивідуальне консультування за допомогою електронної пошти, дискусійні форуми, чати, блоги). Часто використовується як синонім до поняття «дистанційне навчання».
Це були дуже детальні уроки і курси, розраховані на осіб із високою персональною мотивацією, що здатні самотужки опанувати нові навички. Звісно, з дітьми такий підхід ще не працює. Саме тому e-learning трансформувався у новий напрям – змішане навчання.
«Змішане навчання» (blended або hybrid learning) це підхід до освіти, який поєднує електронне навчання (E-learning) із традиційним очним. Тобто учні продовжують ходити до школи, але деякі заняття проводяться дистанційно.
Поглянемо на переваги
Змішане навчання відповідає викликам часу, особливо в умовах карантину. Але цей підхід не принесе результатів без змін.
По-перше, це широкомасштабний розвиток педагогіки співпраці, активізація учня та індивідуалізація навчання, що істотно змінили та продовжують змінювати роль викладача у навчальному процесі. По-друге, зміна авторитарної моделі, де вчитель відтворює знання на фасилітаторську, де педагог організує процес «створення знань» та навичок.
Виділимо основні переваги та особливості технологій змішаного навчання:
- Врахування індивідуальної траєкторії, темпу та можливостей. Робота з онлайн-матеріалами дозволяє рухатись у власному темпі, а не наздоганяти решту класу. Учні не переживають, що не встигли зрозуміти параграф так швидко, як однокласники, вони можуть повертатися до пропущених чи забутих тем.
- Створення, а не відтворення знання. Головною перевагою змішаного навчання є можливість відпрацювання практичних ситуацій.
- Орієнтація на самостійне навчання. Спираючися на програму курсу, учні отримують можливості для самостійного пошуку матеріалу в межах теми.
- Спілкування під час дистанційних заходів і з учителем, і у групах. Змішане навчання сприяє розвитку навичок комунікації та інформаційної культури, стимулює кожного учня до дії.
- Регулярний фідбек. Консультації вчителя мають індивідуальний характер.
- Гнучка модель навчально процесу. Можливість збільшити чи зменшити вміст дистанційних елементів згідно з потребами кожної з дисциплін. Можливе впровадження проєктного та дослідницького методів, тестових технологій, навчання у малих групах, ділових ігор, тренінгів, форумів тощо.
До чого варто бути готовими?
Оскільки модель змішаного навчання лише обговорюється як можлива, про раптові чи обов’язкові зміни мова не йде. На сьогодні ми можемо лише теоретизувати, до яких наслідків призведе поступове введення змішаного навчання. Безсумнівно, його поява потягне за собою ряд нововведень та змусить звернути увагу на навички, що у традиційній системі навчання вважались другорядними.
Давайте подивимося, до яких змін має бути готовий учитель за умови введення змішаного навчання:
- Будьте готові перекроїти курс. Не можна додати кілька відео та пару онлайн-програм і вважати це імплементацією змішаного навчання. Практична частина і заняття у класі мають органічно доповнювати і продовжувати самостійне навчання, яке є не міні-додатком до класної роботи, а повноцінною частиною освітнього процесу.
- Створити добре структуровану бібліотеку теоретичних матеріалів. Для допитливих учнів бажано створити матеріали кількох рівнів складності: мінімальний, середній та розширений. Це посібники на гіпертекстовій основі, мультимедійні документи, інтерактивні навчальні програми, тренажери, використання яких змінить навчальний процес.
- Учитель як модератор і фасилітатор. У системі змішаного навчання вчителі фокусуються на некогнітивних навичках (спілкування, самоідентифікація, робота в команді) та формуванні світогляду учнів.
- Консультації мають стати нормою. Якщо раніше ви вели уроки і цього було достатньо, то за нових умов школярі можуть звертатися до вчителя протягом усього робочого дня (у дистанційному режимі), аби обговорити домашні завдання чи проєкт.
Звісно діти не завжди відчувають потребу у консультаціях та не розуміють навіщо докладати стільки зусиль, якщо можна задовольнитися тим результатом, що вже є. Допомогти усвідомити цінність консультацій та створити потребу у спілкуванні – ще один виклик для вчителів. - Сконцентруватися на практиці у класі. Одна з моделей змішаного навчання передбачає опанування учнями теорії вдома, тоді як класну роботу буде присвячено перевірці теоретичних знань на практиці або проєктній роботі.
- Створення робочих груп із учнів. Деякі завдання варто давати не окремим учням, а групі. Це дозволить залучити всіх учнів, розвиватиме навички співпраці.
- Аналіз проведених занять. Змішане навчання вимагає пошуку зручного формату роботи для кожної дисципліни та навіть для кожного учня. Тож будьте готові експериментувати, відкидати або доповнювати невдалі моделі.
Отже, введення змішаного навчання вимагає чіткого аналізу власного курсу та розуміння, які його частини можуть бути перенесені в область дистанційного навчання. Навіть більше – які частини лише виграють від цього. Не варто намагатися досягти навчальних цілей виключно старими методами. Завдяки поєднанню нових та традиційних форм ви досягнете значно більшого!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.