24 вересня о 18:00Вебінар: Використання елементів проєктної діяльності в умовах змішаного навчання
Корисні матеріали та поради для навчання під час першого місяця 3-го класу НУШ.

От і закінчилося літо! Але третьокласники ще живуть спогадами про нього та не проти поділитися враженнями з друзями. Найкращий спосіб м’яко налаштуватися на робочий лад, використати цей трамплін, аби ввести дітей у світ навчання та досліджень. І додати більше практики!

Спробуйте осмислити разом із дітьми досвід, отриманий улітку. І подумати про подорожі! Чи розуміють учні, як їх спланувати? Варто врахувати безліч факторів: ціни, час, цікаві місця, особливості спілкування з людьми і не тільки!

Що беремо з собою?

Чи знають діти, як складно планувати подорож? Наприклад, що взяти з собою? Інколи дітям хочеться взяти улюблені, але зайві речі, адже вони не завжди розуміють, що насправді їм знадобиться. 

Але цього можна уникнути. Разом зі школярами спробуйте «зібрати» одну дорожню сумку: пакет із одягом, гігієнічний набір, ланчбокс. Чи можуть діти перелічити всі необхідні предмети? 

Наприклад, ви подорожуєте літаком. У цьому випадку подорож буде швидкою і ви не встигнете зголодніти. Інша справа, якщо ви їхатимете потягом. Родині знадобиться повноцінний обід. 

Спробуйте його спланувати. 

  • Куди покласти бутерброди?
  • Які продукти взяти?
  • Скільки потрібно продуктів? (тут варто врахувати кількість членів родини та час, який ви проведете у дорозі).
  • Скільки місця займуть продукти?
  • Скільки це важитиме, а отож хто це може нести? Чи зможе дитина нести всю зібрану їжу?

Розраховуємо перевезення

Зазвичай прокладанням маршруту та покупкою квитків займаються батьки. Утім, малечі це теж буде цікаво! І ви можете їх цьому навчити.

Порахуймо вартість проїзду для однієї родини. Для цього скористайтесь сайтом «Рroizd», що дозволяє знайти вільні квитки та розрахувати вартість подорожі.

За допомогою сервісу можна складати цікаві індивідуальні та групові математичні завдання. Приклад завдання:

Об’єднайте дітей у дві групи та запропонуйте уявити, що вони збираються на літній відпочинок до Одеси.

Перша група хоче зекономити, тож намагається з’ясувати вартість подорожі потягом або автобусом. Перш за все варто розглянути плацкарт у звичайному потязі (можна попросити дітей знайти найдешевші варіанти). Діти мають розрахувати вартість подорожі для родини з 4 осіб (в обидві сторони).

Друга група прагне опинитися на курорті якомога швидше, тож роздумує, чому надати перевагу: літаку, чи швидкісному потягу. Скільки часу займе політ? А як швидко діти дістануться точки призначення, якщо оберуть найшвидший потяг? 

Дім, милий дім

Під час подорожей ми покидаємо дім та тимчасово переїжджаємо до іншого, але не хочемо селитися де завгодно. Попросіть дітей уявити, що вони беруть участь у виборі житла на час подорожі. Якими воно має бути?

Дозвольте учням обрати туристичне місто. За допомогою смартфонів чи планшетів вони мають знайти готель чи квартиру, де хотіли б мешкати. Краще, якщо це була реальна локація. Поставте завдання написати невеликий текст-опис за наступною схемою:

Я їду до Одеси. Чому саме туди? Хочу зупинитись у центрі міста, бо це найзручніше. Тут зовсім близько море, поряд чудове кафе, а з вікна видно пам’ятник Дюку. Мої апартаменти коштують 1500 грн на добу з однієї людини. 

  • Чому ця ціна виправдана?
  • Чому саме ці апартаменти вам підходять (чисто, гарний будинок, зелений район, вид із вікна тощо)?
  • Що тут може бути не так (відірваний плінтус, у під’їзді темно, у ванній немає замку, мало місця тощо)?
  • Куди я можу звідси потрапити найшвидше (до яких пам’яток)?
  • Чи зручно звідси доїхати до вокзалу, аеропорту?
  • Чи сподобалися мені господарі житла (якщо то була квартира) або обслуговування у готелі?

За допомогою гугл-мапи діти можуть показати розташування своїх нових «домівок», або навіть знайти їхні фото в інтернеті. З ними декілька добровольців можуть виступити у якості доповідачів перед рештою класу.

Готуємо маршрут

Багато хто з туристів заздалегідь створює маршрут і навіть визначає час, який буде витрачено на огляд усіх пам’яток. Це дозволяє не витрачати час дарма. У туристичних містах працює чимало агенцій, завданням яких є сама розробка таких маршрутів. Запропонуйте дітям відчути себе співробітниками такої туристичної агенції та скласти подібний маршрут. Вправа навчить школярів користуватися мапою, а також важливим навичкам планування та тайм-менеджменту.

Наприклад, ви подорожуєте у Львів (можна обрати будь-яке інше місто). Продемонструйте учням мапу центру міста (з відміченими на ній пам’ятками) та поставте завдання створити цікавий, логічний і швидкий маршрут від точки зустрічі групи до точки завершення екскурсії. Увесь маршрут можна відмічати й ставити у смартфоні. 

Для цього доведеться провести пошукову роботу та дізнатися цікаві факти про пам’ятки (загальні відомості може розказати вчитель). Також варто подумати, яким буде порядок відвідування локацій. А чому? 

Перелік визначних місць, які можна відвідати під час «туру»:

  1. Площа Ринок.
  2. Чорна кам’яниця.
  3. Латинський кафедральний собор.
  4. Каплиця Боїмів.
  5. Італійський дворик.
  6. Вірменська церква.
  7. Оперний театр.
  8. Пам’ятник Шевченку.
  9. Вежа Корнякта (Успенська церква).
  10. Пам’ятник Міцкевичу.
  11. Костел Бернардинів (храм Святого Андрія).
  12. Домініканський собор.
  13. Костел Єзуїтів (храм святих апостолів Петра і Павла).

Використовуйте мапу центру міста, де можна побачити всі ці пам’ятки.

Плакат екскурсії

Використовуючи матеріали з попередньої вправи, створіть рекламний плакат екскурсії. Аби діти не розгубилися, поставте їм кілька допоміжних запитань:

  1. Яким буде заголовок? «Запрошуємо вас на екскурсію пам’ятками Львова», «Щоденні екскурсії столицею Галичини» або ж «Швидко і зручно, з зупинками у найкращих кафе і кав’ярнях міста!»?
  2. Коли почнеться екскурсія?
  3. Де почнеться екскурсія?
  4. Де можна придбати білети, яка їхня вартість? Чи є у компанії телефон та сайт?
  5. Що можна зобразити на картинці? Екскурсовода (у формі УПА, вишиванці, лицарському обладунку, з вареником, кавою тощо)? 
  6. Яку ще інформацію варто вказати? 

Пишемо екскурсію

Попросіть дітей скласти текст екскурсії на основі готового маршруту, шукаючи короткі відомості в інтернеті (можна задати як домашнє завдання).

Екскурсія проводиться під час уроку. Ведучий ходить із групою класом (парти можна поставити так, аби ходити між ними, ніби вуличками), а кілька школярів грають роль пам’яток або людей, яких можна біля них зустріти (Домініканський собор – жебрак, Успенська церква – китайські туристи, Латинський собор – поляки у народному вбранні, Костел Бернардинів – монахині тощо). 

Зауважити: комплекс вправ «Готуємо маршрут», «Плакат екскурсії», «Пишемо екскурсію» краще застосовувати разом. Це допоможе дітям отримати отримати необхідні навички планування. Якщо ж часу бракуватиме, можна використовувати окремі частини комплексу в якості самостійних завдань.

Дорого чи дешево?

Поясніть дітям, що істотна частина тревел-бюджету завжди йде на оплату проживання. Саме тому важливо мати хоча б загальне уявлення про вартість подорожі. Завдяки цьому школярі краще розумітимуть можливості родини та не стануть вимагати від батьків неможливого. Також ця вправа дозволить потренувати лік та навички впорядкування інформації.

За допомогою сайту «Вooking» учні мають знайти кілька готелей у певному місті, занотувати їхню вартість (звертаючи увагу на кількість зірок, оцінку гостей і розташування) та скласти на основі отриманих даних таблицю або графік.

Подорожі в минулому і зараз.

Чи знають діти, наскільки складними та небезпечними були подорожі у давні часи? А скільки це займало часу? Давайте скористаємося «Google maps» та дізнаємося, як змінилися подорожі завдяки появі сучасного транспорту.

На мапі оберіть пункт «прокласти маршрут» та введіть назви двох міст – початок і кінець маршруту. Мапа може показати шлях і час маршруту на авто, потягом, пішки, а також літаком.

Наприклад, маршрут з Харкова до Праги 1748 км:

  • Пішки – 356 годин.
  • Автомобілем – 20 годин 59 хвилин.
  • Потягом – 1 доба 15 годин.
  • Літаком – 3 години 35 хвилин.

Порахуйте, на скільки швидше ви дістанетеся мети на авто, потягом чи літаком, якщо порівнювати з пішою прогулянкою. Які переваги має подорож пішки? А які переваги дарує подорож на авто, потягом, літаком?

Колекціонуємо пам’ятки

Аби виконати наше наступне завдання, попросіть учнів пригадати якнайбільше пам’яток в Україні. Будьте готові, що діти пам’ятають не дуже багато, утім, це не так важливо. Значно важливіше вміти самостійно шукати інформацію. 

Об’єднайте дітей у команди, та поставте завдання знайти якомога більше пам’яток. Для цього дітям знадобляться смартфони з виходом в інтернет, планшети або комп’ютери. У технічному плані варто підготувати дітей заздалегідь або проводити заняття у комп’ютерному класі.

Дайте учням 10 хвилин, упродовж яких вони мають знайти якомога більше пам’яток по всій Україні. Важливе правило – рахуються лише ті пам’ятки, що були записані на листок протягом відведеного часу. 

Перш ніж починати, дайте підготуватись усім командам, адже просте на перший погляд завдання вимагає кмітливості та організованості. 

Поставте дітям кілька запитань:

  • Хто буде шукати за «широкими» запитами: «пам’ятки України», «Визначні місця України» і виписувати їх?
  • Хто шукатиме на туристичних сайтах (Туристичний Львів, Київ, Одеса)?
  • Хто з учнів швидко пише, а хто швидко друкує? Хто має найбільший досвід пошуку онлайн?
  • Шукати і записувати буде один учень? Чи варто виділити окрему команду для записування? Можливо, ефективною буде робота у парах – один шукає та диктує іншому.
  • Як уникнути повторів під час пошуку?
  • Що вважати пам’ятками? Архітектурні споруди, музеї, парки, природні пам’ятки?
  • Нехай діти подумають над способами оптимізації пошуку, це збільшить шанси команди на перемогу.

Вигадуємо середньовічний девіз.

Можливо учні чули, що середньовічні родини, міста та навіть цілі країни мали девізи, що підкреслювали характер, славетну історію і самоідентифікацію. Попросіть дітей подумати над тим, яким може бути життєве кредо або девіз вашого міста. На перший погляд може здатися, що це дуже просте завдання, адже потрібно вигадати лише одну фразу! Але насправді все не так просто.

Девіз має пов’язаний: з історією, характером людей, пам’ятками, природою, основними напрямами виробництва (за рахунок чого живе місто, на базі якого промислу було створене) тощо. Допоможіть дітям (завдання ліпше виконувати у групах по 6-8 осіб) згуртувати усі знання у короткому вислові або девізі. Направляйте хід думок учнів, попросіть їх задуматися над символікою прапору або герба міста, словами гімну України, гаслами на кшталт «Воля або смерть» тощо.

Корисні матеріали для першого місяця навчання у 3-му класі НУШ із Бібліотеки «На Урок»:

Тема: Інтегрований урок з природознавства і математики. Подорож просторами Всесвіту. Обчислення багатозначних чисел.
Авторка: Юркевич Анна Миколаївна
Про матеріал: Інтегрований урок із природознавства і математики, що допоможе вивчити планети сонячної системи, їхню атмосферу та потренувати обчислення багатозначних чисел. Завдання передбачають створення лепбука.


Тема: Урок-подорож з математики у 3 класі Тема: повторення таблиць множення і ділення чисел на 5
Авторка: Азевич Олена Вікторівна
Про матеріал: Допоможе у ігровій формі закріпити навички табличного множення і ділення на 5; сформувати вміння використовувати вивчений матеріал під час розв'язування задач, знаходження значень виразів; скорегувати недоліки пам’яті, уваги; удосконалювати вміння творчо працювати над умовою задачі; розвивати логічне мислення, математичне мовлення; виховувати інтерес до математики.


Тема: Урок-подорож з математики «Письмове додавання і віднімання багатоцифрових чисел. Задачі, які розв’язуються відніманням. Розв’язування рівнянь».
Авторка: Старікова Наталя Анатоліївна
Про матеріал: пропонований матеріал ознайомить учнів із прийомами письмового додавання і віднімання багатоцифрових чисел у межах мільйона; розвине вміння розв’язувати задачі та рівняння із застосуванням письмових обчислень, вдосконалювати обчислювальні навички; розвиває логічне мислення; виховує любов до Батьківщини, інтерес до знань, акуратність у роботі.


Тема: Розвиток зв’язного мовлення у 3 класі.
Авторка: Ковріжних Олена Євгеніївна 
Про матеріал: Орієнтовні теми для проведення уроків розвитку зв’язного мовлення у 3 класі.


Тема: Урок української мови. Складання усної розповіді. Узагальнення знань учнів.
Авторка: Сінькова Оксана Миколаївна
Про матеріал: закріплює та узагальнює вивчене про прикметник; розвиває зв’язне мовлення, збагачує словниковий запас учнів, удосконалює мовленнєві навички. Виховує любов до рідного краю, бажання творити добро.


Тема: Урок-конкурс знавців української мови.
Авторка: Вікторова Тамара Олександрівна
Про матеріал: конспект уроку містить матеріали для проведення конкурсу знавців української мови. Учні в групах виконують різні завдання: добирають слова-відгадки до загадок, добирають потрібні за змістом синоніми, щоб відтворити вірш, доповнюють прислів'я, працюють з фразеологізмами, приймають участь у конкурсі скоромовок тощо.

 
Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter