Відпрацювати з дітьми правильну вимову звука "ф". Вчити виділяти цей звук у словах, визначати місце звука у слові. Розвивати навички звукового аналізу, фонематичний слух. Збагачувати словник дітей. Розвивати мислення, сприймання.
Звук "ф"
Мета: Відпрацювати з дітьми правильну вимову звука "ф". Вчити виділяти цей звук у словах, визначати місце звука у слові. Розвивати навички звукового аналізу, фонематичний слух. Збагачувати словник дітей. Розвивати мислення, сприймання.
Обладнання і матеріали: фішки для позначення звуків, предметні малюнки на звук "ф", схеми для позначення місця звука у слові, малюнки на тему "Фабрика", дидактична гра "Швейна фабрика".
План заняття:
Вільно минає повітря крізь рот,
Наче вітрець чарівний.
Голос зростає, співає — і от —
Народжено звук голосний.
Голосні стрибають у пісеньці дзвінко,
Можуть заплакати і закричати.
Заколисають в колисці дитинку,
Та не бажають свистіти й бурчати.
Приголосні натомість же раді
Шелестіти, шепотіти, скрипіти,
Навіть пирхати, шипіти, бурчати,
Та не хочуть вони співати.
Діти називають голосні та приголосні звуки, показують відповідні фішки для їх позначення — (голосний), (приголосний твердий),
(приголосний м’який).
Фурчить, блищить на різні фарби
Фонтан великий у садку.
В нім водить флот, легкий та гарний,
Федорка в білім фартушку.
Налетів сердитий вітер — "Ф-ф-ф!".
Загойдав деревам віти — "Ф-ф-ф!".
Липи, клени колихав — "Ф-ф-ф!".
До землі аж нагинав — "Ф-ф-ф!".
фа-фа-фа — фиркає жирафа,
фу-фу-фу — розфарбуй жирафу,
фи-фи-фи — ферма тьоті Марфи,
фин-фин-фин — налий сік у графин,
фон-фон-фон — задзвенів телефон,
фі-фі-фі — фіранки у шафі.
фарби шафа шарф
фартух телефон
"ф" + "а" — "фа" …
Я від молі і від пилу
Заховаю, що носили,
Светр, костюм, штани та шарфик
Ми повісимо у … (шафу).
Фабрика, на якій шиють одяг — це швейна фабрика;
фабрика, на якій виготовляють взуття — взуттєва фабрика …
Перед дітьми вирізані із цупкого паперу силуети одягу (плаття, спідниці, штани, сорочки, шорти, пальто, куртки тощо), а також відповідні їм окремі частини одягу: рукава, штанини, верх або низ плаття, пояс, комірець і т.д. (для кількох комплектів, різного кольору та розміру).
Пропонуємо дітям об’єднатися у 2-3 групи. Організовуємо стільки ж конвеєрних ліній, на кожній лінії — виготовлення одного-двох видів одягу, але різного кольору і розміру. Пояснюємо, що кожна група із деталей збирає визначений вид одягу. Діти складають одяг на листку цупкого паперу, вставляючи окремі деталі у прорізи. У кінці конвеєра вироби складають. На кожному конвейєрі виготовляють однакову кількість виробів. Коли роботу закінчено, контролер (будь-який казковий персонаж, іграшка) перевіряє вироби, обговорюючи його переваги і недоліки з дітьми. Виграє та група, у якої найменше браку.
Можлива і інша форма контролю — групи обмінюються виробами, оцінюють результати праці своїх товаришів.
Звук "в"
Мета: Ознайомити з приголосними звуками "в", "в’", вчити виділяти їх у словах, визначати місце звука у слові. Розвивати навички звукового аналізу. Вчити утворювати злиття звуків. Повторити ознаки голосних та приголосних звуків, вчити їх розрізняти. Розвивати увагу, мислення.
Обладнання і матеріали: фішки для позначення звуків, предметні малюнки, схеми для позначення місця звука у слові, малюнки із зображенням птахів та звірів, набірне полотно/дошка, малюнки до гри "Він, вона, воно".
План заняття:
Педагог вимовляє звук, а діти жестами показують, який це звук ("Мовчанка"):
Влітку медом ласував, Ходить по городу
Досхочу малини мав, кожух та свитина.
А як впав глибокий сніг, (Вівця)
Позіхнув і спати ліг. По полю та лісу гасає,
Бачив чи не бачив сни, Овечок хапає та всіх лякає.
А проспав аж до весни. (Вовк)
(Ведмідь)
—Де стоять звуки "в" та "в’" у цих словах? (На початку слів.)
—Хто тут "зайвий"? (Вівця.) Чому?
Вітер віє – повіває,
Він вербу стару хитає,
Вибіг вовчик на галяву
І на вітер косо глянув.
Вітер вовчика злякався
І в дупло верби сховався!
Вимова вірша за педагогом.
ворона сова лев
ведмідь соловей
вуж журавель
Після виконання завдання назвати "птахів", "звірів".
Ва-ва-ва — на дереві сова,
во-во-во — у Вови морозиво,
ви-ви-ви — біля хати мальви,
ве-ве-ве — човен пливе,
ву-ву-ву — моркву я рву,
ві-ві-ві — всім по сливі.
Раз, два — всі присіли, (Присідання)
Потів вгору підлетіли, (Підстрибувати)
Три, чотири — нахилились, (Нахили тулуба вперед)
Із струмочка гарно вмились. (Імітація умивання)
П’ять, шість — всі веселі
Крутимось на каруселі. (Покрутитися навколо себе)
Сім, вісім — в потяг сіли,
Ніжками затупотіли. (Тупати ногами)
Дев’ять, десять — відпочили,
На стільці тихенько сіли.
Співвіднесення іменників і особових займенників "він", "вона", "воно". Використовуємо малюнки із зображенням живих та неживих предметів.
"в" + "а" — "ва" … тощо.
Звук "й"
Мета: Закріпити правильну вимову звука "й". Вчити визначати наявність звука у слові, місце звука у слові. Розвивати навички звукового аналізу і звукового синтезу. Вчити добирати антоніми до слів. Збагачувати словник дітей. Розвивати мислення, сприймання.
Обладнання і матеріали: фішки для позначення звуків, предметні малюнки на звук "й", паперові смужки (для позначення слів у реченні), схеми для позначення місця звука у слові, картина "Хлопчик ловить рибу", м’яч.
План заняття:
Педагог називає твердий приголосний звук і кидає м’яч дитині. Спіймавши м’яч, дитина називає пару заданого звука (маленького "братика") і кидає м’яч педагогові.
Ускладнення: педагог називає м’який приголосний звук, а дитина — тверду пару названого звука.
Йоржа впіймав на вудку Йосип,
Схопив і зойкнув: ой-ой-ой!
Не знав, напевно, Йосип досі,
Який колючий йоржик той.
йорж гайка чай
йод чайка гай
йогурт чайник
Для збирання врожаю
Я на поле виїжджаю,
І на декілька машин
Я працюю там один. (Комбайн)
Маленькі будиночки
По місту біжать,
Хлопчики і дівчатка
В будиночках сидять. (Трамвай)
Довгий хобот в нього є,
П’є не воду, а пальне,
Хоч і рук своїх немає, —
Вантаж добрий підіймає. (Підйомний кран)
Узагальнити — це "транспорт". Який спільний звук є у назвах цього транспорту? (Звук "й".) Визначити, де стоїть звук "й" у цих словах. Назвати інші види транспорту.
Великий — … (маленький),
довгий — … (короткий),
широкий — … (вузький),
високий — … (низький),
мокрий — … (сухий),
старий — … (молодий) тощо.
Звук "н"
Мета: Ознайомити зі звуками "н", "н’", вчити виділяти їх у словах, утворювати злиття звуків. Повторити позначення приголосних звуків фішками. Вчити визначати місце звука у слові. Практично ознайомити дітей з багатозначністю деяких слів ("ніс", "ніжки"). Розвивати сприймання, дрібну моторику.
Обладнання і матеріали: фішки для позначення звуків, малюнки для артикуляційних вправ, 2 ляльки, предметні та сюжетні малюнки, схеми для позначення місця звука у слові, аркуш паперу з намальованою вигнутою лінією і кольорові олівці (на кожну дитину).
План заняття:
Педагог називає слова, діти виокремлюють початковий звук і показують відповідну фішку: .
ноги — ніжки,
руки — ручки,
ніс — носик …
Сопе, хропе, часом чхає, Все життя один одного обганяють,
Сюди — туди зазирає. А випередити не можуть.
На морозі замерзає, (Ноги)
Бо одежини немає.
(Ніс)
Лялька просить показати (на предметах, на малюнках), у яких предметів є "ніжки" (у стола, у стільця), "ніс" (на човні), "носик" (у чайника).
ножиці шина телефон
намисто вікно барабан
нитки сани лимон
ноти драбина диван
на-на-на — поламана драбина,
но-но-но — відкрий-но вікно,
ни-ни-ни — у машини шини,
ні-ні-ні — дрова у вогні,
ну-ну-ну — ми їмо малину,
ан-ан-ан — новий диван,
он-он-он — до чаю нарізали лимон,
ен-ен-ен — несе по річці човен,
ін.-ін-ін — Нюра має пластилін,
ин-ин-ин — пішла Марина в магазин.
"н" + "а" — "на",
"н" + "о" — "но",
"н" + "у" — "ну",
"н" + "і" — "ні".
На довгу нитку намистинки
Настуся хоче нанизать.
Вона, напевно, буде нині
На нашім святі виступать.
намистинки на нитці ("нитка" — лінія,
намальована на аркуші).
Звук "д"
Мета: Продовжити ознайомлення з приголосними звуками (твердими і м’якими). Ознайомити зі звуками "д", "д’", вчити виділяти їх у словах, визначати місце звука у слові. Розвивати фонематичний слух, навички звукового аналізу. Розвивати орієнтацію у просторі, вчити розуміти і правильно використовувати у мовленні прийменники. Розвивати дрібну моторику, мислення.
Обладнання і матеріали: фішки для позначення звуків, іграшковий будинок, паркан, іграшкові свійські тварини, фігурка "дідусь", схеми для позначення місця звука у слові, предметні малюнки, фланелеграф, палички і шнурочок (на кожну дитину).
План заняття:
Це дім дідуся. Біля будинку дерево. Під деревом стоїть дідусь. На даху кіт…
Дубові дрова дід рубає
в дворі під деревом старим,
а дітвора допомагає
носити дрова з двору в дім.
Намалюю дім, садок,
З димаря іде димок,
Ось доріжка, два дубки.
На дубочках — голубки.
да-да-да — довга в діда борода,
ду-ду-ду — в саду жолуді знайду,
ди-ди-ди — на дереві ягоди,
ді-ді-ді — діти на городі,
де-де-де — дідуся дівчинка веде,
ад-ад-ад — достигає виноград,
ід-ід-ід — у нас смачний обід,
уд-уд-уд — помий, доню, посуд.
Діти виконують рухи відповідно до змісту вірша, а потім тікають від "вовка" (роль грає дитина).
Діти в лісі гуляють,
Ходять, бігають, стрибають,
Комариків відганяють.
—Діти! Діти! Поспішайте,
Вовк за деревом.
Тікайте!
"д" + "а" — "да",
"д" + "е" — "де" …
1