Постановка звук "ф" у вимові дітей з порушеннями зору

Про матеріал

Відпрацювати з дітьми правильну вимову звука "ф". Вчити виділяти цей звук у словах, визначати місце звука у слові. Розвивати навички звукового аналізу, фонематичний слух. Збагачувати словник дітей. Розвивати мислення, сприймання.

Перегляд файлу

 

Звук  "ф"

Мета:  Відпрацювати  з  дітьми  правильну  вимову  звука  "ф". Вчити  виділяти  цей  звук  у  словах, визначати  місце  звука  у  слові. Розвивати  навички  звукового  аналізу, фонематичний  слух. Збагачувати  словник  дітей. Розвивати  мислення, сприймання.

Обладнання  і  матеріали: фішки  для  позначення  звуків, предметні  малюнки  на  звук  "ф", схеми  для  позначення  місця  звука  у  слові,  малюнки  на  тему  "Фабрика", дидактична  гра  "Швейна  фабрика".

План  заняття:

  1. Повторення  ознак  голосних  та  приголосних  звуків (вірш  В.Берестова  "Звуки"):

Вільно  минає  повітря  крізь  рот,

Наче  вітрець  чарівний.

Голос  зростає, співає — і  от —

Народжено  звук  голосний.

Голосні  стрибають  у  пісеньці  дзвінко,

Можуть  заплакати  і  закричати.

Заколисають  в  колисці  дитинку,

Та  не  бажають  свистіти  й  бурчати.

Приголосні  натомість  же  раді

Шелестіти, шепотіти, скрипіти,

Навіть  пирхати, шипіти, бурчати,

Та  не  хочуть  вони  співати.

Діти  називають  голосні  та  приголосні  звуки,  показують  відповідні  фішки  для  їх  позначення —       (голосний),        (приголосний  твердий),

        (приголосний  м’який).

  1. Слухання  вірша. Виділення  звука  "ф", який  найчастіше  зустрічається  у  вірші:

Фурчить, блищить  на  різні  фарби

Фонтан  великий  у  садку.

В  нім  водить  флот, легкий  та  гарний,

Федорка  в  білім  фартушку.

  1. Характеристика  звука  "ф", позначення  його  фішкою         .
  2. Вправа  "Вітер": педагог  читає  віршовані  рядки, діти, гойдаючи  руками  та  розхитуючись  з  боку  в  бік, зображують  вітер, який  колише  дерева, та  чітко  й  протяжно  вимовляють  звук  "ф".

Налетів  сердитий  вітер — "Ф-ф-ф!".

Загойдав  деревам  віти — "Ф-ф-ф!".

Липи, клени  колихав — "Ф-ф-ф!".

До  землі  аж  нагинав — "Ф-ф-ф!".

  1. Вимова  чистомовок:

фа-фа-фа — фиркає  жирафа,

фу-фу-фу — розфарбуй  жирафу,

фи-фи-фи — ферма  тьоті  Марфи,

фин-фин-фин — налий  сік  у  графин,

фон-фон-фон — задзвенів  телефон,

фі-фі-фі — фіранки  у  шафі.

  1. Гра  "Де  стоїть  звук  "ф"?" (малюнки, схеми).

                                                                                                                 

фарби                                    шафа                             шарф

фартух                                телефон

  1. Утворення  злиття  звука  "ф"  з  голосними  звуками:

                

"ф"  +  "а" —  "фа" …

  1. Відгадати  загадку. Звуковий  аналіз  слова  "шафа": 

Я  від  молі  і  від  пилу

Заховаю, що  носили,

Светр, костюм, штани  та  шарфик

Ми  повісимо  у  (шафу).

  1. Розгляд  малюнків  на  тему  "Фабрики".  розповідь  педагога  про  фабрики. Діти  за  запитаннями  і  малюнками   називають, що  виготовляють  на  фабриках, які  є  фабрики:

Фабрика, на  якій  шиють  одяг — це  швейна  фабрика;

фабрика, на  якій  виготовляють  взуття — взуттєва  фабрика …

  1.  Дидактична  гра  "Швейна  фабрика".

 Перед  дітьми  вирізані  із  цупкого  паперу  силуети  одягу (плаття, спідниці, штани, сорочки, шорти, пальто, куртки  тощо), а  також  відповідні  їм  окремі  частини  одягу: рукава, штанини, верх  або  низ  плаття, пояс, комірець  і  т.д. (для  кількох  комплектів, різного  кольору  та  розміру).

  Пропонуємо  дітям  об’єднатися  у  2-3  групи. Організовуємо  стільки  ж  конвеєрних  ліній, на  кожній  лінії — виготовлення  одного-двох   видів   одягу, але  різного  кольору  і  розміру.  Пояснюємо, що  кожна  група  із  деталей  збирає  визначений  вид  одягу. Діти  складають  одяг  на  листку  цупкого  паперу, вставляючи  окремі  деталі  у  прорізи. У  кінці  конвеєра  вироби  складають. На  кожному  конвейєрі  виготовляють  однакову  кількість  виробів.  Коли  роботу  закінчено, контролер (будь-який  казковий  персонаж, іграшка) перевіряє  вироби, обговорюючи  його  переваги  і  недоліки  з  дітьми. Виграє  та  група, у  якої  найменше  браку.

 Можлива  і  інша  форма  контролю — групи  обмінюються  виробами, оцінюють  результати  праці  своїх  товаришів.

  1. Підсумок  заняття.

Звук  "в"

Мета:  Ознайомити  з  приголосними  звуками  "в", "в’", вчити  виділяти  їх  у  словах, визначати  місце  звука  у  слові. Розвивати  навички  звукового  аналізу. Вчити  утворювати  злиття  звуків.  Повторити  ознаки  голосних  та  приголосних  звуків, вчити  їх  розрізняти. Розвивати  увагу, мислення.

Обладнання  і  матеріали: фішки  для  позначення  звуків, предметні  малюнки, схеми  для  позначення  місця  звука  у  слові,  малюнки  із  зображенням  птахів  та  звірів, набірне  полотно/дошка,  малюнки  до  гри "Він, вона, воно".

План  заняття:

  1. Гра  " Який  це  звук?".

Педагог  вимовляє  звук, а  діти  жестами  показують, який  це  звук ("Мовчанка"):

  • на  приголосний  твердий  — долоня  перед  собою  горизонтально ,
  • на  приголосний  м’який — дві  долоні  перед  собою  горизонтально,
  • на  голосний  — пальчиками  показують  кружечок .
  1. Відгадати загадки (на  набірному  полотні  малюнки – відгадки). Визначити  пероший  звук  у  словах – відгадках. Характеристика  цих  звуків, позначення  фішками         і      . 

Влітку  медом  ласував,                          Ходить  по  городу

Досхочу  малини  мав,                             кожух  та  свитина.

А  як  впав  глибокий  сніг,                                       (Вівця)

Позіхнув  і  спати  ліг.                            По  полю  та  лісу  гасає, 

Бачив  чи  не  бачив  сни,                        Овечок  хапає  та  всіх  лякає.

А  проспав  аж  до  весни.                                                 (Вовк)

                    (Ведмідь)

 —Де  стоять  звуки  "в"  та  "в’"  у  цих  словах? (На  початку  слів.)

 —Хто  тут  "зайвий"?  (Вівця.) Чому?

  1. Гра  "Впіймай  звуки  "в", "в’"  (плеснути  у  долоні):
  • у  ряду  звуків,
  • У  ряду  складів,
  • у  вірші:

Вітер  віє – повіває,

Він  вербу  стару  хитає,

Вибіг  вовчик  на  галяву

І  на  вітер  косо  глянув.

Вітер  вовчика  злякався

І  в  дупло  верби  сховався!

  Вимова  вірша  за  педагогом.

  1. Гра  "Де  стоїть  звук  "в" (схеми  для  визначення  місця  звука  у  слові, предметні  малюнки).

                                                                                                                  

 

ворона                                  сова                                лев

ведмідь                               соловей

вуж                                     журавель

 Після  виконання  завдання  назвати  "птахів",  "звірів".  

  1.    Вимова  чистомовок:

Ва-ва-ва — на  дереві  сова,

во-во-во — у  Вови  морозиво,

ви-ви-ви — біля  хати  мальви,

ве-ве-ве — човен  пливе,

ву-ву-ву — моркву  я  рву,

ві-ві-ві — всім  по  сливі.

  1. Фізкультхвилинка.

Раз, два — всі  присіли,           (Присідання)

Потів  вгору  підлетіли,          (Підстрибувати)

Три, чотири — нахилились,     (Нахили  тулуба  вперед)

Із  струмочка  гарно  вмились.  (Імітація  умивання)

П’ять, шість — всі  веселі        

Крутимось  на  каруселі.           (Покрутитися  навколо  себе)

Сім, вісім — в  потяг  сіли,

Ніжками  затупотіли.              (Тупати  ногами)

Дев’ять, десять — відпочили,

На  стільці  тихенько  сіли.

  1. Гра  "Він, вона, воно".

Співвіднесення  іменників  і  особових  займенників  "він", "вона", "воно".  Використовуємо  малюнки  із  зображенням  живих  та  неживих  предметів.

  1. Утворення  злиття  звуків  "в"  та  "в’"  з  голосними  звуками:

"в"  +  "а"  — "ва"    тощо.

  1. Звуковий  аналіз  слів  "вуж",   "лев"  (малюнки, фішки).

                                          

  1. Підсумок  заняття.

 

Звук  "й"

Мета:  Закріпити  правильну  вимову  звука  "й". Вчити  визначати  наявність  звука  у  слові, місце  звука  у  слові. Розвивати  навички  звукового  аналізу  і  звукового  синтезу. Вчити  добирати  антоніми  до  слів. Збагачувати  словник  дітей. Розвивати  мислення, сприймання.

Обладнання  і  матеріали: фішки  для  позначення  звуків, предметні  малюнки  на  звук  "й", паперові  смужки (для  позначення  слів  у  реченні), схеми  для  позначення  місця  звука  у  слові, картина  "Хлопчик  ловить  рибу", м’яч.

План  заняття:

  1. Гра  "Знайди  братика" (навчання  дітей  створювати  пару  "твердий — м’який"  приголосний).

    Педагог  називає  твердий  приголосний  звук  і  кидає  м’яч  дитині.  Спіймавши  м’яч, дитина  називає  пару  заданого  звука (маленького  "братика")  і  кидає  м’яч  педагогові.

   Ускладнення: педагог  називає  м’який  приголосний  звук, а  дитина — тверду  пару  названого  звука.

  1. Розгляд  картини  "Хлопчик  ловить  рибу". Скласти  за  картиною  речення. Викласти  схему  речення  (паперовими  смужками).

                                                                                         

  1. Слухання  вірша. Виділення  звука  "й", який  найчастіше  зустрічається  у  вірші.

Йоржа  впіймав  на  вудку  Йосип,

Схопив  і  зойкнув: ой-ой-ой!

Не  знав, напевно, Йосип  досі,

Який  колючий  йоржик  той.

  1. Характеристика  звука  "й", позначення  його  фішкою            .
  2. Звуковий  аналіз  слів   "Йосип"      і                "йорж"   (фішками).

                                                                                                       

  1. Гра  "Де  стоїть  звук  "й" ?"  (предметні  малюнки, схеми).

   

       йорж                                          гайка                                      чай

        йод                                             чайка                                      гай

       йогурт                                       чайник                                   

  1. Відгадати  загадки (малюнки – відгадки).

Для  збирання  врожаю

Я  на  поле  виїжджаю,

І  на  декілька  машин

Я  працюю  там  один. (Комбайн)

 

Маленькі  будиночки

По  місту  біжать,

Хлопчики  і  дівчатка

В  будиночках  сидять.  (Трамвай)

 

Довгий  хобот  в  нього  є,

П’є  не  воду, а  пальне,

Хоч  і  рук  своїх  немає, —

Вантаж  добрий  підіймає.  (Підйомний  кран)

 Узагальнити — це  "транспорт". Який  спільний  звук  є  у  назвах  цього  транспорту? (Звук  "й".)  Визначити, де  стоїть  звук  "й"  у  цих  словах. Назвати  інші  види  транспорту.

  1. Гра  "Скажи  навпаки".

Великий —    (маленький),

довгий — …  (короткий),

широкий —    (вузький),

високий — …  (низький),

мокрий —    (сухий),

старий —    (молодий)  тощо.

  1. Підсумок  заняття.

 

Звук  "н"

Мета:  Ознайомити  зі  звуками  "н", "н’", вчити  виділяти  їх  у  словах, утворювати  злиття  звуків. Повторити  позначення  приголосних  звуків  фішками. Вчити  визначати  місце  звука  у  слові. Практично  ознайомити  дітей  з  багатозначністю  деяких  слів ("ніс", "ніжки"). Розвивати  сприймання, дрібну  моторику.

Обладнання  і  матеріали: фішки  для  позначення  звуків, малюнки  для  артикуляційних  вправ, 2  ляльки, предметні  та  сюжетні  малюнки, схеми  для  позначення  місця  звука  у  слові, аркуш  паперу  з  намальованою  вигнутою  лінією  і  кольорові  олівці (на  кожну  дитину).

План  заняття:

  1. Гра  "Не  помилися" (навчання  дітей  виокремлювати  початковий  звук, розрізняти  приголосні  і  голосні  звуки).

     Педагог  називає  слова, діти  виокремлюють  початковий  звук  і   показують  відповідну  фішку:                          .

  1. В  гості  до  дітей  "приходять"  2  ляльки — Настя  і  Ніна. Визначити, з  яких  звуків  починаються  їх  імена ("н", "н’"). Характеристика  цих  звуків, позначення  фішками          і        .
  2. Показ  і  називання  частин  тіла  на  собі (орієнтація  у  "схемі  тіла"):
  • на  собі,
  • На  ляльці.
  1. Гра  "Скажи  лагідно"   з  лялькою (слова-назви  частин  тіла):

ноги — ніжки,

руки — ручки,

ніс — носик 

  1. Відгадати  "загадки  ляльки":

 

 Сопе, хропе, часом  чхає,                   Все  життя  один  одного  обганяють,

 Сюди — туди  зазирає.                      А  випередити  не  можуть.

 На  морозі  замерзає,                                                              (Ноги)

 Бо  одежини  немає.

        (Ніс)

 Лялька  просить  показати (на  предметах, на  малюнках), у  яких  предметів  є  "ніжки"    стола, у  стільця), "ніс" (на  човні), "носик"    чайника).

  1. Гра  "Де  заховався  звук  "н"? " — визначити  місце  звука  у  слові  (схеми, малюнки).

 

           ножиці                               шина                             телефон

          намисто                             вікно                              барабан

           нитки                                 сани                                лимон

           ноти                                драбина                            диван    

  1. Вимова  чистомовок:

 на-на-на — поламана  драбина,

но-но-но — відкрий-но  вікно,

ни-ни-ни — у  машини  шини,

ні-ні-ні — дрова  у  вогні,

ну-ну-ну — ми  їмо  малину,

ан-ан-ан — новий  диван,

он-он-он — до  чаю  нарізали  лимон,

ен-ен-ен — несе  по  річці  човен,

ін.-ін-ін — Нюра  має  пластилін,

ин-ин-ин — пішла  Марина  в  магазин.

  1. Утворення  злиття  звуків  "н"  і  "н’"  з  голосними (сюжетні  малюнки):

 "н"  +  "а" — "на",

 "н"  +  "о" — "но",

 "н"  +  "у" — "ну",

 "н"  +  "і" — "ні".

  1. Звуковий  аналіз  слова  "Ніна":                     .
  2. Вимова  вірша:

На  довгу  нитку  намистинки

Настуся  хоче  нанизать.

Вона, напевно, буде  нині

На  нашім  святі  виступать.

  1. Завдання  "Намисто": намалювати 

намистинки  на  нитці ("нитка" — лінія,

намальована  на  аркуші).

  1. Підсумок  заняття.

 

Звук  "д"

Мета:  Продовжити  ознайомлення  з  приголосними  звуками (твердими  і  м’якими). Ознайомити  зі  звуками  "д", "д’", вчити  виділяти  їх  у  словах, визначати  місце  звука  у  слові. Розвивати  фонематичний  слух, навички  звукового  аналізу. Розвивати  орієнтацію  у  просторі, вчити  розуміти  і  правильно  використовувати  у  мовленні  прийменники. Розвивати  дрібну  моторику, мислення.

Обладнання  і  матеріали: фішки  для  позначення  звуків, іграшковий  будинок, паркан, іграшкові  свійські  тварини, фігурка  "дідусь", схеми  для  позначення  місця  звука  у  слові, предметні  малюнки, фланелеграф, палички  і  шнурочок (на  кожну  дитину).

План  заняття:

  1. "Подорож  у  село  до  дідуся". Розгляд  іграшкового  будинку  і  подвір’я.  Скласти  речення, позначивши  просторове  положення  предметів (використовуємо  відповідні  прийменники):

Це  дім  дідуся. Біля  будинку  дерево. Під  деревом  стоїть  дідусь. На  даху  кіт…

  1. Виділення  звуків  "д"  і  "д’"  зі  скоромовки:

Дубові  дрова  дід  рубає

в  дворі  під  деревом  старим,

а  дітвора  допомагає

носити  дрова  з  двору  в  дім.

  1. Характеристика  звуків  "д"  і  "д’", позначення  фішками         ,       .
  2. Гра  "Впіймай  звуки"  (звуки  "д", "д’").

Намалюю  дім, садок,

З  димаря  іде  димок,

Ось  доріжка, два  дубки.

На  дубочках — голубки.

  1. Вимова  чистомовок:

 да-да-да — довга  в  діда  борода,

ду-ду-ду — в  саду  жолуді  знайду,

ди-ди-ди — на  дереві  ягоди,

ді-ді-ді — діти  на  городі,

де-де-де — дідуся  дівчинка  веде,

ад-ад-ад — достигає  виноград,

ід-ід-ід — у  нас  смачний  обід,

уд-уд-уд — помий, доню, посуд.

  1. Фізхвилинка.

 Діти  виконують  рухи  відповідно  до  змісту  вірша, а  потім  тікають  від  "вовка" (роль  грає  дитина).

Діти  в  лісі  гуляють,

Ходять, бігають, стрибають,

Комариків   відганяють.

—Діти! Діти! Поспішайте,

Вовк  за  деревом.

Тікайте!

  1. Звуковий  аналіз  слів  "дим"  і  "дім"  (малюнки, фішки).
  2. Гра  "Звуки  подружилися" (утворення  злиття  звуків  "д"  і  "д’"  з  голосними):

"д"  +  "а"    "да",

"д"  +  "е"    "де" …

  1. Завдання  "Будинок  дідуся": з  паличок  скласти  "будиночок", біля  нього  "дерево" (з  паличок  і  шнурочка).

 

                                                                 

 

 

 

 

  1.  Підсумок  заняття.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Камерле Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Додано
18 жовтня 2018
Переглядів
3532
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку