Впроваджуємо систему саморозвитку особливої дитини

Про матеріал

В методичних рекомендаціях міститься елементи роботи спеціального навчально-виховного комплексу № 5 м.Кам'янське щодо впровадження в роботу безцінного досвіду Марії Монтессорі, її нестаріючих принципів роботи з дітьми з особливими потребами

Перегляд файлу

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Фото\IMG_0926.jpg D:\OLD\d\OLD_D\Мои 2 документы\фотоальбом\фото С.А\Изображение 031 (2).jpg

Періжняк Галина Юріївна, вихователь  Грицан Світлана Олексіївна, методист

спеціального навчально-виховного комплексу

 „дошкільний навчальний заклад – загальноосвітній

 навчальний заклад № 5„Дніпряночка”

м. Камянське

 

 

Впроваджуємо систему саморозвитку особливої дитини

 

Спершу любити – потім вчити.

 М. Монтессорі

       Наш спеціальний навчально-виховний  комплекс  відвідують діти, які мають порушення мовлення та психологічного розвитку. Бажання допомогти своїм вихованцям спонукає до пошуку ефективних форм і методів роботи.  Враховуючи особливі потреби наших вихованців: слабо розвинені психічні процеси, дрібна моторика, навички самообслуговування,  шукаємо оптимальні шляхи, методи і прийоми вирішення цих завдань.
      Усе це спонукало нас звернутися до методу Марії  Монтессорі, який базується на бажанні дитини навчатися через самостійну роботу, значно покращує стан дрібної моторики, всебічно розвиває особистість дитини. Головний принцип системи Монтессорі - «Допоможи мені зробити це самому!». Це означає, що ми, педагоги, повинні зрозуміти, що цікавить малюка в даний момент, створити йому оптимальне середовище для занять і ненав'язливо навчити користуватися цим середовищем. Таким чином,  допомагаємо кожній дитині знайти свій індивідуальний шлях розвитку і розкрити свої природні здібності. Вправи на координацію за системою Монтессорі, в яких працюють як руки, так і розум, роблять дитину активним учасником процесу власного навчання.

           В унікальній системі самовиховання і саморозвитку маленьких дітей основну увагу приділяємо вихованню самостійності, розвитку органів чуття (зору, слуху, нюху, смаку тощо) і дрібної моторики – все, що потрібно для корекції та розвитку психічних процесів дитини.  Наше завдання в системі Монтессорі - розвиток дітей,  допомога в організації їх діяльності для реалізації потенціалу, для корекції таких діагнозів, як загальний недорозвиток мови, когнітивна недостатність тощо.  Пропонуємо рівно стільки допомоги, скільки необхідно для того, щоб у дитини з'явилася зацікавленість. Графічно дана система виглядає таким чином ( мал.1)

 

 

 

 

                                              

 

 

 

 

 

 

 

 

               Використовуючи  власний досвід, освіту  і природне чуття, за порадами М.Монтессорі,   проводимо  підготовчу роботу, щоб створити для занять  розвиваюче середовище і підібрати ефективний дидактичний матеріал, що сприяє допомозі дитині, а саме: розвитку дрібної моторики та самостійності, мислення, пам’яті, координації рухів.  Створили предметно - розвиваюче середовище, де багато посібників , розроблених за методом Марії Монтессорі: «Чарівні таблички » , «Кольорові мішечки», «Рожева вежа», «Циліндри - вкладиші» , «Коричнева драбина», «Конструктивні трикутники» , «Веселі намистинки», рамки з застібками, ґудзиками, шнурками, бантиками та інші. Протягом року постійно доповнюємо  розвиваюче середовище з даної проблеми. На основі обстежених рухів рук доповнили середовище іграми-вправами: «Вгадай на дотик»,  «Звукові коробочки», «З чого предмет?», «Що звучало?», «Що в чорному ящику?» тощо. Робота дитини полягає в розкладанні предметів в аналогічні за кольором ємкості (наприклад: кульки - в миски, тарілочки, намистини в дірочки, трубочки від фломастерів в коробку з дірочками). При роботі дітей звертаємо увагу на те, як діти беруть предмети (правою рукою, трьома пальчиками), як розкладають (зліва - направо). Використовуємо  матеріал для вправ із практичної зони «Попелюшка» (розкладання пензликів від фруктів по тарілочках), спускання сірників, намистин в пляшечку, нанизування великих намистин на мотузочку, квітів на віночок (при цьому працюємо трьома пальчиками).

          Багато користі та насолоди дітям дають приготування печива, фруктового салату. Під час цієї діяльності у дітей розвивається самостійність, вміння планувати свою діяльність, розвивається дієслівний словник («що я робив, зробив, буду робити).

D:\Мои 2 документы\фотоальбом\Конкурс кабинет 2011\100_6318.JPG  D:\Мои 2 документы\фотоальбом\Конкурс кабинет 2011\100_6450.JPG

      Матеріал, виготовлений за методом Марії Монтессорі,  використовуємо як у вільний час, так і під час спеціально організованої діяльності  з математичного, мовного розвитку, на  корекційних годинах, в художньо-продуктивній діяльності. Крім цього зроблені такі посібники як числові штанги, цифри і букви з різного паперу, веретена, посібники з геометричними фігурами та інші.

     При цьому враховуємо принципову ідею дидактики М. Монтессорі -  спонтанного, опосередкованого навчання. Дитина вчиться легко, не помічаючи, що навчається! Кожен дидактичний матеріал, запропонований дітям для вправ, містить дві мети: пряму і непряму. Пряма - це мета, яку ставить перед собою дитина. Скажімо, зібрати з кубиків струнку рожеву вежу. А непряма – наша педагогічна мета, для якої придумали  рожеву вежу, щоб дитина, вправляючись з нею, непомітно розвивала зір, координувала  рух, навчалася концентрувати увагу і готувалася до вивчення математики, тренувалася у вимові складних для неї звуків.

    Активне  наслідування педагогічним принципам Монтессорі  сприяє забезпеченню всебічного розвитку  дітей у всіх напрямках психічної діяльності та максимальної ефективності засвоєння завдань. А це сприяє формуванню адекватної самооцінки, розвиває пошукову  активність дитини, ініціативність, під час розвитку  аналітичних функцій розумової діяльності  дитина може виявити власну помилку, вміє об'єктивно оцінювати себе, свої вчинки і роботу. Сенс методу, розробленого Монтессорі, полягає в тому, щоб стимулювати дитину до самовиховання, самонавчання, саморозвитку. Наше завдання - допомогти організувати йому свою діяльність, піти власним унікальним шляхом, реалізувати свою природу!     

      Важливим для нас є робота з батьками, так як  розуміємо, що вчити дитину чого-небудь без допомоги батьків дуже складно. Ретельно продумуємо залучення батьків у освітній простір. Батьки допомагали у виготовленні дидактичних ігор за методом Марії Монтессорі .

 

D:\Мои 2 документы\фотоальбом\2011-02-21 міський огляд кабінетів\100_2737.jpg D:\Мои 2 документы\фотоальбом\Конкурс кабинет 2011\100_6309.JPG

        З розвитку та корекції  мовлення широко використовуємо  таку форму роботи як  «бесіда в колі».  Теми обговорень  найрізноманітніші, відповідають лексичним темам, розробленими вчителем-логопедом, і за  бажанням дітей: життя тварин і рослин протягом року, цікавий відпочинок з батьками, враження від відвідування театру, дні народження дітей, відгадування загадок , розучування віршів , пісень, ігор. Розширення словникового запасу дітей відбувається опосередковано під час вправ  в практичному житті при роботі з сенсорними і математичними матеріалами, а також за допомогою різних дидактичних ігор. Сенсорний матеріал знайомить дитину з властивостями предметів . Тим самим враження, отримане за допомогою органів почуттів, знаходять вербальні вираження. Так, наприклад , за допомогою червоних штанг вводяться поняття : «довгий - короткий », «довгий - довший - найдовший », « короткий - коротше - найкоротший » , « довше, ніж – коротше, ніж ».

    Для класифікації понять навколишнього світу служать набори карт. Використовуємо настільно-друковані ігри та виготовляємо самі. У набір входять карти із зображеннями різних предметів або живих істот по одному на карті - і карта для узагальнюючого поняття , де вони намальовані разом. Узагальнюючі поняття поділяються на три великі групи, які умовно називають: рослини , тварини, людина.  До першої групи відносяться, наприклад ,  одяг , взуття , електричні побутові прилади,  транспорт, частини тіла, канцелярське приладдя ( за лексичними темами). Набори карт для понять кожної з трьох груп виготовляємо відповідно з зеленим, червоним або жовтим кантиком. Це полегшує орієнтацію як дитини, так і педагога. Знайомство з буквами йшло також через тактильні відчуття за допомогою карток з шорсткими літерами .

     Вивчивши необхідну методичну літературу і працюючи за  системою  Марії Монтессорі, за  результатами діагностики дітей на початок та кінець навчального року, можна зробити висновок про те, що система  сприяє інтенсифікації  психологічного розвитку дітей з особливими потребами за допомогою використання спеціального  матеріалу М. Монтессорі.  Сенсорні вправи для розвитку тактильних відчуттів і зміцнення м’язів руки  покращують процес виправлення  мовлення дитини, адже  «розум дитини знаходиться на кінчиках пальців». «Шаслива дитина – задоволена родина».

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
569
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку