Підвищення рівеня обізнаності з проблематики ВІЛ/СНІДу, підвести підлітків до розуміння, що ВІЛ/СНІД – це поведінкові ускладнення, запобігти яким можна через формування навичок відповідальної поведінки перед інфекційними хворобами; сприяти розвитку чітких життєвих орієнтирів, виховувати почуття відповідальності за власне здоров'я та здоров'я довколишніх, пропагувати здоровий спосіб життя.
Тема. Поведінка, яка унебезпечує від ВІЛ/СНІДу. Усвідомлений вибір власної поведінки.
Мета. Підвищити рівень обізнаності з проблематики ВІЛ/СНІДу, підвести підлітків до розуміння, що ВІЛ/СНІД – це поведінкові ускладнення, запобігти яким можна через формування навичок відповідальної поведінки перед інфекційними хворобами; сприяти розвитку чітких життєвих орієнтирів, виховувати почуття відповідальності за власне здоров’я та здоров’я довколишніх, пропагувати здоровий спосіб життя.
Обладнання. Карточки з життєвими ситуаціями, стікери, фломастери, листки форматом А-4, плакати, торбинка з предметами, мікрофон.
Вікова категорія. Середній шкільний вік
Форма проведення. Інформаційно-пізнавальна програма
План проведення заходу
І. Вступна частина.
1. Організаційний момент.
2. Гра-розминка «Історії з торбинки».
ІІ. Основна частина.
Вступне слово керівника гуртка.
ІІІ. Заключна частина.
Хід заходу
І. Вступна частина.
1. Організаційний момент.
2. Гра-розминка «Історії з торбинки».
Керівник гуртка. З чарівної торбинки дістанемо предмети, не заглядаючи в неї. Вам треба презентувати цей предмет двома-трьома реченнями. Тепер передайте сусідові ліворуч і знову презентуйте новий предмет. Дехто із вас думає однаково, але більшість має власний погляд на ті самі речі, отже, і на життя взагалі. Скільки людей, стільки й суджень. Слід пам’ятати, що життя одне. Кожному вирішувати, що для нього є найголовнішим, але ніхто не має права промарнувати своє життя. Ми народжені, щоб нести відповідальність за нього.
ІІ. Основна частина.
1. Вступне слово керівника гуртка.
Керівник гуртка. Один мудрець сказав: «Якщо ти не знаєш ні себе, ні супротивника – ти програєш. Якщо ти знаєш тільки себе – можливо, ти виграєш. Якщо знаєш і себе і супротивника – перемога буде на твоєму боці». Під супротивником сьогодні я маю на увазі такі небезпечні інфекції, як ВІЛ/СНІД, і мета нашої зустрічі – узнати свого супротивника якомога краще. На сьогоднішньому занятті ми підвищимо свій рівень обізнаності з проблеми ВІЛ/СНІДу, обговоримо незрозумілі моменти, будемо ставити запитання, а також накопичувати досвід.
Як ви гадаєте, навіщо ці знання вам потрібні в житті?
2. Вправа «Відкритий мікрофон».
Керівник гуртка. Стрімко зростає кількість інфікованих, хворих і померлих від СНІДу людей, тому необхідно засвоїти достовірно наукову інформацію про страшну інфекцію. Що ви вже знаєте про ВІЛ/СНІД? (Повідомлення дітей)
3. Вправа «Мішень».
Керівник гуртка. В умовах відсутності ефективних вакцин та лікарських засобів кращими ліками від зараження можуть стати наші знання про шляхи поширення ВІЛ/СНІДу та засоби його попередження. Зараз будемо вчитися визначати, внаслідок якої поведінки ймовірність зараження найвища. Берете карточку, зачитуєте завдання, обговорюємо, а потім прикріплюємо з урахуванням того, що в центрі мішені червона зона – найбільша ймовірність зараження, а біла зона – зараження відсутнє.
Керівник гуртка. Є три шляхи передачі ВІЛ:
Є один результат – невиліковно. І є багато способів уберегти себе від ВІЛ. Це знання, ЗСЖ, кожен повинен уміти піклуватися про особисту безпеку.
4. Тест «Міфи і факти про ВІЛ/СНІД».
Керівник гуртка. Багато існує інформації про страшну інфекцію, але чимало є і міфів, тобто вигадок. Зараз самостійно дайте відповіді на запитання тесту.
№ п/п |
Твердження |
Відповідь |
1. |
ВІЛ – це вірус, що викликає СНІД. |
|
2. |
Можна інфікуватися ВІЛ, випивши зі склянки, якою користувався ВІЛ-інфікований. |
|
3. |
Людина-носій ВІЛ може інфікувати свого статевого партнера. |
|
4. |
Вживання алкоголю може підвищити ризик інфікування ВІЛ. |
|
5. |
Використання одноразових шприців може захистити від ВІЛ/СНІД. |
|
6. |
Можна інфікуватися ВІЛ, користуючись телефоном ВІЛ-інфікованого. |
|
7. |
Усі люди, інфіковані ВІЛ, становлять загрозу для суспільства. |
|
8. |
ВІЛ – кінцева стадія захворювання на СНІД. |
|
9. |
СНІД – це респіраторна хвороба (застуда). |
|
10. |
ВІЛ живе на предметах, у кімнатах, на вулиці. |
|
11. |
Щоб не бути інфікованим ВІЛ, треба остерігатися будь-якого контакту із чужою кров’ю. |
|
12. |
ВІЛ уражає тільки дорослих людей. |
|
13. |
Жінка-носій вірусу в період вагітності, може передати його своїй дитині. |
|
14. |
Небезпечно брати книги в бібліотеці, тому що їх могла читати ВІЛ-інфікована людина. |
|
15. |
У даний час не створено ліків, що виліковують СНІД. |
|
16. |
ВІЛ може на 10-12 років «зачаїтися» в організмі людини. |
|
17. |
Можна інфікуватися ВІЛ, користуючись спільними голками для проколювання вух. |
|
5. Фізкультхвилинка «Фруктовий салат».
6. Вправа «Життєва ситуація».
Керівник гуртка. Існує багато ризикованих ситуацій в житті кожної людини. Важливо навчитися приймати правильні рішення, які не зашкодять ні життю, ні здоров’ю. А чи впевнені ви, що ваша поведінка є безпечною. Тому пропоную визначити рівень ваших знань про безпечну поведінку. Вам необхідно визначити оптимальні шляхи вирішення проблеми.
Ситуація:
1. Ви гуляєте у парку і бачите, що хлопець пропонує вашій однокласниці спробувати зробити ін’єкцію наркотику. Він наполегливо доводить, що їй буде приємно, і жодних негативних наслідків від цього не буде.
Напишіть по три варіанти своїх можливих дій, а потім уявні наслідки кожної дії.
Що я зробив би? Що могло статися?
Об'єднайтеся у 3групи і обговоріть варіанти ваших дій та можливі їх наслідки. А потім прозвітуєте про проведене обговорення і ваш варіант вирішенняпроблеми. Керівник гуртка. Щоб уникнути ризикованої ситуації, часто недостатньо знань і розуміння небезпеки. Слід вибрати правильну модель поведінки і змогти наполягати на своєму виборі. Сподіваюся, що ви розумієте, що ваше здоров’я і безпека залежить тільки від вас. А наша розмова допоможе зробити правильний вибір у майбутньому.
7. Вправа «Настав час для дій».
Керівник гуртка. «Береженого і Бог береже», - так говориться у народі. У необхідності обережності впевнені і віруючі, і переконані атеїсти. Сьогодні «бережені» не ховаються від світу за високим муром. Вони діють самі і спонукають до дій інших. Ви вже не маленькі дітки, а учні середніх класів, тому настав час для ваших дій. На стікерах напишіть, які дії ви можете зробити для профілактики передачі ВІЛ і потім разом ми складемо пам’ятку «Настав час для дій». Почніть словами: «Для профілактики передачі ВІЛ я…»
Якщо ви будете діяти саме так, то збережете своє здоров’я та здоров’я довколишніх.
ІІІ. Заключна частина
1. Підсумок
Керівник гуртка.
- Що нового ви сьогодні дізналися?
- Яка інформація справила на вас найбільше враження?
Питання, яке ми сьогодні обговорили, актуальне, бо ми живемо в суспільстві, де розгулює інфекційний вірус. Він не знає кордонів і може увійти в будь-який дім, сім’ю. Тому залишається особиста відповідальність людини за своє здоров’я і здоров’я оточуючих. Пам’ятайте: єдина людина, яка може вберегти вас від ВІЛ/СНІД, – це ви самі. Вибирайте: чи перетворити своє життя в пекучу пустелю, по якій ви йтимете, жаліючись на долю, чи на квітучий сад, радіючи кожному дню. Бажаю вам міцного здоров’я.