Даний урок допоможе учням закріпити знання з теми "Дієприслівник". Під час уроку діти зможуть виконувати різноманітні завдання, які підготують їх до написання контрольної роботи.
Тема: Повторення теми «Дієприслівник»
Мета: повторити, узагальнити й систематизувати опрацьований матеріал про дієприслівник; домогтися засвоєння учнями вивчених правил; удосконалювати уміння застосовувати набуті знання на практиці;
розвивати творчу уяву, мислення учнів, уміння правильно та послідовно викладати свої думки.
виховувати любов до природи, її багатств, а також повагу до мистецтва.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Методи і прийоми: пояснення вчителя, бесіда, робота біля дошки, робота за підручником, “Творче конструювання”, розподільний диктант, проблемне завдання.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок учнів
Фронтальне опитування
ІV. Оголошення теми та мети уроку
V. Виконання вправна закріплення
1. Розподільний диктант.
Запишіть дієприслівники у два стовпчики: а) ті, що пишуться з не окремо; б) ті, що пишуться з не разом.
(Не)навидячи, (не)навчившись, (не)хтуючи, (не)аплодуючи, (не)обминаючи, (не)дбаючи, (не)наївшись, (не)волячи, (не)ізолювавши, (не)маршируючи, (не)малюючи, (не)інтригуючи, (не)сходячи, (не)зчувшись, (не)рвуючи, (не)цінуючи, (не)іскрячись.
Якщо ви правильно виконали завдання, з перших букв записаних дієприслівників, що пишуться з не окремо, складеться початок прислів'я: «... І камінь мохом обростає».
2. Проблемне завдання
За допомогою питань визначте, які з близькозвучних слів дієприкметники, а які – дієприслівники. Поясніть різницю.
1. Догоряючі промені сонця поволі гасли. Сонце, догоряючи, поволі гасло. 2. Затихаючі хвилі завмирали на березі моря. Хвилі, затихаючи, завмирали на березі моря. 3. Тремтячі тіні кидає розквітлий каштан. Тремтячи, розквітлий каштан кидає тіні. 4. Напівпрозорі жовтіючі та червоніючі кетяги калини солодко дрімали серед лапатого листя. Калина, червоніючи кетягами, дрімає в солодкому сні.
3. Вибірковий диктант.
Із поданих форм дієслова випишіть дієприслівники, визначте вид кожного.
Розмовляючи, підбадьорений, одягнуто, схиляючись, натомлено, збираючись, бажаючи, відірвати, відірваний, відірвавшись, молодіти, молодіючий, молодіючи, умивати, умито, умивши, умившись, розказати, розказано, розказуючи.
5. Робота біля дошки. “Коментоване письмо”
Сховавши фарби в зелен-вітах, підкралась осінь, наче рись. (Д.Луценко.) Осіння тиша ходить на пуантах, прославши з листя тканий гобелен. (Є.Гуцало.) І на долоні виваживши все, вклоняюся і осені, і літу. (М.Самійленко.) Блакитний час, прикинувшись водою, тече в піщаних, чистих берегах. (Є.Гуцало.) Теплий вітер цілує каштани, колихаючи віти смутні. (В.Сосюра.) Насвистівшись між неба синіми берегами, вітер спати приліг під кручами в березі (М.Самійленко.) Снить врожаями нива осіння, тополями черпнувши блакить. (М.Стельмах.) Наслухавшись солов’їного співу, надихавшись ароматом нічного повітря і намилувавшись місяцем, я поволеньки подався до хати (Є.Гуцало.) Червона осінь сіла спочивать, а місяць гріє руки від багать, червоним золотом укривши перелоги. (А.Малишко.)
Пуанти – взуття з твердим носком, яке використовують для жіночого класичного танцю.
6. “Творче конструювання”
Пропоновані дієприслівникові звороти ввести на початку,в середині і в кінці у речень. Записати, правильно розставляючи коми.
Радо усміхаючись; захопившись красою осіннього клена; занурившись у сніг; нагодувавши дітей.
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Бесіда
VІІІ. Домашнє завдання
§26-29 повторити. Вправа 310, 331.