Урок для 7 класу "Систематизація та узагальнення вивченого про сполучник"

Про матеріал

Компетентісний урок для 7 класу Використані прийоми: фронтальне опитування, сенкан, бесіда, ромашка очікувань, «незакінчене речення», «Мозковий штурм», розв'язання компетентнісних завдань.

Перегляд файлу

Тема. Систематизація та узагальнення вивченого про сполучник ( 7 клас)

Мета:

  • формувати предметні компетентності: систематизувати та узагальнити знання учнів про сполучник як частину мови, його ознаки та особливості; розвивати вміння та навички розпізнавати сполучник в тексті; розрізняти правопис сполучників; збагачувати словниковий запас; удосконалювати культуру усного і писемного мовлення.
  • формувати ключові компетентності:

 спілкування державною мовою: володіти всіма видами мовленнєвої діяльності;

інформаційну: аналізувати мовні явища, розвивати медійну грамотність;

соціально-культурну: формувати навички роботи в групі, співпрацювати з іншими на результат, виховувати повагу та любов до найріднішої людини.

здоров’язбережувальну: враховувати вплив слова на психічне здоров’я учнів, викликати позитивні емоції шляхом ігрових вправ.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації

Прийоми: фронтальне опитування, сенкан, бесіда, ромашка очікувань, «незакінчене речення», «Мозковий штурм», розв’язання компетентнісних завдань.

Обладнання: відеопрезентація, підручники, зошити, картки із завданнями, картки із критеріями самооцінювання,  тематичні диктанти, ромашка очікувань

 

Епіграф:                   Шануйте матерів, поки живі,

Поки ще є кому сказати «мамо»,

Поки ще можна втомлено губами

Торкнутися при зустрічі повік.

                                          (Марія Бабій)

 

Перебіг уроку

І. Етап мотивації

1. Створення сприятливої атмосфери

2. Привітання вчителя.                 

Шануйте матерів, поки живі,

Поки ще є кому сказати «мамо»,

Поки ще можна втомлено губами

Торкнутися при зустрічі повік.

                                          (Марія Бабій)

  • Обговорення епіграфа
  • Скласти сенкан до слова «Мама»
  •  

ІІ. Етап актуалізації  опорних знань.

  1. Перевірка домашнього завдання.

Вивчені вірші про маму згадати і виписати сполучники, вказати, як вони поділяються за походженням.

  1. «Мозковий штурм»
  • Що таке сполучник?
  • Як сполучники поділяються за будовою?
  • Для чого служать сурядні і підрядні сполучники?
  • Які ви знаєте сполучники за вживанням?
  • Як сполучники поділяються за походженням?

 

ІІІ. Етап цілепокладання

  1. Формування мети і проміжних цілей уроку.
  2. Прогнозування змісту та результатів.

Ми з Вами знаходимося на початку важливого шляху, і для того, щоб шлях був успішним, нам потрібно визначити, чого ми очікуємо від роботи на цьому уроці.

«Ромашка очікувань»

На дошці прикріплена ромашка, пелюстки якої будуть наші очікування. (учні говорять свої очікування, а вчитель  записує на пелюстках)

Похожее изображение

  • Які думки викликає у вас цей перелік очікувань?
  • Навіщо ми це робили?

 

ІV. Етап цілереалізації

1. Творче завдання

Двоє учнів пишуть міні-твір за словами, які є епіграфом уроку.

Один учень пише твір-опис «Моя матуся»

 

2. Робота в парах (на місцях)

№1 Записати сполучники у три колонки, поділивши їх за будовою

Бо, через те що, нібито, проте, та, що, хоч, для того щоб, немов, якби, тому що, зате, щоб, начебто, але, якщо, так що.

№2. Записати словосполучення. Надписати над сполучниками спосіб вживання.

Брат і сестра; то спалахує, то гасне; ні сонце, ні місяць, ні зорі; не тільки батьки, а й діти; якщо не я, то хто; хоч малий, та кмітливий; добрий, а не злий.

 

3. Індивідуальна робота ( біля дошки)

№1.Переписати речення, визначити головні та другорядні члени речення. Підкреслений сполучник розібрати як частину мови.

Минають віки і століття, а мати завжди світить зорею своїм дітям.

№2. Переписати сполучники, розкриваючи дужки. Пояснити правопис сполучників.

(Не)мов, як(би), тільки(но), якби(то), з тим(щоб), тому(то), (не)наче, немов(би), ніби(то), тим(то), дарма(що), хоч(би), (при)тім, але(ж), (а)ніж, (при)чім.

 

4. Розподільний диктант

Найріднішою людиною для кожного з нас є мати. Протягом багатьох нас супроводжує материнська ласка і турбота.

 (Вчитель читає легенду «Як мати стала зозулею». Учні записують в одну колонку сурядні сполучники, а в іншу підрядні. (звучить музика під час читання))

 

ЯК МАТИ СТАЛА ЗОЗУЛЕЮ

Були собі чоловік і жінка і мали четверо дітей. Жили вони з риболовлі. Якось чоловік застудився і помер. Жінка сама ловила рибу і годувала дітей. Та незабаром і вона застудилась і злягла хвора. Лежить у постелі, а дітей і немає чим годувати. Вже й у неї пересохло в горлі, мовила тихо до дітей:

— Діточки, діточки, подайте мені води. Бо не дам собі ради, щоб підвестися самій, а пити так хочеться.

— Нема в хаті води,— одказують діти.

— Візьміть глечик,— каже мати,— підіть до річки та й наберіть води.

Одізвався старший хлопець:

— Я не маю чобіт, нехай іде сестра.

Мати до дочки:

— Піди, доню, принеси мені води.

— Я не маю хустки завинутися. Нехай іде менший.

Просить мати меншого сина:

— Піди, Івасику, принеси мені водички.

— Я не маю в що вдягнутися,— одказує той.

Так ніхто і не приніс хворій матері води.

Пішли діти надвір, граються, а мати в хаті ледве-ледве підводиться з ліжка, обростає пір'ям. А найменший хлопчина саме вбіг у хату, бачить —— мати вже стає зозулею, став гукaти до брата і сестрички:

-— Наша мати стає зозулькою, хоче одлетіти од нас. Скоренько біжімо по воду для неї.

Схватили діти хто що: глечик, кружечку, відро. Всі побігли до річки, набрали води і кричать навперебій:

— Мамочко, мамочко, пий воду.

А мати вже вся обросла пір’ям, стала зозулькою, одлітає од хати:

— Ку-ку, ку-ку... Пі-зно, ді-ти, пі-зно... Ку-ку, ку-ку…

І стала одлітати. А діти за нею бігли, бігли, збиваючи по грудах ноги до крові. І до цих пір у лісах, на полянах стелиться мох з червоними краплинами: то, кажуть, ті краплини крові, що стікали отоді з ніг дитячих.

А мати назавжди одцуралася рідних дітей і донині літає зозулею.

 

  • Що найбільше запам’яталося з легенди?
  • Які висновки можна зробити для себе після прослуханої легенди?
  • З якою метою ми прослухали цю легенду?

 

5. Релаксація

На екрані відео з хвилинкою релаксації (діти виконують всі вказівки)

 

6. Диктант з коментуванням

        І мати моя, ніби сива жоржина, цвіте біля стежки в осіннім дворі. Мати, як сонечко ясне, цілий день нам світить і в нічку не гасне. Матуся заплаче, щоб дітям радіти, ранесенько встане, щоб діток навчить. Гомонять сполохані тополі я, мов птах, до матері лечу. Заспівай мені, мамо моя, як колись над колискою. Мамине обличчя сонця мені зичить, мамине обличчя любе й молоде.

 

7. Першого речення зробити морфологічний аналіз речення.

 

8. Самостійна робота (завдання на картках).

Запишіть речення. Поясніть правопис чергування сполучників і-й.

Уночі мені приснилась мати, (й, і) до ранку я заснуть не міг. Пахне любисток (і, й) м’ята, мальви цвітуть край вікна. Сад квітками в вікна заглядав, пестився до матері (і, й) дитини. Досить мала з нами сліз (й, і) мук, досить віддала здоров’я (і, й) сили. Мати в тривогах вінчала щастя жадане (і, й) біду.

 

V. Етап рефлексії.

 Сьогодні ми з вами пригадали все, що вивчили про цікаву службову частину мови. Службові слова в наших руках як гвинтики, за допомогою яких скріплюємо однорідні члени речення, частини складного речення. І звичайно переконалися, що без цих слів аж ніяк не обійтись

 

Метод «Незакінчене речення»

Учні продовжують речення: «Сьогодні я навчилася……..»

 

 Наш урок пройшов під девізом: «Шануйте матерів, поки живі…». Кожен з нас починається з мами, бо вона дає нам життя, пестить, любить, голубить, навчає робити людям добро. У далеких краях, на полях битви, найекстримальніших ситуаціях в думках і помислах ми завжди з матір’ю. Наша пораднице, свята жінко, тебе безмежно люблять всі діти. А хто з якихось причин не зміг показати свою любов, то я впевнена, що після сьогоднішнього уроку він задумається над своїми вчинками і зуміє дати найдорожчій людині море любові, ласки і ніжності.

 

VI. Оцінювання, самооцінювання.

 

Картка «Я оцінюю себе»

 

 

Прізвище, ім’я учня

 

1 (1-4)

Самостійна робота

 

2 (1-4)

Робота в групах

 

3 (1-4)

Знаю, вмію пояснити

 

 

Сума балів

 

 

VII. Домашнє завдання.

Диференційоване завдання:

  1. Пригадати 4 прислів’я, записати їх в зошити і пояснити значення (сполучники підкреслити)
  2. Твір-роздум «Маму я люблю безмежно….»

 

 

docx
Додано
4 березня 2018
Переглядів
2747
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку