УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
(5 клас)
ТЕМА: Повторення вивченого в 5 класі. Життєствердний пафос віршів Л. Глібова. Особливості його поетичної мови.
МЕТА: створити умови для підвищення рівня знань учнів з попередніх тем та теми, що вивчається; розвивати навички володіння прийомами розумової діяльності, інтелектуальну активність; виховувати людину, яка вірить в добро, справедливість, може дати об’єктивну оцінку власним знанням.
ОБЛАДНАННЯ: кожному учневі картка з шістьма клітинками, пакет карток зі словами, що є відповіддю на питання; годинник із секундною стрілкою.
ТИП УРОКУ: урок узагальнення вивченого матеріалу.
ФОРМА УРОКУ – інтелектуально-розвивальна гра за аналогією до телепрограми «Найрозумніший».
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (3 хв.)
На дошці написані імена всіх учнів класу. В ході уроку до кожного буде доставлятися кількість отриманих балів.
Вчитель. На сьогоднішньому уроці я не буду вашою учителькою – тимчасово перетворюся на телеведучу програми «Найрозумніший». Давайте привітаємо один одного.
Всі ви знаєте правила гри. Вам було запропоновано повторення та домашнє завдання для вивчення нової теми. Тож розпочнемо.
Але перш за все я б хотіла дізнатися дещо про вас: улюблене заняття, літературний твір, що запам'ятався, літературний герой, яку роль хотіли б зіграти, яку книгу читали з батьками, яку ілюстрацію намалювали?
Відповіді учнів.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНПНЬ УЧНІВ (13 хв.)
Перед вами картка з клітинками.
|
|
|
|
|
|
Ви мусите вписати в неї слово. Порядок гри учасників буде залежати від порядку ваших відповідей. Запишіть прізвище письменника, який написав повчальну казку про дику тварину, що потрапила в халепу. (ФРАНКО)
Учні пишуть, встановлюється порядок.
Перший тур – вихід в півфінал. Серед слів, що написані на картках (перед кожним учнем вирізані на картках слова), ви мусите знайти правильну відповідь. Запитань буде 10. Відповідь не оголошуйте, а лише відділіть від інших, я ж перевірю її і назву правильну. У півфінал вийде 4 найкращих гравці. ПОЧИНАЙМО!
Твори, складені прадавніми людьми, про землю і все, що на ній – це… (міфи)
Хто заснував місто, що стало нашою столицею? (Кий)
Усна народна творчість – це … (фольклор)
Коли її читаєш, то не завжди здогадуєшся, про що йде мова. (Загадка)
Буває вона сумна, буває весела, серця зігріває у містах і селах. (Пісня)
Івана Франка в дитинстві називали … (Ясьо)
Фарбований Лис називав себе … (Остромисл)
Моє село заснував … (козак)
Інакше місяць, що минає, називається … (падолист)
Дівчина, котра перехитрила пана, називається … (мудра)
Який місяць в році найкоротший? (Лютий)
Що перемагає кривду? (Правда)
Який був батько у мудрої дівчини? (Бідний)
(міфи, Кий, фольклор, загадка, пісня, Ясьо, Остромисл, козак, падолист, мудра, лютий, правда, бідний, приказка, грудень, казки – пакет розрізаних на картки слів)
За кількістю набраних балів у півфінал виходять 4 учні, що набрали найбільшу кількість балів. Але все ще може вирішити наступна частина гри. Вам слід дати якомога більше відповідей на питання за 1 хвилину. Теми записані на дошці.
Обирає тему першим учень із найбільшою кількістю балів. Питання буде читатися мною і разом із тим висвітлюватися на мультимедійній дошці.
КАЗКИ НАРОДНІ
1. До кого ходили судитися селяни у казці «Мудра дівчина»? (До пана)
2. На якій тварині їздив Іван по чарівному королівству? (На вовкові)
3. Хто складав казки, коли ще не було писемності? (Народ)
4. Який корінь у слова «казка»? (Каз)
5. Назвіть головних героїв казки «Правда і кривда». (Дядько, небіж)
6. Чим оживив вовк Івана? (Водою)
7. Яким синонімом можна замінити слово «кривда»? (Брехня, …)
8. Як можна було повернути жителям міста воду? (Викопати кущ малини)
9. Як часто починаються казки? (Жили-були)
10. На якому кораблі люди мріяли піднятися в небо? (Летючому)
11. Що завжди перемагає в казках? (Добро)
12. На скільки видів поділяються народні казки? (3)
13. Яке яйце перше знесла курочка Ряба? (Золоте)
14. Хто найбільше любить слухати казки? (Діти)
МІФИ
ЗАГАДКИ
СЕКРЕТ
(шкільне життя)
Таким чином, найбільше балів набрали ___________________________
До півфіналу нашої гри проходять 3 найкращих учні.
Пристрасті загострюються. Завдання ускладнюються. Наступна частина гри називається «Казки навчають – казки розважають».
Кожен з вас приготував ілюстрацію до улюбленої казки. Розкажіть, чому саме таку? А чому навчила вас ця казка? А яким не треба бути? Чим цікаві літературні казки?
Чудово! Гадаю ви вже готові до півфінальної гри.
Обирайте собі тему.
ІІІ. ПЕРЕВІРКА РІВНЯ ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ПОПЕРЕДНІХ УРОКІВ (12 хв.)
І.Франко. «Фарбований Лис»
1. Як звали Лиса із казки Франка (Микита)
2. Як назвав себе Лис після випадку з фарбою? (Остромисл)
3. Скільки років прожив Франко? (60)
4. Що хотів серед білого дня украсти Лис на базарі? (курку)
5. Як ви розумієте слово «щез»? (зник)
6. В яку бочку вскочив звір? (з фарбою)
7. Ким захотів стати Лис? (звірячим царем)
8. Скільки часу процарював Лис? (рік)
9. Що зрадило Лиса? (загавкав)
10. Поясніть вислів «Мов полуда з очей спала» (стало зрозуміло)
11. Хто такий пройдисвіт? (брехун)
12. Продовжте прислів’я: у страху очі … (великі)
В.Королів-Старий. «Потерчата»
1. Хто такі потерчата? (душі померлих нехрещених дітей)
2. Хто був господарем Домовика? (дяк)
3. Що таке «теплий бовдур»? (димар)
4. Як звали дяка? (Оверком)
5. Якого кольору були потерчата? (зелені вогники)
6. Де потопав дяк? (у болоті)
7. У що задля порятунку дяка перетворився Домовик? (у стару вербу)
8. Де стояла хата дяка? (біля церкви)
9. Як зустріла брудного дяка жінка? (хотіла побити віником)
10. Біля кого спав Домовик на лежанці? (біля кота)
11. Поясніть вислів «Трусився, як лист на осиці» (злякався)
12. А якщо не потерчата, то що завело дяка в болото? (горілка)
В.Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон»
1. Хто з українських письменників писав поетичні казки? (Симоненко, Леся Українка)
2. Як називалась країна, де царював Лоскотон? (Сльозолий)
3. Хто такий Лоскотон? (добрий дядько)
4. На що були схожі очі в Плаксія? (на кавуни)
5. Скільки було дітей у Плаксія? (3 дочки і 3 сини)
6. Чому Плаксій не любив Лоскотона? (за сміх)
7. Чому слуги не могли знайти Лоскотона?(люди ховали)
8. Як звали капітана, що хотів стати зятем Плаксія? (Макака)
9. Кого взяв за дружину капітан Макака? (Нудоту)
10. Від чого помер Плаксій? (від сміху)
11. У чому носить сміх веселий Лоскотон? (в розмальованій торбині)
12. Як ви розумієте слово «чимчикуй»? (іди, крокуй)
За остаточними підрахунками до фіналу нашої гри пройшли 2 учні.
Діти, скажіть, будь ласка, вам подобається така форма уроку? А чим саме? А як ви готувалися до уроку? Чому ви не можете дати відповіді на всі запитання? Що треба робити для того, щоб правильних відповідей було більше?
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НАБУТИХ САМОСТІЙНО ЗНАНЬ (12 хв.)
І так, розпочинаємо фінальну частину тепер уже двобою.
Гра набирає інших обертів, і правила трішки змінюються.
У нас залишилося 2 найсильніших гравці. Думаю, ми скоро дізнаємося, хто ж у нашому класі найрозумніший із знавців української літератури. Але в цьому конкурсі ви мусите ще показати можливості своєї пам'яті. Адже від того, яку з клітинок відкриєте, залежатиме кількість набраних балів.
- за свою клітинку – 2 бали;
- за клітинку суперника – аж 3 бали;
- білу клітинку – 1 бал.
Якщо попередні питання були для вас більш-менш відомі, адже ми вивчали названі твори, обговорювали їх, писали к/р, то запитання, закодовані в клітинках, з нової теми уроку, яку до того ж ви вивчали вдома самостійно. Зараз ми й перевіримо, чи здатні ви без пояснення учителя засвоювати новий матеріал, як розумієте прочитане. Над питанням можна трішки подумати: тут важлива не швидкість, а правильність відповіді.
Жовтий колір буде для ____________. Голубий для ______________
Біла клітинка – загальні знання.
Уважно подивіться на свої клітинки, запам'ятайте.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
Тема, над якою ви працювали вдома називається «Леонід Глібов. Акровірші: «Що за птиця?», «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?», «Квіткове весілля» Чи готові гравці до гри? То ж розпочинаємо.
У вас є можливість відповісти на 5 питань. Якщо після цього переможець не визначиться, то гру продовжимо до першої перемоги.
ЖОВТІ питання
Тема: «Біографія Леоніда Глібова»
6. Як називали Глібова в дитинстві (Льолик, квітчастий королик)
9. Що любив слухати маленьким майбутній письменник? (казки баби Одарки про тварин)
14. Які предмети викладав Глібов у Ніжинському ліцеї? (історію та географію)
15. Які поетичні жанри використовував Глібов? (байки, акровірші, загадки, ліричні поезії)
17. Який псевдонім і чому придумав для себе Глібов? (дідусь Кенир, бо ще батько любив цю співучу пташку)
ГОЛУБІ питання
Тема: «Акровірші та «Квіткове весілля»
5.Відгадайте акровірш:
Між людьми, як пташка, в'ється,
У людей і їсть, і п'є;
Ходить старець, просить, гнеться,
А у неї всюди є.
8. Хто заходився гулять весілля у вишневому садочку? (квіти)
10. Які квіти надумали одружитися? (Барвінок з Фіалкою)
12. На який український народний танок схожий танець ТРОПАК (на гопак)
18. Яка з рослин найбільше потішалася та скакала? (Будяк)
БІЛІ питання
2. Назвіть українського поета, який у дорослому віці майже не жив в Україні, але вважається геніальним сином України. (Шевченко)
4. Яка мова є державною мовою України? (українська)
7. Загадка «Годинника не має, а час знає» (півень)
11. Напишіть слово «Донеччина»
13. Коли Україна відзначає День Незалежності? (24 серпня)
16. Назвіть столицю України.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ, ОЦІНЮВАННЯ (5хв)
От і настав час визначити переможця нашого змагання.
Давайте запитаємо: на твою думку, чому ти перемогла? А чого не вистачає для успішних відповідей іншим учням? Чи цікаво для вас проведення саме таких ігрових уроків? Які телепередачі вас зараз найбільше цікавлять?
Оцінки за урок я виставлю в залежності від вашої участі в конкурсі.