«Повторення вивченого з теми «Іменник» (Новорічний ярмарок)

Про матеріал
Повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль та правопис; розвивати вміння й навички розпізнавати іменники в тексті, правильно вживати іменники в мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; удосконалити й збагатити усне й писемне мовлення школярів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у шестикласників любов і пошану до рідної землі, рідної мови, прагнення вивчати її.
Перегляд файлу

Тема уроку: «Повторення вивченого з теми «Іменник»

(Новорічний ярмарок)

Мета:  повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль та правопис; розвивати вміння й навички розпізнавати іменники в тексті, правильно вживати іменники в мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; удосконалити й збагатити усне й писемне мовлення школярів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у шестикласників любов і пошану до рідної землі, рідної мови, прагнення вивчати її.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

                   Якщо зранку ви похмурі,

Невеселі і сумні,

Станьте рівно, підтягніться,

З собою усмішку візьміть.

Один одному всміхніться.

Добрий день!

 У добрий час

 Радо я вітаю вас!

З  миром зустрічаю,

Щастя вам бажаю.

А тепер привітайтеся один з одним  і побажайте успіху.

Учні по черзі торкаються однойменних пальців рук свого сусіда, починаючи з великих пальців і кажуть:

 

бажаю (стикаються великими пальцями);

успіху (вказівними);

великого (середніми);

у всьому (безіменними);

і всюди (мізинцями);

Вітаю! (Дотик всією долонею)

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Скажіть, що було задано додому?

Чи впоралися із завданнями?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.

Слово вчителя.

 Діти, ми сьогодні з вами не вперше зустрілися на уроці української мови. Але я дуже серйозно готувалася до цієї зустрічі, і мені б хотілося, щоб у вас залишились приємні спогади про нашу зустріч.

 

Звучить мелодія « Різдвяні дзвіночки»

 

- Ми будемо виконувати важливу і цікаву роботу. Щоб досягти успіхів, треба всім працювати дружно, з великим бажанням, використовуючи знання з попередніх уроків. А на попередніх уроках ми говорили про частину мови, яка є найуживанішою. Зараз за допомогою акровірша ми пригадаємо її.

До речі, давайте згадаємо, що таке АКРОВІРШ?

(Діти дають відповідь)

Отже, увага на екран ( на ньому демонструється акровірш).

Ім’я дарую кожному я слову,

Мені предмети всі й істоти друзі є,

Ех, не хвалюсь, повірте, але я всьому основа,

Ну прошу вас, погляньте – в кожному я тексті є.

НИні з вами, любі школярі, бажаю затоваришувати,

Коли я поряд, будете ви все-все знати

і правильно усі предмети називати.

Учитель: - Так. Це іменник. Сьогодні на уроці ми повторимо й підсумуємо матеріал про цю частину мови. Отже, запишіть у зошити тему уроку: «Повторення вивченого з теми «Іменник»

Тож скажіть, що саме ми сьогодні пригадаємо?

Що очікуєте від уроку?

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

- З давніх-давен у багатьох народів відбувається так, що завершуючи яку-небудь серйозну і важливу справу, люди влаштовують свято, або організовують виставку чи ярмарок. Я пропоную вам провести не просто урок української мови, а урок “Новорічний ярмарок”, тому що ви теж завершили важливу справу – вивчення теми “Іменник”.

    Що ж означає слово “ярмарок”?

 

Учениця. Воно прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це – торг, що відбувається регулярно на певному місці і в певний час. Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитись, і себе показати.

 

Вчит. На ярмарку завжди цінувалось все найкраще, тому б мені хотілося, щоб девіз нашого уроку звучав так: “Не намагайся бути першим, а намагайся бути кращим”.

            На ярмарку нашому веселому, багатому є чим милуватися і є що придбати.

        А купити на  ярмарку можна тільки за знання.

Тому ми з вами за свої знання будемо купувати у крамничках прикраси на красуню- ялинку, яка самотньо стоїть серед ярмаркової площі. Якщо знання міцні отримаємо червону іграшку, десь допустимо помилку – жовту, а якщо буде зовсім важко, то матимемо іграшку зеленого кольору.

 А ще під новий рік відбуваються різні дива, тому і у деяких крамницях на вас чекатимуть сюрпризи.

 

А до якої частини мови належить слово ярмарок?

Це іменник якого роду, скажіть, будь ласка?

Підберіть синоніми до слова.

Отож  уявіть собі, що ми вирушаємо на новорічний ярмарок.

 

Пісня «Їдемо на ярмарок»

  1. Узагальнення і систематизація знань у процесі практичної роботи.

Іменник.  Зупиніться, куди це ви так поспішаєте? Я першим хочу почути, якими ж знаннями про мене ви володієте!

  1. Факти. Іменник.

1 учень. Я знаю. Назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав Партицький. Правопис 1926 року іменник називав речівником.

2 учень. Я знаю. Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови.. У 11-томному «Словнику української мови» нараховується близько 135 тисяч слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.

3 учень. А в мене повідомлення про рід іменників. Терміни «чоловічий», «жіночий», «середній» рід дісталися нам у спадок ще з часів 5-го ст.. до н. е. Філософ Протагор запропонував поділити всі імена на 3 роди: чоловічий, жіночий та речовий. Пізніше Арістотель запропонував замінити останній на «середній» рід.

4 учень. Я знаю, що граматична дисциплінованість виявляється у семи відмінках іменників. Учені нараховують різну кількість відмінків у сучасних мовах світу. Учений Колесов вважає, що їх близько 30. А датський лінгвіст визначив, що теоретично у мові могло б бути 216 різних відмінків.

 Учитель. Дякую вам, діти, щиро. Що ж , іменнику, ти задоволений.

Іменник. Так

 

2. Крамниця « Помилок»(на великий листок кожній групі, тоді кожна група представляє свою роботу. По 3 слова пояснюють орфограми)

Вправа 1. Виправити  помилки, вказавши на основні орфограми у словах.

Колори, сілю, працовитіст, прислівья, вирба, почутя, св'ято,  шчастя, загатка, сердце, україна.

Чіпляємо іграшки на ялинку, ті, що купили.

І отримуємо перший сюрприз: літеру М

Погляньте. Як багато маленьких крамничок. Пропоную обєднатися у групи, аби встигнути забігти до кожної.

1-ша група .   Крамниця«Істот та неістот»

 Прочитайте текст. В одну колонку випишіть 5 назв істот, в іншу – 5 назв неістот.

1. На рідній ниві будемо людьми! Ми – хліборобський рід, Івани і Марії.            (В. Корж.) Я лечу, наче жайвір, споконвічно до тебе, поле! (А. Камінчук.) Спасибі вам, мережані пшеницею лани! (М. Карпенко.) Ти, наш мудрий голово, головуй! Роботящих женчиків почастуй! (О. Орач.)

 “Що за печалі хліборобу? – хтось жартував. -  Май плуга й ніж! Ори, мели, а потім їж хліб, пироги, солодку здобу!” Як просто все! Той жартівник не знав землі, не дихав нею. З життя він непомітно зник, адже сміявся над землею!       (О. Ющенко.) Орачу мій, господарю великий, гостило в тебе сонце за столом! (М. Стельмах.) Я, мабуть, досі уже б осліп, якби не бачив, хто робить хліб.       (В. Кочевський.)

 2-га група .   Крамниця «Карликів і Велетнів»

Випишіть іменники у дві колонки: власні назви та загальні назви.

Міст, Десна, Харків, гори, Київ, Леся Українка, озеро, художник, Карпати, людина, горобець, Попелюшка, море, Західне Полісся, земля, парубок, Віталій, радість, легенда.

з-тя група .   Крамниця «Конкретні та абстрактні»

Випишіть іменники у дві колонки: конкретні та абстрактні

Річка, вдача, радість, парта, гідність, рука, мета, зошит, розлука, любов, сніг, людина, жінка, клопоти, дерево, радощі, юнак.

Діти представляють свої роботи

Чіпляємо  іграшки, отримують літеру О

6.Крамниця «Незвичайних людей»

Вправа 5. Гра «Будь уважним» (трішки відпочинемо. Діти встають)

Я буду називати іменники, а ви визначите їх рід. Якщо це іменник жіночого роду, то ви підіймаєте руки вгору, чоловічого  – руки перед собою, середнього – опускаєте руки, спільного – плескаєте в долоні. Тож будьте уважні, починаємо.

День, береза, море, качка, ставок, озеро, нахаба, півень, картопля, буряк, молоко, невдаха, тополя, цукор, цуценя, паляниця, лікар,  веретено, квітка, бубон, макітра, цеберко, віз, колодязь, сирота, професор, дівча, хлоп'я, бідолаха, роззява.

 

Добре ми відпочили, та отримуємо наступну літеру Л.

 

7. Крамниця«Невідомих родів» (кожна група отримує по 4 слова)

Вправа 6. Визначити рід поданих слів та увести їх в речення.

Фламінго, пюре, шимпанзе, Баку,

 метро, міс, маестро, фрау,

ательє, цеце, радіо, поні.

Перевіряємо, чіпляємо іграшки. Отримуємо літеру О

8. Крамниця «Сімох братів»

- У цій крамниці  дружно торгують семеро братів, один одного не ображають, разом труднощі долають. Ці брати – це відмінки.

Прочитайте уважно текст і випишіть словосполучення зі словом "рушник".  Визначте його відмінок у кожному словосполученні.

Український рушник, його можна порівняти з піснею. Без рушника не обходяться народження, одруження людини, різні свята. По всій Україні поширений звичай накривати рушником хліб на столі. З хлібом і сіллю на рушнику зустрічають дорогих гостей.

Оскільки братів семеро, то вони пропонують виконати ще одне завдання.

Кубик Блума. Вибрати слово під цифрою, кинути кубик, поставити слово у тому відмінку, що випав, перевірити у таблиці.

Слова : бюро, пюре, сіль, Іванівна, СТО, матері, лоша, край, Максимович.

Чіпляємо  іграшки, отримуємо букву Д

 

10. Крамниця  «Чарівники»

- По сусідству з братами-відмінками мають крамницю  чарівники, які можуть з одного предмета зробити дуже багато і навпаки. Здогадалися, що це за чарівники? Так. Це числа: однина і множина.

Робота у групах.

І група. Стовпчик   а

 ІІ група.  Стовпчик   б

ІІІ група. Шукають серед зашифрованих слів  ті, що вживаються або лише в формі однини, або лише в формі множини.

 

6-ukrayinska-mova-sya-yermolenko-vt-sichova-mg-zhuk-2014--imennik-31-chislo-imennikiv-244.jpg

Перевіряємо, іграшки чіпляємо. Букву Ц отримуємо

Крамниця  «Разом і окремо»

Вправа 12. Запишіть подані слова, знявши риску.

Не/билиця; не/воля;  не/правда; не/приємність; не/щастя, а горе;  не/друг, а ворог; не/залежність; не/співець, а сіяч; не/заможність; не/згода; не/зрадливість; не/зрячість; не/хмари, а клоччя білої з сірим бавовни; не/лад; не/милість; не/повага; не/день, а ніч; не/смак; не/щирість.

 

Крамниця « Чотирьох сестер»

- Ще одна крамниця–крамниця чотирьох сестер. Хто ці сестриці? Це Відміни.

Діти, скажіть мені чому такі слова як двері та окуляри не можуть увійти до цієї крамниці?  (це імен.які вживаються лише у множині. Вони не належать до жодної відміни)

Запишіть іменники у чотири колонки за відмінами. Підкресліть другу від початку літеру. Прочитаєте закінчення вислову О.Гончара  «Працею ...»

(виписуємо по групах: 1 група – 1 відміна, 1група – 2 відміна, 3 група – 3 відміна. Четверту відміну не виписуємо, ці слова просто залишаються)

Ніч, площа, біль, галченя, осел, листя, скатерть, плече, кров, мазь, людина, успішність, одиниця, дьоготь, типовість, знамено, сирота, мак, творчість, курча, завзятість, зневага, калюжа, лак, кошеня.

І відміна

ІІ відміна

ІІІ відміна

ІУ відміна

площа

Біль

ніч

галченя

людина

Осел

скатерть

курча

одиниця

Листя

кров

кошеня

сирота

Плече

мазь

 

зневага

Дьоготь

успішність

 

калюжа

Знамено

типовість

 

 

Мак

творчість

 

 

 

завзятість

 

Ключ: Працею людина і сильна, і красива.

Як ви розумієте цей вислів? (Відповіді дітей)

Яка особливість іменників 1 та 2 відміни? (поділяються на групи: тверду, мяку, мішану)

Перевіряємо. Іграшки чіпляємо. Отримуємо останню букву І

 Підсумок уроку.

       Молодці, діти! Гарно і ми з вами попрацювали.

 Ви придбали потрібні товари, показавши чудові знання. Подивіться на нашу красуню-ялинку. Вона вся у червоних іграшках, а це говорить про високий рівень ваших знань.

 

Оцінювання учнів

    -  Гадаю,  все,  що відбувалося сьогодні, допоможе нам у вихованні свідомого ставлення до знань, бо знання - це такий товар, який завжди знадобиться в житті, його за плечима не носити.

Я сподіваюся, що наш урок вам сподобався. Вам слово, шестикласники!

 

Вправа «Мікрофон»

Кожен учень у «мікрофон» говорить одне слово - відповідь (без коментарів)

  1. Якими іменниками ви охарактеризуєте наш урок?

(Швидкість, цікавість, веселість, увага, творчість, знання, гра, інтерес, бажання).

  1. Якими прикметниками охарактеризуєте наш урок?

(Неповторний, навчальний, цікавий, підсумковий, насичений, захоплюючий, веселий, корисний.)

  1. Якими дієсловами охарактеризуєте наш урок?

(Навчив, пригадав, підсумував, показав, відповів, доповнив, допоміг, зацікавив.

Дякую!

IV. Домашнє завдання

Написати твір на тему “Моя улюблена крамниця”, вживаючи у тексті іменники. Два іменники розібрати як частину мови (с.96)

 

Пісня «Новий рік летить по світу»

 

Заключне слово

Скажіть, діти, а що ми не можемо купити ні за які гроші та ні за які скарби?

Відповідають.

Дякую. Я вітаю всіх нас із прийдешніми новорічними та різдвяними святами. Бажаю у домівках та серцях мати те, чого за гроші не купити.

 

 

docx
Додав(-ла)
Карпук Зоя
Додано
24 грудня 2020
Переглядів
162
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку