Урок Написання НЕ з іменниками

Про матеріал
Розробка уроку ставить за мету сформувати в учнів поняття про написання НЕ з іменниками, вміння розрізняти префікс НЕ і частку НЕ, обґрунтовувати написання слів відповідними правилами; збагачувати словниковий запас учнів; удосконалювати орфографічні навички; розвивати активність, логічність, критичність, інформативність, аналітичність, комунікативність, самостійність, виховувати доброту, спостережливість, наполегливість.
Перегляд файлу

Тема. Морфологія. Орфографія

Тема. Написання «не» з іменниками.

Мета: сформувати поняття про  написання НЕ з іменниками, вміння розрізняти префікс НЕ і частку НЕ, обґрунтовувати написання слів відповідними правилами; збагачувати словниковий запас учнів; удосконалювати орфографічні навички; розвивати активність, логічність, критичність, інформативність, аналітичність, комунікативність, самостійність, виховувати доброту, спостережливість, наполегливість.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація «НЕ з іменниками», роздавальний матеріал.

Методи та прийоми роботи: метод передбачення

Хід уроку

Здавна і невтомно працює префікс-частка НЕ

 Н.Клименко

І. Організаційний момент (2 хв)

1. Забезпечення емоційної готовності учнів

Доброго дня, діти! Сідайте! Я рада вас бачити. Бажаю всім нам успіхів.

Покажіть долоньки. Візьміть уважність, наполегливість, творчість і покладіть на одну долоньку. На іншу я покладу терпіння і любов. А тепер обміняймося подарунками – торкнімося долоньками. І розпочнімо урок.

2. «Мікрофон»

– Чи любите ви подорожувати?

  • Чому це вам подобається?

 

Саме подорожі є поштовхом до всіх відкриттів, які людство здійснило за часи свого існування. Сьогодні ми проведемо незвичайний урок, урок-мандрівку країною, яка зветься «Морфологія» і зробимо свої відкриття.  Нашим провідником у цій мандрівці буде дівчинка Аля. Впізнали? Як називається твір, де ми читали про неї? Так, це героїня повісті Г.Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».

А щоб подорож наша була вдалою, озброїмося знаннями і візьмемо з собою карту. Умова подорожі – дійти до будиночка, в якому живе іменник, подолавши перешкоди, тобто завдання, які поставить перед нами дівчинка Аля. Перед вами на партах лежать робочі зошити з друкованою основою, які допоможуть нам у цьому. Протягом уроку ви будете в них працювати. В зошитах є картка самооцінки. В кінці уроку ви самостійно зможете  оціните свою роботу на уроці.

 

ІІ. Актуалізація життєвого досвіду та опорних знань (2 хв)

  1. Бесіда:
  • Що вивчає морфологія?
  • Які частини мови ви знаєте? (Показати на карті)
  • Що називається іменником?
  • Як змінюється іменник? (за відмінками, числами).
  • Яким членом речення буває іменник? (найчастіше – підметом або додатком, інколи присудком або означенням).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (2 -3 хв)

  1. Передбачення

Невід

Неук

Нещастя

Непорядок

Недовіра

Не баранці, а білі коні по морю синьому летять.

Цей чоловік мені не друг.

 

А) прочитати слова і речення. Записані в колонках.

Б) чим відрізняється зміст І та ІІ колонок?

В) Подумайте і скажіть, що ми будемо вивчати на уроці?

- Поясніть, як ви розумієте вислів «Здавна і невтомно працює префікс-частка НЕ» (Н.Клименко)? Чому НЕ названо і префіксом (значущою частиною слова), і часткою (службовою частиною мови)?

-Чи важливо бути грамотним сьогодні? Чому? ( Це вказує на рівень культури, освіченості).

-Яке ж завдання ми повинні розв’язати сьогодні? (Не з іменниками пишеться разом і окремо, коли окремо, а коли  – разом).

 

IV. Повідомлення теми, мети уроку (1 – 2 хв)

На сьогоднішньому уроці ми вивчатимемо написання НЕ з іменниками. Розгорніть зошити, запишіть дату і тему уроку. Ви ознайомитеся з правилами написання НЕ з іменниками, навчитеся розрізняти префікс НЕ і частку НЕ, пояснювати це написання правилами; хочу, щоб протягом уроку ви були активними, творчими, комунікативними, уважними один до одного, наполегливими.

 

V. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу. (9-10  хв)

Учитель.

Щоб розібратися в написанні НЕ з іменниками, пропоную провести кілька досліджень. (5 хв)

 І

  1. Дослідження-спостереження

Прочитати слова. Чи можуть вони існувати без НЕ?

 

Нечупара, ненависть, нестача, ненажера, нероба.

Який висновок можна зробити?

Якщо іменник без НЕ не вживається, то це префікс і пишеться разом.

  1. Дослідження-обгрунтування

Доберіть до слів неволя, неправда, недруг спільнокореневі антоніми без не, а також синоніми без НЕ. (Повторення визначень антонімів і синонімів).

Зразок: нещастя – щастя, горе.

Зробіть висновок, як пишеться іменник з НЕ, якщо до нього можна дібрати синонім без НЕ або ж слово без цього префікса є іменником, протилежним за значенням.

 

  1. Дослідження-спостереження

Прочитайте речення. Доведіть, що в ньому є протиставлення. Як у такому випадку пишеться НЕ з іменниками? Якою частиною мови є НЕ?

Не краса красить, а розум.

  1. Прочитайте речення. Доведіть, що в ньому є заперечення чогось. Підкресліть в реченні граматичну основу.

Аля не сестра, а моя подруга.

======              =======

2. Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу підручника (с.135). (3 хв)

Прочитати теоретичний матеріал, перевірити правильність зроблених висновків про написання НЕ з іменниками. Знайти, інформацію, яку не було представлено на уроці. (Разом пишуться іменники з префіксом НЕДО-).

  • Як називається опрацьована нами орфограма? (Не з іменниками).

3.Робота з алгоритмом (1 хв)

1) Чи вживається іменник без НЕ:

а) якщо не вживається, то пиши разом,

б) якщо вживається, то

2) перевір, чи є протиставлення зі сполучником а:

а) якщо є, то пиши окремо,

б) якщо немає, то

3) заміни іменник синонімом чи близьким за смислом словом:

а) якщо можна замінити, пиши разом,

б) якщо ні, пиши окремо.

VІ. Закріплення здобутих знань (20-22хв)

Перед нами на шляху колоди, щоб їх прибрати і рухатися далі, треба виконати завдання.

  1. Спишіть, поясніть написання НЕ з іменниками (Виконується ланцюжком).

Для зразка починає вчитель  (4 хв)

(Не пишемо разом, тому що слово без НЕ не вживається)

Недуга, немовля, ненависть, неправда, небезпека, нещастя, недобиток, нечисть, негідник, не воля, а рабство; не друг, а ворог; небилиця (вигадка), неспокій (тривога), недотепа, нещадність (безжальність), Недоладія, Недочеревик, недооцінка, нежить, невіглас*, незрадливість (вірність).

Невіглас* – людина, яка не володіє найнеобхіднішими знаннями, неосвічена людина; неук, нетяма.

Повторення правила: Як же пишеться НЕ з іменниками?

Аля дуже рада за вас. Разом з нею ми вирушаємо далі і бачимо на шляху наступну перешкоду. Який вихід? Правильно, виконати наступне завдання і прибрати перепону.

  1. Завершити прислів’я. Пояснити правопис НЕ з іменниками. (взаємоперевірка). (3  хв)
  1. Пишу не пером, а … . 2) Свободу втрачають через … . 3) Догоджай не людям, а своїй … . 4) Кров не вода, а серце … . 5) Люди не раки, … . 6) Дурість – причина … .

Довідка: Умом. Незгоду. Совісті. Не камінь. Не почервоніють. Нещастя.

Повторення правила: Які правила написання НЕ з іменниками ми повторили.

  1. Робота в парах (кожна пара отримує розсипані прислів’я. Їх треба зібрати, пояснити написання НЕ з іменниками. Записати їх до зошитів. (1 – 2 хв)
  1. Не молот кує, а коваль.
  2. Ремесло – не коромисло, плечей не відтягне.
  3. Без сокири – не тесляр, без голки – не кравець.
  4. Не одежа красить людину, а добрі діла.
  5. Вчи лінивого не молотом, а голодом.
  6. Як не коваль, то рук не погань.
  7. Перемагай труднощі розумом, а небезпеку досвідом.
  8. Працюй плечима, а не очима.
  9. Не море топить кораблі, а вітер.
  10.                      Не праця дорога, діло.
  11.                      Не силою роби, а розумом.

Аля задоволена. Запрошує нас написати самодиктант

  1. Самодиктант    (2 хв)

Послухайте текст і скажіть, що було написано на стрілці. З якого твору взято рядки? (Недоладія).

Тільки-но мандрівниця звернула за перший поворот, аж попереду побачила стовпчик. На ньому криво прибита стрілка показувала кудись угору. А на стрілці нерівними літерами нашкрябано… (Г.Малик)

  • Пригадайте й запишіть імена мешканців Недоладії. До складу якого префікса входить НЕ в цих іменах? (Недочеревик, Недопопелюшка, Недороль, Недоладько, Недорадник, Недоштанько).

Ми подолали ще одну перепону. Аля запрошує нас на веселу фізкультхвилинку.

Фізкультхвилинка (1 хв)

  1.                   Робота біля дошки. Запишіть речення. Поясніть зміст їх і прокоментуйте написання НЕ з іменниками. (3 хв)
  1. Згода будує, а незгода руйнує. 2) Не одежа красить людину, а добрі діла. 3) Дай серцю волю, заведе в неволю. 4) Сам собі чоловік не ворог. 5) У нас нема зерна неправди за собою.
  1. Вправа 296 (письмово). До кожного іменника дібрати синонім без префікса НЕ. Слова записати парами. Позначити в словах орфограму. ( 5 хв) (на запас)

Небилиця – вигадка

Неправда – брехня

Незалежність – воля

Неспокій – тривога

Недруг – ворог

Нелад – безлад

Незрячість – сліпота

Неприязнь –ворожість

Неповага – зневага

7.Пояснити значення фразеологізмів. Скласти з ними речення. Як пишеться НЕ з іменниками у поданих фразеологізмах? За варіантами. (1 хв)

Не спускати очей. (Постійно стежити за кимось, чимось)

Не життя, а казка. (Все дуже добре)

Батьки не спускали очей зі своєї дитини. У таборі відпочинку  було не життя, а казка.

8.Створення власного висловлювання з використанням орфограми НЕ з іменниками. (на вибір) (5 – 7 хв)

  • Фанфік. Напишіть невеликий твір про те, як дівчинка Аля потрапила в країну, де щезло НЕ. Дайте назву твору (5 – 6 речень).

Варіант твору

У країні царівни Сміяни

Не встигла Аля забути про свої пригоди в Недоладії, як з нею сталася нова історія. Одного разу вона розфарбовувала щойно намальовану царівну Сміяну. Раптом усе навколо закрутилося, завертілося, і дівчинка опинилася в незнайомому місці. Перше, що вона побачила, це люди, які були якісь щасні. У возику плакало мовля. Далеко в парку Нажера ласував пиріжками. А царівна Сміяна розгулювала під ручку з причесаним та вмитим Ряхою і посміхалася. Дивним це здалося Алі, і вона прокинулася.

  • Кому такий твір написати важко, напишіть оповідання, можна гумористичне про випадок із життя, використавши подані слова: негода, невдача, нещастя, недотепа, неряха.
  • З якою метою ми робили цю вправу?
  • Які думки вона у вас викликала?
  • Які почуття?
  • Чому ви особисто навчилися?

Нарешті ми з вами досягли будиночка, де мешкає іменник. Усі перешкоди подолали. Які ж відкриття ми зробили протягом уроку.

Фанфік – текст, у якому використано ідеї, сюжет або персонажі оригінального твору.

Фізкультхвилинка для очей (1 хв)

VІІ. Підбиття підсумків уроку, оцінювання учнів. (3 хв)

Робота з таблицею.

Заповніть таблицю.

Знав

Дізнався

Приємно

 

 

 

Або:

  • Що нового ви дізналися про написання іменників з НЕ?
  • На якому рівні, на вашу думку, ви засвоїли тему?
  • Який вид роботи сподобався найбільше? Чому?

Підсумкове оцінювання діяльності учнів.

VІІІ. Домашнє завдання (2 хв)

Опрацювати параграф 23 підручника. Вивчити правила.

  1. Закінчити творчу роботу.
  2. Вправа 301 (письмово) (записати прислів’я, знімаючи риски)
  3. Вправа 299 (на вибір). (пояснити значення фразеологізмів, скласти з ними речення).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 грудня 2020
Переглядів
252
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку